Skip to main content

Zaman untuk berjimat cermat

Orang kita masih dlm *"honey moon"* mood dan mood festival. Masih seronok cuti lama.

Kita tengok lepas 6 bulan ni, macamana keadaan yang dibuang kerja, yang freelance..great depression diseluruh dunia akan sampai awal tahun depan. 

*Sektor pelancungan dah mula terkesan, airlines rugi USD500 billion di seluruh dunia, hotel dah mula tutup,* Air BNB pun dah mula di lelong, Lepas 6 bulan, kereta, rumah, akan mula dilelong.  *Ramai yang akan muflis.*

Sektor perumahan, "sejuk" sangat skrg. Kereta motor sales jatuh teruk dalam 2 bulan lepas.

SME banyak yang tak boleh nak sambung meniaga. Restoren income separuh atau kurang separuh.

Di China, kilang dah dibuka, order tak ada, di US 32 juta hilang pekerjaan.

*Hutang isi rumah orang Malaysia, tinggi dan simpanan rendah.* 
Orang Malaysia masih dalam mood happy.. lagi lama PKP ,lagi ramai akan dibuang kerja. Kerajaan nak buat apa? Kalau SME memang dah tak berupaya sambung meniaga.

Genting Berhad pun dah mula buang pekerja, (konglomerat besar tu) di panggil MSS, bukan sektor perhotelan dan gaming sahaja, sektor hartanah pun di buang (MSS)

Jadi, berjimat cermat lah...jangan kerap sangat serbu IKEA, Poh Kong, AEON bila bantuan RM1600 di beri...belanja utk keperluan asas dulu.

Reality great depression  ini akan menjurus kepada jenayah, merompak, pecah rumah ,ragut dan lain lain.

Brace for it...bukan sekadar penyakit Covid-19, the aftermath is far greater than we think.

Comments

  1. Bila drama Kecoh Malam Raya dibuat didalam SURAU, tiada mufti2, ustaz2, ustaz2 celebriti yang NAK TEGUR!

    Bila Allah SWT LOCK DOWN semua surau2, semua dapat susah!!!

    Bala corona virus didatangkan BERSEBAB! bukan saja2, kini semua orang SUSAH!!!

    ReplyDelete
  2. Salahkan Mahathir dia yang pilih nak letak jawatan bukan kami.

    Kami sangat terkejut keputusan itu tanpa dibawa berbincang.

    “Selepas menyertai Bersatu, perbincangan berlaku dari semasa ke semasa.

    Dr Mahathir minta arahkan parti bukan hanya perkukuhkan kedudukan, tapi juga mengurangkan keyakinan rakyat terhadap DAP.

    Dalam erti kata lain Tun nak sabotaj Pakatan Harapan.

    “Ketika itu, parti buat kerja atas arahan Perdana Menteri ketika itu, dan apa yang patut dilakukan, contohnya Kongres Maruah Melayu dilakukan secara besar-besaran dan mungkin tidak dapat parti lakukan jika tiada arahan Perdana Menteri (ketika itu),” kata seorang pemimpin Bersatu.

    Menurutnya, berlaku perbincangan untuk membawa Bersatu keluar daripada PH.

    “Dalam beberapa perbincangan, termasuk antara dia, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Peja (Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu) dan Datuk Dr Abd Latiff Ahmad bersama Dr Mahathir di rumahnya, mencari jalan macam mana Bersatu keluar daripada PH.

    “Ini permintaan (Dr Mahathir). Kita kata, buat bersama-sama dan yang lainnya sudah menjadi sejarah apabila Dr Mahathir sendiri letak jawatan sebagai Perdana Menteri,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Bersatu, di Petaling Jaya, hari ini.

    Katanya, semua pihak termasuk Muhyiddin yang juga Presiden Bersatu terkejut dengan peletakan jawatan Dr Mahathir kerana ia dilakukan tanpa sebarang perbincangan.

    Malah, ketika Yang di-Pertuan Agong perlu memilih Perdana Menteri baharu Februari lalu, Hamzah mendakwa beliau dan pimpinan Bersatu lain bekerja keras memastikan Dr Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri apabila namanya antara yang dicalonkan kepada Istana Negara.

    “Namun, sejarah membuktikan Dr Mahathir tidak mendapat sokongan. Bukan saya yang memecahbelahkan parti, tapi beliau yang letak jawatan dan tak dapat sokongan.

    Kenapa sekarang nak ambil semula jawatan Perdana Menteri...!?

    ReplyDelete
  3. Atok tu cuma nak alih fokus rakyat jer dlm isu ayok dipecat.

    Konon2nya atok nak tunjuk power seolah2 dia 'memberontak' agar nampak dia tak khianat Anwar dan pH selama ini.

    Berdramalah atok selagi boleh berderama bagi sikit kasi khalid dan mat sabu rasa teruja.

    Semua tahu Atok perancang utama sehingga pH tumbang.

    Kalau Atok benar2 ingin menentang muhidin dan pn..dengan jumlah mp 129 yg dikatakan melebihi jumlah mp pn...atok bang non silakan mengadap YDP Agong utk tukar kerajaan. Tak perlu tunggu Julai ini

    Kalau dah tukar pastinya Anwar yg ada majoriti dlm pHsebagai PM dan bukannya tua nyanyuk nie.Itu jer...

    Kpd mahacai2 yg bodoh bistari, drama Atok kau tu rakyat senang baca.

    Jalan ceritanya dan basi direcycle kembali agar menampakkan Atok lah msnusia yang baik di alam maya ini dan orang lain semua salah.

    Tak dpt tambat hati Anwar dan DAP yg tahu strateginya...sekurang2nya dpt ambik hati mahacai2 bodoh yang bamgang bistati di luar sana pun cukup lahh..

    kikikiki..

    Yes, there is no such thing as ‘129 MPs’, but something is definitely cooking

    So Brother Anwar Bin Ibrahim if you say it 129 MPs on your side now...

    Bring SD to Agong now....!!! No need to wait until July...

    Bring it SD to Yang Dipetuan Agong now

    ReplyDelete
  4. Gambar yg tular pemimpin Melayu perjumpaan di rumah Tun langsung tidak dijemput Anwar Ibrahim.

    Pada DSAI dan Otai kalau tak faham bahasa jugak maksud tersirat dlm gambar tsb elok bubar kan saja Parti PKR tu..!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat