Wednesday, 22 April 2020

Saintis Melayu Yang Disorok

BUANG" , SAINTIS MELAYU YANG DI TUTUP JEJAKNYA.



Buang satu nama yang asing dalam dunia Sains. Namun satu dokumentari yang di buat oleh Isabella Desjeux seoarng rakyat Perancis telah membongkar akan keujudan "Buang", seorang Sainstis Melayu yang di hilangkan dari sejarah dunia sains. Beliau di katakan pembantu kepada saintis dunia abad ke 19 yang terkenal bernama Alfred Russel Wallace

Buang Bin Mohammad Ali


Alferd Russell Wallace
kenyataan dari wikipedia tentang A.R Wallace



Menurut dari video kumpulan kerja Isabella Desjeux.  Di Ternate sebuah Pulau dalam republik Indonesia , yang mana populasi penduduk adalah berbangsa Melayu , yang juga bertutur bahasa Melayu yang sama seperti Melayu semenanjung Malaysia. 



Penemuan kisah Buang bermula apabila , satu tapak yang hendak di bina sebuah sekolah di mulakan proses penyediaan tapak. Dalam kerja-kerja tersebut mereka menemukan satu kotak besi . pada permulaannya mereka menyangka ia adalah peninggalan Penjajah Portugis. Bagaimanapun sangkaan mereka meleset apabila mereka membuka kotak itu , apa yang mereka temui adalah manuskrip yang di tulis pada sekitar abad 1860 sehingga 1890 yang masih dalam keadaan yang baik. Manuskrip tersebut kemudian telah di hantar ke Department of Epistmology di University of Failomics di Abuja., Nigeria untuk di kaji.



Hasil kajian di University of Failomics oleh Dr . Ola Madunagu. Beliau berkata
” Buang bukan seorang lelaki biasa, ia berketurunan Melayu dari etnik Bugis dan keluarganya datang dr Benyagak. Nama Penuh beliau adalah Buang bin Mohammad Ali. Beliau bertemu Wallace pada tahun 1854 di kepulauan Borneo dan membantu Wallace mengumpul specimen”

Spesimen  yang di temui oleh Buang dan Wallace kemudian nya di hantar ke Musium Sejarah Kebangsaan England. Sewaktu membantu Wallace dalam mengumpulkan spesimen. Buang telah pun membina makmalnya sendiri dan mengoperasikan kajian di makmalnya. Ia juga brkahwin di sana.



Ketika Isabella Desjeux melawat Ternate dalam pengambaran  dokumntarinya berkaitan Buang. Beliau berkata , "suasana hari ini di Ternate adalah sama seperti pada zaman dahulu dalam bidang perdagangan. Di mana Pengembara atau pelawat ramai yang datang ke Ternate, Perdagangan kerap di lakukan adalah Buluh, Tumbuhan Perubatan serta Logam Tembaga yang sangat bernilai tinggi. Tembaga biasanya di gunakan untuk tujuan pembuatan barang Kemas. Namun dari manuskrip dan tinggalan yang di temui menunjukan Buang mengunakan Temabaga sebagai alatan dalam makmal beliau."



Seorang penduduk Ternate Samsudin Simpan yang di temubual oleh Isabella berkata,”Buang adalah cerita biasa yang di ceritakan oleh penduduk Ternate, Buang bukan lah penduduk asal ternate , dia datang bersama seorang lelaki kulit putih, beliau juga mendakwa datuk beliau adalah rapat dengan buang, kerap membantu buang dalam kerja-kerjanya. Menurut datuknya, buang adalah pembatu lelaki kulit putih tersebut, memasak dan juga sebagai perterjemah . dia juga membawa kotak khas yang muingkin untuk tujuan memburu di hutan sekitar Ternate."

anatar alatan yang di guanakan BUANG dalam kajiannya

Alatan kajian BUANG di makmalnya

barang yang di temui didalam kotak. sehelai Batik yang mempunyai motif
yang berlainan dari motif Batik yang biasa kita temui


Menurut Isabella di dalam dokumentari tersebut "dengan melihat apa yang ada di dalam kotak milik buang yang di temui itu, amat jelas , perbezaan budaya antara dua lelaki ini , iaitu Buang dan Wallace, menjadikan Wallace seakan tidak memandang hasil kajian Buang. Dan tidak mengambil atau mengangkat kajian buang di mata dunia."

