Friday, 31 January 2020

Hebat betul seni politik Tun M

PPSMI Dan Seni Politik Tun M

Dahulu, Tun M mahu laksanakan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sebagai sebahagian daripada polisi pendidikan negara.

Pelaksanakan PPSMI telah diputuskan dalam satu mesyuarat Kabinet pada 19 Julai 2002 yang dipengerusikan Tun M sebagai Perdana Menteri Ke-4.

Malangnya PPSMI mendapat bantahan pelbagai pihak khususnya pemimpin parti 'pembangkang' ketika itu antaranya Mohd Sabu, Mahfuz Omar, Tian Chua, Shamsul Iskandar Md Akin, Mohd Nizar Jamaluddin serta Anwar Ibrahim.

Bagi menunjukkan bantahan, mereka telah menyertai beberapa siri demonstrasi jalanan sekitar Kuala Lumpur pada 2009. Seingat saya waktu itu Datuk A. Samad Said pun join sama berdemo sampai kena gas pemedih mata.

Berbalik kepada keputusan untuk mengembalikan semula dasar PPSMI ini, kita nampak ada "move" menarik daripada Tun M. Selain untuk kepentingan pendidikan negara, ia juga ada "political mileage".

Pada hemat saya, dengan tindakan Tun ini, menunjukkan beberapa perkara seperti berikut:-

1) Kita boleh lihat betapa komitednya Tun dan beliau sememangnya seorang pemimpin yang mempunyai prinsip dan pendirian. He's a "fighter".

2)  Kali ini, PPSMI akan mudah dilaksana kerana kepentingan Bahasa Inggeris itu sendiri demi masa depan pelajar khususnya yang berbangsa Melayu.

3) Bantahan terhadap pelaksanaannya di tahap minima kerana rata-rata yang membantah dahulu, kini telah menjadi sebahagian daripada kerajaan.

4) Boleh "identify" pendirian pemimpin kerajaan yang dahulu membantah pelaksanaan PPSMI seperti Mahfuz Omar, Mohd Sabu, Kamaruddin Jaafar, Tian Chua dan Shamsul Iskandar. Jadi mudah untuk buat "headcount" siapa sokong Tun, siapa yang tidak. 

5) "Menjerat" DSAI yang dulunya agak lantang menolak PPSMI. Apa pula pendirian DSAI kali ini kerana beliau kini adalah Ahli Parlimen kerajaan malah isterinya sendiri Timbalan Perdana Menteri.

6) BN juga dijangka tidak membantah kerana mereka adalah pelopor polisi ini. Agak sukar untuk BN memanipulasi PPSMI untuk dijadikan isu 'mengkritik' pentadbiran Kerajaan Pakatan  Harapan.

Hebat betul seni politik Tun M.

Bijaksana atau Wang Emas?

Khalifah telah bertanya kepada Abu Nawas, apa yang akan dipilihnya antara kebijaksanaan dengan wang emas.

Abu Nawas tanpa berfikir panjang terus menjawab, "aku pilih wang emas."

Khalifah dan pegawai-pegawai kerajaan lain kehairanan mendengar jawapan Abu Nawas ini. Khalifah berkata, "aku tidak hairan jika jawapan itu daripada pelayan-pelayan, tetapi mengapa orang sebijak kamu memilih emas?"

Abu Nawas menjawab, "seseorang itu meminta apa yang tidak dimilikinya. Semua orang di negeri ini telah mengetahui bahawa aku ini memiliki fikiran yang bijaksana, jadi apa perlunya aku memohon kebijaksanaan lagi? Dan apa yang tidak aku miliki adalah wang emas."

Thursday, 30 January 2020

Ecostar Produk Masa Hadapan

Ecostar adalah 1product masa hadapan yg membantu setiap individu yg ada kenderaan. 

Membantu merendahkan kos perjalanan utk pengguna kenderaan. 

Tak kisah la anda bekerja ke , berniaga ke, ecostar akan buat kita tersenyum setiap hari. 😘

Jd dr segi peluang bisnes, sgt sgt luass. Kita kluar je rumah, 99% ada kenderaan. Betul tak? 

Sedar tak sedar, kos sara hidup seharian yg paling besar adalah KOS MINYAK (bg org yg pakai kereta) 

Fakta yg kita kena akur.
Minyak naik 20sen seliter, 
1 Malaysia marah dan salah kn kerajaan . 🙈

Esok minyak naik, mlm ni penuh semua station minyak, sanggup beratur berjam2, utk jimat 20seliter (1x fulltank), pastu minyak habis, isi dgn harga yg minyak dah naik td, 
takkan nak tunggu harga minyak turun br nak isi.. 😅

Tp..
Minyak turun 50sen seliter, 
Kecoh di semua laman sosial (tak pernah turun 50sen pun 😆)

Tp kami dah gunakan ecostar ni Alhamdulillah jimat sehingga 70% 😱

Bersyukur sgt2 jumpa product ni..
So harga minyak naik ke turun ke, 
dah x heran.. 😘
Sbb hari2 jimat minyak..

Tuesday, 28 January 2020

BN vs PH

Teringat semasa di zaman pemerintahan umno dahulu...

Ada beberapa sebab orang benci umno...

1. Pada sesetengah orang bukanlah mereka benci kepada najib sangat. Pada asalnya mereka menyampah pada orang keliling najib seperti ketua ketua bahgian dan menteri dan menteri besar.

Apabila orang keiling yang dibenci itu hari hari berselfie dengan najib dan memuji muji najib maka orang pun jadi meluat dengan najib sekali.

2. Ada pula segelintir yang memang meluat dengan najib. Tetapi apabila ada orang yang dok bodek najib dan hari hari memuji najib maka tak pasal pasal orang itupun dibenci oleh masyarakat.

Maka pemimpin parti dan orang parti ditolak majoriti rakyat.

Moralnya ialah...

Kita ni bukannya semua orang suka. Maka elakkan lah hari hari mencanang nama pemimpin kita kerana takut disebabkan orang meluat dengan kita maka tak pasal pasal orang jadi meluat dengan pemimpin kita sekali.

Perkara seperti ni boleh menjadi over kill kepada parti secara tak langsung.

Agak pelik juga kenapa parti pemerintah tidak mahu belajar dari kejatuhan kerajaan BN dulu...

Agaknya bila wap kuasa dah naik kepala begitulah jadinya...

Apa yang kita benci dahulu kita pula yang buat bila berkuasa...

Monday, 27 January 2020

Langkah-langkah menghadapi Musibah Virus dan Penyakit Berjangkit

Berikut ialah langkah² menghadapi penyakit berjangkit menurut Islam:

Kita adalah makhluk yang lemah, tidak ada daya dan upaya melainkan dengan kembali kepada Allah.

Berikut ialah langkah yang diajarkan oleh agama apabila kita ditimpa oleh sesuatu bala, ujian dan musibah.

1. Menyakini dan redha terhadap takdir Allah

Allah Ta’ala berfirman;

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” (Al-Hadid: 22)

Kita perlu berdamai dengan takdir, menyerah dan redha bahawa ini semua adalah ketetapan Allah dan tidak perlu berdendam dan bermusuh dengan sesiapa.

Serahkan mereka yang zalim itu kepada Allah jika kita tidak mampu untuk menyekat kezaliman mereka.

 اللَّهُمَّ اكْفِنِيهِمْ بِمَا شِئْتَ
`Ya Allah, cukuplah Engkau untuk menghadapi mereka, sesuai dengan apa yang Engkau kehendaki.' [HR. Muslim]

2. Mengasingkan diri dan mengamalkan kaedah kuarantin jika terlibat dengan wabak penyakit dan virus.

إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا

'Jika kamu mendengar penyakit taun melanda di suatu kawasan, maka janganlah kalian masuk ke kawasan tersebut. Dan jika kamu berada di dalam kawasan tersebut maka janganlah kamu keluar dari kawasan itu.' [HR. Al-Bukhari]

Kaedah kuarantin ini juga terdapat dalam hadith Abu Hurairah RA (wafat 57 H) yang menyebut:

 لَا يُورِدُ مُمْرِضٌ عَلَى مُصِحٍّ
' Jangan didekatkan sesuatu yang berpenyakit kepada sesuatu yang sihat. ' [HR Al-Bukhari]

Kaedah fiqh menyebut:

الضَّرَرُ يُزَالُ
“Kemudaratan itu hendaklah dihilangkan.”

[Al-Asybah wa al-Nazair]

Maka sangat penting rakyat Melaysia mengelak daripada menghadiri perkumpulan orang ramai seperti konsert, pertandingan bola, sukan yang melibatkan ramai orang, pesta, pasaraya dll.

Di samping itu hendaklah dicegah kemasukan warga asing ke dalam negara yang disyaki boleh menyebarkan virus penyakit ke dalam negara.

3. Menjaga kebersihan diri dan menguatkan sistem daya pertahanan badan (antibodi).

Sistem daya tahan badan/antibodi berfungsi untuk melawan penyakit dan melindungi tubuh serta mempercepatkan proses pemulihan. Ianya boleh dikuatkan dengan senaman, pemakanan yang sihat, makan buah-buahan, mengambil vitamin C, tidak merokok, mengelak daripada stress, mengambil vaksin, memakan madu dan sayur-sayuran, cukup rehat dan tidur.

Kata pepatah menyebut;
 الوِقَايَةُ خَيْرٌ مِنَ العِلَاجِ
`Mencegah adalah lebih baik daripada merawat. '

4. Berfikiran positif dan bersangka baik dengan Allah

Setiap manusia pasti akan mati, walaupun berada di dalam kubu yang paling kukuh, ajal tetap akan sampai. Justeru di samping redha dengan takdir, kita hendaklah bersangka baik kepada Allah dan berfikiran positif.

Selagi masih bernafas, jangan putus asa dan tetap yakin akan sembuh, percaya dan teruskan berusaha menunaikan kewajipan yang perlu.

Imam Malik RA (wafat 179 H) tetap mengajar dalam keadaan darah mengalir di kakinya. Imam Ibn Taimiyyah tetap menulis dan beribadah walaupun di penjara. Syed Qutb dan Hamka menulis tafsir walaupun dalam penjara.

Diriwayatkan Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda;

إِنْ قامَتِ السَّاعَةُ وَفِي يَدِ أَحَدِكُمْ فَسِيلَةٌ، فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا

`Jika terjadi hari kiamat sementara di tangan salah seorang dari kamu ada sebiji benih tanaman, maka jika dia mampu sebelum terjadi hari kiamat untuk menanamnya maka tanamlah.”

[HR. Ahmad dan Al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad]

5. Membaca zikir-zikir dan doa perlindungan dengan penuh harap kepada Allah

Di dalam hadith yang sahih terdapat zikir yang sesuai untuk dibaca bagi memohon perlindungan daripada penyakit dan musibah wabak.

Antaranya membaca doa zikir berikut pada waktu pagi dan petang;

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
`Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudharatan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.' [HR. Abu Daud]

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ
"Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna daripada segala keburukan yang Allah SWT cipta)” nescaya tidak akan berlaku perkara yang memudharatkan kamu.” [HR. Muslim]

6. Merayu dan menuntut kerajaan mengambil tindakan yang terbaik dan paling bermanfaat kepada kebajikan dan keselamatan rakyat.

Kaedah fiqh menyebut

تَصَرُّفُ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالْمَصْلَحَةِ
“Polisi pemerintah adalah berdasarkan kepada kemaslahatan rakyat.” [Al-Asybah wa al-Nazair]

Kerajaan adalah diseru dan disaran mengenepikan unsur politik dan mengutamakan kebajikan rakyat sebagai kewajipan mereka dengan mengambil langkah pencegahan dan mengusahakan rawatan yang terbaik untuk rakyat.

7. Rakyat dan masyarakat perlu saling bantu membantu dan bertaqwa kepada Allah supaya musibah dan wabak ini akan diangkat oleh Allah.

Para salaf menyebut;

ما نزل البلاء إلا بذنب وما رفع إلا بتوبة
“Tidaklah turun musibah melainkan kerana dosa, dan tidaklah ia akan terangkat kecuali dengan bertaubat.”

Orang ramai boleh membantu dengan memastikan anak-anak memakai topeng penutup muka ke sekolah, menjaga kebersihan, tidak membuang sampah merata-merata, mencuci tangan, menutup muka ketika bersin, menjauhkan diri daripada tempat sesak, memberi laluan kepada ambulan, tidak merokok dan menghentikan kegiatan tidak bermoral dan maksiat.

Allah Ta’ala berfirman,

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (daripada kesalahan-kesalahanmu)” (Asy Syura: 30).

Kepada Allah, kita berserah dan mengadu!

Sunday, 26 January 2020

China Terus Menyerang

3 dari 8 pelancong China sah ‘virus Wuhan’. Kini di wad isolasi Hospital Sg Buloh.

Sungai Buloh 25 Jan: Menteri Kesihatan, Dr Dzul hari ini mengesahkan 3 dari 8 pelancong China yang menetap di satu hotel di Johor positif  novel coronavirus import atau lebih dikenali sebagai virus Wuhan.

Tiga yang sah positif itu kini diasingkan di wad isolasi Hospital Sungai Buloh bersama seorang lagi ahli keluarga yang ingin menemani mereka.

Untuk rekod, pelancong China ini ada hubungan rapat (close contact) dengan pesakit sah positif yang kini di hospital Singapura yang sebelum itu berlepas dari  Guangzhou ke Singapura.

Seorang merupakan isteri kepada pesakit yang kini dirawat di hospital Singapura tersebut manakala dua lagi merupakan cucu beliau.

Dari Singapura, mereka singgah ke Johor untuk melancong.

APAKAH ECOSTAR FUEL SAVER ?

APAKAH ECOSTAR FUEL SAVER ?

Dalam EcoStar Fuel Saver terdapat BioAditif iaitu bahanapi berasaskan minyak kelapa sawit dengan pelbagai fungsi, antaranya; utk memperbaiki & mempertingkatkan keupayaan enjin.

Antara fungsi BioAditif ?

BioAditif yang terdapat dlm EcoStar Fuel Saver akan menghasilkan partel bahanapi yang lebih kecil > hanya sedikit sahaja bahanapi yang diperlukan untuk setiap pembakaran.

BioAditif dpt menutralkan kadar plumbum dlm petrol/diesel dari RON95 ke RON100.
Bila dicampur/dititis EcoStar sistem pembakaran menjadi lebih efisyen & komponen2 dlm sistem pembakaran akan jdi lebih bersih..

Dengan ini pengguna akan mendapat bahanapi berkualiti tinggi pada kos yg lebih rendah.
Perbelanjaan dan penjimatan dapat dikurangkan diantara 30% - 50% ~ 70%

EcoStar diformulakan utk membantu cuci komponen2 yg ada sisa2 karbon yg melekat dicaburator, selinder, head piston & piston ring.
Dengan ini dpt mngurangkan asap dan edapan karbon..  enjin bertambah lancar dan dapat meningkatkan jangka hayat enjin🕺

Wednesday, 22 January 2020

How many days do you work ?

All salary people must read this:-----

After 4 years of selfless service, I realized that I had not been prmoted, no salary increment, no commendation.
So I decided to walk up to my HR Manager. The manager looked at me, smiled and asked me to sit down saying: "My friend you have not worked here for even a single day."

I was shocked to hear this !!!, but the manager went on to explain, and here's the conversation that took place.

Manager: How many days are there in a year?

Me: 365 days and sometimes 366.

Manager: Do u come to work on weekends?

Me: No sir.

Manager: How many days are there in a year that are weekends?

Me: 52 Saturdays and 52 Sundays equals to 104 days.

Manager: Thanks for that. If u remove 104 days from 366 days. how many days
do u now have?

