Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2020

Hebat betul seni politik Tun M

PPSMI Dan Seni Politik Tun M Dahulu, Tun M mahu laksanakan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sebagai sebahagian daripada polisi pendidikan negara. Pelaksanakan PPSMI telah diputuskan dalam satu mesyuarat Kabinet pada 19 Julai 2002 yang dipengerusikan Tun M sebagai Perdana Menteri Ke-4. Malangnya PPSMI mendapat bantahan pelbagai pihak khususnya pemimpin parti 'pembangkang' ketika itu antaranya Mohd Sabu, Mahfuz Omar, Tian Chua, Shamsul Iskandar Md Akin, Mohd Nizar Jamaluddin serta Anwar Ibrahim. Bagi menunjukkan bantahan, mereka telah menyertai beberapa siri demonstrasi jalanan sekitar Kuala Lumpur pada 2009. Seingat saya waktu itu Datuk A. Samad Said pun join sama berdemo sampai kena gas pemedih mata. Berbalik kepada keputusan untuk mengembalikan semula dasar PPSMI ini, kita nampak ada "move" menarik daripada Tun M. Selain untuk kepentingan pendidikan negara, ia juga ada "political mileage". Pada hemat saya, dengan

Bijaksana atau Wang Emas?

Khalifah telah bertanya kepada Abu Nawas, apa yang akan dipilihnya antara kebijaksanaan dengan wang emas. Abu Nawas tanpa berfikir panjang terus menjawab, "aku pilih wang emas." Khalifah dan pegawai-pegawai kerajaan lain kehairanan mendengar jawapan Abu Nawas ini. Khalifah berkata, "aku tidak hairan jika jawapan itu daripada pelayan-pelayan, tetapi mengapa orang sebijak kamu memilih emas?" Abu Nawas menjawab, "seseorang itu meminta apa yang tidak dimilikinya. Semua orang di negeri ini telah mengetahui bahawa aku ini memiliki fikiran yang bijaksana, jadi apa perlunya aku memohon kebijaksanaan lagi? Dan apa yang tidak aku miliki adalah wang emas."

Ecostar Produk Masa Hadapan

Ecostar adalah 1product masa hadapan yg membantu setiap individu yg ada kenderaan.  Membantu merendahkan kos perjalanan utk pengguna kenderaan.  Tak kisah la anda bekerja ke , berniaga ke, ecostar akan buat kita tersenyum setiap hari. ๐Ÿ˜˜ Jd dr segi peluang bisnes, sgt sgt luass. Kita kluar je rumah, 99% ada kenderaan. Betul tak?  Sedar tak sedar, kos sara hidup seharian yg paling besar adalah KOS MINYAK (bg org yg pakai kereta)  Fakta yg kita kena akur. Minyak naik 20sen seliter,  1 Malaysia marah dan salah kn kerajaan . ๐Ÿ™ˆ Esok minyak naik, mlm ni penuh semua station minyak, sanggup beratur berjam2, utk jimat 20seliter (1x fulltank), pastu minyak habis, isi dgn harga yg minyak dah naik td,  takkan nak tunggu harga minyak turun br nak isi.. ๐Ÿ˜… Tp.. Minyak turun 50sen seliter,  Kecoh di semua laman sosial (tak pernah turun 50sen pun ๐Ÿ˜†) Tp kami dah gunakan ecostar ni Alhamdulillah jimat sehingga 70% ๐Ÿ˜ฑ Bersyukur sgt2 jumpa product ni.. S

BN vs PH

Teringat semasa di zaman pemerintahan umno dahulu... Ada beberapa sebab orang benci umno... 1. Pada sesetengah orang bukanlah mereka benci kepada najib sangat. Pada asalnya mereka menyampah pada orang keliling najib seperti ketua ketua bahgian dan menteri dan menteri besar. Apabila orang keiling yang dibenci itu hari hari berselfie dengan najib dan memuji muji najib maka orang pun jadi meluat dengan najib sekali. 2. Ada pula segelintir yang memang meluat dengan najib. Tetapi apabila ada orang yang dok bodek najib dan hari hari memuji najib maka tak pasal pasal orang itupun dibenci oleh masyarakat. Maka pemimpin parti dan orang parti ditolak majoriti rakyat. Moralnya ialah... Kita ni bukannya semua orang suka. Maka elakkan lah hari hari mencanang nama pemimpin kita kerana takut disebabkan orang meluat dengan kita maka tak pasal pasal orang jadi meluat dengan pemimpin kita sekali. Perkara seperti ni boleh menjadi over kill kepada parti secara tak langsun

