Friday, 22 April 2022

20 DICEKUP KERANA KELUARKAN SIJIL LAHIR DAN MYKAD SECARA PENIPUAN.

Sindiket yang turut melibatkan Penolong Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Pulau Pinang itu dipercayai menerima antara RM100,000 hingga RM600,000 daripada warga asing. Polis menahan 20 individu kerana disyaki terlibat dalam pengeluaran sijil kelahiran dan kad pengenalan (MyKad) secara penipuan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Huzir Mohamed berkata suspek yang ditangkap di Pulau Pinang pada 19 Ogos lalu terdiri daripada 17 warga tempatan, dua warga China dan seorang warga India."Kesemua individu berumur antara 32 sehingga 70 tahun telah ditahan untuk membantu siasatan. 

Individu-individu ini meliputi ejen, orang tengah, penganjur dan pemilik kad pengenalan, sijil lahir serta pasport Malaysia 'fraud'," katanya dalam satu kenyataan malam ini.Dalam serbuan tersebut, polis merampas pelbagai jenis barangan termasuk 38 unit telefon bimbit, 34 pasport, lima salinan sijil kelahiran, 58 salinan pasport dan wang tunai.

Beliau berkata siasatan mendedahkan modus operandi di mana ejen sindiket akan mencari warga asing yang ingin mendapatkan taraf kewarganegaraan dan kemudian menghubungi individu yang bertugas di JPN Pulau Pinang.Huzir berkata, sindiket itu dipercayai menerima antara RM100,000 hingga RM600,000 daripada warga asing dan siasatan sedang dijalankan untuk menangkap anggota sindiket lain.Kesemua suspek ditahan reman selama 28 hari bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 4 (5) Akta Sosma 2012.

Sunday, 17 April 2022

CERITA SEBENAR DISEBALIK KES BASIKAL LAJAK - ALASAN PENGHAKIMAN MAHKAMAH TINGGI

Pertama sekali, kenyataan media MUDA bahawa kenderaan tersebut dibawa bawah had laju adalah misleading dan salah.

Saya pada asalnya terkejut mengetahui Tertuduh dijatuhkan hukuman penjara 6 tahun akibat cuai memandu sehingga menyebabkan kematian. 

Namun mengapa saya tidak membuat sebarang komen? Kerana saya ingin mengetahui alasan penghakiman Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi tersebut. Saya yakin Hakim mempunyai alasan yang kukuh mengapa hukuman keras dijatuhkan ke atas Tertuduh dalam kes ini.

Adakah anda tahu antara keputusan Mahkamah Tinggi yang boleh disimpulkan adalah...

1. Sama seperti kes Anwar Ibrahim, pihak Tertuduh telah membuat keputusan untuk memberi keterangan secara tidak bersumpah. 

Ini bermakna pihak pendakwaan tidak boleh menyoal, menguji atau mencabar keterangan Tertuduh untuk mengetahui cerita sebenar dalam perbicaraan. 

Apabila saksi tidak dapat diperiksa balas, Mahkamah tidak ada peluang untuk mengenal pasti kebenaran kenyataan tertuduh.

Mengapa Tertuduh tidak ingin memberi keterangan bersumpah? Saya tidak tahu. Mungkin ada sebab yang tidak dijelaskan oleh Tertuduh.

2. Versi bahawa tidak nampak, ada kenderaan lain yang langgar serta kenderaan tersebut telah melarikan diri hanya timbul ketika pembelaan dan bukan waktu pendakwaan. 

Akhir perbicaraan baru nak bangkit point ni. Sebelum ni waktu saksi-saksi pendakwaan fakta ini langsung tidak timbul. 

3. Tertuduh membawa kereta laju melibihi 50 km/j di tempat gelap dan berselekoh.

Dapatan saya, kes ini mempunyai fakta kes yang kuat. Namun disebabkan keputusan Tertuduh untuk mengambil keterangan tidak bersumpah telah menyebabkan kenyataan Tetuduh tidak boleh diuji dan meyakinkan pihak Mahkamah bahawa wujud keraguan munasabah. 

Kes ini kes berat hingga menyebabkan bukan seorang tetapi 8 kematian kanak-kanak. Seharusnya gunakan segala peluang yang ada untuk menimbulkan keraguan dengan memberi keterangan bersumpah agar gambaran penuh dapat dibentangkan dihadapan Yang Arif Hakim.

Mengapa enggan beri keterangan bersumpah. Hanya tuan badan yang tahu sebab utama keputusan tersebut dibuat dan cerita sebenar yang berlaku dalam kes ini.

Hati-hati di jalan raya.

Fb Mahmud Jumaat

Thursday, 14 April 2022

Hilang Kepercayaan

Umat Islam di negara kini timbul pelbagai persoalan dan mula rasa sangsi terhadap kelompok penguasa agama

Benarkah mereka ikhlas dan faham tugas mereka melindungi dan memastikan kemurnian ajaran Islam yang lurus kekal terpelihara

Sesuatu fatwa yang telah diwartakan haram diamal dan disebarkan tidak patut di'halal'kan tanpa perbincangan,tanpa mendengar pandangan pelbagai pihak secara holistik atau wujud keadaan yang disebabkan ada unsur yang menjadi parasit kepada agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi ajaran Islam

Sebelum ini pun apabila umat Islam hilang percaya kepada badan yang mengutip dan mengagihkan zakat,mereka bertindak menyalurkan sendiri zakat pendapatancdan zakat perniagaan mereka terus kepada golongan asnaf yang mereka yakini layak berbanding menyerahkan terus melalui badan agama terbabit

Memang umat Islam yang terdiri daripada rakyat biasa tidak mempunyai kuasa melainkan  bersuara dalam kapasiti yang terhad namun mereka tetap mampu bertindak sendiri jika golongan penguasa agama ini terus bertindak melampaui batas

Dan kaum Nabi Nuh sebelum itu (telah juga dibinasakan). Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang sangat zalim dan sangat melampaui batas.
(Surah An Najm: Ayat 52)

Azmeer Khalid

Wednesday, 6 April 2022

Amalan Sunnah Di Bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan. Selain berpuasa, ada banyak amalan sunnah Ramadhan yang dapat menghidupkan lagi keimanan seorang hamba.

Berikut adalah antara amalan sunnah di bulan Ramadhan yang amat dianjurkan.

1. BERSAHUR

Bersahur bukan saja membantu kita mengisi tenaga untuk persediaan berpuasa, tetapi ia juga adalah suatu amalan yang amat dituntut dalam Islam. Sabda Rasulullah SAW:

“Bersahurlah kalian, karena pada sahur itu ada keberkatan.” (HR. Bukhari)

Selain bangun sahur untuk makan, elok juga mengawalkannya sedikit supaya dapat melakukan solat sunat tahajud dan membaca Al-Quran.

2. MEMPERBANYAKKAN DOA

Doa orang yang berpuasa adalah mustajab di sisi Allah kerana orang yang berpuasa mempunyai kedudukan yang tinggi dan istimewa apabila mereka berpuasa kerana Allah.

Daripada Abdullah bin ‘Amr RA berkata bahawa Nabi SAW bersabda:

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu ketika dia berbuka doa yang tidak akan ditolak”. (HR Ibn Majah)

Untuk itu, rebutlah kesempatan sepanjang bulan Ramadhan ini untuk mengecapi tawaran yang amat berharga daripada Allah. Berikut adalah doa yang amat dianjurkan, terutamanya pada 10 malam terakhir Ramadhan.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

Maksudnya: “Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau Mengasihi untuk Mengampun, Maka ampunilah diriku.”

Ibu-bapa berdoa untuk anak

3. BERSEDEKAH / MEMBERI MAKAN ORANG BERBUKA

Nabi SAW adalah seorang insan yang paling pemurah, malah Baginda adalah lebih pemurah sewaktu bulan Ramadhan. Dalam salah satu hadis ada menyebutkan tentang keutamaan memberi makan untuk orang berbuka.

“Barang siapa yang memberikan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu” (HR Nasa’i dan Tirmidzi)

4. MENYEGERAKAN BERBUKA

Ini tentunya salah satu sunnah yang mudah untuk kita lakukan. Jangan lupa meniatkan menyegerakan berbuka kerana ianya adalah salah satu amalan sunnah.

Seperti sabda Baginda melalui sebuah hadis:

“Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka.” (HR Bukhari dan Muslim)

Menurut riwayat, Rasulullah akan berbuka puasa dengan beberapa butir kurma muda (ruthb atau kurma basah) sebelum melakukan solat (Maghrib). Jika tidak menemukan beberapa kurma muda, maka Baginda berbuka dengan beberapa butir kurma matang (tamr atau kurma kering). Jika tidak menemukannya juga, maka Baginda berbuka dengan beberapa teguk air.

5. SALING MENGINGATKAN KEPADA KEBAIKAN

Puasa bukan sekadar menahan lapar, tetapi juga mengawal nafsu daripada melakukan perkara keburukan. Dengan adanya media sosial pada hari ini, kita cenderung menyebarkan berita yang diketahui kebenarannya.

“Barang siapa yang tidak meninggalkan ucapan dusta dan mengamalkannya maka Allah sudah tidak lagi memerlukan dia meninggalkan makanan dan minumannya.” (HR Bukhari)

Maka, cuba jadikan bulan puasa ini sebagai titik tolak agar kita lebih berhati-hati dalam menekan butang share. Pilihlah konten yang baik dan bermanfaat untuk disebarkan kepada rakan-rakan anda kerana secara tidak langsung kita juga dapat saling mengingatkan antara satu sama lain.

6. MENAHAN MARAH

“Puasa adalah perisai. Maka janganlah dia berkata-kata kotor dan berbuat bodoh. Apabila ada orang lain yang memerangi atau mencacinya, hendaklah dia katakan, ‘Aku sedang puasa’ (dua kali).” (HR Bukhari)

Dari hadis ini kita juga dianjurkan agar seorang yang berpuasa sentiasa bersabar dengan menjaga emosi dan menahan diri daripada menghamburkan kata-kata cacian.

7. MENGHIDUPKAN 2/3 MALAM

Seperti yang kita tahu, dalam bulan Ramadhan inilah Allah menyembunyikan malam Lailatul Qadr, di mana segala amalan akan dilipatgandakan pahalanya sebanyak 1000 bulan.

Daripada ‘Aisyah RA, beliau menyatakan bahawa apabila masuk sepuluh akhir Ramadhan, Baginda akan mengetatkan kain sarungnya, menghidupkan malamnya dan mengejutkan ahli keluarganya. (Sahih al-Bukhari).

Jika sebelum ini kita sukar untuk bangun malam dan beriktikaf, inilah waktu yang paling tepat untuk memulakannya walaupun dengan sekecil-kecil amalan.

SEMOGA DAPAT DIAMALKAN

Walaupun ada sebahagiannya yang nampak mudah, amalan sunnah Ramadhan ini tak patut dipandang remeh. Lakukanlah sekecil-kecil sunnah kerana ia tetap akan mendapat kebaikan di sisi Allah.

Sebagaimana sabda Baginda:

“Barang siapa mencintai sunnahku, bererti dia mencintai aku dan orang-orang yang mencintaiku kelak akan masuk syurga bersama-sama aku


Monday, 28 March 2022

Membeli minyak masak terpakai sekitar Ipoh

Sekiranya ada lebihan minyak masak terpakai boleh hubungi rakan saya ini. Dia sedia membeli minyak masak terpakai disekitar ipoh. Buat apa buang sekiranya masih boleh dijual.

Saturday, 26 March 2022

Pattern politik yang sama

Dalam dunia cyber ini apabila terlalu mempertahankan diri akan membuatkan diri kelihatan lebih bersalah. Lagi kuat berbunyi makin kuat kelihatan  bersalah. 

Begitulah kesannya pada BN pada pru yang lepas.

Manakala PKR pula menjadi kuat apabila kelibat Anwar tidak kelihatan kerana sentimen simpati kepada anwar boleh dijadikan sebagai produk pilihanraya.

Sebaik sahaja Anwar bebas agak sukar untuk PKR mengetengahkan produk yang boleh memikat hati rakyat terutama pengundi melayu.

Maka fikir fikirkan lah satu produk yang boleh memikat hati pengundi melayu.

Tips... Pasang lagu raya yang mendayu dayu boleh membuatkan air mata orang melayu menitis. Orang melayu ni berjiwa sentimental manakala PKR pula lahir dijalanraya yang berhati batu...

Walau apa lagu pun yang mahu diperdengarkan, perlu diingatkan bakal calon yang mahu diketengah memainkan peranan penting. Calon parachut yang semata mata mengharapkan populariti parti dan ketua parti hanya menjadi satu beban sahaja kepada parti.

Bagi parti parti baru, calon calonnya perlulah popular dikawasannya, setidak tidaknya semua khariah masjid kenal akan beliau atau setidak tidaknya ahli ahli parti kawasannya berjumlah puluhan ribu.

Apabila semua parti mengenengahkan calon calon yang berkualiti barulah rakyat seronok memilih yang terbaik dikalangan yang baik baik.

Tidak seperti pru lepas dimana rakyat terpaksa memilih yang kurang buruk dikalangan yang buruk buruk.

Pattern yang sama mungkin akan berulang. Satu pihak bersuara, satu pihak lagi menyerang balas secara besar besaran hingga pihak yang bersuara menjadi popular di mata rakyat dan pihak ketiga potong tang konar apabila dekat nak sampai PRU dan menjadi PM selepas PRU...

Sebagai orang politik bawahan, mengenali calon dan dikenali oleh calon sudah menjadi satu kejayaan besar dalam hidupnya, manakala orang politik diperingkat tinggi sedikit mereka mengharapkan agar dapat menjadi calon dengan alasan sebagai ketua diperingkat bahagian maka ia adalah hak mereka untuk dicalonkan. Sekiranya menang maka apabila dilantik menjadi menteri adalah satu kejayaan besar dalam hidup mereka.

Seringkali kita melihat corak kehidupan mereka berubah selepas menjadi wakil rakyat apatah lagi selepas menjadi menteri.

Penggal pertama mereka mengutip kekayaan untuk diri mereka, penggal kedua mereka persiapkan untuk kelangsungan anak cucu mereka.

Maka bila pula untuk rakyat?

Jawapannya ialah selepas mereka pencen dari politik barulah kedengaran suara mereka mengajar jenerasi muda apakah itu perjuangan sambil menyelak nyelak buku sejarah yang telah lama mereka tinggalkan semenjak bergelar YB dulu.

Wednesday, 23 March 2022

Tepat sungguh ciri ciri kerajaan hari ini

Fenomena akhir zaman banyak sekali disebut dalam al-Quran dan hadis. Hal ini menjelaskan banyaknya cabaran terhadap keimanan kita yang melalui kehidupan semakin jauh daripada Rasulullah SAW.

Antara yang paling kerap ditemukan kebelakangan ini adalah kemunculan golongan Ruwaibidhah. Ruwaibidhah ialah kalimah bahasa Arab, iaitu rabhidah yang merujuk kepada individu lemah dan tenggelam dengan hal keduniaan.

Golongan Ruwaibidhah kerap disebut dalam hadis, malah Rasulullah SAW mengaitkan ruwaibidhah dengan zaman paling ditakuti.

Abu Hurairah RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: “Akan tiba pada manusia tahun penuh kebohongan. Saat itu, orang bohong dianggap jujur. Orang jujur dianggap bohong. Pengkhianat dianggap amanah. Orang amanah dianggap pengkhianat. Ketika itu, orang Ruwaibidhah berbicara.” Ada orang bertanya: “Siapa Ruwaibidhah itu?” Nabi menjawab, “Orang bodoh yang menguruskan urusan umum.” (HR Ibnu Majah)


Sunday, 27 February 2022

PEMILIK DUA SAYAP DISYURGA


PERJUANGAN SAYIDINA JA’FAR BIN ABI THALIB


KETIKA tangan kanannya putus, Ia genggam bendera perang di tangan kirinya.  


Ketika tangan kirinya putus, ia rangkul bendera itu dengan kedua lengannya...


Ia tidak rela melihat bendera baginda Muhammad SAW jatuh. 


Ia terluka dengan kecederaan puluhan tusukan di bahagian depan tubuhnya. 


Semua lukanya itu ada di bahagian depan tubuhnya.


Mengapa?


Kerana beliau terus mara pantang undur. Semoga Allah meredhainya. 


Para sahabat memikul tubuhnya yang penuh luka itu.


“Minumlah air ini,” kata seorang sahabat.


“Aku puasa,” jawabnya lemah...


Padahal saat itu cuaca sangat panas, di medan jihad, dalam kancah peperangan.


“Berbukalah hari ini dan berpuasalah di hari lain.., lukamu sangat parah,” pujuk sahabat-sahabatnya.


“Aku ingin berbuka di syurga.” 


Dan beliau pun akhirnya berbuka puasa di syurga.


Nabi Muhammad SAW yang saat itu sedang duduk bersama para sahabat di Madinah tiba-tiba menadahkan wajahnya ke langit dan menjawab salam:

وَعَلَيْكَ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

“Semoga keselamatan, rahmat Allah dan berkah-Nya juga menyertaimu.”


Beliau kemudian terlibat dalam pembicaraan. 


Para sahabat yang menyaksikan peristiwa itu terdiam, menundukkan kepala.  


Salah seorang dari mereka kemudian bertanya,


“Ya Rasulullah, siapakah yang engkau ajak bicara?”Ja’far bin Abi Thalib datang mengunjungiku bersama jutaan malaikat. 

Allah mengganti kedua tangannya dengan dua buah sayap.Ia dapat terbang ke mana pun ia suka di syurga,” jawab Nabi. 


Perhatikanlah, Allah telah memerintahkan untuk mengawalnya ke syurga, namun ia merindukan Nabinya.. 


Ia ingin menemuinya lebih dahulu. Syurga dan segala kenikmatannya tidak melalaikannya dari nabi kecintaannya.


“Aku ingin mengucapkan salam kepada kekasihku, aku ingin berada dekat dengan nabiku, aku ingin melihat rasul-Mu yang melaluinya aku memperoleh hidayah,” kata Ja’far. 


Rohnya datang ke Madinah mengunjungi nabi dan mengucapkan salam kepada baginda  Rasulullah SAW. 


Sebab, memandang wajah Nabi Muhammad SAW dapat membuat hatinya menjadi tenteram.


Lalu bagaimana kecintaan kita terhadap NABI MUHAMMAD SAW ???


Ja'far yang jiwa raga dan ahlaknya mirip dengan Rasulullah SAW... kecintaan nabi


Allahuma Sholli Ala'Sayyidina Muhammad Wa'Ala Alli Sayyidina Muhammad.


MORAL : Sebuah kisah ikhtibar untuk kita jadikan renungan 


-KataNasihatUstaz-


Monday, 14 February 2022

Akhirnya rakyat terpaksa tanggung

Maybank loan to Sapura berbilion rugi. Maybank loan to Genting berbilion rugi. Tapi CEO tetap dapat gaji berjuta, Lembaga Pengarah dapat elaun berjuta. Lepas tu PNB pemegang saham terbesar Maybank boleh pulak bina bangunan kedua tertinggi dunia dgn kos RM7 bilion.

Malangnya pemegang saham Maybank iaitu PNB yg dimiliki melayu yang rata² miskin dapat dividen ASB terendah sejak PNB ditubuhkan.
Inilah kebaikannya lantik CEO banker Maybank & CIMB yg pernah bergaji RM8.5 juta setahun dilantik Menteri Kewangan PN-BN.

Kebajikan bank² dlm negara mesti diutamakan berbanding rakyat yang dah makin sengkek & susah.
Akibat kerajaan benarkan bank tempatan beri pinjaman tanpa cagaran kepada syarikat judi Genting Hong Kong.

Akhirnya rakyat juga terpaksa tanggung kadar kenaikan faedah pinjaman DUA KALI GANDA tahun ini.
https://www.facebook.com/mohdazizie.abdaziz

Saturday, 12 February 2022

INILAH PAKAR YANG BENAR-BENAR MEMBERIKAN PENCERAHAN DAN HARAPAN, TIDAK MENAKUT-NAKUTI

sumber:
DR. Ir. Hj. Sri Nurdiati (Dekan FMIPA IPB dan Dosen Biokimia IPB)


Banyak orang tak sadar pentingnya "ANTIBODI" stoknya harus selalu ada. Orang lebih panik masker atau hand sanitizer hilang di pasaran. Harusnya kita lebih panik kalau "ANTIBODI" hilang di tubuh, karena virus tidak mungkin dihindari.*

Point Penting Dari Diskusi:

1). Virus itu hanya bisa dikalahkan oleh "ANTIBODI"

2). "Antibodi" yang di dalam tubuh itu seperti kilang, kadang banyak kadang sedikit.

3). Supaya produksi "anti bodi" banyak, selalu ambil vitamin C dan E setiap hari serta berjemur Sinar Matahari.(Vitamin D).

4). Virus itu tak mungkin dihindari, jadi pasti selalu ada, contohnya jika bersin, mungkin dipastikan ada virus disitu. Bersin indikasi tubuh menolak.

5). Kalau berhasil tembus ke hidung dekat tenggorokan, tubuh akan batuk, tanda menolak.

6). Kalau masih tembus juga, baru demam. Tapi jgn takut. Demam tandanya tubuh sedang melawan perang dgn virus itulah mekanisme alamiah tubuh utk melawan virus.

7). Kelemahan virus ialah pada sabun. Kalau tak ada hands sanitizer, guna sabun apa saja bahkan sabun cuci piring juga boleh. Dlm 3-5 minit, virus akan mati dgn sabun.`
``
8). Selama 14 hari "antibodi" kita akan merakam virus ini dan disimpan dlm *sel memori* di otak.

9). Jadi kalau kita sembuh dan suatu saat kena corona lagi, sel memori ini akan aktif dalam 24 jam (tak perlu menunggu 14 hari lagi).

Jadi, mari kita lebih fokus ke dalam tubuh dgn meyakinkan
"STOCK ANTIBODI CUKUP"  alias vitamin C/E rutin diambil dan berjemur Sinar Matahari yang paling mudah utk Vit D.

 Catatan :
Sumber vitamin C dan E terdapat pada buah2an, kekacang dan sayur2an, antara lain:
▪ limau Manis/nipis
▪ Tomato
▪ Jambu Batu
▪ Kacang Tanah
▪ Kacang Hijau
▪ Bayam
▪ Pucuk belinjau
▪ pucuk pisang
▪ Avocado
▪ Buah Pisang
▪ Brokolli
▪ Minuman Rempah (teh herbal/organik ,kopi organik ,Serai, halia, kunyit, limau nipis)
Dan semua sayuran HIJAU 🥬🥦🥒

Semoga bermanfaat Untuk kita semua & masyarakat.

"Ingat! Perkuatkan AntiBodi Anda"

Terus semangat berusaha melawan Virus Covid 19 & jangan lupa selalu berdoa pada Tuhan, agar diberi kesehatan, kekuatan, dan keselamatan kita sekeluarga.

*Semoga dgn kesihatan yg baik utk selesa Kita beribadah kpd ALLAH serta berkhidmat dan membantu sesama Kita*

Friday, 11 February 2022

Jantung hati masyarakat

Agak merisaukan di akhir zaman ini ramai yang semakin berani menghentam orang orang masjid dan para alim ulamak.

Keberanian ini mungkin juga disebabkan perbagai sebab. Sebabnya bukan berlaku dalam satu malam tetapi sudah agak lama terkumpul.

Dendam lama, sakit hati lama apabila dikumpulkan akhirnya akan meletup dengan hanya satu alasan sahaja.

Sudah sampai masanya orang masjid perlu mula mendekati masyarakat. Sifat eksklusif mereka perlu dibuang jauh jauh.

Masyarakat sebenarnya terlalu memandang tinggi kepada warga masjid. Mereka beranggapan warga masjid bertaraf malaikat yang tidak sewajarnya melakukan dosa.

Dari satu segi pandangan ini adalah baik namun seandainya warga masjid terutama jawatankuasa melakukan kesilapan janganlah mereka sendiri meviralkan kesilapan tersebut.

Perbuatan membuka pekung ini akan membuatkan masyarakat memandang masjid gagal untuk melahirkan orang baik baik.

Masyarakat sebenarnya mahu melihat warga masjid yang pemaaf. Masyarakat juga beranggapan warga masjid tidak boleh membalas apa saja serangan terhadap masjid.

Mereka berfikiran begini kerana mereka tahu apabila mereka telah bertaubat maka masjidlah tempat terakhir mereka dan mereka mahu warga masjid menyambut mereka dengan karpet merah meraikan kehadiran mereka ke masjid kelak.

Bagi mereka apabila sudah bertaubat maka tidak seharusnya ada lagi ujian untuk menguji keimanan mereka oleh warga masjid.

Pihak masjid juga sudah sepatutnya mula berfikir untuk tidak membiarkan tabung yang penuh wang dibiarkan didalam masjid. Wang derma itu perlulah sentiasa disimpan ditempat selamat. Setiap hari wang tabung perlu dimasukkan ke dalam akaun bank masjid.

Harus diingat yang datang ke masjid ada perbagai ragam dan niat. Waima Saidina Umar Al Khatab sendiripun mati ditikam di dalam masjid.

Masjid adalah jantung hati masyarakat. 
Nak tau perangai masyarakat, tengoklah masjidnya...

Sekiranya masjidnya lengang maka kita boleh menilai bagaimana masyarakatnya.

Sekiranya didalam masjid sebuah tempat yang suci pun ada orang jahat maka di luar masjid adalah lebih teruk lagi...

Thursday, 10 February 2022

BN penyebar kobid

Hari ini sahaja Kes jankitan 17k++ 

Mcm mana kita nak putuskan rantaian...

Jika kita sendiri pun mcm sengaja, mmg nk virus cov-19 tidak dapat diputuskan rantaian nya..

Bukan ka KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA  telah bertahun2 menekan'kan kita (rakyat) perlu mematuhi sop yang sangat tinggi....supaya cov ini dapat diputuskan rantaian nya...

Saya nk bertanya pada sedara Khairy Jamaluddin  selaku menteri yang bertanggongjawab dalam hal2 pematuhan sop..apa kah sop di dalam kenderaan yang mana dalam keadaan ruangan terkurung Dan sempit.. tidak lagi perlu diikuti..

Mereka2 ini bukan lah dari satu rumah yang sama dan sedang berada dalam kenderaan yang jelas kelihatan bersempit2 Dan juga tidak menggunakan pelitup Hidung Dan mulut KETIKA di dlam kenderaan dgn org yg berlainan rumah.... 

bukan kah ini akan menyebabkan berlakunya Klaster bahru Jika Salah seorg Dari mereka +ve cov-19...lagi pun Zahida Zarik Khan nie public figure..bukan ka ini akan menjadi satu contoh dan ikutan pada rakyat... ?

Jika rakyat biasa bukan main lagi diambil tindakan..

Copy dari fb Abu Malik

Sunday, 6 February 2022

Kobid takut kepada siapa?

Ujikaji percubaan beksin terhadap rakyat malaysia telah mendapat satu keputusan yakni beksin gagal untuk menghalang kemaraan kobid apabila semakin ramai yang disuntik telah diserang.

Strategi menakut nakutkan rakyat terhadap kobid menempuh jalan buntu apabila semakin ramai pula kecundang di tangan beksin.

Rakyat mula gamble samada perlu memilih kobid yang mungkin bisa selamat dengan pematuhan SOP ataupun memilih beksin yang mungkin berdepan dengan kesan sampingan yang berterusan.

Rakyat hanya mahu satu penyelesaian samada di beksin dan hidup bebas tanpa SOP atau mengikut SOP tetapi tidak perlu beksin.

Ini kerana rakyat melihat para menteri sendiri tidak mematuhi SOP tanpa perasaan takut kepada kobid.

Rakyat mula berfikir apakah kelebihan menteri sehinggakan kobid begitu takut untuk menyerang para menteri.

Apakah kobid takut kepada orang jahat dan begitu berani menyerang orang baik?