Me: 262 days

Manager: How many hours make up a day?

Me: 24 Hours.

Manager: How long do u work in a day?

Me: 10am to 6pm 
(i.e 8 hours a day.)

Manager: So, what fraction of the day do u work in hours?

Me: 8/24 
i.e 1/3 (one third).

Manager: This is nice of u! what is 1/3rd of 262 days?

Me: 87
(1/3 x 262 = 87days)

Manager: I do give u 2 weeks sick leave, 15 days casual leave, 5 days optional leave, 30 days earned leave every year. Now remove that 64 days from the 87 days left. How many days do u have remaining?

Me: 23 days.

Manager: Do u work on festivals ? (20 days)

Me: No Sir!

Manager: Do u work on Republic Day?

Me: No sir!

Manager: Do u come to work on Independance Day?

Me: No sir!

Manager: So how many days r left?

Me: 1 day sir!

Manager: Do you come to work on New year's day..?

Me: No sir..!!

Manager: So how many days are left?

Me: None Sir!

Manager: So what r u claiming?

Me: I have understood, Sir. I did not realise that I was stealing company
money all these days.

Moral - NEVER GO TO HR FOR HELP!!!

(HR-HIGH RISK.)
.
.
.

So, How many days do you work ?😁😂

Monday, 20 January 2020

Ecostar Fuel Saver







BETUL KER BOLEH JIMAT?? BETUL KER BERKESAN?? JOM LIHAT APA KATA MEREKA YANG TELAH MENGGUNAKAN PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR INI.


















































CARA-CARA UNTUK GUNA PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR




BOLEH JUGA TITIK TERUS DALAM CORONG PUMP MINYAK




UNTUK TREATMENT ENJIN BOLEH TITIK TERUS KE DALAM ENJIN




DEMO PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR





BUKAN SAHAJA JIMAT MINYAK.. ANDA JUGA BOLEH MENJANA PENDAPATAN SEBAGAI USAHAWAN ECOSTAR MENCECAH RM150 KE RM1050 SEHARI.. RM4500 KE RM31,500 SEBULAN






UNTUK MENDAPATKAN PRODUK JIMAT MINYAK ECOSTAR INI.., 

ATAU BERMINAT UNTUK JADI USAHAWAN ECOSTAR DAN INGIN MENJANA PENDAPATAN MENCECAH RM150 KE RM1050 SEHARI (RM4500 KE RM31,500 SEBULAN)..,

SILA HUBUNGI 0165994626 bagi yang berminat untuk menjadi pengguna atau mahu menjana ekonomi.































SEMOGA BERMANFAAT UNTUK SEMUA




Sunday, 19 January 2020

5 - 0 buat PH

Seperti yang dikatakan oleh Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahalan :

"Selama 19 bulan UMNO Sabah dilanda musibah demi musibah".

"UMNO Sabah hampir hancur".

"Setiap hari kami nazak".


"Kami kehilangan 16 ADUN, 6MP, 2 Senator dan 22 Ketua Bahagian dengan kepimpinan lain"

Benar kata Datuk Abdul Rahman Dahalan, tiada siapa yang memberikan harapan kepada UMNO Sabah lagi.

Ramai yang beranggapan UMNO Sabah akan malah ada yang mengatakan pasti akan berkubur.

Selepas PRK Cameron, Semenyih, Rantau dan Tanjung Piai, kini Kimanis pula PH digempur buat kali ke 5.

Saturday, 18 January 2020

Rakyat menjadi korban kerana dasar kerajaan

Lambakan warga asing yang kita tidak ketahui status kesihatan mereka adalah antara punca penularan penyakit berjangkit.

Misalnya penyakit kusta yang dikatakan kembali selepas negara dibanjiri pendatang asing tanpa izin (PATI) secara amnya mencatatkan kes baharu di antara 200 hingga 300 setahun mengikut data.

Namun begitu apakah langkah yang kerajaan buat untuk menangani permasalahan ini?

Rata-rata rakyat mempertikaikan keputusan Kerajaan memberi kebenaran untuk warga asing masuk tanpa visa kerana ia salah satu penyumbang kepada penularan penyakit berjangkit.

Kerajaan tidak akan mampu mengawal dan menapis lambakan warga asing.

Sudahlah kita dikejutkan baru-baru ini dengan satu video memaparkan seorang pengendali di pengimbas haba klia2 tertidur di meja, menimbulkan kebimbangan akan kemungkinan pelancong-pelancong yang menghidap penyakit berjangkit menyusup melepasi langkah-langkah yang dilaksanakan Kementerian Kesihatan, di sebalik ketakutan mengenai wabak influenza dan polio di Sabah.

Video itu diambil pada 26 Dis, pada hari pegunjung musim cuti bergerak ke terminal klia2.

Video itu juga menunjukkan seorang lagi kakitangan di ruang itu sibuk dengan telefon bimbitnya.

Pengimbas haba dipasang di lapangan terbang sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengekang penyebaran penyakit berjangkit, membolehkan kakitangan menghalang mana-mana orang dengan suhu badan melebihi 37 darjah Celcius memasuki negara. 

Akhirnya yang menjadi mangsa dan korban ialah rakyat Malaysia.

Friday, 17 January 2020

5 poin mengiklan

Menulis iklan yang berpengaruh adalah kunci untuk melariskan produk anda. Setiap perkataan yang kita tulis ada  pengaruhnya tersendiri.
Ada masa, kita hanya tukar 2-3 perkataan. Tapi hasil yang kita dapat, boleh sampai 2-3 kali ganda. Namun, jika kita tersilap percaturan.
Iklan yang asalnya membawa untung, boleh buatkan kita rugi bertingkat-tingkat.
Dalam artikel kali ini, saya kongsikan 5 jenis kesilapan yang sering dilakukan oleh peniaga ketika menulis iklan dan apa yang kita perlu buat.

Kesilapan 1# – Terlalu Fokus Pada Produk

Iklan yang terlalu fokus pada ciri-ciri produk, buatkan prospek bosan untuk baca. Contoh ciri-ciri Produk;
  • “Kopi XXX ini diperbuat daripada akar kayu”
  • “Tudung ini tak jarang”
  • “Milkbooster ini ada susu kambing”
Apa manfaat yang pelanggan dapat? – Tiada!
Realitinya, pelanggan tak kisah pun dengan produk anda. Pelanggan hanya nak tahu, bagaimana produk itu bantu dia selesaikan masalah.
Jadi, apa perlu kita buat:
Gunakan soalan “So, what?” untuk cari manfaat pada pelanggan.
Misalnya, bila kita mahu beritahu ciri-ciri tudung itu tak jarang. Cuba soal dalam diri kita “So, what?”.
Letakkan diri kita di tempat pelanggan.
Tak jarang  – So? – Aurat terpelihara – So? – Boleh pakai bawak solat – So? – Rasa selamat bila pakai – So? – Teruskan tanya “So, what?”
Ini cara saya untuk dapatkan idea menulis manfaat produk.

Kesilapan 2# – Target Market Yang Terlalu Umum

Pernah tak anda dengar pepatah:
“When we try to talk to everybody, we talk to nobody”
Inilah pepatah yang sesuai saya gunakan dalam poin nombor dua ini.
Maksudnya, bila kita cuba cakap dengan semua orang. Kita sebenarnya tak bercakap dengan sesiapa pun. Begitu juga dengan iklan.
“Antara kesilapan utama peniaga adalah cuba menulis iklan kepada semua orang.”
Kita kena tahu. Facebook adalah tempat yang bising. Semua orang nak bercakap.
Jadi, antara tip rahsia untuk bercakap di tempat yang bising adalah anda kena tarik perhatian mereka dahulu.
Bayangkan, anda sedang berada di dalam dewan sekolah dan anda diberi tugasan untuk sampaikan satu mesej penting. Tapi, semua orang dalam dewan sibuk dengan hal masing-masing.
Semua nak bercakap. Bagaimana anda nak cakap dengan mereka?
Kalau saya, ini pendekatan yang saya pilih:
  1. Saya kenalpasti dulu nak cakap dekat siapa
  2. Apa mesej yang ingin sampaikan
  3. Tarik perhatian mereka dulu
  4. Sampaikan mesej
Contoh mesej: Nak beritahu hari isnin semua pelajar Tingkatan 3 kena pergi seminar belajar di Kuala Lumpur.
  1. Siapa: Pelajar Tingkatan 3
  2. Mesej: Hari isnin ada seminar dekat Kuala Lumpur
  3. Tarik perhatian mereka dengan panggil; “Perhatian: Pelajar Tingkatan 3”
  4. Semua dah beri perhatian, baru saya beritahu; “Hari isnin ni… bla..bla”
Jadi, apa perlu kita buat:
Kita kena tahu siapa kita nak panggil. Apa mesej yang kita nak beritahu. Tarik perhatian mereka dulu. Baru sampaikan ayat tawaran kita.

Kesilapan 3# – Tunggu Ilham Sampai

Ilham dan idea adalah rezeki. Sama macam kita nak dapat duit.
Kesilapan ramai peniaga terlalu menunggu ilham. Bila ilham tak sampai, mulakan pening kepala, tak tahu nak tulis apa.
Sabar dulu. Cuba kita muhasabah balik;
“Antara tunggu dan cari rezeki: Mana yang lebih efisyen?”
Nah! Jika nak dapat duit, kita kena cari. Kenapa ilham menulis, kita pilih untuk tunggu. Nampak tak poin saya?
Sebenarnya, cara paling kebal untuk elak daripada takde idea adalah CARI ILHAM.
Contoh: Kita takde idea nak tulis pasal manfaat produk.
Maka, tindakan kita adalah buat carian. Cuba baca blog-blog pesaing kita. Apa yang mereka tawarkan. Baca jurnal. Baca bahan material daripada HQ.
Kuncinya, kita kena CARI bukan TUNGGU ilham sampai.
Jadi, apa perlu kita buat:
Menulis ini sama jer macam memasak. Sebelum anda menulis. Pastikan anda ada bahan rencah yang cukup. Dah ada kajian tentang produk, pelanggan & pasaran.
Baru nak mengarang jadi mudah & kacang jer nanti.

Kesilapan 4# – Tak Guna Bahasa Pelanggan

Tak semua orang faham, apa yang kita faham.
“Bahasa yang terlalu tinggi. Buatkan kita rasa hebat. Tapi belum tentu produk terjual”
Bila menulis iklan, kita tak perlu guna bahasa professor. Bahasa saintifik aras tinggi.
Bak kata salah seorang Lagenda Dalam Copywriting, David Ogilvy;
“If you want people to buy your product, you must explain it as briefly and simply as possible: what you sell, and how buying your product will improve their lives.”
Maksudnya, kalau kita nak jual produk.
Kita kena sehabis baik terang dekat mereka, dengan semudah mungkin bahasa yang mereka boleh faham, supaya mereka nampak nilai, yang produk kita boleh bantu dia hidup lebih baik.
Jadi, apa perlu kita buat:
Elakkan guna perkataan bombastik. Pilih perkataan yang sama maksud & lebih mudah difahami.
Jika produk kita ada istilah sainstifik yang sangat pelik. Cuba cari perkataan yang lebih mesra pengguna.
Contoh: Jual produk kesihatan.
Daripada guna istilah ‘Ganoderma Lucidum'. Boleh tukar kepada Cendawan Merah. Perkataan ‘Cendawan' lebih mudah orang faham.
Contoh: Jual hartanah
Daripada guna istilah ‘Subsale', mungkin anda boleh tukar kepada ‘Rumah second-hand atau terpakai'.
Boleh dapat setakat ini? Ok, kita lihat kesilapan terakhir peniaga online.

Kesilapan 5# – Tulis Ikut ‘Rasa-Rasa' Bukan Dari Hasil Kajian

Sebenarnya, prospek boleh ‘baca' sama ada kita tulis berdasarkan kajian atau main ‘goreng' sesedap rasa.
Ayat iklan yang ditulis berdasarkan kajian. Isinya mampat. Mudah faham. Penuh dengan fakta atau kisah pelanggan.
Manakala, ayat iklan yang dibuat berdasarkan ‘rasa-rasa'. Biasanya, meleret-leret tanpa hala tuju. Bila baca pun boleh tergeliat lidah kita.
Macam saya, bila menulis ayat iklan. Saya perlukan 5 poin di bawah (minimum):
  • Produk ini untuk apa?
  • Nak jual dekat siapa?
  • Apa yang bestnya produk ini?
  • Kenapa kena beli dari kita?
  • Macamana nak order?
Bila tahu jer 5 poin ini.
Saya akan buat kajian lanjut tentang pelanggan dan pasaran untuk produk tersebut. Dah selesai kajian, baru saya mula menulis. Ini cara yang saya selesa.
Jadi, apa perlu kita buat:
Cuba tanya pelanggan lama kita. Kenapa dia beli dari kita? Apa bestnya produk kita? Kemudian senaraikan dalam bentuk poin.
Bagi memudahkan anda faham. Saya kongsikan contoh.
Contoh: Niche Travel Agency
  • Nak jual pakej apa? – Pakej pelancongan ke Turki.
  • Untuk siapa? – Kaki travel & minat pergi tempat sejarah Islam.
  • Apa yang best? – Boleh customize pakej. Ada 15 tempat menarik.
  • Kenapa kita? – Ada pemandu pelancong yang boleh cakap Melayu.
  • Cara order? – Isi borang.
Selepas saya buat poin-poin ini. Baru saya mula menulis.
Boleh dapat?

Ok, Akhir Kata Daripada Saya…

Saya harapkan artikel ini dapat sedarkan anda tentang kesilapan-kesilapan ketika menulis iklan dan apa perlu anda buat sebelum menulis.
Apa yang saya kongsikan ini ilmu asas.
Bagi mereka yang nak belajar bagaimana menulis iklan guna ‘bahasa pelanggan' dengan betul. Panduan ini mungkin membantu anda nampak lebih jelas.
Semoga bermanfaat.

Thursday, 16 January 2020

Pembelajaran kanak kanak: BULLET BUILDING BLOCKS

BULLET BUILDING BLOCKS 89PCS.

✒  Description:

❤High Quality Plastic.
❤89pcs pelbagai bentuk.
❤Plastic storage. Mudah di bawa.
❤Mudah dikemas saiz besar.
❤Pelbagai warna menarik.
❤Mudah pasang. 
❤Non Toxic. 
❤Selamat untuk bayi
❤Manual bentuk. 

🎉Membina minda kreatif.
🎉Melatih motor skill.
🎉Meningkatkan sensory.
🎉Menajamkan daya imaginasi.
🎉Meningkatkan daya fokus.
🎉Merangsang koordinasi mata & tangan.
⛔MENGURANGKAN KETAGIHAN SCREEN!
🎉Menambah keyakinan diri.(Self Confident)

Harga Rm20
Postage Rm9 sm/Rm12 ss

Wednesday, 15 January 2020

Doa Terhindar dari Influenza A

PENGENALAN

Demam Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit sistem pernafasan (respiratory) yang biasanya ditemui dalam kawanan babi. Virus Influenza A (H1N1) atau demam babi ini biasanya berlegar dalam spesies babi sahaja dan tidak menjangkiti manusia. Namun jangkitan terhadap manusia telah berlaku dan penyebaran virus ini dalam kalangan manusia telah mula dikesan sejak tahun 1988.

Apakah Virus Influenza A (H1N1)?

Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit respiratory yang ditemui dalam kawanan babi disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1). Selesema babi ini dikesan saban tahun dan biasanya terjadinya kepada mereka yang mempunyai kaitan dengan babi. Manusia biasanya tidak dijangkiti oleh virus ini tetapi jangkitan terhadap manusia telah dikesan. Virus selesema babi telah dilaporkan merebak dari manusia ke manusia lain. 

Apakah Cara Terbaik Untuk 
Mengelak Dari Menyebarkan Virus Melalui Batuk Dan Bersin?

• Jika anda sakit, hadkan pergaulan anda sebaik yang mungkin.
• Jangan pergi ke sekolah;
• Tutup mulut anda dengan tisu semasa batuk dan bersin. Ia boleh membantu mengelak orang-orang di sekeliling kamu dari jatuh sakit;
• Buangkan tisu yang telah digunakan ke dalam tong sampah;
• Tutup mulut anda semasa bersin dan batuk jika tiada tisu;
• Basuhlah tangan kamu setiap kali batuk dan bersin.

Tuesday, 14 January 2020

Pertandingan Parti Mana Yang Paling Hebat

Kes anak Mat Sabu masih belum reda skarang kes adun bersatu pula..

Macam berlawan lawan pula mereka ni sape yang paling power high nye...

Macam macam hal parti politik di mesia ni. Tak tau parti mana yang benar benar bersih...

Pkr -liwat dan semburit
Umno -rasuah
Bersatu -dadah

Agaknya eloklah parlimen menyerahkan semula kuasa memerintah ini kepada raja raja melayu...

Nampaknya disetiap pejabat kerajaan bukan sahaja perlu diletakkan pegawai sprm tetapi tok bilal tok bilal...

Bila nak buat benda pelik tok bilal pun terus azan ke telinga pemimpin...

Yang jahat tu bukan pemimpin tapi kerana hasutan syaitan...

Mana la tau kot mau syaitan tu lari bila dengar azan...

Setelah sekian lama dengar cerita negatif je pasal kerajaan sekarang, akhirnya ada juga berita positif... 
🤭🤭🤭

Janganlah dihina pemimpin yang hisap dadah... Memang susah nak berhenti.. Alangkan isap rokok pun susah nak kurangkan...

Sebaik baiknya kita bagi sajalah lesen mengisap kepada mereka asalkan mereka beli dadah tak pakai duit rakyat.

Lepas ni boleh lah pemimpin ini dengan bangganya berkata...

Walaupun isap dadah tapi kami tak merompak dan menyamun macam najib...

Monday, 13 January 2020

Bersatu Teguh Bercerai Roboh

Kata-kata nasihat amat menyukarkan bagi orang bodoh, sebagaimana sukarnya berjalan di atas jalan yang tidak rata bagi seorang tua.

Nampaknya sudah bertahun tahun masalah keahlian masih belum selesai didalam parti bersatu.

Nampak seperti begitu susah untuk mentadbir sebuah parti kecil berbanding mentadbir parti besar.

Agaknya apakah agenda yang sedang elitis di dalam bersatu sedang mainkan?

Terlalu banyak membuat perkara magik hanya membuatkan orang hilang kepercayaan kepada Tun...

Tak perlu lah nak block sekiranya ada ahli yang ingin bertanding. 

Biarkan ramai yang bertanding agar masing masing mendapat pengalaman baru dan ia akan menjadi satu ilmu baru bagi mereka.

Kita tidak mahu apabila terlalu menyekat orang menjadi pandai akhirnya parti itu dihuni oleh orang orang bangang semata mata.

Takkan lah kita mahu orang bangang memimpin negara?

Cukup cukuplah isu isu pelik yang berlaku sekarang ini, jangan dibiarkan kebangangan itu diwariskan kepada anak anak muda pula...

Janganlah rasa teruja apabila tiba tiba ada orang bersuara lembut dengan kata kata manis menjemput anda menghadiri mesyuarat parti bersatu.

Mereka bukanlah mahu meraikan anda tapi sebaliknya mereka mahu mencukupkan korum mesyuarat semata mata.

Selepas habis bersidang mereka pun tidak mengenali anda kembali.

Agak memalukan juga kerana pemimpin tertinggi parti bersatu adalah dikalangan mereka yang pernah menjadi pemimpin didalam parti umno puluhan tahun.

Sepatutnya mereka lebih cekap dalam menjalankan persidangan parti namun apa yang kita lihat mereka seolah olah seperti baru beroganisasi.

Nampak seperti selama mereka menjadi pemimpin mereka hanya mengharapkan orang bawahan untuk mengurus dan mentadbir parti.

Apabila mesyuarat perlu ditangguh itu memberi satu signal bahawa ada masalah yang tidak boleh diselesaikan hingga memaksa pihak pengurusan menangguhkannya.

Sudah bertahun tahun parti ini wujud  namun masalah keahlian masih belum dapat diselesaikan.

Sebenarnya mereka bukan sahaja tidak berpengalaman tetapi tidak mahu belajar.

Mereka beranggapan segala galanya boleh selesai hanya dengan menggunakan kuasa.

Kita boleh meramalkan parti ini akan terkubur sebaik sahaja Tun bukan lagi Perdana Menteri.

Dalam usaha mahu mengaburi mata rakyat saya menjangkakan mesyuarat cawangan cawangan parti bersatu pastinya akan dihadiri oleh bukan ahli bagi meramaikan jumlah kehadiran.

Strategi begini pernah mereka lakukan semasa mereka didalam umno dahulu.

Tektik begini nampak seperti bijak tapi sebenarnya ia adalah satu sabotaj kepada parti.

Saya agak terkejut apabila diberitahu bahawa ada kedapatan ketua ketua cawangan umno tiba tiba menjadi ketua cawangan di dalam parti bersatu sebaik sahaja pemilihan parti bersatu mahu diadakan.

Nampaknya kes salin kulit bukan sahaja boleh berlaku dalam memohon projek kerajaan tetapi salin logo juga boleh diadakan dalam parti berstatus pening ini.

Rupa rupanya terlalu lama duduk diatas bukanlah satu kayu ukur mampu menguruskan parti.

Mungkin Parti bersatu perlu mendapatkan sedikit tunjuk ajar daripada Ku Nan bagaimana mahu menguruskan parti agar line up yang pucuk pimpinan mahukan boleh menang satu papan dalam pertandingan ini.

Sunday, 12 January 2020

Bersatu Parti Pening

Melihat kepada senario politik negara pada hari ini hampir kesemua parti melayu mengalami satu sumpahan yakni bertelagah sesama sendiri didalam parti masing masing.

Andaikata kesemua parti politik ini diharamkan sekalipun besar kemungkinan orang melayu tetap juga akan bertelagah.

Mungkin masa itu pertelagahan lakibini akan menjadi lebih rancak pula kerana dah takde orang lain untuk di ajak bergaduh.

Skang ni kalau tak gaduh bukan melayu namanya...

Gaduh ngan cina, gaduh ngan india, gaduh sesama melayu dan skang ni dalam satu partipun tetap nak gaduh juga...

Teringat semasa aktif politik suatu masa dahulu diwaktu pemilihan.

Kami kalau nak bertanding kami akan bertanding menggunakan perbagai strategi untuk memenangi hati ahli agar mengundi kami.

Tapi zaman skarang mereka menggunakan tektikal kotor iaitu membuang ahli ke tempat lain supaya tidak layak mengundi.

Agaknya nanti pada masa pru akan datang, mereka akan memindahkan rakyat malaysia ke negara lain pula supaya tidak boleh mengundi...

Saya sebenarnya agak tertarik dengan sistem mengundi yang dilakukan oleh parti PKR.

Saya lihat sistemnya lebih telus berbanding dengan parti parti lain.

Mereka membenarkan ahli ahli membayar yuran tahunan pada hari mengundi bagi melayakkan ahli ahli untuk mengundi calon masing masing.

Tidak berlaku penyalahgunaan teknikal untuk menafikan hak ahli untuk mengundi.

Cuma masalahnya bila dah kalah berlaku pergaduhan itu memang tak dapat di elakkan sebab biasa lah orang kalah mestilah kecewa.

Namun sistem itu lebih telus dan adil kepada ahli ahli.

Berbanding dengan parti lain yang mensyaratkan jangkawaktu untuk membayar yuran dan apabila ahli nak bayar yuran mereka tutup pejabat.

Ini parti pening...😁😁😁

Secara peribadi saya ingin mengucapkan syabas kepada sahabat saya yakni Syed Razif dari parti bersatu yang terus berjuang melawan kleptokrasi dan kronisma didalam parti dan kerajaan negeri perak.

Dengan wujudnya orang sebeginilah yang membuatkan syaitan perlu bekerja lebih keras lagi.

Namun sokongan dari rakan rakan dan rakyat bawahan mampu membuatkan kebenaran berada di landasan yang betul.

Kita tidak boleh nak mengharapkan pemimpin atasan kerana golongan elitis hanya memenangkan kumpulan elitis mereka sahaja.

Saya sebenarnya tidak mahu masuk campur didalam pemilihan parti Bersatu. Tapi melihatkan rakan rakan saya dianiaya dan dinafikan hak mereka sebagai ahli mulalah hati saya tidak tenteram.

Ia membuatkan keringat tua ini menjadi bersemangat.

Nak harapkan orang muda nampaknya mereka sudah berjaya dilalikan dengan dedak sekupang dua sekilo...

Dapat berselfie dengan pemimpin pun bagi mereka sudah mencukupi untuk digelar sebagai pejuang...

Kadangkala apabila difikir fikirkan apa yang susah sangat untuk mentadbir sebuah parti kecil seperti parti bersatu ini?

Sekiranya pemimpin mengikut peraturan dan menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik maka tidak ada ahli yang boleh menidakkan keputusan pemimpin.

Tapi malangnya apabila pemimpin sendiri sudah gelong maka mereka menggunakan kuasa untuk membunuh kepercayaan ahli ahli sendiri terhadap parti.

Contohnya...

Bila sudah sah mereka itu adalah ahli maka benarkan lah saja mereka untuk menjalankan hak tanggungjawab mereka untuk bertanding dan mengundi.

Tapi malangnya pemimpin bersatu ini tidak yakin akan sokongan terhadap mereka. 

Mereka sedar mereka menjadi pemimpin kerana bernasib baik dan bukan kerana mereka adalah terbaik.

Sebagai rakyat marhaen mungkin kita boleh buat sesuatu untuk menyampaikan satu signal jelas kepada Tun selaku pengerusi parti bersatu berkenaan kebobrokan pimpinan parti bersatu.

Sebagai orang melayu agak tidak beradab sekiranya kita menegur pemimpin tertinggi kerana menegur pemimpin akan membuatkan ego mereka tercabar.

Maka kita perlu bertindak secara politik juga.

Untuk membuatkan elitis bersatu ini tersentak ialah Yb Mazlee perlu bertanding didalam jawatan tertinggi parti, sekurang kurangnya jawatan Naib presiden parti.

Malah kita akan berkempen secara terbuka untuk memenangkan mazlee.

Buktikan tanpa jawatan menteri, mazlee mampu menang kerana sokongan rakyat yang mahukan ahli bersatu memilih beliau dan ini akan memberi satu tamparan kepada Tun agar memandang ke bawah untuk memperbetulkan pentadbiran parti bersatu yang sudah terlalu korup.

Saturday, 11 January 2020

Penyakit Melayu

Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Umatku akan ditimpa penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu.” Sahabat bertanya: “Apakah penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat terdahulu itu?” 

Nabi SAW menjawab: Penyakit-penyakit itu ialah 
[HR Hakim]:

1. Terlalu banyak bersukaria
2. Terlalu mewah
3. Mengumpulkan harta sebanyak mungkin
4. Penipuan dalam merebut harta benda dunia
5. Saling memarahi
6. Dengki-mendengki, sehingga menzalimi antara satu sama lain

Friday, 10 January 2020

Kisah seorang Pendekar

Seorang lelaki sedang memandu keretanya tiba-tiba keretanya mengalami kerosakan dan berhenti berdekatan dengan sebuah glanggang persilatan.  Oleh kerana hari pun sudah malam, dia pun pergi ke glanggang tersebut dan mengetuk pintu itu.  Pintu dibuka dan seorg mahaguru tua menyambutnya.

Lelaki itu berkata: "minta maaf tuan, bolehkah saya bermalam disini kerana kereta saya rosak secara tiba²." Mahaguru itu lantas menerima permintaan lelaki itu dgn senyuman dan senang hati.

Dia menyediakn tempat tidur, persalinan dan makanan untuk llaki itu.  Setelah kekenyangan lelaki itu pun cuba melelapkan matanya.  Slang beberapa ketika dia terdengar sesuatu bunyi yang aneh...  Dia teringin nak mengetahui bunyi apakah itu namun dibatalkan saja niatnya kerana terlalu letih.

Keesokan paginya dia pun bertanya kepada mahaguru itu tentang bunyi itu, tetapi dia menjawab: "bunyi ini hanya boleh didngar pd mlm td stiap tahun namun saya tak boleh bgtahu awak kerana awak bukan seorang pendekar..."

Lelaki itu kelihatan kecewa kerana tidak dapat mengetahui tentang bunyi yg pelik itu tetapi apapun dia berterima kasih di atas layanan yang diberikn, kemudian dia pun bergerak pulang ke tempatnya, stlah kretanya dibaiki.

Setahun selepas itu..

Llaki itu kmbali pd tarikh yg sama sekali lagi mahaguru itu menyediakan tempat tidur serta makanan kepada lelaki itu... Pada malamnya dia x tido & mndngar bunyi yang aneh yg pernah didengarinya pada tahun yang lepas.

Keesokan pg nya lelaki itu pun bertanya kepada mahaguru mengenai bunyi itu tetapi dia menjawab: "saya tak boleh bagitahu awak kerana awak bukan seorang pendekar".  Lelaki itu cuba mendesak pendekar tua memberitahunya namun jawapannya tetap sama.. dia enggan bgtahu kerana lelaki itu bkn seorang pendekar.

Pada tahun berikutnya llaki itu kmbali lg...  Pada keseokan paginya, seperti biasa lelaki itu cuba bertanya dan merayu untuk mengetahui bunyi aneh apakah yang didengarinya malam tadi namun pendekar tua tetap dengan jawapannya.

Akhirnya lelaki itu tidak dapat bersabar lagi lalu berkatan"Baiklah! baiklah! nampaknya sampai mati pun aku takkan dapat tahu bunyi aneh tu kerana aku bukan seorang pendekar".

Kalaulah satu-satunya cara untuk saya mengetahui bunyi aneh itu ialah dengan menjadi seorang pendekar.  "Macam mana caranya saya untuk menjadi seorang pendekar?" Kata mahaguru: "Sekiranya benar kamu hendak menjadi seorang pendekar.. kamu mestilah mengembara ke seluruh dunia."

Kamu mesti menguasai kesemua ilmu persilatan dari 20 glanggang persilatan di seluruh dunia dan kamu mesti menewaskan kesemua 200 pendekar handalan baru aku akan iktiraf kau sebagai seorang pendekar.

Lelaki itu bersetuju lalu dengan semangat yang berkobar-kobar dia pun memulakan pengembaraannya untuk menjadi seorang pendekar.

20 tahun kemudian..

Llaki itu kembali semula ke glanggang tersebut dlm keadaan tubuh badan yang gagah perkasa dan berparut di sebelah mukanya & dia berkata kepada sang pendekar tua itu: "sy telah menguasai ilmu dari 20 sekolah persilatan dan aku telah menewaskan kesemua 200 orang pendekar handalan"

Sang pendekar tua itu menjawab: "Tahniah, sekarang kamu telah menjadi seorang pendekar.  Untuk mengotakan janji daya akan menunjukkn kamu punca bunyi aneh itu"

Pendekar tua pun membawa lelaki itu ke sebuah pintu papan di belakang glanggang.  Katanya: "bunyi aneh yang kamu nak tahu ada di belakang pintu itu"

Dengan hati yang berdebar-debar selepas penantian selama 23 tahun lelaki itu pun cuba membuka pintu itu.  Tetapi pintu itu berkunci.. dia berasa sangat marah lalu brtanya "mana kuncinya?".

Mahaguru pun memberi kunci kepadanya dan dia pun membuka pintu papan itu & apa yang di dapatinya di sebalik pintu papan itu ialah pintu yang diperbuat dari besi yg brkunci.  Lelaki itu pun meminta kunci & mahaguru itu pun memberinya..

Selepas meminta kunci dia pun membuka dan memasuki pintu yang diperbuat dari tembaga, strusnya perak... Disebalik pintu perak itu dia mendapati ada sebuah pintu yang diperbuat dari emas.  Akhirnya pendekar tua berkata: Inilah kunci yang terakhir untuk pintu emas yang terakhir itu..

Selepas dibukanya pintu yang terakhir itu.. dia akhirnya menjumpai punca bunyi aneh yang di dengarnya itu.  Lelaki itu berasa sungguh terkejut dan tersangat kagum melihat punca bunyi aneh itu..

Tetapi dia tak boleh bagitahu anda semua apakah itu, kerana anda bukan seorang pendekar..!!

Sorry...

Terima kasih sahabatku kerana sudi membaca sapai habis, kalau dulu rajin membaca mcm sekarang tuan mungkin lebih berjaya dari sekarang ni hehehe😁😁😁😁😁

Thursday, 9 January 2020

Ke mana Halatuju Mazlee?

Mazlee telah dipecat sebagai menteri pendidikan oleh perdana menteri yang juga adalah pengerusi parti Bersatu.

Parti tersebut akan menjalani pemilihan parti pada masa terdekat ini dan ia pastinya menjadi satu kayu sukat kepada Mazlee samada beliau diterima oleh ahli ahli Parti sebagai mangsa keadaan.

Mazlee sewajarnya mencuba nasib untuk bertanding ke salah satu jawatan tertinggi parti bagi test market sejauh mana sokongan ahli ahli parti terhadapnya tanpa membawa tiket jawatan yang disandang.

Ahli ahli parti bersatu pula sebenarnya perlu memikirkan selangkah ke hadapan dengan meletakkan Mazlee memegang salah satu jawatan tertinggi parti.

Ini amat penting untuk survival parti kerana sekiranya mazlee tidak memegang jawatan tinggi parti, besar kemungkinan mazlee akan dirisik oleh parti PKR yang sebenarnya adalah lebih dekat dengan Mazlee sebelum wujudnya parti Bersatu.

Tanpa jawatan didalam parti tetapi masih menjadi ahli parlimen, pastinya mazlee menjadi rebutan diantara parti parti komponen untuk menambahkan kerusi parlimen parti masing masing dengan mempelawa mazlee menyertai parti mereka.

Ahli ahli parti bersatu perlu lebih bijak dalam mencatur masa depan parti.

Wednesday, 8 January 2020

Cara menjalani umur yang sudah mencapai 55 tahun

*Fudhail bin Iyadh (seorang ulama besar) berkata* kepada seseorang yang telah mencapai umur 55, 60,70 tahun, Maka nasihat Fudhail kepadanya :

*"Berarti  kamu sekarang  berjalan menuju Tuhanmu dan hampir sampai... Lakukan yang terbaik pada sisa usia senja-mu, lalu akan diampuni dosa-dosamu yang lalu.

Tapi jika engkau masih berbuat dosa di usia senjamu, kamu pasti dihukum akibat dosa masa lalu dan masa kini sekaligus...!"*

Maka para alim ulama memberi nasihat cara menjalani *umur yang sudah mencapai 55,60,70 tahun* :

*JANGAN banyak BERGURAU dan terjebak dalam hal-hal yang tidak ada manfaatnya untuk akhirat*

*JANGAN berlebih-lebihan, BERHIAS,  BERSOLEK, dan BERPAKAIAN*

*JANGANLAH BERLEBIH-LEBIHAN makan, minum, dan berbelanja barang yg kurang diperlukan utk mendukung amal shalih*

*JANGAN  BERKAWAN dengan orang yang tidak menambah iman, ilmu, dan amal kpd kita*

*JANGAN banyak berjalan dan MELANCONG ke sana sini tanpa MANFAATNYA yg dapat mendekatkan diri pada kehidupan akhirat*

*JANGAN gelisah, berkeluh kesah, dan kesal dengan kehidupan sehari-hari. Selalu penuhi diri dgn rasa sabar dan bersyukur*

*PERBANYAK doa mengharap keridha-an Allah agar khusnul Khatimah (mati dlm kesudahan yg baik) dan dijauhkan dari Su'ul Khatimah (mati yg tak baik)*

*TAMBAHKAN ilmu agama, perbanyak mengingat kematian, dan bersiap menghadapinya*

*Siapkan/tuliskan  WASIAT yg berguna utk kaum kerabatmu*

*Kerap menjalin SILATURAHIM dan mendekatkan hubungan yang renggang sebelumnya*

*MINTA MAAF dan berbuat baik terhadap pihak yang pernah dizalimi*

*TINGKATKAN amal SOLEH terutama amal yang dapat terus memberi pahala dan syafa'at setelah kita mati*

*MAAFkan kesalahan orang kepada kita walau seberat apapun kesalahan itu*

*Bereskan segala HUTANG yang ada dan jangan buat HUTANG BARU walaupun untuk menolong orang lain*

*Berhentilah dari semua MAKSIAT!!!*

*MATA, berhentilah memandang yg tidak halal bagimu*

*TANGAN, berhentilah dari meraih yg bukan hak mu*

*MULUT, berhentilah makan yg tidak baik dan yg tidak halal bagimu, berhentilah dari GHIBAH (mengumpat ), FITNAH, dan berhentilah menyakiti hati orang lain*

*TELINGA, berhentilah mendengar hal-hal haram dan tak bermanfaat*

*Berbaik sangka lah kepada Allah atas segala sesuatu yg terjadi dan menimpa*

*Penuhi terus hati dan lisan kita dgn istighfar & taubat utk diri sendiri, orang tua, dan semua orang beriman, di setiap saat dan setiap waktu*

*Semoga bermanfaat bagi kita semua...* dan info ini agar di share kepada Saudara dan kerabat kita.

Tuesday, 7 January 2020

Selesa

Perkataan selesa sudah menjadi sebati dengan orang melayu. Namun tidak semestinya kita sudah selesa maka orang lain pun turut juga selesa.

Diwaktu penjajahan inggeris dahulu ada juga orang melayu yang amat selesa tetapi ia bukanlah menjadi satu isyarat bahawa kesemua orang melayu turut selesa.

Diwaktu itu pembesar pembesar dan raja raja melayu amat selesa dengan layanan penjajah, namun lama kelamaan mereka mula tidak berpuas hati kerana keselesaan mereka tidak sama selesanya semasa pemerintahan nenek moyang mereka menjadi pembesar dan raja melayu.

Begitu juga semasa penjajahan jepun semasa perang dunia kedua. Bukan semua orang melayu marah kepada jepun. Ada sebahagian orang melayu yang selesa semasa jepun memerintah. Mereka diangkat menjadi pegawai dan mata mata jepun untuk menangkap rakyat yang mengkhianati jepun.

Mereka begitu selesa kerana mempunyai kuasa besar untuk menganiayai sesiapa sahaja yang mereka suka.

Begitu juga semasa pemerintahan umno selepas merdeka. Bukan semua orang melayu yang dapat hidup selesa. Yang terasa selesa cumalah pemimpin pemimpin umno dan orang orang mereka disekeliling.

Dan kini pakatan harapan pula yang memerintah, sudah semestinya bertambah ramailah yang tidak merasa selesa.

Pemerintahan Pakatan harapan dirasai sebagai kerajaan anti melayu dan begitu lunak dengan kaum lain.

Kerajaan ini juga dilihat sebagai sebuah kerajaan yang mahu membalas dendam diatas ketidakselesaan kaum bukan melayu semasa pemerintahan umno.

Yang lebih malang lagi ialah kaum melayu yang tidak pernah merasa selesa dizaman pemerintahan umno dulu juga turut dihimpap dengan segala aneka ketidakselesaan dibawah kerajaan mesra liberal ini.

Namun begitu segelintir melayu yang menjadi saka kepada pemimpin pakatan harapan mampu hidup selesa walaupun negara masih dihambat dengan krisis kewangan dan krisis politik.

Walaupun begitu, pertelingkahan diantara anwar dan mahathir membuatkan ramai tidak selesa...


Monday, 6 January 2020

Bersifat ramah boleh melanjutkan usia

Seorang perempuan yang bekerja di kilang daging. Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasibnya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya. 

Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. 

Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.

5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. 

Nasibnya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu. Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.  

Pakcik itu menjawab: "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi awak adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari anda meninggalkan kerja. 

Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.

Hari ini, sebagaimana anda bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas "Hello". 

Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan "Bye. Jumpa lagi esok". Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.

Setiap hari saya akan mengharap sapaan "hi" dan "bye" dari anda kerana anda mengingatkan bahawa saya masih seorang insan. 

Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang terjadi.

Sebab itu, pakcik mencari awak di merata tempat.

Pengajaran untuk diri ~ 

Jadilah seorang yang merendah diri, penyayang dan hormat pada setiap individu di sekeliling. 

Cubalah untuk memberi kesan kepada setiap orang yang melalui perjalanan hidup dgn anda, kerana anda tidak tahu apa akan terjadi di masa depan. 

Biarlah cerita ini menjadi satu inspirasi.

Mari kongsi kepada semua untuk inspirasi...

Sunday, 5 January 2020

Membaca Tidak Perlukan Buku

Membaca tak perlu guna buku sahaja.. Boleh santai santai guna poster.. Sambil anak main.. Panggil jap anak baca dulu.. Ramai yang kata anak tak minat buku.. Anak tak fokus.. Tak de masa nak ajar.. Dan macam macam lagi tu kan.. Apa kata Cuba guna *Set Poster Anakku Bijak Suku Kata* untuk anak anak belajar membaca secara santai


🏆🏆Kelebihan Poster Anakku Bijak Suku Kata

✔️Mengandungi 14 keping Poster bersaiz A3 yang berwarna terang dan menarik
✔️Setiap satu poster dilengkapi dengan Video Penerangan panduan Penggunaan poster
✔️Yang lagi best anak anak boleh bermain Dam Suku kata bersama ibu ayah untuk mengukuhkan lagi kefahaman anak anak.. Ada 3 Poster Dam yang berwarna warni dan menarik siap dengan dadu tau 😍😍
✔️Ada poster Motivasi untuk memotivasikan anak anak
✔️Ada Poster Tahniah untuk ibubapa tuliskan nama anak anak dan tampal kan di dinding selepas anak pandai membaca
✔️Ada kad Aktiviti Untuk anak anak buat Aktiviti Suku Kata ( Softcopy untuk cadangan Aktiviti disediakan 😍😍)

🆗 Yang penting anak anak kesayangan kita boleh belajar membaca pada bila bila masa tanpa anak-anak rasa STRESS


Harga: RM 35
Bilangan poster : 20 keping (termasuk free gift)

Berminat boleh klik nombor dibawah... 
Www.wasap.my/60165994626/Posteranakku

Saturday, 4 January 2020

Tiga jenis manusia yang kita jangan dekati bila mereka bergaduh

Ada 3 spesis klau demer bergaduh kita orang yang berakal ni jangan masuk campur, sebab masa tengah marah dorang ni memang betoi macam bergaduh tapi bila dorang dah berbaik, kita pulak yang dianggap musuh...

1. Lakibini bergaduh
2. Budak budak bergaduh
3. Orang politik bergaduh

😂😂😂

Friday, 3 January 2020

Mazlee menjadi menteri PH pertama yang dipecat

Heboh berkenaan berita Mazlee meletakkan jawatan sebagai menteri pendidikan.

Didalam berita tadi mazlee dilihat seperti tidak berpuas hati kerana dipaksa meletak jawatan.

Beliau mengungkit ungkit jasanya yang banyak selama 20 bulan menjadi menteri.

Beliau menuduh beliau tidak diadili dengan saksama kerana hanya isu remeh yang di war war kan hingga memaksa beliau dikehendaki meletak jawatan.

Ayat beliau yang menyebut perkataan memulangkan jawatan tersebut kepada Perdana menteri juga dilihat seperti menyindir Tun Mahathir.

Perbagai sebab dikatakan kenapa Mazlee dikehendaki meletak jawatan antara isu besarnya ialah kerana tulisan jawi dan ada juga yang mengatakan kerana sebab mazlee menamatkan kontrak YTL yang dikatakan adalah syarikat kroni Tun.

Walau apa pun alasannya mazlee tetap bukanlah menteri yang benar benar perform. 

Namun begitu masih ramai lagi menteri dan menteri besar yang lebih teruk dari mazlee tapi tidak pula diarahkan untuk melepaskan jawatan.

Thursday, 2 January 2020

Sepuluh Pesan Emak, Satu Pesan Ayah

Pesan Emak
(Sambil pakaikan baju)

1. "Belajar bersungguh-sungguh. Jangan main²."

2. "Kalau tidak faham, angkat tangan. Tanya cikgu."

3. "Waktu rehat pergi kantin. Makan. Jangan tak makan pula. Nanti lapar tak boleh fokus belajar."

4. "Duit jangan habiskan. Jimat. Boleh masukkan dalam tabung. Simpan untuk masa depan."

5. "Jangan bergurau lebih² dengan kawan. Berkawan elok². Jangan bergaduh."

6. "Jangan nakal²."

7. "Jaga baju. Jangan bagi kotor. Jaga kebersihan."

8. "Sebelum belajar, jangan lupa baca doa. Minta Tuhan bagi faham."

9. "Habis kelas, salam tangan Cikgu. Supaya ilmu berkat."

10. "Tamat waktu sekolah terus balik. Jangan merayap ke tempat lain."

*Pesan Ayah*

(Sambil 'hidupkan enjin kereta' )

1. *"Ingat pesan emak."*

Moral: ayah always a simple man in the world,

*SELAMAT KEMBALI*
*KE SEKOLAH SESI 2020*😊*

Wednesday, 1 January 2020

Sama saja semua parti

Kadangkala pelik dengan para menteri ni. Alasan untuk memboleh kan dapat gaji, elaun besar dan banyak kemudahan alasannya kerana mereka perlu turun berjumpa rakyat dan bekerja siang malam untuk rakyat.

Rakyat tidak pernahpun memaksa mereka siang dan malam. Mereka sendiri yang mahukan begitu.

Selepas dapat jawatan mereka seperti mahu claim balik segala saat, minit dan jam yang mereka gunakan untuk berpolitik.

Pendek kata bayaran masuk tandas awam pun mereka nak claim balik selepas menjadi menteri.

Walaupun sudah bergaji besar namun orang politik tetap mahu mendapat lebih pendapatan dengan menggunakan jawatan mereka.

Hampir mustahil mahu menginsafkan orang orang politik ini apabila ianya bersangkutan dengan wang ringgit.

Malah hampir pasti mana mana parti pun tetap sama hanya berpaksikan pada keuntungan peribadi.

Atas sebab inilah sudah sewajarnya lah Nabi Muhammad tidak siapapun mampu ditandingi kerana walaupun menjadi ketua kerajaan Islam namun masih tetap istiwamah menjalani hidup dengan sedehana.

Dan baginda ditauladani oleh keempat empat khalifah Islam selepasnya yakni Saidina abu bakar, umar, uthman dan ali.

Kesemua mereka telah berjaya membesarkan empayar tanpa berubah jatidiri.

Dunia cuma dibawah tapak kaki mereka.