Langkah-langkah menghadapi Musibah Virus dan Penyakit Berjangkit

Berikut ialah langkah² menghadapi penyakit berjangkit menurut Islam: Kita adalah makhluk yang lemah, tidak ada daya dan upaya melainkan dengan kembali kepada Allah. Berikut ialah langkah yang diajarkan oleh agama apabila kita ditimpa oleh sesuatu bala, ujian dan musibah. 1. Menyakini dan redha terhadap takdir Allah Allah Ta’ala berfirman; ู…َุง ุฃَุตَุงุจَ ู…ِู† ู…ُّุตِูŠุจَุฉٍ ูِูŠ ุงู„ْุฃَุฑْุถِ ูˆَู„َุง ูِูŠ ุฃَู†ูُุณِูƒُู…ْ ุฅِู„َّุง ูِูŠ ูƒِุชَุงุจٍ ู…ِّู† ู‚َุจْู„ِ ุฃَู† ู†َّุจْุฑَุฃَู‡َุง ุฅِู†َّ ุฐَู„ِูƒَ ุนَู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ูŠَุณِูŠุฑٌ “Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” (Al-Hadid: 22) Kita perlu berdamai dengan takdir, menyerah dan redha bahawa ini semua adalah ketetapan Allah dan tidak perlu berdendam dan bermusuh dengan sesiapa. Serahkan mereka yang zalim itu kepada Allah jika kita tidak mampu untuk menyekat kezaliman mereka.  ุงู„ู„َّู‡ُ

China Terus Menyerang

3 dari 8 pelancong China sah ‘virus Wuhan’. Kini di wad isolasi Hospital Sg Buloh. Sungai Buloh 25 Jan: Menteri Kesihatan, Dr Dzul hari ini mengesahkan 3 dari 8 pelancong China yang menetap di satu hotel di Johor positif  novel coronavirus import atau lebih dikenali sebagai virus Wuhan. Tiga yang sah positif itu kini diasingkan di wad isolasi Hospital Sungai Buloh bersama seorang lagi ahli keluarga yang ingin menemani mereka. Untuk rekod, pelancong China ini ada hubungan rapat (close contact) dengan pesakit sah positif yang kini di hospital Singapura yang sebelum itu berlepas dari  Guangzhou ke Singapura. Seorang merupakan isteri kepada pesakit yang kini dirawat di hospital Singapura tersebut manakala dua lagi merupakan cucu beliau. Dari Singapura, mereka singgah ke Johor untuk melancong.

APAKAH ECOSTAR FUEL SAVER ?

APAKAH ECOSTAR FUEL SAVER ? Dalam EcoStar Fuel Saver terdapat BioAditif iaitu bahanapi berasaskan minyak kelapa sawit dengan pelbagai fungsi, antaranya; utk memperbaiki & mempertingkatkan keupayaan enjin. Antara fungsi BioAditif ? BioAditif yang terdapat dlm EcoStar Fuel Saver akan menghasilkan partel bahanapi yang lebih kecil > hanya sedikit sahaja bahanapi yang diperlukan untuk setiap pembakaran. BioAditif dpt menutralkan kadar plumbum dlm petrol/diesel dari RON95 ke RON100. Bila dicampur/dititis EcoStar sistem pembakaran menjadi lebih efisyen & komponen2 dlm sistem pembakaran akan jdi lebih bersih.. Dengan ini pengguna akan mendapat bahanapi berkualiti tinggi pada kos yg lebih rendah. Perbelanjaan dan penjimatan dapat dikurangkan diantara 30% - 50% ~ 70% EcoStar diformulakan utk membantu cuci komponen2 yg ada sisa2 karbon yg melekat dicaburator, selinder, head piston & piston ring. Dengan ini dpt mngurangkan asap dan edapan karbon..  en

How many days do you work ?

All salary people must read this:----- After 4 years of selfless service, I realized that I had not been prmoted, no salary increment, no commendation. So I decided to walk up to my HR Manager. The manager looked at me, smiled and asked me to sit down saying: "My friend you have not worked here for even a single day." I was shocked to hear this !!!, but the manager went on to explain, and here's the conversation that took place. Manager: How many days are there in a year? Me: 365 days and sometimes 366. Manager: Do u come to work on weekends? Me: No sir. Manager: How many days are there in a year that are weekends? Me: 52 Saturdays and 52 Sundays equals to 104 days. Manager: Thanks for that. If u remove 104 days from 366 days. how many days do u now have? Me: 262 days Manager: How many hours make up a day? Me: 24 Hours. Manager: How long do u work in a day? Me: 10am to 6pm  (i.e 8 hours a day.) Manager: S

Ecostar Fuel Saver

BETUL KER BOLEH JIMAT?? BETUL KER BERKESAN?? JOM LIHAT APA KATA MEREKA YANG TELAH MENGGUNAKAN PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR INI. CARA-CARA UNTUK GUNA PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR BOLEH JUGA TITIK TERUS DALAM CORONG PUMP MINYAK UNTUK TREATMENT ENJIN BOLEH TITIK TERUS KE DALAM ENJIN DEMO PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR BUKAN SAHAJA JIMAT MINYAK.. ANDA JUGA BOLEH MENJANA PENDAPATAN SEBAGAI USAHAWAN ECOSTAR MENCECAH RM150 KE RM1050 SEHARI.. RM4500 KE RM31,500 SEBULAN UNTUK MENDAPATKAN PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR INI..,  ATAU BERMINAT UNTUK JADI USAHAWAN ECOSTAR DAN INGIN MENJANA PENDAPATAN MENCECAH RM150 KE RM1050 SEHARI (RM4500 KE R

5 - 0 buat PH

Seperti yang dikatakan oleh Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahalan : "Selama 19 bulan UMNO Sabah dilanda musibah demi musibah". "UMNO Sabah hampir hancur". "Setiap hari kami nazak". "Kami kehilangan 16 ADUN, 6MP, 2 Senator dan 22 Ketua Bahagian dengan kepimpinan lain" Benar kata Datuk Abdul Rahman Dahalan, tiada siapa yang memberikan harapan kepada UMNO Sabah lagi. Ramai yang beranggapan UMNO Sabah akan malah ada yang mengatakan pasti akan berkubur. Selepas PRK Cameron, Semenyih, Rantau dan Tanjung Piai, kini Kimanis pula PH digempur buat kali ke 5.

Rakyat menjadi korban kerana dasar kerajaan

Lambakan warga asing yang kita tidak ketahui status kesihatan mereka adalah antara punca penularan penyakit berjangkit. Misalnya penyakit kusta yang dikatakan kembali selepas negara dibanjiri pendatang asing tanpa izin (PATI) secara amnya mencatatkan kes baharu di antara 200 hingga 300 setahun mengikut data. Namun begitu apakah langkah yang kerajaan buat untuk menangani permasalahan ini? Rata-rata rakyat mempertikaikan keputusan Kerajaan memberi kebenaran untuk warga asing masuk tanpa visa kerana ia salah satu penyumbang kepada penularan penyakit berjangkit. Kerajaan tidak akan mampu mengawal dan menapis lambakan warga asing. Sudahlah kita dikejutkan baru-baru ini dengan satu video memaparkan seorang pengendali di pengimbas haba klia2 tertidur di meja, menimbulkan kebimbangan akan kemungkinan pelancong-pelancong yang menghidap penyakit berjangkit menyusup melepasi langkah-langkah yang dilaksanakan Kementerian Kesihatan, di sebalik ketakutan mengenai wabak influenz

