Cara Isi Borang BR1M 3.0 2014 | Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Alhamdulillah permohonan untuk mereka yang layak memohon Bantuan Rakyat 1Malaysia BR1M 3.0 sudah dibuka. Mungkin hal ini akan mengubah bajet peribadi kita untuk tahun 2014.
Terdapat dua cara untuk momohon Bantuan Rakyat 1Malaysia aka BR1M iaitu dengan mengisi dan menghantar kertas borang beserta dengan borang fizikal yang lain atau mengisi borang di atas talian
Sebelum mengisi borang ini, kita mesti memastikan yang kita benar-benar layak untuk memohon supaya peluang untuk berjaya adalah tinggi dan kita tidak menganiaya orang yang benar-benar layak.
Syarat kelayakan permohonan BR1M 3.0 2014 adalah seperti di bawah:
Isi Rumah (RM650)
- Pendapatan bawah RM3000
- Warganegara Malaysia
Isi Rumah (RM450)
- Pendapatan antara RM3000 hingga RM4000
- Warganegara Malaysia
*Tambahan RM50 Sumbangan Kumpulan Takaful Rakyat 1 Malaysia
Individu (RM300)
- Jumlah pendapatan bulanan kasar RM2000 dan ke bawah
- Warganegara Malaysia
- Berusia 21 dan ke atas (dilahirkan pada tahun 1993 atau lebih awal)
- Tidak termasuk pelajar yang menerima Baucer Buku 1Malaysia
Pemohon yang pernah menerima BR1M 1 dan BR1M 2 dan ingin memohon untuk BR1M 3 perlu mengisi semula borang permohonan BR1M dan mengemaskini maklumat yang ada. Jika tiada perubahan perlu dilakukan pada borang tersebut, kita tidak perlu melakukan apa-apa tetapi kita dikehendaki memeriksa semula untuk tujuan keselamatan.
Sebagai contoh, jika kita telah berpindah tempat tinggal, kita perlu mengisi alamat rumah yang baru. Maklumat bank yang digunakan juga perlu tepat agar pembayaran ke akaun pemohon akan berjalan dengan baik. Borang fizikal boleh dirujuk di Borang Permohonan Bantuan Rakyat 1 Malaysia BRIM 3.0
Cara mengisinya boleh dirujuk seperti di bawah.
A. Untuk Mereka Yang Pernah Memohon BR1M Sebelum Ini
1. Pergi ke Laman Ini
2. Isikan nombor kad pengenalan dan klik pada ‘Kemas Kini Permohonan BR1M 2.0′
3. Tandakan pada ‘Maklumat Bank’
4. Isikan Nama Bank dan Nombor Akaun
5. Setelah mengisi kod anti-spam, Akuan Pengesahan akan dipaparkan
6. Apabila semua maklumat adalah sah, permohonan kita telah berjaya
7. Kemudian, kita perlu mencetak dengan mengklik pada butang ‘Cetak’ pada bahagian atas kanan.
B. Permohonan Baru.(Tidak pernah menerima BR1M sebelum ini)
1. Pergi ke Laman Ini
2. Isikan bahagian yang diperlukan dan klik pada butang kiri ‘Permohonan Baru’. Nombor kad pengenalan dan tarikh lahir harus sepadan untuk meneruskan.
3. Isikan maklumat peribadi seperti parlimen: Majlis Tanah dan dun: Tanjung Bidara
4. Isikan maklumat peribadi bahagian dua ‘Tanggungan’. Link ‘Tanggungan’ boleh ditambah. Klik untuk menambah dan memadamkan.
5. Pastikan semua maklumat adalah betul terutamanya alamat rumah dan nombor akaun bank. Tandakan kotak persetujuan untuk meneruskan.
6. Kita akan dapat lihat window pop-up bertulis ‘Permohonan Anda Telah Berjaya Dihantar’
7. Langkah paling penting adalah untuk mencetak borang tersebut. Jika kita tidak mempunyai printer, kita boleh menyimpan borang permohonan itu dan mencetaknya kemudian. Hanya perlu klik kanan pada dokumen tersebut atau menggunakan CTRL + S
Bantuan ini dijangka akan diberikan pada bulan Februari 2014.
No comments:
Post a Comment