Skip to main content

Persiapan Serba sedikit Ilmu Emas akhir zaman

Bagi penyimpan emas, adalah amat penting untuk kenal jenis-jenis emas kerana lain emas lain kualiti dan harganya. Jangan main beli sahaja asal nampak murah

Anda suka emas? Emas putih atau emas kuning? Bagaimana nak bezakan kualiti emas tersebut? Sebagai pengenalan, ini info tentang emas putih dan platinum.

Emas putih atau emas platinum ada dua kualiti atau mutu, 750 dan 375 (atau nama lainnya suasa). Sebab itu harga dia bila nak jual balik murah sebab ikut mutu emas dia, lebih baik beli emas 916 jika kita mencari emas perhiasan.

Emas putih (750 atau 375) tidak boleh bercampur dengan emas 916 kerana mutu emas dia, jadi tidak ada susut nilai jika terdapat saduran chrome di atas emas (dalam bahasa mudah hanya diwarnakan sahaja).

Paling penting bila nak beli emas sebenarnya kita kena tahu ketulenan emas tersebut, 916 (22k), 835 (20k), 750 (18k) dan 375 (9k).

Seperti yang kebanyakan kita sedia maklum terdapat pelbagai jenis emas yang popular di Malaysia.

Emas yang paling popular untuk dijadikan sebagai emas perhiasan ialah emas 916 atau nama lainnya emas 22K. Kalau untuk pelaburan emas simpanan seperti jongkong dan dinar emas, lebih sesuai beli emas berkualiti seperti emas 999 atau juga dikenali sebagai emas 24K di mana ia lebih bersesuaian untuk mendapat pulangan lebih tinggi.

Apa itu K? K (KARAT) ialah mutu kategori emas dan peratus kandungan emas dalam sesuatu jenis emas.

( 24K / 24K ) x 100 = 99.9 %
( 22K / 24K ) x 100 = 91.6 %
( 18K / 24 K ) x 100 = 75 %

Ok agak-agak kenapa emas ini berbeza dan pelbagai jenisnya?

Sebenarnya perbezaan jenis emas ini bergantung kepada kualiti emas iaitu kandungan emas. Adakah kandungan emas tu tulen 100% tanpa campuran ataupun kandungan emas bercampur dengan bahan-bahan lain.

Kenapa emas perlu dicampur dengan bahan lain? Supaya barang kemas jadi lebih kuat dan kukuh, syarikat juga boleh jual lebih tinggi bila mereka masukkan caj upah.

Sifat asas emas tulen ialah lembut, jadi emas ini akan dicampur bahan lain seperti tembaga, besi, aluminium dan sebagainya untuk mengukuhkan lagi bentuknya supaya lebih tahan lasak.

Sekiranya nak letakkan batu permata, mengukir bentuk emas ia memang memerlukan bahan lain untuk kukuhkan bentuk dan kualiti emas perhiasan.


Mari kita jelajahi pelbagai lagi jenis-jenis emas dan kualiti emas;

EMAS 999
Kalau emas 999 ianya adalah emas tulen maknanya emas ni tanpa campuran kandungan lain.
99.9% adalah pure emas
Dikenali sebagai emas 24K (emas 24 karat).
Kalau orang tua suka panggil emas 10.
Kebanyakkan dalam bentuk emas jongkong (gold bar)
Harga lebih mahal berbanding kualiti emas yang lain
Kualiti emas yang terbaik untuk simpanan dan juga pelaburan

EMAS 916
Mempunyai kandungan emas 91.6%
Mempunyai 8.4% adalah dari campuran kandungan lain seperti besi, tembaga, aluminium dan sebagainya.
Dikenali juga sebagai emas 22K
Paling popular dikalangan peminat emas di Malaysia

EMAS 950
Mempunyai kandungan emas 95.0%
Mempunyai 5.0% campuran kandungan lain seperti besi, aluminium dan sebagainya.
Dikenali emas 23 karat atau 23K

EMAS 850
Mempunyai kandungan 83.5% emas
Mempunyai 16.5% campuran kandungan lain iaitu besi, tembaga, aluminium dan sebagainya.
Amat popular dikalangan peminat emas di Kelantan

EMAS 750
Mempunyai kandungan 75.0% emas
Mempunyai 25% ialah campuran kandungan lain iaitu besi, tembaga, aluminium dan sebagainya.
Dikenali juga sebagai paun atau emas 18 karat (18K).
Kurang popular dikalangan pembeli emas kerana mutu emas rendah
Paling penting bila nak beli emas kena tahu ketulenan emas tersebut.., 916 (22k), 835 (20k),750 (18k), 375 (9k)..

Ini pula kami kongsikan pendapat penyimpan tentang jenis-jenis emas ini:

Warna apa pun tak kisah sebenarnya, tak menjadi masalah, kuning ke, putih ke, merah ke hitam ke.., yang penting ketulenan emas itu.

Kalau siapa-siapa beli emas ada chrome putih dalam masa 3 tahun saja bertahan lepas tu chorme itu akan hilang dan terus jadi kuning, harga sama je. tak ada beza pun.

Sekarang ni, ramai yang ingat asalkan kuning aje emas 916, itu tak semestinya ya..

Sedikit ilmu tentang Emas putih atau Chrome.

Ada yang pergi kedai emas, tunjuk gelang, ada chrome putih. Tauke kedai cakap ini tak laku, kita ambil murah-murah je, kalau jual tempat lain, orang tak ambil dah.

Sepatutnya emas yang ada calit putih itu sama juga harganya. Melainkan kalau ada batu/ permata baru asingkan. Timbang emas sahaja. Yang calit-calit putih itu sebenarnya chrome. Bukan emas putih. Chrome adalah saduran cat ke atas emas.

Semoga bermanfaat!

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat