Monday, 18 May 2020

Betul ke kerajaan Tebuk Atap?

PH mendakwa Perikatan Nasional adalah Kerajaan pintu belakang dan tebuk atap atau kerajaan tak sah. 

Mari kita singkap sikit sejarah sejak berakhirnya PRU14 pada 9 Mei 2018 lalu. Kemudian cuba kita sama2 beri penilaian dan beri gelaran utk beberapa kerajaan negeri yg ditubuhkan selepas itu. Selepas berakhirnya PRU14 kita dikejutkan dg tindakan 30 MP BN/ UMNO melompat dan menyokong ke PH sama ada dg menjadi MP bebas atau menyertai parti dlm PH. 

1. Sabah.
BN 29 DUN + STAR 2 DUN. Musa Aman angkat sumpah jadi Ketua Menteri Sabah dg sokongan 31 ADUN. Warisan, PKR dan DAP menang 29 DUN. Kemudian 6 wakil rakyat BN bertindak menyokong Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu. 
Apa gelaran yang sesuai untuk Kerajaan ini? TEBUK TUPAI?

2. Kedah. 
PH menang 18 DUN. PAS dan UMNO juga menang 18 DUN. Tiba2 ADUN Guar Chempedak menyokong Mukhriz dan Mukhriz angkat sumpah Menteri Besar. 
Kerajaan ini kerajaan apa? 
TEBUK DINDING??? 

3. Perak
Kerusi DUN Perak ada 59. PH menang 29 DUN. Tak boleh tubuh kerajaan. Entah kenapa 2 wakil rakyat UMNO menyokong PH. Faizal Azumu angkat sumpah MB Perak. 
Apa nama sesuai utk Kerajaan ini? 
Kerjaan TEBUK LANTAI???

Selepas 22 bulan PM7 pun penat atau tersilap perkiraan atau tersilap perkataan. PM7 letak jawatan. Bila PM letak jawatan maka dg sendirinya semua Jemaah Menteri secara otomatik meletak jawatan dan kerajaan terbubar. 

PAS dan UMNO persembahkan kpd YDPA utk bubar parlimen. YDPA tolak dan minta MP2 buat keputusan. Demi menyelamatkan negara PAS + UMNO + MCA + MIC + MP bebas (x-PKR) bersetuju menamakan TSMY sebagai PM dan YDPA berpuashati TSMY memiliki sokongan majoriti ahli parlimen lalu berkenan melantik TSMY menjadi PM. Terbentuklah kerajaan PN. (Ada tebuk mana2 dinding? Atap? Masuk Istana ikut pintu belakang?) 

Yg rasional dan faham perlembagaan tentu tersenyum. Kerajaan PERIKATAN NASIONAL adalah kerajaan yg sah dan kini terbukti sebuah kerajaan yg PERIHATIN terhadap RAKYAT,  bukan macam kerajaan 30 ringek.

13 comments:

  1. Kalu udah bukan kerajaang tebuk atap kenapa takut sidang parliament.nbukan ke mati kerana covid Satu peratus je Dan mati tu sudah pasti 100%

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmmmm....

      Delete
    2. Sape yg takut? Mana tau dia takut? Kamu mind reader ke? Kamu mmg bukan Allah yg mengetahui yg tersirat dlm hati manusia. Setakat serkap jarang dah jatyh phitnah. Kalau kamu kapir mmg la tk tau sifat Allah yg maha mengetahui.

      Delete
  2. Admin buta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matdey tu dah gila Talak....Talak TIGA!!!

      Delete
  3. Admin bodoh macam kaldai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian...

      Delete
    2. Mana tau admin bodoh? Kamu bukan Allah yg tau segala. Kamu dah buat iq test ke utk dia? Ke kamu punya iq rendah dari admin. Lalau beri pendapat pastikan berfakta. Jgn serkap jarang.

      Delete
  4. Pakatan hancing selalu jadi makhluq perosak. Dalam mesyuarat pun jadi makhluq perosak. Dalam keadaan covid pun masih rebut kuasa, bukan nak jaga nyawa. Atok letak jawatan pun kerana akibat rebut kuasa. Kaldai2 ph pulak yg tinggal beberapa kerat sebuk nak mengutuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok tu tak ingat letak jawatan... lepas tu Meroyan kesana, kesitu, kemari, kesinun!!!

      Delete
  5. Admin mental koyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya mental atok ko tu yg koyak...hati dah hitam legam...asyik meratip siang malam sebut nama Najib je....Najib bukan ada dalam kerajaan pun...

      Delete
  6. Anon 16:34

    NI RBA MENTAL KOYAK NI..
    ni baca kat sini kekdudukan kerusi MADEY kat MANA..tak sedar-sedar lagi ke? Mata Celik tapi hati BUTA dah ke?

    https://novandri.blogspot.com/2020/05/akhirnya-sebab-sebenar-kerajaan-ph.html

    ReplyDelete