"Jadi persoalanya sekarang, kita perlu tahu apa yang telah Buang temui dalam kajian sains belaiu..? memahami apa yang telah di temui dalam kajian beliau bukan sahaja satu kelebihan dalam dunia sains , tetapi juga memberi satu penerangan baru tentang kaedah berbeza dalam kajian sains”

Antara kajian buang yang di temui di dalam catitan nya adalah ‘menghasilkan tenaga mengunakan buah durian” dan juga tumbuhan.

kajian BUANG. menghasilkan tenaga
 mengunakan buah Durian
medan tenaga di hasil kan oleh tumbuhan
dari buku nota BUANG yang di temui





Beberapa kajian berkaitan fizik juga di temui berkaitan momentum dan putaran , seakan-akan menjurus kepada kajian aeronatik  atau penerbangan

anatara catatan di dalam buku nota BUANG

catitan di dalam buku nota BUANG. ia seperti satu kajian Fizik aeronatik. yang di kaji melalui
kebolehan tumbuhan (Buah letop) membiak melalui kaedah penerbangan atau layangan


kajian dokumentari Isabella Desjuex mendapat penajaan dari beberapa badan yang berusaha mermartabatkan ketamadunan dan memelihara pencapaian Bangsa Melayu.


Dari apa yang kita ketahui melalui cerita berkaitan Saintis Melayu bernama Buang , jelas sekali bangsa Melayu mempunyai kepandaian yang juga hebat dalam kajian Sains. namun kerana menjadi lumrah pihak barat tidak akan sesekali mengangkat darjat atau kebolehan orang Melayu untuk di gunakan. mereka lebih sanggup menutup ilmu yang di pelopor oarng Melayu itu hilang dan di "senyapkan" supaya Bangsa Melayu tidak bangkit menjadi bangsa yang kuat. Oleh itu kita sebagai Bangsa Melayu wajib mengetahui bahawa bangsa Melayu hanya boleh bangkit dan maju dengan kekuatan sendiri. jika kita berharap pada bangsa asing untuk memajukan kita maka kisah BUANG akan berulang kembali. satu kehilangan yang besar buat peradaban Melayu yang sebenarnya selama ini satu bangsa yang hebat dalam pelbagai bidang.

rujukan artikal:
https://isabellecreates.wordpress.com/projects/buang-the-lost-malay-scientist/
https://vimeo.com/16263098
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Russel_Wallace

4 comments:

  1. MINYAK ZERO NEGATIF APA KESAN PADA MALAYSIA.

    Ketika wabak COVID-19 masih belum berakhir, buat pertama kali dalam sejarah, harga minyak mentah West Texas Index (WTI) yang menjadi kayu pengukur kepada harga minyak mentah dunia kini didagangkan jatuh ke bawah paras $0, iaitu ke paras negatif -$37.65 setong pada lewat Isnin.

    Apakah maksudnya? Apakah kesannya? Kita bakal dapat minyak free ke?Ada netizen yang cakna, ada yang keliru.

    Ketika wabak COVID-19 masih belum berakhir, buat pertama kali dalam sejarah, harga minyak mentah West Texas Index (WTI) yang menjadi kayu pengukur kepada harga minyak mentah dunia kini didagangkan jatuh ke bawah paras $0, iaitu ke paras negatif -$37.65 setong pada lewat Isnin.

    Apakah maksudnya? Apakah kesannya? Kita bakal dapat minyak free ke?Ada netizen yang cakna, ada yang keliru...

    Mungkinkah tanda Panji Hitam akan muncul, dukham akan berlaku 15 Ramadhan 2020 bersamaan hari Jumaat..!? Relex broo lambat lagi orang otak lembam suka predict benda bodoh mcm tu...!!

    What is happening right now ?

    Kejatuhan harga minyak dunia ni disebabkan oleh tiada permintaan dan pengeluar minyak tiada tempat utk menyimpan minyak mereka..

    Belanjawan 2020 sebelum ini dirangka berdasarkan andaian harga minyak dunia ialah AS$62 setong... Najib dah cakap harga minyak akan terus menjunam jatuh

    Kebergantungan negara kepada hasil minyak meningkat sehingga 30% (14.6% sebelum PH) selepas PH mansuhkan GST .. ni padah bila Lim Guan Eng fake accountan buat belanjawan tak ikut reality pasaran minyak.

    Wow teruknya harga minyak dunia, adakah kita akan dapat minyak secara free? haha

    Tenang guys.

    Yang negatif adalah futures minyak WTI, pasaran hadapan minyak mentah yang diniagakan di Amerika Syarikat, bukan harga minyak Brent. WTI ialah penanda aras untuk Amerika Syarikat manakala Brent digunakan sebagai penanda aras untuk Eropah dan Asia yang sekarang harganya $25 (murah juga tu).

    Macam mana boleh jadi negatif? Logiknya seluruh dunia sedang tak isi minyak. Kapal terbang tersadai. Kilang tak beroperasi. oleh sebab permintaan kurang dari bekalan, maka ada masalah tempat simpanan. Jadi para pedagang futures WTI terpaksa jual besar-besaran sampai jadi negatif.

    Murah boleh jadi murah lagi. Harga minyak dunia makin murah, mungkin ini akan menjadi ‘new normal’. Dulu harga minyak mahal, sampai Amerika Syarikat sanggup berperang nak loji minyak Iraq.

    Kita perlu risau ke? Secara langsung, tiada kesan harga minyak mentah WTI negatif ke atas Malaysia. Walaubagaimanapun, trend harga minyak mentah dunia selalunya seiringan. Jika WTI jatuh, Brent juga mempunyai kebarangkalian akan jatuh.

    Apabila harga minyak jatuh, ini adalah mimpi ngeri kepada Petronas. Keuntungan Petronas akan terjejas. Apabila keuntungan Petronas terjejas, ini sekaligus mengurangkan cukai yang perlu dibayar oleh Petronas kepada negara.

    Sama-sama kita doakan yang terbaik buat Malaysia. Semoga negara kita mampu mencari sumber pendapatan yang lain selain dari kebergantungan kepada sumber minyak.

    Negara kita banyak sumber semuajadi minyak sawit, getah dan sumber asli yang lain boleh dikembangkan lagi.

    Apa yang perlu kita lakukan buat masa ini sikong beli minyak dari Stesen Petronas untuk kukuhkan kewangan Petronas Malaysia tumpah darah ku...!!

    ReplyDelete
  2. PERBEZAAN ISU COVIT 19 DI URUS PEMIMPIN BERPENGALAMSN DENGAN BEKAS KAKI DEMO GULING ATAS JALAN RAYA.

    Krisis COVID-19 di negara diurus oleh kaki demo dengan di urus bukan kaki demo atas jalan raya.

    Satu kerajaan yang dibarisi orang berpengalaman. Satu lagi pula kerajaan yang dibarisi bekas kaki demo jalan raya.

    Pada waktu itu negara kita dibawah pentadbiran PH. Masa itu Wan Azizah diberi peranan untuk mengetuai krisis berkenaan.

    Sejak wabak COVID melanda negara kita sering mengikuti rapat perkembangan kes. Rakyay melihat bagaimana nasib rakan-rakan yang berniaga ketika wabak SARS melanda dunia 2003

    Dibawah pemerintahan PH, rakyat perhatikan ketika itu, hanya Wan Azizah dan Menteri Kesihatan yang sepenuhnya mengendalikan kes itu. Dari umumkan jumlah pesakit hinggalah umum pesakit yang sembuh.

    Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham tidak diberi kebebasan pun untuk bercakap kepada media.

    Maklumlah rakyat masa itu dipimpin oleh PM dan TPM berkelulusan Doktor. Beliau hanya berdiri sebelah menteri tanpa apa apa peranan. Kedua dua Doktor ini tak boleh pakai dan tak boleh diharap langsung akhirnya.