Friday, 4 February 2022

Melayu Liberal adalah musuh Islam

Sebenarnya melayu liberal ni bukan bebas perkauman. Mereka bersungguh sungguh pertahankan cina non muslim yang biadap dengan islam tetapi mereka tidak pernah nak defend cina muslim yang mengamalkan islam.

Pendek kata melayu liberal ni memang benci islam. Secara peribadi umat Islam malaysia amat terhutang budi kepada cina muslim dan india muslim yang berstatus mualaf tetapi mampu menarik ramai orang untuk memeluk agama Islam. Ini kerana melayu islam terlalu sibuk dengan masalah politik dan pertelingkahan mazhab dan telah mengabaikan usaha dakwah. Dan sekiranya usaha mereka ini berterusan maka ada baiknya mereka diberi peluang untuk memimpin umat Islam negara ini kerana kelihatannya mereka lebih ikhlas dan lebih sabar berbanding orang melayu.

Ada yang mengatakan anak campuran adalah lebih bijak dari melayu totok. Sebenarnya ia tak semestinya begitu. Melayu totok pun boleh menjadi bijak sekiranya mereka mahu bercampur dan tidak duduk didalam tempurung yang sama. Ramai anak melayu totok menjadi lebih bijak apabila mereka bersekolah di asrama penuh. Dan mereka menjadi lebih bijak apabila belajar di universiti. Malah menjadi terlebih lebih bijak apabila menyambung pelajaran ke luar negeri.

Namun begitu untuk pergi ke asrama penuh, universiti dan luar negeri maka perlu menjadi bijak terlebih dahulu. Dan ramai anak anak melayu totok sudah berjaya. Maka kegagalan melayu totok bukanlah kerana kurang bijak tapi kerana lupa diri. Melayu bukanlah satu bangsa yang hebat. Buktinya ialah ia tidak dituliskan dalam sejarah melayu.

Ia tidak diceritakan kerana tiada orang yang mahu menulis. Dan lebih menimbulkan kemuyskilan lagi ialah sejarah bangsa ini sengaja disembunyikan. Agak menghairankan tiada langsung usaha usaha menteri melayu dari zaman dulu hinggalah sekarang yang mahu berusaha membiayai usaha pengkajian sejarah melayu ini. Catatan sejarah melayu banyak yang tersimpan diluar negara seperti di Thailand, China, Jepun, Portugal, Sepanyol, Belanda, England dan juga di Turki.

Sekiranya ada tangan ghaib mahu menyembunyikan sejarah kehebatan  melayu ini maka tidak mengapa. Melayu boleh mencipta sejarah baru yang lebih hebat lagi. Jumlah ramai nya orang Islam bukanlah penentu kepada kemenangan atau penentu kejayaan.

Dalam sejarah kehebatan Islam hampir kesemua kejayaan adalah waktu umat Islam adalah kurang jumlahnya daripada musuh Islam. Allah swt memberi isyarat kepada kita bahawa kemenangan Islam adalah kerana bantuannya dan bukan kerana kehebatan umat islam.

Tuesday, 1 February 2022

Agamawan sepatutnya lebih faham ayat ini

Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat petunjuk.
(Al-Qalam 68:7) 

Oleh itu (berpegang teguhlah pada ajaran Islam yang sedang engkau amalkan, dan) janganlah engkau menurut kemahuan orang-orang yang mendustakan (agama Allah).
(Al-Qalam 68:8)

Mereka suka kalaulah engkau bertolak ansur (menurut kemahuan mereka), supaya mereka juga bertolak ansur berlemah-lembut (pada zahirnya terhadapmu).
(Al-Qalam 68:9)

Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya), -
(Al-Qalam 68:10)

Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai), -
(Al-Qalam 68:11)

Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, yang melanggar hukum-hukum agama, lagi yang amat berdosa, -
(Al-Qalam 68:12) 

Yang jahat kejam, yang selain itu tidak tentu pula bapanya.
(Al-Qalam 68:13)

Sunday, 30 January 2022

Sokong untuk merosak

Seorang reformis pernah berkata:

Sebenarnya tidak ramai orang jahat di negara kita.Yang ramai ialah orang yang menyokong orang jahat.

Mereka rasuah kita sokong.
Mereka menipu kita sokong.
Mereka salah guna kuasa kita sokong.
Mereka menabur fitnah kita sokong.
Mereka dusta kita sokong.
Mereka menghasut kita sokong sokong...!

Mereka mesti di sokong lantaran mereka berkuasa, Lantaran mereka bangsa kita?

Sebahagian daripada kita pula berpegang kepada falsafah:

'Berteduh biar dibawah pohon rendang, Berpaut biar didahan yang kokoh'. Kumpulan ini sentiasa menyokong siapa berkuasa. Kononnya untuk kemudahan dan keselamatan hidup. Sebenarnya ini hidup berjiwa hamba!. Setiap kali pilihan raya menerima habuan. Kemudian undi mereka kerana telah terhutang budi.*

Akibatnya:
Sang penguasa terus berkuasa. Untuk kekal berkuasa bmereka menggunakan agama, bangsa, raja sebagai alat untuk membalut kejahatan mereka. Kerana mereka berkuasa mereka dilihat benar. Kita percaya!. Akhirnya kuasa itulah kebenaran! Apa yang mereka lakukan benar belaka!. Kejahatan terus berlaku.

Salah satu masalah negara adalah dadah, tetapi masalah lebih besar adalah rasuah dan salah guna kuasa. Jika rasuah jadi budaya, kita tidak akan berubah bahkan dadah pun tidak boleh kita atasi. Kita akan terus ketinggalan berbanding negara-negara jiran kita.

Fikir-fikirlah mungkin kenyataan ini ada kebenarannya. Bolehkah kita berubah tidak lagi menyokong kumpulan orang-orang jahat?

Friday, 28 January 2022

Ubat kanser

MERAWAT KANSER dengan surah Al-Fil.

Setiap kali lepas sembahyang baca.

Surah Al Fatihah - 1 kali
Surah Al Ikhlas - 3 kali
Selawat ke atas Nabi - 3 kali
Surah Al Fil - 21 kali

Memang setiap orang tahu, “Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati.”

Tahukah anda ada satu surah dari Al-Quran untuk menghancurkan sel-sel kanser?

Sebenarnya ini adalah ilmu yang ingin dikongsikan melalui tulisan Saudara Raflis Sabirin. 

Semoga Allah memberi ganjaran setimpal atas ilmu yang dikongsikan.

Penulis telah berkongsi pengalaman beliau merawat kanser selama 27 tahun dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran, terutama dari Surah al-Fil.

SURAH AL-FIL

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ (1) أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ (2) وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ (3) تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ (4) فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ (5)} [الفيل : 1-5]

Alamtarakai fafa’alarabbuka bi asha bilfil (1)
Alam yaj ‘al kaidahum fitadhlil (2)
Waarsala ‘alaihim toiran ababil (3)
Tarmihim bihija ratim minsijjil (4)
Faja’alahum ka asyfim makkul (5)

Maksudnya:

Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Robb-mu telah melakukan kepada angkatan tentera Gajah? (Yang dipimpin oleh pembawa Gajah, yang hendak meruntuhkan Kaabah)(1)

Bukankah Robb-mu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?(2)

Dan Allah telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan! (3)

Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras! (4)

Lalu Allah menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat! (5)

Cara menghancurkan dan melenyapkan kanser:

1 - Selepas solat lima waktu, bacalah Surah al-Fatihah sekali, diikuti Surah Al-Ikhlas tiga kali, selawat ke atas Nabi tiga kali lalu teruskan membaca Surah al-Fil 21 kali.

2 - Setiap kali baca Surah Al-Fil, hendaklah tiup dan hembuskan pada tempat penyakit kanser tersebut.

3 - Setiap kali menghembuskan nafas itu, hendaklah ingat maksud dalam hati, supaya Allah hancur lenyapkan penyakit kanser tersebut..!

"Sebagaimana hancur dan lenyapnya pasukan tentera bergajah seperti dalam ayat terakhir Surah Al-Fil itu"

Nota:

1 - Lakukan 21 kali baca dan tiup. Buatlah selama 21 hari selepas solat lima waktu.

2 - Dan sekiranya penyakit kanser itu berada dalam organ badan seperti di dalam usus, limpa, buah pinggang dan di dalam kepala, maka caranya seperti tersebut di atas itu juga.

3 - Cuma tambahannya hendaklah tarik nafas perlahan-lahan seakan-akan kita memasukkan amalan surah itu ke dalam tubuh badan, terutamanya ke tempat kanser tersebut.

4 - Lakukan tarik nafas tersebut sehingga 21 kali juga selama 21 hari setiap lepas solat lima waktu.

“Lakukan dengan penuh keyakinan dan sabar. Perlu diingat, yang menyembuhkan ialah Allah swt”.

Ayat Al-Quran tersebut hanya sebagai asbab atau wasilah dan sertakan dengan berdoa. 

Wednesday, 26 January 2022

Wajarkah kanak kanak tadika dicucuk?

Kanak kanak yang ke sekolah jadi sakit kengkadang bukan sebab kobid, besar kemungkinan ada yang sakit kerana mask muka yang tidak bertukar. Ibubapa perlu lebih beri perhatian dalam isu penukaran mask muka setiap hari. 

Berjam jam mereka memakai mask mungkin kekotoran dan peluh melekat pada mask dan apabila digunakan berkali kali dalam seminggu boleh membuatkan jangkitan kuman.

Zaman sekarang pantang ada sakit sikit  akan dituduh kerja kobid. Seolah olah kobid sudah menjadi pengganti jin pula seperti zaman dulu demam saja jumpa bomoh kerana disyaki jin mengganggu.

Tok bomoh pun ikat tangkal di perut setelah dijampi serapah...

Hanya yang kuat mampu bertahan... Yang lemah akan terus ditekan dan dinyahkan dari bumi ini...

Dos ke8 menjadi penentu sejauh mana anda kuat... 

Bagi yang selamat menempuh ujian ke 8 mohon doakan dan sedekah la fatihah sekali sekali kepada yang telah kecundang awal.

Mendabik dada konon badan kuat dari kesan sampingan bukanlah penentu pengakhiran yang baik. Ramai orang alim minta untuk tidak hidup di akhir zaman kerana dugaan dajjal terlalu kuat.

Dajjal tak perlu memaksa manusia mengikutnya. Cukup bagi dia merosakkan kepala negara maka majoriti rakyat dalam negara itu akan akur.

Saturday, 22 January 2022

Jangan Gadai Prinsip Agama

Daripada Abu Zar al-Ghifariy RA daripada Rasulullah SAW sebagaimana yang Baginda riwayatkan daripada Allah SWT bahawa Allah SWT berfirman:
 

يَا عِبَادِي: إنِّي حَرَّمْت الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي، وَجَعَلْته بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا؛ فَلَا تَظَالَمُوا. يَا عِبَادِي! كُلُّكُمْ ضَالٌّ إلَّا مَنْ هَدَيْته، فَاسْتَهْدُونِي أَهْدِكُمْ. يَا عِبَادِي! كُلُّكُمْ جَائِعٌ إلَّا مَنْ أَطْعَمْته، فَاسْتَطْعِمُونِي أُطْعِمْكُمْ. يَا عِبَادِي! كُلُّكُمْ عَارٍ إلَّا مَنْ كَسَوْته، فَاسْتَكْسُونِي أَكْسُكُمْ. يَا عِبَادِي! إنَّكُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا؛ فَاسْتَغْفِرُونِي أَغْفِرْ لَكُمْ. يَا عِبَادِي! إنَّكُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضُرِّي فَتَضُرُّونِي، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِي فَتَنْفَعُونِي. يَا عِبَادِي! لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ، مَا زَادَ ذَلِكَ فِي مُلْكِي شَيْئًا. يَا عِبَادِي! لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ، مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِنْ مُلْكِي شَيْئًا. يَا عِبَادِي! لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ قَامُوا فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ، فَسَأَلُونِي، فَأَعْطَيْت كُلَّ وَاحِدٍ مَسْأَلَته، مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِمَّا عِنْدِي إلَّا كَمَا يَنْقُصُ الْمِخْيَطُ إذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ. يَا عِبَادِي! إنَّمَا هِيَ أَعْمَالُكُمْ أُحْصِيهَا لَكُمْ، ثُمَّ أُوَفِّيكُمْ إيَّاهَا؛ فَمَنْ وَجَدَ خَيْرًا فَلْيَحْمَدْ اللَّهَ، وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ ذَلِكَ فَلَا يَلُومَن إلَّا نَفْسَهُ.

Maksudnya: 

“Wahai hamba-Ku, sesungguhya aku telah mengharamkan kezaliman atas  diri-Ku dan Aku telah mengharamkan kezaliman antara kamu, maka janganlah kamu saling melakukan kezaliman. 

Wahai hamba-Ku kamu semua adalah sesat kecuali sesiapa yang Aku beri petunjuk, maka mintalah petunjuk kepada-Ku nescaya Aku akan memberikan kamu petunjuk. 

Wahai  hamba-Ku,  kamu semua  berada dalam kelaparan kecuali sesiapa yang aku berikan kepadanya makanan, maka mintalah makanan kepada-Ku nescaya  Aku berikan kamu makanan. 

Wahai hamba-Ku, kamu semua adalah telanjang kecuali sesiapa yang aku  berikan kepadanya pakaian, maka  mintalah pakaian kepada-Ku, nescaya  Aku berikan kamu pakaian.  

Wahai hamba-Ku kamu semua  melakukan kesalahan pada waktu malam dan siang hari dan Aku mengampuni dosa semuanya, maka  mintalah ampun kepada-Ku nescaya akan Aku ampuni. 

Wahai hamba-Ku sesungguhnya tidak ada mudharat yang dapat kamu lakukan kepada-Ku sebagaimana tidak ada manfaat yang dapat kamu beri kepada-Ku. 

Wahai  hamba-Ku seandainya seluruh manusia meliputi orang yang pertama hingga orang yang terakhir daripada  kalangan manusia dan jin berada  dalam keadaan paling bertakwa  dalam  kalangan kamu, nescaya hal tersebut tidak menambah pada kerajaan-Ku sedikitpun. 

Wahai hamba-Ku seandainya seluruh manusia  meliputi orang yang pertama hingga orang yang terakhir daripada  kalangan manusia dan jin berada dalam keadaan paling jahat dalam  kalangan  kamu,  nescaya hal  itu  tidak  mengurangi daripada    kerajaan-Ku sedikitpun.  

Wahai  hamba-Ku,  seandainya  seluruh  manusia  meliputi  orang  yang pertama hingga  orang  yang terakhir daripada  kalangan manusia dan jin berdiri di sebuah  bukit  lalu kamu meminta  kepada-Ku, lalu setiap orang  yang  meminta  Aku penuhi,  nescaya hal itu  tidak  mengurangi apa yang  ada  pada-Ku  kecuali bagaikan sebilah  jarum  yang  dicelup  di  dalam  laut. 

Wahai hamba-Ku, sesungguhnya semua perbuatan kamu akan diperhitungkan untuk kamu kemudian diberi balasannya. Siapa yang mendapat  kebaikan  maka hendaklah  dia  memuji  Allah  SWT dan siapa yang mendapat selain daripada itu janganlah dia mencela  kecuali dirinya sendiri". 

[Riwayat Muslim, no. Hadith 2577]

Wednesday, 19 January 2022

Jangan undi puak puak ni

FIKIR FIKIRKAN LAH!!! 

Assalamualaikum WBT...

😂Datang orang Vietnam, anjing dan kucing hilang...

😂Datang orang Bangla, gadis-gadis Melayu hilang...

😂Datang amoi China, suami-suami hilang...

😂Datang ahli politik, wanita Mongolia hilang...

😂Datang polis, dadah hilang...

😂Datang pilihan raya umum, duit kerajaan hilang...

😂Kalah pilihan raya umum, dokumen hilang...

😂Keluarkan laporan sebenar, doktor hilang...

😂Cakap benar, keluarga hilang...

😂Besarkan tentera udara, enjin jet hilang...

😂Berniaga 1MDB, berbillion duit hilang...

😂Datang investors China, tanah semakin hilang...

😂Kalau hang undi Barisan Nasional, masa depan hang habis hilang...

🌻Undilah dengan bijak sebelum dengan hang-hang sekali hilang...



Sunday, 16 January 2022

Apa malu bossku

1. Apabila Najib ditegur kerana menyalahguna kuasa dan mencuri duit Kerajaan, dia akan cuba alih perhatian dari kesalahannya dengan menuduh bahawa saya sebagai Perdana Menteri juga berbuat perkara yang sama. 

2. Semasa dia menjadi Perdana Menteri satu Royal Commission of Inquiry (RCI) ditubuh untuk menyiasat kononnya saya sembunyi kehilangan 30 billion Ringgit oleh Bank Negara. Tetapi RCI tidak dapat bukti yang saya sembunyi kehilangan ini. Bank Negara tidak dikehendaki lapor kepada saya akaun Bank Negara. Adalah mustahil bank melapor kehilangan 30 billion dan meminta saya rahsiakan kehilangan ini. Akaun Bank Negara diaudit dan audit tentu dapat kesan yang bank telah sembunyi kehilangan ini jika benar dan akan lapor. Jika tidak pihak audit tentu bersalah jika tidak melapor kehilangan ini. 

3. Sementara Najib didapati memasuk wang dalam akaunnya, tidak ada satu sen pun dari wang yang dikatakan disembunyi masuk akaun saya. 

4. Akhirnya Najib didapati bersalah kerana bukti menunjuk yang ia mempunyai hampir satu billion dalam akaunnya. Dan dia dihukum penjara 12 tahun dan denda 210 juta Ringgit. 

5. Tidak ada persamaan antara jenayah yang dilaku oleh Najib dengan kononnya saya sembunyi kehilangan duit Bank Negara sebanyak 30 billion Ringgit. 

6. Dia merayu kepada Mahkamah Rayuan (Appeal Court) tetapi Appeal Court bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa Najib bersalah dan hukuman jail 12 tahun serta denda 210 juta yang dikena kepada Najib diteruskan. 

7. Sekarang Najib cuba burukkan nama saya kerana semasa dalam parti lawan saya menolak projek Forest City di Johor. Projek ini bertujuan membangunkan sebuah bandar mewah dalam Selat Tebrau dengan menebus guna tanah. 

8. Perancangan yang dilulus ialah untuk bangun bandar mewah yang mampu dibeli hanya oleh jutawan dari negara China. Pemilikan tanah adalah secara kekal. Bandar ini pula akan diberi taraf bebas cukai. Walaupun penduduk bukan warganegara Malaysia tetapi mereka bebas ke tanah besar Malaysia atau ke Singapura. 

9. Saya telah lawat projek ini. Pekerjanya kebanyakan dari China. Berduyun-duyun pelawat datang dari China semasa saya buat lawatan. Mereka datang untuk membeli rumah-rumah mewah yang akan dibina. Pelawat warga Malaysia tidak pun sampai dua puluh. Mereka adalah pelancong yang ingin lihat taman yang cantik yang sudah siap dibina.

10. Seperti biasa jika projek ini ditamatkan oleh Kerajaan PH ganti rugi beberapa billion Ringgit perlu dibayar. Kerana Najib telah hutang berbillion Ringgit, Kerajaannnya terpaksa mendapat bantuan swasta sebanyak dua billion untuk bayar faedah hutang. Yang mampu dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) ialah menasihat Country Garden supaya rumah kos rendah yang boleh dibeli oleh orang Melayu dan Cina Malaysia perlu disediakan. Country Garden akur.

11. Zuraida Kamaruddin, sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengadakan majlis perasmian Dasar Komuniti Negara pada 17 Februari 2019. Saya dijemput untuk sampaikan sijil kepada antara lain Forest City kerana mengubah perancangan mengikut kehendak Kerajaan Malaysia. Ia bukan pengiktirafan projek Forest City yang telah pun dilulus oleh Kerajaan Najib Razak. 

12. Berkenaan dengan projek Keretapi Pantai Timur, sekali lagi ia tidak dapat ditamat kerana perjanjian telah dibuat. Yang boleh ialah mengurang kos projek. Kerajaan PH dapat selamatkan 20 billion Ringgit melalui rundingan dengan pihak kontraktor. 

13. Hasil dari pemerintahan Kerajaan Najib hutang negara melebihi satu trillion Ringgit. Masih ada tuduhan yang Najib telah seleweng berbillion Ringgit lagi dari wang 1MDB. Najib juga dapat 150 million Ringgit yang dirampas di Pavillion yang dipercayai milik 1MDB. 

14. Tetapi mahkamah buat keputusan untuk beri balik kepada Najib wang ini dan lain-lain barang kerana orang ramai diberitahu Kerajaan tidak dapat bukti yang duit ini duit 1MDB, iaitu duit Kerajaan. 

15. Tentulah jelas Najib memiliki berbillion Ringgit. Tetapi Najib masih buat permohonan supaya dihadiah tanah dan rumah yang bernilai RM100 juta. Najib sendiri pilih tanah ini. 

16. Selain dari membeban Kerajaan sekarang dan akan datang dengan hutang berbillion Ringgit apakah yang dilakukan oleh Najib yang melayakkannya diberi hadiah RM100 million Ringgit. 

17. Perdana Menteri lain tidak diberi hadiah oleh Kerajaan sebanyak ini. Hingga sekarang Kerajaan belum batal keputusan Kabinet untuk memberi hadiah ini. Najib kononnya tolak tetapi ia tetap akan terima akhirnya. 

18. Sesuatu yang sudah hilang di Malaysia ialah perasaan malu. Najib tidak malu dan ramai penyokongnya tidak malu apabila disogok, apabila didapati bersalah. Nilai hidup yang hodoh ini jelas ternampak apabila penyokong Najib berkata, “Apa perlu malu, (Najib) boss kita.” Dengan itu diciumlah tangan Najib, pencuri Melayu Islam. 

*DR MAHATHIR BIN MOHAMAD*
6 Januari 2022

Tuesday, 11 January 2022

PENGARUH ARAK PADA BANI MELAYU ZAMAN BERZAMAN

Zainuddin Omar

Semasa saya di zaman persekolahan iklan begini sesuatu yang lazim di surat khabar Utusan Malaysia dan majalah tempatan.

Kenapa diiklan dalam Utusan Malaysia?

Ianya dituju pada Bani Melayu yang sudah ramai minum arak pada zaman tersebut.

Budaya barat cuba diterap ke dalam kehidupan orang melayu sehinggakan ‘togok’ arak seperti perkara lazim dan menjadi perlakuan harian para hartawan dan bangsawan.

Pernah menuntun cerita P Ramlee, Anak ku Sazali dan Nasib Do Re Mi?

Karakter Sazali dan Pak Maon disabitkan dengan arak.

Karakter pemabuk dan ‘having a good time’ minum arak dijadikan jalan cerita.

Maknanya masyarakat melayu seperti sudah menerima budaya minum arak pada zaman tersebut.

Saya masih ingat, kebanyakan rumah orang kaya ada ‘bar’ minuman keras kerana meniru (imitate) suasana rumah di barat seperti dalam movie dan TV.

Angkatan Tentera Malaysia pula terikut budaya British Army dengan sistem ‘mess’ dimana semua majlis dihidangkan arak.

Anggota tentera pula dapat diskaun besar bila arak dibeli di kedai NAAFI (sebelum PERNAMA).

Di ITM pada tahun 70’an, ramai pemuda melayu mengambil jurusan Hotel & Catering dan F&B yang mana sebahagian kurikulum ialah belajar ‘bartending’ iaitu mencampur arak untuk menjadikan cocktail.

Bani Melayu diajar untuk menjadi seorang bartender dan pandai membuat cocktail Bloody Mary (vodka+jus tomato+spices), Mojito (rum+jus lime), Pina Colada (rum+jus nenas) dll.

Pernah dengar cocktail feveret James Bond - Vodka Martini, shaken not stirred?

Apabila berada di UK, ianya kejutan budaya pada saya kerana minuman arak menjadi cara hidup orang British. Mereka akan minum arak untuk semua occasion.

Arak ni menjadi satu kelaziman di negara barat dan sebagai sebahagian daripada gaya hidup, tradisi dan budaya di Eropah.

Saya diajar pula oleh senior bagaimana menolak pelawaan minum dengan baik tanpa mereka berasa hati (ada diceritakan dalam buku saya).

Minum wain pula mesti disajikan bersama makanan lain ketika lunch atau dinner.

Apabila mula revolusi Iran tahun 1979 dan kemunculan Arqam, baru ramai Bani Melayu kenal agama.

Walaupun revolusi Iran yang diketuai oleh Khomeini tidak mendapat sokongan kaum sunni ianya telah meniup semangat bani melayu untuk mendekatkan diri pada agama.

Pergerakan Al Arqam yang dibawa oleh Ustaz Ashaari Muhammad juga telah membuatkan masyarakat faham tentang Islam dengan menyebarkan kegiatan dakwah islam melalui bidang pendidikan, penerangan, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perubatan, dan pertanian.

Walaupun begitu, minum arak masih menjadi kelaziman di negara Islam Central Asia dan Turkey sehingga ke hari ini.

Pada mereka minum arak seperti menegok air mineral water kerana legasi dari sistem kominis USSR yang merosakkan tiga generasi orang Islam.

Perasan tak selepas mengakhiri penerbangan hot air balloon di Capadocia Turkey, mereka akan sajikan champagne untuk meraikan pendaratan selamat?

Bukannya dengan bacaan doa syukur tetapi dihidang dengan minuman arak.

Seorang rakan berbangsa turki berkata kepada saya bahawa ibu bapa beliau minum arak di rumah adalah perkara biasa.

Mereka hanya berhenti minum arak selepas pulang dari mengerjakan ibadah Haji.

Seorang rakan melayu pula merungut kepada saya berkenaan ibu bapa beliau yang masih minum arak dan tidak bersolat di rumah.

Ibu bapa beliau adalah bekas Kirkby trained teachers yang masih terikut dengan budaya british. Mereka tinggal di rumah emak angkat semasa di Kirkby UK, ‘embrace’ budaya sana dan membawanya pulang ke tanah air.

Budaya menyembur dan memancutkan champagne jenama MOET & Chandon jenis bergas masih lagi diamalkan oleh Kimi Raikkonnen dan Valentino Rossi pemenang perlumbaan F1 atau MotoGP atas podium semasa di litar Sepang Malaysia dengan disorak oleh ramai peminat melayu.

Alhamdulillah sekarang ini tradisi menyembur champagne telah ditukar kepada Waard, non alcoholic drink yang diperbuat dari rosewater dan pomegranates di podium F1 Bahrain dan Baku Azerbaijan untuk menghormati tradisi lokal.

Begitulah budaya arak yang masih berleluasa di zaman kita ini dan sebagai muslim kita masih terpalit dengan tempiasan dosa-dosanya.

أستغفر الله‎

Wallahua’lam.

Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar
FB: Zainuddin Omar

Sunday, 9 January 2022

Cerita Pendekar

Seorang lelaki sedang memandu keretanya tiba-tiba keretanya mengalami kerosakan dan berhenti berdekatan dengan sebuah glanggang persilatan.  Oleh kerana hari pun sudah malam, dia pun pergi ke glanggang tersebut dan mengetuk pintu itu.  Pintu dibuka dan seorg mahaguru tua menyambutnya.

Lelaki itu berkata: "minta maaf tuan, bolehkah saya bermalam disini kerana kereta saya rosak secara tiba²." Mahaguru itu lantas menerima permintaan lelaki itu dgn senyuman dan senang hati.

Dia menyediakn tempat tidur, persalinan dan makanan untuk llaki itu.  Setelah kekenyangan lelaki itu pun cuba melelapkan matanya.  Slang beberapa ketika dia terdengar sesuatu bunyi yang aneh...  Dia teringin nak mengetahui bunyi apakah itu namun dibatalkan saja niatnya kerana terlalu letih.

Keesokan paginya dia pun bertanya kepada mahaguru itu tentang bunyi itu, tetapi dia menjawab: "bunyi ini hanya boleh didngar pd mlm td stiap tahun namun saya tak boleh bgtahu awak kerana awak bukan seorang pendekar..."

Lelaki itu kelihatan kecewa kerana tidak dapat mengetahui tentang bunyi yg pelik itu tetapi apapun dia berterima kasih di atas layanan yang diberikn, kemudian dia pun bergerak pulang ke tempatnya, stlah kretanya dibaiki.

Setahun selepas itu..

Llaki itu kmbali pd tarikh yg sama sekali lagi mahaguru itu menyediakan tempat tidur serta makanan kepada lelaki itu... Pada malamnya dia x tido & mndngar bunyi yang aneh yg pernah didengarinya pada tahun yang lepas.

Keesokan pg nya lelaki itu pun bertanya kepada mahaguru mengenai bunyi itu tetapi dia menjawab: "saya tak boleh bagitahu awak kerana awak bukan seorang pendekar".  Lelaki itu cuba mendesak pendekar tua memberitahunya namun jawapannya tetap sama.. dia enggan bgtahu kerana lelaki itu bkn seorang pendekar.

Pada tahun berikutnya llaki itu kmbali lg...  Pada keseokan paginya, seperti biasa lelaki itu cuba bertanya dan merayu untuk mengetahui bunyi aneh apakah yang didengarinya malam tadi namun pendekar tua tetap dengan jawapannya.

Akhirnya lelaki itu tidak dapat bersabar lagi lalu berkatan"Baiklah! baiklah! nampaknya sampai mati pun aku takkan dapat tahu bunyi aneh tu kerana aku bukan seorang pendekar".

Kalaulah satu-satunya cara untuk saya mengetahui bunyi aneh itu ialah dengan menjadi seorang pendekar.  "Macam mana caranya saya untuk menjadi seorang pendekar?" Kata mahaguru: "Sekiranya benar kamu hendak menjadi seorang pendekar.. kamu mestilah mengembara ke seluruh dunia."

Kamu mesti menguasai kesemua ilmu persilatan dari 20 glanggang persilatan di seluruh dunia dan kamu mesti menewaskan kesemua 200 pendekar handalan baru aku akan iktiraf kau sebagai seorang pendekar.

Lelaki itu bersetuju lalu dengan semangat yang berkobar-kobar dia pun memulakan pengembaraannya untuk menjadi seorang pendekar.

20 tahun kemudian..

Llaki itu kembali semula ke glanggang tersebut dlm keadaan tubuh badan yang gagah perkasa dan berparut di sebelah mukanya & dia berkata kepada sang pendekar tua itu: "sy telah menguasai ilmu dari 20 sekolah persilatan dan aku telah menewaskan kesemua 200 orang pendekar handalan"

Sang pendekar tua itu menjawab: "Tahniah, sekarang kamu telah menjadi seorang pendekar.  Untuk mengotakan janji daya akan menunjukkn kamu punca bunyi aneh itu"

Pendekar tua pun membawa lelaki itu ke sebuah pintu papan di belakang glanggang.  Katanya: "bunyi aneh yang kamu nak tahu ada di belakang pintu itu"

Dengan hati yang berdebar-debar selepas penantian selama 23 tahun lelaki itu pun cuba membuka pintu itu.  Tetapi pintu itu berkunci.. dia berasa sangat marah lalu brtanya "mana kuncinya?".

Mahaguru pun memberi kunci kepadanya dan dia pun membuka pintu papan itu & apa yang di dapatinya di sebalik pintu papan itu ialah pintu yang diperbuat dari besi yg brkunci.  Lelaki itu pun meminta kunci & mahaguru itu pun memberinya..

Selepas meminta kunci dia pun membuka dan memasuki pintu yang diperbuat dari tembaga, strusnya perak... Disebalik pintu perak itu dia mendapati ada sebuah pintu yang diperbuat dari emas.  Akhirnya pendekar tua berkata: Inilah kunci yang terakhir untuk pintu emas yang terakhir itu..

Selepas dibukanya pintu yang terakhir itu.. dia akhirnya menjumpai punca bunyi aneh yang di dengarnya itu.  Lelaki itu berasa sungguh terkejut dan tersangat kagum melihat punca bunyi aneh itu..

Tetapi dia tak boleh bagitahu anda semua apakah itu, kerana anda bukan seorang pendekar..!!

Friday, 7 January 2022

Badi Mahathir Melekat Kepada Anwar

Riuh rendah keadaan Parti Pakatan Harapan sebaik sahaja keputusan PRN Melaka diumumkan minggu lepas. Suara suara dari PKR dan Dap begitu lantang menyalahkan Anwar punca kepada kekalahan mereka.

Suara suara akar umbi didalam PKR juga semakin berani meminta Anwar melepaskan jawatan dan memberi peluang kepada Rafizi naib presiden untuk menjadi nahoda kepada parti tersebut.

Agak logik juga cadangan itu kerana Rafizi sudah terbukti kehebatannya pada PRU lepas. Walaupun tidak boleh bertanding semasa itu namun kerja kuatnya telah menyumbang kepada kemenangan Pakatan Harapan.

Berbalik kepada Anwar yang dilihat seorang yang panas baran apabila keluar dari penjara pada 2018 dan angan angannya untuk menjadi PM sudah tidak terbendung lagi hingga banyak membuat kerosakan kepada partinya sendiri dan berakhir dengan keruntuhan kerajaan Pakatan Harapan selepas Mahathir merajuk berok kerana acapkali didesak oleh orang orang Anwar untuk melepaskan jawatan.

Anwar ibarat singa tua yang tidak bergigi. Sejarah panjangnya hanya disekitar keberanian melawan kerajaan selepas dipecat di era Mahathir. Kalau semasa mudanya Anwar kerap menyuruh Mahathir meletak jawatan kini badi Mahathir sudah mula melekat kepadanya apabila penyokong penyokongnya sendiri pula mahu Anwar meletak jawatan.

Nampaknya dosa dosa lampau Anwar sudah mula diberi hukuman. Belum lagi dalam sejarah negara ini ada sesiapa yang mampu menjatuhkan Mahathir kecuali Muhyidin. Muhyidin akan dikenang sebagai legenda yang mampu menjatuhkan dua ekor singa tua yang tidak bergigi dan berkuku.

Namun begitu kehebatan Muhyidin terpadam begitu sahaja kerana dijatuhkan pula oleh Zahid Hamidi yang tidaklah begitu bijak malah dalam keadaan bermasalah dengan kes kes mahkamahnya. Betapa lemahnya Muhyidin kerana dengan mudahnya terjatuh dari singgahsana.

Malah yang paling kelakar ialah Zahid yang berjaya menjatuhkan Muhyidin tapi gagal untuk menjadi Perdana Menteri.

Nampaknya Ismail Sabri betul betul mempunyai tuah didalam badannya manakala Anwar dan Zahid perlu mandi bunga selepas ini.


Tuesday, 4 January 2022

Sukar untuk perbetulkan Melayu


Agak menghairankan juga kenapa mereka tidak mahu tinggal di negara China yang sudah tentu amalkan komunis tetapi sebaliknya mahu kekal tinggal di dalam negara ini dan memaksa negara ini menerima komunis.

Sebenarnya bukanlah niat mereka mahu amalkan ajaran komunis semata mata tetapi sebaliknya mahu menjajah.

Nampaknya seolah olah malaysia menjadi rebutan diantara Amerika dan China.

Ironiknya kedua dua paksi tersebut adalah dibawah kawalan satu kuasa disebalik tabir yang lebih tinggi dimana zionis dan freemason juga adalah dibawah telunjuknya.

Seluruh orang politik hanyalah sebagai bidak bidak catur bagi tangan ghaib ini.

Agak menghairankan juga seolah olah tangan ghaib ini mahu menjadikan negara ini sentiasa didalam ketegangan.

Lepas satu persatu mereka timbulkan isu dengan menggunakan bidak bidak catur untuk menaikkan kemarahan umat Islam.

Isu itu datang bertali arus tanpa henti sebelum sempat isu pertama diselesaikan datang pula isu kedua ketiga dan seterusnya.

Disamping menjadikan ahli politik yang rendah akhlak sebagai pemimpin, mereka juga telah merosakkan institusi agama islam dengan mencari dan mencipta kepincangan kepada agama ini dengan melahirkan ustaz ustaz selebriti yang megejar dunia.

Sudah pastilah ustaz yang mengejar dunia ini akan tenggelam dengan populariti dan akhirnya akan melakukan kesalahan yang berbeza dengan kehendak agama.

Akhirnya mereka akan terus mengatakan agama islam tidak benar hanya kerana terdapatnya ustaz ustaz selebriti yang telah menyimpang dari ajaran agama.

Malah mereka juga menderma dan memberi peruntukan wang ringgit yang banyak kepada satu dua sekolah agama secara terpilih untuk mengaburi mata seluruh umat Islam kononnya mereka bukanlah musuh Islam.

Satu lagi modus operandi mereka ialah menyajikan sebanyak mungkin pertandingan hiburan bagi melalaikan umat Islam dan menjadikan umat Islam seolah olah  dipaku diponggong sendiri dan tidak bangkit untuk berjuang apabila panggilan jihad diseru.

Umat islam lebih suka memenuhkan dewan dewan hiburan dan stadium dari memenuhkan masjlis majlis ilmu yang menceritakan tentang kedatangan dajjal di akhir zaman.

Antara sebab umat melayu gagal mengislamkan bukan melayu walaupun mereka sudah ratusan tahun berada ditanah melayu adalah kerana akhlak umat melayu itu sendiri.

Akhlak yang buruk sukar untuk mendekatkan bukan Islam kepada Islam.

Kita juga gagal membentuk anak anak kita untuk menjadi Islam yang baik.

Apabila anak anak kita terpengaruh dengan budaya bukan Islam, akhirnya kita marah kepada bukan Islam diatas budaya buruk anak anak melayu tersebut.

Ini amat jauh berbeza dengan golongan mualaf yang bekerja keras membawa orang bukan Islam untuk mengenali Islam.

Malah mualaf yang baru setahun menjadi Islam sudah mampu berhujah dengan orang bukan Islam.

Ilmu mereka mengatasi ilmu kita yang hanya islam kerana baka.

Kita hanya tahu marah dan maki hamun tetapi tidak mahu berdakwah dan bersusah payah sedikit kerana agama.

Kita sudah mempunyai terlalu ramai musuh disekeliling kita.

Kita bukan sahaja bermusuh dengan orang bukan Islam yang benar benar mahu menghapuskan Islam malah kita juga bermusuh dengan orang bukan Islam yang telah salah faham akan Islam kerana sikap buruk kita.

Dan lebih menyesakkan ialah kita juga mempunyai musuh dengan orang Islam yang berjiwa kafir.

Satu penyelesaian perlu dilakukan sebelum masalah ini menjadi begitu kronik.

Satu usaha dakwah perlu dipergiatkan agar pendakwah pendakwah dapat bergerak dan mendekati orang orang bukan Islam.

Kita perlu memberi sokongan kepada pendakwah pendakwah ini.

Sekiranya kita tidak mahu berdakwah pun tidak mengapa, asalkan kita jangan menghalang atau kondem orang yang mahu berdakwah.

Kita pernah diberi kuasa berkali kali oleh Allah swt namun kita telah lalai dan tidak bersyukur atas nikmat kuasa yang Allah berikan kepada kita.

Pemimpin kita telah alpa dan tenggelam dengan kemewahan hingga lupa untuk mengangkat syiar Islam.

Manakala salah pengikut pengikut mereka pula ialah sentiasa mengampu dan menggalakkan lagi pemimpin membuat onar.

Akhirnya bangsa ini terjatuh ke jurang yang dalam dan cubaan untuk merangkak keluar adalah begitu perit.

Bagi yang telah menggadaikan agama keperitan itu tidak dikenakan kepada mereka.

Sekularisma digunakan untuk memisahkan politik dan agama. Ia telah berjaya dan umat Islam menjadikan politik sebagai wadah nombor wahid untuk menegakkan Islam dan menjadikan Alquran sebagai pilihan kedua.

Liberalisma pula menjadikan pemikiran umat Islam begitu terbuka dan mencampur adukkan cara hidup songsang didalam budaya Islam.

Mereka telah berjaya 99% dan menunggu 1% sahaja lagi untuk menjadikan seluruh dunia dibawah satu pentadbiran dibawah satu pemimpin yang mereka tunggu sekian lama.

Orang melayu sebenarnya bukan tidak mahu bangkit tetapi sebenarnya tidak mampu untuk bangkit.

Tulang belulang umat melayu sudah mereput akibat terlalu lama menikmati toksid yang disaji oleh musuh musuh Islam.

Monday, 3 January 2022

Fitnah Itu Sifatnya Tidur

"Fitnah itu sedang tidur, maka janganlah membangunkan fitnah itu kerana akan menyebabkan perpecahan dengan bangunnya fitnah tersebut." 

Khalifah Umar bin Abdul Aziz radhiyallahu 'anhu berkata: "Jika engkau mampu, jadilah seorang ulamak. Jika engkau tidak mampu, maka jadilah penuntut ilmu. Bila engkau tidak mampu menjadi penuntut ilmu, maka cintailah mereka. Dan jika engkau tidak mampu mencintai mereka, janganlah engkau membenci mereka."

Allah Ta'ala berfirman:
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

"Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba Nya adalah mereka para ulama." (QS Fathir: Ayat 28)

Jadi kesimpulannya, menyikapi fitnah harus dengan ilmu. Dan ilmu yang dimaksud hanya boleh didapat dari akhlak nabi yang diteladani oleh para ulama. Jangan terpengaruh dengan perkataan atau kabar dari orang lain. Jika tak mampu berbicara baik, lebih baik diam.

Mudah-mudahan Allaah Ta'ala memberikan hidayah dan taufik-Nya serta menjaga kita dari kejahatan segala fitnah terutama fitnah Dajjal di akhir zaman.

Sunday, 2 January 2022

Warganegara Malaysia yang dihormati

 Elok ditegaskan! 


*Maaf... Bukan politik... Utk sama2 kita fikirkan*


*Warganegara Malaysia yang dihormati*


Anda diminta untuk membaca mesej ini dan mengemukakannya kepada sekurang-kurangnya dua puluh orang dalam senarai kenalan anda. Sebaliknya meminta setiap daripada mereka melakukan perkara yang sama. Tolong.


Dalam masa tiga hari, kebanyakan orang di Malaysia akan mempunyai mesej ini.


Setiap warganegara di Malaysia sepatutnya menaikkan suara untuk: MEMBACA "Akta 2018".


*01*

a) Had umur harus diperkenalkan kepada Ahli Parlimen da ADUN (dari 40 hingga 60).

b) Ahli Parlimen TIDAK sepatutnya mendapat pencen kerana ia BUKAN pekerjaan tetapi pemilihan di bawah akta perwakilan rakyat, ia tidak bersara dengan bar pengambilan semula tetapi mereka boleh dipilih semula ke kedudukan yang sama sekali lagi, .. dan sebagainya. (Pada masa ini, mereka mendapat pencen selepas 5 tahun perkhidmatan).


*02.*

Bayaran kepada ahli parlimen dan ADUN perlu disemak semula sejajar dengan Suruhanjaya Pusat Bayar.

(Pada masa ini, mereka meningkatkan / menaikkan gaji mereka sewenang-wenangnya dengan mengundi sendiri).


*03.*

Ahli parlimen dan ADUN harus kehilangan sistem penjagaan kesihatan semasa mereka dan mengambil bahagian dalam sistem penjagaan kesihatan yang sama seperti orang awam di Srilanka.


*04.*

Semua konsesi (keistimewaan) seperti perjalanan percuma, barang dapur, elektrik, air, bil telefon perlu dihapuskan.


(Mereka bukan sahaja mendapatkan konsesi ini tetapi mereka juga kerap meningkatkannya - berani dan Tanpa malu.)


*05.*

Ahli Parlimen dan ADUN dengan rekod yang tercemar, tuduhan jenayah & sabitan, masa lalu atau sekarang patut diharamkan secara terus dari parlimen dan BERTANDING pilihan raya atas sebarang alasan atau yang lain.


*06.*

Kerugian Kewangan yang ditanggung akibat ahli politik yang berkuasa, mesti dipulangkan dari harta mereka, keluarga mereka, 'peminjam', calon ', harta benda.


*07*

Ahli parlimen sepatutnya berlaku adil dengan MEMATUHI SEMUA UNDANG-UNDANG yang dikenakan ke atas orang awam.


*08*

Tiada lagi peruntukan subsidi seperti LPG oleh rakyat melainkan semua subsidi yang disediakan kepada AHLI PARLIMEN dan MLA ditarik balik termasuk makanan bersubsidi di kantin Parlimen.


*09*

Apabila mereka dipilih, mereka HARUS kekal dalam parti yang sama jika tidak, mereka harus meninggalkan politik.


*10*

Mereka TIDAK dibenarkan bertanding dari pihak lain dan di samping itu, keupayaan untuk MENYEBERANG harus DIMANSUHKAN.


                 INGATLAH

*BERKHIDMAT SELAKU AHLI PARLIMEN DAN ADUN ADALAH PENGHORMATAN, BUKAN KERJAYA YANG MENGUNTUNGKAN KERANA ROMPAKAN.*


🔴

Jika setiap orang menghubungi sekurang-kurangnya dua puluh orang, maka hanya akan mengambil masa tiga hari untuk kebanyakan orang di Malaysia menerima mesej ini


Tidakkah anda fikir ia adalah masa untuk BANGKITKAN isu ini? bersetuju & kongsi, untuk faedah kami dan untuk generasi masa depan 👍

Saturday, 1 January 2022

Kena banyak sabar sekarang ni

Umat Islam yang beriman hari ini bukan sahaja perit dalam hal dunia malah untuk menjalankan ibadah juga terasa begitu perit. Kita bukan tertindas dengan golongan bukan Islam malah dengan golongan yang beragama Islam juga.

Golongan liberal ini sememangnya begitu sakit hati apabila ada umat Islam yang mengamalkan agama. Bagi mereka urusan agama adalah urusan personal.

Yang lebih menakutkan muncul pula golongan agama yang sudah mula berkempen perkara perkara khurafat. Ajaran ajaran jahiliah dimasukkan sedikit demi sedikit dalam ceramah ceramah agama.

Hadis hadis palsu disebarkan sewenang wenangnya dan mereka mengwahabikan orang yang menegur kekhurafatan yang mereka amalkan.

Ustaz ustaz lahir bagai cendawan tumbuh malah ajaran ajaran makrifat mula mendapat tempat dihati masyarakat kerana ingin mencari jalan shortcut ke syurga.

Tok tok guru mereka mengajar kononnya bagaimana mahu mengenal Allah seolah olah sebelum ini mereka langsung tidak mengenal Allah walaupun usia sudah tua bangka.

Sebenarnya apabila sudah mengenal Allah sepatutnya hati lebih takut untuk meninggalkan solat namun ajaran mereka ini menjadi terbalik pula makin kenal makin meninggalkan solat pula.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

(A-li'Imraan 3:200)