5 poin mengiklan

Menulis iklan yang berpengaruh adalah kunci untuk melariskan produk anda. Setiap perkataan yang kita tulis ada  pengaruhnya tersendiri. Ada masa, kita hanya tukar 2-3 perkataan. Tapi hasil yang kita dapat, boleh sampai 2-3 kali ganda. Namun, jika kita tersilap percaturan. Iklan yang asalnya membawa untung, boleh buatkan kita rugi bertingkat-tingkat. Dalam artikel kali ini, saya kongsikan 5 jenis kesilapan yang sering dilakukan oleh peniaga ketika menulis iklan dan apa yang kita perlu buat. Kesilapan 1# – Terlalu Fokus Pada Produk Iklan yang terlalu fokus pada ciri-ciri produk, buatkan prospek bosan untuk baca. Contoh ciri-ciri Produk; “Kopi XXX ini diperbuat daripada akar kayu” “Tudung ini tak jarang” “Milkbooster ini ada susu kambing” Apa manfaat yang pelanggan dapat? – Tiada! Realitinya, pelanggan tak kisah pun dengan produk anda. Pelanggan hanya nak tahu, bagaimana produk itu bantu dia selesaikan masalah. Jadi, apa perlu kita buat: Gunakan soalan  “So, what?”  untuk

Pembelajaran kanak kanak: BULLET BUILDING BLOCKS

BULLET BUILDING BLOCKS 89PCS. ✒  Description: ❤High Quality Plastic. ❤89pcs pelbagai bentuk. ❤Plastic storage. Mudah di bawa. ❤Mudah dikemas saiz besar. ❤Pelbagai warna menarik. ❤Mudah pasang.  ❤Non Toxic.  ❤Selamat untuk bayi ❤Manual bentuk.  ๐ŸŽ‰Membina minda kreatif. ๐ŸŽ‰Melatih motor skill. ๐ŸŽ‰Meningkatkan sensory. ๐ŸŽ‰Menajamkan daya imaginasi. ๐ŸŽ‰Meningkatkan daya fokus. ๐ŸŽ‰Merangsang koordinasi mata & tangan. ⛔MENGURANGKAN KETAGIHAN SCREEN! ๐ŸŽ‰Menambah keyakinan diri.(Self Confident) Harga Rm20 Postage Rm9 sm/Rm12 ss

Doa Terhindar dari Influenza A

PENGENALAN Demam Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit sistem pernafasan (respiratory) yang biasanya ditemui dalam kawanan babi. Virus Influenza A (H1N1) atau demam babi ini biasanya berlegar dalam spesies babi sahaja dan tidak menjangkiti manusia. Namun jangkitan terhadap manusia telah berlaku dan penyebaran virus ini dalam kalangan manusia telah mula dikesan sejak tahun 1988. Apakah Virus Influenza A (H1N1)? Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit respiratory yang ditemui dalam kawanan babi disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1). Selesema babi ini dikesan saban tahun dan biasanya terjadinya kepada mereka yang mempunyai kaitan dengan babi. Manusia biasanya tidak dijangkiti oleh virus ini tetapi jangkitan terhadap manusia telah dikesan. Virus selesema babi telah dilaporkan merebak dari manusia ke manusia lain.  Apakah Cara Terbaik Untuk  Mengelak Dari Menyebarkan Virus Melalui Batuk Dan Bersin? • Jika anda sakit, hadkan per

Pertandingan Parti Mana Yang Paling Hebat

Kes anak Mat Sabu masih belum reda skarang kes adun bersatu pula.. Macam berlawan lawan pula mereka ni sape yang paling power high nye... Macam macam hal parti politik di mesia ni. Tak tau parti mana yang benar benar bersih... Pkr -liwat dan semburit Umno -rasuah Bersatu -dadah Agaknya eloklah parlimen menyerahkan semula kuasa memerintah ini kepada raja raja melayu... Nampaknya disetiap pejabat kerajaan bukan sahaja perlu diletakkan pegawai sprm tetapi tok bilal tok bilal... Bila nak buat benda pelik tok bilal pun terus azan ke telinga pemimpin... Yang jahat tu bukan pemimpin tapi kerana hasutan syaitan... Mana la tau kot mau syaitan tu lari bila dengar azan... Setelah sekian lama dengar cerita negatif je pasal kerajaan sekarang, akhirnya ada juga berita positif...  ๐Ÿคญ๐Ÿคญ๐Ÿคญ Janganlah dihina pemimpin yang hisap dadah... Memang susah nak berhenti.. Alangkan isap rokok pun susah nak kurangkan... Sebaik baiknya kita bagi sajalah les

Bersatu Teguh Bercerai Roboh

Kata-kata nasihat amat menyukarkan bagi orang bodoh, sebagaimana sukarnya berjalan di atas jalan yang tidak rata bagi seorang tua. Nampaknya sudah bertahun tahun masalah keahlian masih belum selesai didalam parti bersatu. Nampak seperti begitu susah untuk mentadbir sebuah parti kecil berbanding mentadbir parti besar. Agaknya apakah agenda yang sedang elitis di dalam bersatu sedang mainkan? Terlalu banyak membuat perkara magik hanya membuatkan orang hilang kepercayaan kepada Tun... Tak perlu lah nak block sekiranya ada ahli yang ingin bertanding.  Biarkan ramai yang bertanding agar masing masing mendapat pengalaman baru dan ia akan menjadi satu ilmu baru bagi mereka. Kita tidak mahu apabila terlalu menyekat orang menjadi pandai akhirnya parti itu dihuni oleh orang orang bangang semata mata. Takkan lah kita mahu orang bangang memimpin negara? Cukup cukuplah isu isu pelik yang berlaku sekarang ini, jangan dibiarkan kebangangan itu diwariskan kepada

Bersatu Parti Pening

Melihat kepada senario politik negara pada hari ini hampir kesemua parti melayu mengalami satu sumpahan yakni bertelagah sesama sendiri didalam parti masing masing. Andaikata kesemua parti politik ini diharamkan sekalipun besar kemungkinan orang melayu tetap juga akan bertelagah. Mungkin masa itu pertelagahan lakibini akan menjadi lebih rancak pula kerana dah takde orang lain untuk di ajak bergaduh. Skang ni kalau tak gaduh bukan melayu namanya... Gaduh ngan cina, gaduh ngan india, gaduh sesama melayu dan skang ni dalam satu partipun tetap nak gaduh juga... Teringat semasa aktif politik suatu masa dahulu diwaktu pemilihan. Kami kalau nak bertanding kami akan bertanding menggunakan perbagai strategi untuk memenangi hati ahli agar mengundi kami. Tapi zaman skarang mereka menggunakan tektikal kotor iaitu membuang ahli ke tempat lain supaya tidak layak mengundi. Agaknya nanti pada masa pru akan datang, mereka akan memindahkan rakyat malaysia ke negara lai

Penyakit Melayu

Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Umatku akan ditimpa penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu.” Sahabat bertanya: “Apakah penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu itu?”  Nabi SAW menjawab: Penyakit-penyakit itu ialah  [HR Hakim]: 1. Terlalu banyak bersukaria 2. Terlalu mewah 3. Mengumpulkan harta sebanyak mungkin 4. Penipuan dalam merebut harta benda dunia 5. Saling memarahi 6. Dengki-mendengki, sehingga menzalimi antara satu sama lain

Kisah seorang Pendekar

Seorang lelaki sedang memandu keretanya tiba-tiba keretanya mengalami kerosakan dan berhenti berdekatan dengan sebuah glanggang persilatan.  Oleh kerana hari pun sudah malam, dia pun pergi ke glanggang tersebut dan mengetuk pintu itu.  Pintu dibuka dan seorg mahaguru tua menyambutnya. Lelaki itu berkata: "minta maaf tuan, bolehkah saya bermalam disini kerana kereta saya rosak secara tiba²." Mahaguru itu lantas menerima permintaan lelaki itu dgn senyuman dan senang hati. Dia menyediakn tempat tidur, persalinan dan makanan untuk llaki itu.  Setelah kekenyangan lelaki itu pun cuba melelapkan matanya.  Slang beberapa ketika dia terdengar sesuatu bunyi yang aneh...  Dia teringin nak mengetahui bunyi apakah itu namun dibatalkan saja niatnya kerana terlalu letih. Keesokan paginya dia pun bertanya kepada mahaguru itu tentang bunyi itu, tetapi dia menjawab: "bunyi ini hanya boleh didngar pd mlm td stiap tahun namun saya tak boleh bgtahu awak kerana awak bukan seoran

Ke mana Halatuju Mazlee?

Mazlee telah dipecat sebagai menteri pendidikan oleh perdana menteri yang juga adalah pengerusi parti Bersatu. Parti tersebut akan menjalani pemilihan parti pada masa terdekat ini dan ia pastinya menjadi satu kayu sukat kepada Mazlee samada beliau diterima oleh ahli ahli Parti sebagai mangsa keadaan. Mazlee sewajarnya mencuba nasib untuk bertanding ke salah satu jawatan tertinggi parti bagi test market sejauh mana sokongan ahli ahli parti terhadapnya tanpa membawa tiket jawatan yang disandang. Ahli ahli parti bersatu pula sebenarnya perlu memikirkan selangkah ke hadapan dengan meletakkan Mazlee memegang salah satu jawatan tertinggi parti. Ini amat penting untuk survival parti kerana sekiranya mazlee tidak memegang jawatan tinggi parti, besar kemungkinan mazlee akan dirisik oleh parti PKR yang sebenarnya adalah lebih dekat dengan Mazlee sebelum wujudnya parti Bersatu. Tanpa jawatan didalam parti tetapi masih menjadi ahli parlimen, pastinya mazlee menjadi rebutan dia

Cara menjalani umur yang sudah mencapai 55 tahun

*Fudhail bin Iyadh (seorang ulama besar) berkata* kepada seseorang yang telah mencapai umur 55, 60,70 tahun, Maka nasihat Fudhail kepadanya : *"Berarti  kamu sekarang  berjalan menuju Tuhanmu dan hampir sampai... Lakukan yang terbaik pada sisa usia senja-mu, lalu akan diampuni dosa-dosamu yang lalu. Tapi jika engkau masih berbuat dosa di usia senjamu, kamu pasti dihukum akibat dosa masa lalu dan masa kini sekaligus...!"* Maka para alim ulama memberi nasihat cara menjalani *umur yang sudah mencapai 55,60,70 tahun* : *JANGAN banyak BERGURAU dan terjebak dalam hal-hal yang tidak ada manfaatnya untuk akhirat* *JANGAN berlebih-lebihan, BERHIAS,  BERSOLEK, dan BERPAKAIAN* *JANGANLAH BERLEBIH-LEBIHAN makan, minum, dan berbelanja barang yg kurang diperlukan utk mendukung amal shalih* *JANGAN  BERKAWAN dengan orang yang tidak menambah iman, ilmu, dan amal kpd kita* *JANGAN banyak berjalan dan MELANCONG ke sana sini tanpa MANFAATNYA yg dapat mendekatkan di

Selesa

Perkataan selesa sudah menjadi sebati dengan orang melayu. Namun tidak semestinya kita sudah selesa maka orang lain pun turut juga selesa. Diwaktu penjajahan inggeris dahulu ada juga orang melayu yang amat selesa tetapi ia bukanlah menjadi satu isyarat bahawa kesemua orang melayu turut selesa. Diwaktu itu pembesar pembesar dan raja raja melayu amat selesa dengan layanan penjajah, namun lama kelamaan mereka mula tidak berpuas hati kerana keselesaan mereka tidak sama selesanya semasa pemerintahan nenek moyang mereka menjadi pembesar dan raja melayu. Begitu juga semasa penjajahan jepun semasa perang dunia kedua. Bukan semua orang melayu marah kepada jepun. Ada sebahagian orang melayu yang selesa semasa jepun memerintah. Mereka diangkat menjadi pegawai dan mata mata jepun untuk menangkap rakyat yang mengkhianati jepun. Mereka begitu selesa kerana mempunyai kuasa besar untuk menganiayai sesiapa sahaja yang mereka suka. Begitu juga semasa pemerintahan umno selepas merdek

Bersifat ramah boleh melanjutkan usia

Seorang perempuan yang bekerja di kilang daging. Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasibnya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya.  Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya.  Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk. 5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu.  Nasibnya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu. Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.   Pakcik itu menjawab: "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk set

Membaca Tidak Perlukan Buku

Membaca tak perlu guna buku sahaja.. Boleh santai santai guna poster.. Sambil anak main.. Panggil jap anak baca dulu.. Ramai yang kata anak tak minat buku.. Anak tak fokus.. Tak de masa nak ajar.. Dan macam macam lagi tu kan.. Apa kata Cuba guna *Set Poster Anakku Bijak Suku Kata* untuk anak anak belajar membaca secara santai ๐Ÿ†๐Ÿ†Kelebihan Poster Anakku Bijak Suku Kata ✔️Mengandungi 14 keping Poster bersaiz A3 yang berwarna terang dan menarik ✔️Setiap satu poster dilengkapi dengan Video Penerangan panduan Penggunaan poster ✔️Yang lagi best anak anak boleh bermain Dam Suku kata bersama ibu ayah untuk mengukuhkan lagi kefahaman anak anak.. Ada 3 Poster Dam yang berwarna warni dan menarik siap dengan dadu tau ๐Ÿ˜๐Ÿ˜ ✔️Ada poster Motivasi untuk memotivasikan anak anak ✔️Ada Poster Tahniah untuk ibubapa tuliskan nama anak anak dan tampal kan di dinding selepas anak pandai membaca ✔️Ada kad Aktiviti Untuk anak anak buat Aktiviti Suku Kata ( Softcopy untuk cadangan Aktivit

Mazlee menjadi menteri PH pertama yang dipecat

Heboh berkenaan berita Mazlee meletakkan jawatan sebagai menteri pendidikan. Didalam berita tadi mazlee dilihat seperti tidak berpuas hati kerana dipaksa meletak jawatan. Beliau mengungkit ungkit jasanya yang banyak selama 20 bulan menjadi menteri. Beliau menuduh beliau tidak diadili dengan saksama kerana hanya isu remeh yang di war war kan hingga memaksa beliau dikehendaki meletak jawatan. Ayat beliau yang menyebut perkataan memulangkan jawatan tersebut kepada Perdana menteri juga dilihat seperti menyindir Tun Mahathir. Perbagai sebab dikatakan kenapa Mazlee dikehendaki meletak jawatan antara isu besarnya ialah kerana tulisan jawi dan ada juga yang mengatakan kerana sebab mazlee menamatkan kontrak YTL yang dikatakan adalah syarikat kroni Tun. Walau apa pun alasannya mazlee tetap bukanlah menteri yang benar benar perform.  Namun begitu masih ramai lagi menteri dan menteri besar yang lebih teruk dari mazlee tapi tidak pula diarahkan untuk melepaskan jawatan.

Sepuluh Pesan Emak, Satu Pesan Ayah

Pesan Emak (Sambil pakaikan baju) 1. "Belajar bersungguh-sungguh. Jangan main²." 2. "Kalau tidak faham, angkat tangan. Tanya cikgu." 3. "Waktu rehat pergi kantin. Makan. Jangan tak makan pula. Nanti lapar tak boleh fokus belajar." 4. "Duit jangan habiskan. Jimat. Boleh masukkan dalam tabung. Simpan untuk masa depan." 5. "Jangan bergurau lebih² dengan kawan. Berkawan elok². Jangan bergaduh." 6. "Jangan nakal²." 7. "Jaga baju. Jangan bagi kotor. Jaga kebersihan." 8. "Sebelum belajar, jangan lupa baca doa. Minta Tuhan bagi faham." 9. "Habis kelas, salam tangan Cikgu. Supaya ilmu berkat." 10. "Tamat waktu sekolah terus balik. Jangan merayap ke tempat lain." *Pesan Ayah* (Sambil 'hidupkan enjin kereta' ) 1. *"Ingat pesan emak."* Moral: ayah always a simple man in the world, *SELAMAT KEMBALI* *KE SEKOLAH SESI 2020*๐Ÿ˜Š*

Sama saja semua parti

Kadangkala pelik dengan para menteri ni. Alasan untuk memboleh kan dapat gaji, elaun besar dan banyak kemudahan alasannya kerana mereka perlu turun berjumpa rakyat dan bekerja siang malam untuk rakyat. Rakyat tidak pernahpun memaksa mereka siang dan malam. Mereka sendiri yang mahukan begitu. Selepas dapat jawatan mereka seperti mahu claim balik segala saat, minit dan jam yang mereka gunakan untuk berpolitik. Pendek kata bayaran masuk tandas awam pun mereka nak claim balik selepas menjadi menteri. Walaupun sudah bergaji besar namun orang politik tetap mahu mendapat lebih pendapatan dengan menggunakan jawatan mereka. Hampir mustahil mahu menginsafkan orang orang politik ini apabila ianya bersangkutan dengan wang ringgit. Malah hampir pasti mana mana parti pun tetap sama hanya berpaksikan pada keuntungan peribadi. Atas sebab inilah sudah sewajarnya lah Nabi Muhammad tidak siapapun mampu ditandingi kerana walaupun menjadi ketua kerajaan Islam namun masih teta