    Sebaik sahaja kerajaan bertukar dan menteri-menteri kabinet mula bertugas, kita dapat lihat bagaimana perbezaan yang berlaku.

    Susunannya kelihatan begitu kemas. KP Kesihatan, diberi kuasa mutlak untuk mengendalikan kes dan hal2 berkaitan kesihatan.

    Kalau dulu Menteri Kesihatan bukan cakap pasal Covit19 saja pelancong dari China pun dialu alu lagi datang ke Malaysia padahal itu menteri pelancongan boleh jawaban..

    Manakala Menteri Kesihatan pula menjalankan tugasnya yg berkaitan soal bajet, soal kemudahan hospital, soal elaun petugas, dll.

    Kalau dulu PM ke 7 , Lim Guan Eng, Tony Pua, Kula Paria semua ke depan bersuara nak potong elaun kecemasan doktor dan penjawat awam

    Menteri Pertahanan pula diberi tugas hal2 berkaitan keselamatan. Menteri Kewangan jaga hal2 kewangan sepanjang krisis. Menteri Luar pula, buat urusan dgn dunia luar dan uruskan rakyat luar negara pulang. Manakala rakyat tugasnya mudah sahaja. Duduk rumah diam2.

    Kalau dulu Menteri Pelancongan, Tony Pua, Kulasegaran, Ramasamy, Syed Saddik suma nak menyampuk bersuara bagi jawapam.

    Perlu di ingat kerajaan PN yang ditadbir oleh pemimpin yang bukan kaki demo guling guling atas jalanraya ini baru berusia 2 bulan.

    Pernahkah kita lihat Menteri Kesihatan ambil tugas KP Pengarah Kesihatan untuk mengumumkan berapa banyak kes positif setiap hari, berapa ramai sembuh dan berapa ramai meninggal dunia ?

    Dibawah pentadbiran kerajaan baru ini, pernahkah kita melihat KP Kesihatan berdiri di sebelah menteri dalam sidang media untuk melaporkan perkembangan kes ?

    KP Kesihatan diberi kuasa penuh. Diberi ruang siaran langsung setiap hari di media-media. Tidak ada sekatan. Kalau PH dulu PM ke 7 memandai mandai kata Covit19 tak serius!!

    Malah PM pun mengambil nasihat KP Kesihatan untuk membuat satu2 keputusan. DS Ismail Sabri yg berdepan media setiap hari, apabila ditanya hal2 berkaitan kesihatan, beliau tidak akan jawab dan serahkan kepada KKM. Kalau dulu semua pemimpin PH berlumba lumba tunjuk pandai depan TV..!!

    Kalau dibawah pemimpin kaki demo menteri pelancongan pun nak komen pasal Covit19 jangan di diskriminasi pelancong China, pakai mask untuk pelancong sudah memadai dll.

    Kalau kau bukan pakar kesihatan jangan menyibuk jadi nasik tambah...!!

    ReplyDelete
  3. It is so sad that such a finding regarding the article in question and specifically pointing to a significant individual, being a malay, yet commentaries are on impending COVID-19 issues. So digress from the article that its almost like the malay themselves could not fathom to acknowledge one of their own, what more Wallace!?

    Anyway terima kasih tuan empunya blog kerana saya sendiri lebih hampir 4 dekad merantau baru dapat tahu akan seorang melayu bernama BUANG dan penduduk Ternate berbicara tak putus semacam di minang, sumatra dan sebagai nya membuktikan dengan lebih tepat begitu dipisah melayu di nusantara kepada kepulauan namun bahasa itu tetap sama dengan itu 'theory' karut cina dan mamak pendatang yang melayu juga pendatang di Singapura dan Malaya tidak boleh dipakai sama sekali!

    Blogger OSTB dengan jumlah pengikut dan pembaca acap kali memperkecilkan melayu dan Islam dan sering memandang rendah akan kebolehan melayu dan muslim di Malaysia bukti jelas sikap mamak dan cina terhadap melayu-muslim sedangkan ramai melayu muslim berhijrah dan memegang jawatan dan pekerjaan yang cukup canggih dan terkehadapan....di Amerika dan Eropah!

    ReplyDelete
  4. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete