1. Kerajaan memerlukan wang. Ia tidak boleh berfungsi tanpa wang. Ia perlu membayar orang-orang yang bekerja untuk itu. Ia telah memberi perkhidmatan dan kemudahan infrastruktur. Dan sekarang ia telah menyediakan kemudahan-kemudahan yang lebih sosial seperti pendidikan, perubatan penjagaan dan lain-lain. Dan sudah tentu ia mesti mempertahankan negara dan mengekalkan undang-undang dan perintah.
2. Dana kebanyakannya diperoleh melalui cukai pada aktiviti-aktiviti orang yang punya pendapatan, keuntungan, serta perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan seperti pengangkutan, pembetungan, air dan tenaga, pelabuhan dan lapangan terbang, proses-proses kelulusan dan lain-lain
3. Walaupun terdapat banyak negara di mana orang mengelak daripada membayar cukai, rakyat Malaysia secara amnya membayar cukai mereka dan lain-lain caj bagi perkhidmatan yang diberikan oleh kerajaan. Tetapi disebabkan kos kerajaan meningkat dari masa ke masa, cukai dan tarif juga akan meningkat.
Secara semula jadi cukai dan tarif - pembayar tidak mahu membayar lebih banyak cukai dan caj-caj lain. Tetapi mereka mengakui keperluan kadar cukai yang lebih tinggi akan menyebabkan kenaikan kos sara hidup apabila upah dan gaji kakitangan kerajaan pada masa sama perlu dinaikkan, serta kos yang tinggi dari perolehan kerajaan.
4. Tetapi pembayar cukai tidak boleh tiba-tiba datang dengan wang untuk membayar cukai-cukai baru dan caj. Akhir-akhir ini individu dan ahli perniagaan di Malaysia perlukan lebih banyak wang kerana banyak peningkatan kos akibat daripada keputusan dasar kerajaan. Pertama sekali kenaikan gaji minimum hingga RM900 /-.
Peningkatan ini tidak boleh dihadkan kepada orang-orang yang berpendapatan kurang daripada RM900 /-. Orang-orang yang sudah berpendapatan RM900 /- dan ke atas juga perlu dibayar gaji yang tinggi. Dengan ini kos menjalankan perniagaan dan menghasilkan barangan dan perkhidmatan telah meningkat dan seterusnya kos sara hidup untuk semua orang telah meningkat.
5. Terbaru kerajaan telah memutuskan untuk mengurangkan subsidi produk petroleum. Maka caj-caj elektrik juga akan dinaikkan. Bagi orang Kuala Lumpur, beberapa kadar baru yang diperkenalkan akan menyebabkan kenaikan sebanyak 2000%.
6. Pada tahun 2015 GST (barangan dan cukai perkhidmatan) akan menggantikan cukai jualan. Jelas sekali kerajaan ingin mengambil lebih hasil daripada cukai jualan, dan ini akan menyebabkan penambahan kepada kos barangan dan perkhidmatan.
7. Kita harus menerima bahawa kerajaan memerlukan lebih banyak wang sesuai dengan peredaran masa. Tetapi perlukah kerajaan membuat kenaikan terlalu besar; menaikkan semua cukai dan tarif pada masa serentak?
8. Dalam perniagaan terdapat satu perkara yang dikenali sebagai "pengurangan kos". Apabila perniagaan berhadapan dengan persaingan atau berlaku pengurangan keuntungan, ia boleh membuat keputusan samada untuk meningkatkan harga atau mengurangkan kos.
Pada peringkat tertentu, harga boleh ditingkatkan. Tetapi keputusan sebegitu mungkin akan menyebabkan berlaku pengurangan dalam jualan dan keuntungan. Adalah jauh lebih baik untuk mengurangkan kos serta mengekal atau mengurangkan kenaikan harga.
9. Apabila berlakunya penurunan kos dalam sesebuah perniagaan, apa yang perlu dilakukan adalah meneliti segala-galanya agar ia tidak memberi kesan kepada kos keseluruhan operasi perniagaan. Perlu dikaji kecekapan proses, kos bahan, pengurangan pembaziran dan kecekapan jumlah pengeluaran. Kebiasaannya beberapa kos akan dapat dikurangkan.
10. Sepertimana perniagaan, perkara sama juga boleh dilakukan kerajaan. Semua kos kerajaan boleh disemak untuk menentukan yang mana benar-benar perlu, perkhidmatan yang boleh dielakkan; supaya kos kerajaan dapat dikurangkan.
11. Kerajaan sering membazirkan wang kerana tidak terlalu bimbang tentang pulangan ke atas perbelanjaannya dalam apa cara sekalipun.
Sebagai contoh kontrak yang telah diberikan kepada syarikat yang menawarkan harga terbaik – walaupun tidak semestinya yang terendah. Setiap tahun Ketua Audit Negara akan melapor mengenai pembaziran disebabkan prosedur-prosedur yang tidak wajar serta kecuaian. Biasanya setiap tahun juga, kerajaan tidak banyak berubah atau mengambil apa-apa tindakan daripada kritikan Ketua Audit Negara. Walhal kerajaan boleh menjimatkan banyak wang jika kritikan Ketua Audit Negara diambil secara serius. Perubahan prosedur juga boleh mengurangkan kos.
12. Jika kerajaan berminat dalam mengurangkan kos tadbir urus, ia boleh berbuat demikian dan mungkin impaknya akan lebih ketara.
