Saturday 19 October 2019

KENYATAAN AKHBAR Penyelewengan bajet MARRIS atas arahan pejabat Menteri Besar Perak

Ipoh, 16 Oktober 2019 - Kontrak penyelenggaraan di bawah bajet Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (Marris) MARRIS Perak telah dihadiahkan kepada sebuah syarikat yang sebelum ini pernah dilaporkan atas kesalahan penyelewangan kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia.

Syarikat yang bernama Bujang Holdings Sdn Bhd (B.H) telah menggunakan anak syarikat Bujang Selenggara Sdn Bhd (B.S) untuk menerima projek tanpa melalui tender terbuka. 

Pada awal tahun ini perkara ini pernah dilaporkan oleh media dan berikutan itu nama syarikat B.S telah pun ditukarkan kepada Puncak Emas Infra Sdn Bhd. (P.E.I)

Taklimat kewangan yang telah dibuat pada 8/9/19 di Ion Delemen Genting juga dihadiri oleh direktor B.H dan pegawai kewangan negeri Perak. 

Berikutan ini pemberian kerja secara terus tanpa tender daripada P.E.I kepada kontraktor G1 mengakibatkan inflasi kos kepada kontrak-kontrak penyelenggaraan yang membebankan kerajaan.

Setakat ini Menteri Besar dan exco negeri gagal menjawan secara telus dan sekadar mengharapkan perkara ini akan terkubur. 

Saya sebagai seorang ahli PPBM dan juga rakyat negeri Perak amat kesal dengan peyelewengan ini.

Setelah ditegur oleh pemimpin lain, perkara ini masih dibiarkan begitu saja walaupun ini melibatkan integrity kerajaan Pakatan Harapan. 

Mengapakah penghadiahan kontrak tanpa tender terbuka masih berlaku dan mengapa MB dan exco Perak masih bisu akan perkara ini?

Syed Razif Syed Rabii
Ahli PPBM


No comments:

Post a Comment

Jangan jadi alat di akhir zaman

Pada akhir zaman ini, budaya fitnah dilihat berleluasa dalam masyarakat sehingga kadangkala sukar untuk mengenal pasti antara pihak yang ben...