Sebagai contoh, kerajaan boleh mengurangkan kos elektrik dengan menukar lampu jalan ke LED yang akan menyebabkan penjimatan lebih 50%. Pengurangan penjanaan elektrik juga mampu mengurangkan subsidi bahan bakar untuk tenaga. Tetapi ini tidak dilakukan oleh kerajaan. Kos permulaan mungkin tinggi, tetapi dengan adanya simpanan pasti kos boleh dikurangkan.
13. Berkenaan cukai, kesan daripada kenaikan itu juga perlu dikaji dengan berhati-hati. Adakah benar bahawa peratusan cukai yang ditetapkan tidak boleh ditukar?
Harus diingat bahawa kenaikan cukai pasti akan menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup, kos menjalankan perniagaan, pengurangan dalam keuntungan dan pengurangan cukai korporat serta keuntungan kerajaan.
Sedikit masa dulu kerajaan telah kehilangan cukai ke atas barang-barang yang dibawa masuk oleh pelancong ke Singapura semata-mata kerana sukar untuk ditentukan sama ada jam tangan yang mahal, pen dan barangan kemas yang itu dibeli di Singapura atau ia memang milik peribadi pelancong apabila dia pergi ke negara tersebut.
Justeru kerajaan ketika itu memutuskan untuk menghapuskan cukai pada barangan mewah. Rentetan itu kedai-kedai bebas cukai bercambah di Malaysia dan kerajaan mengumpul lebihan melalui cukai korporat daripada kedai-kedai tersebut berbanding yang pernah kerajaan kumpulkan melalui duti import.
14. Dalam contoh lain, kerajaan telah mengurangkan cukai korporat secara beransur-ansur daripada 45% dari keuntungan kepada hanya 26%. Dengan itu lebih banyak aktiviti perniagaan dapat dilakukan dan kutipan hasil cukai korporat juga telah meningkat dengan banyaknya.
Kes lain adalah bebas cukai sebagai insentif untuk pelaburan yang menyebabkan pelaburan meningkat. Secara tidak langsung kerajaan boleh mengutip cukai pendapatan daripada eksekutif. Nasi lemak yang dimakan oleh pekerja juga akan meningkatkan perniagaan pemborong beras dan kerajaan juga boleh mengutip cukai korporat daripada pemborong ini.
15. Rakyat perlu mencari wang untuk membayar cukai yang semakin meningkat. Sudah tentu ia akan menjadi lebih mudah jika peratusan cukai yang dikenakan adalah rendah, atau rakyat diberi masa membayar cukai pada tempoh yang lebih lama.
16. Jika kerajaan benar-benar perlu menaikkan peratusan sesuatu cukai, ia sepatutnya diperkenalkan secara berperingkat. Sebagai contoh kenaikan caj elektrik ditetapkan pada 15%. Itu adalah satu lompatan besar.
Ia sudah tentu akan menjejaskan kos pengeluaran barangan yang menggunakan elektrik, apatah lagi pengeluaran yang menggunakan elektrik pada peratusan yang tinggi. Kontrak yang telah sedia dimeterai lebih awal oleh peniaga akan menyebabkan mereka terpaksa menanggung kerugian dan sekaligus akan mengurangkan cukai keuntungan korporat.
17. Peningkatan sepatutnya dilakukan secara berperingkat contohnya 6% setahun dalam tempoh 3 tahun atau lebih. Maka kerugian semasa kontrak akan dikurangkan. Kontrak-kontrak pada masa depan pula akan mengambil kira kenaikan. Akan ada masa untuk "kos turun" dan kenaikan harga kontrak.
18. Jika ditetapkan 6% setahun untuk 3 tahun, maka kadar akan meningkat sebanyak 18% berbanding 15% pada masa sekarang. Tetapi kenaikan 6% di tahun kedua adalah 106% daripada harga asal, dan untuk tahun ketiga akan naik kira-kira 113% daripada harga asal, oleh itu lebih daripada 18%. Jika ini terlalu tinggi, maka kadar peningkatan tahunan boleh juga dikurangkan kepada 5%.
19. Jelas bahawa kerajaan akan mendapat lebih daripada 15% daripada harga semasa. Kerajaan tidak akan rugi apa-apa meskipun terdapat kelewatan dalam kenaikan kadar yang ditetapkan.
20. Ya, kerajaan memerlukan lebih banyak wang dengan peredaran masa, tetapi dengan pertimbangan kos kepada rakyat dan perniagaan, kerajaan perlu menyemak semula kadar cukai yang diperkenalkan. Tindakan ini tidak akan terlalu menjejaskan kerajaan, tetapi pada masa sama kerajaan dapat memperolehi keyakinan daripada rakyat. Rakyat mungkin akan hargai jasa kerajaan itu di pilihan raya akan datang.
21. Baru-baru ini Francois Hollande, Presiden Perancis telah memutuskan untuk menaikkan cukai ke atas keuntungan sebanyak 50%. Ramai yang telah meninggalkan Perancis untuk menjalankan perniagaan di tempat lain. Mungkin kerajaan berharap dapat lebih banyak cukai, tetapi kerajaan juga boleh rugi lebih banyak jika ramai kumpulan peniaga lari berhijrah ke tempat lain.
Tun Mahathir Mohamad chedet.cc/
No comments:
Post a Comment