Tuesday, 14 April 2020

Ramai yang meninggalkannya

Jika membaca al-Qur’an melibatkan mata, otak, mulut dan telinga juga hati, maka mendengarkan bacaan al-Qur’an tidak perlu melibatkan mata dan sedikit melibatkan mulut. Hanya perlu mengoptimalkan telinga, otak dan hati.


Dalam surah al-A’raf [7] ayat 204, Allah berfirman, ”Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.”


Dalam ayat ini, Allah kembali menunjukkan kemurahan-Nya. Hanya dengan mendengarkan al-Qur’an, maka kita akan mendapat rahmat-kasih sayang Allah. 


Sebuah imbalan yang sangat besar. Bandingkan jika yang kita dengarkan adalah berita gosip, musik-musik jahiliyah yang disertai goyangan syahwat? 


Serta sarana-sarana audio lain yang minim manfaat? Alih-alih memberi keuntungan, yang kita dengarkan selain al-Qur’an hanya akan menyebabkan hati menjadi kesat sehingga futur menjadi langganan. Inna Lillahi.


Dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Rasulullah bersabda, 


“Barangsiapa mendengarkan satu ayat al-Qur’an, akan dicatat baginya satu kebajikan yang akan berlipat ganda. Dan barangsiapa membacanya, maka baginya cahaya di Hari Kiamat.”


Satu ayat al-Qur’an yang didengarkan, akan diberi kebaikan berlipat ganda. 


Bandingkan dengan kebaikan yang akan kita peroleh ketika mendengarkan satu lagu pop, misalnya? Mana yang lebih kita sukai? Lagu-lagu pop atau murottalal-Qur’an?


Dari segi kesehatan, mendengarkan bacaan al-Qur’an bisa berfungsi sebagai terapi berbagai macam penyakit. 


Ir Abdul Daem al-Kaheel dalam bukunya Al-Qur’an The Healing Book menyebutkan, “Bagi penderita penyakit jantung, bisa disembuhkan (insya Allah) dengan mendengarkan al-Qur’an selama satu jam setiap hari.”


Lebih lanjut, beliau menegaskan agar kita senantiasa mendengarkan al-Qur’an. 


Dimanapun, selain di tempat-tempat yang dilarang. Bahkan, beliau menyarankan agar kita senantiasa mendengarkan bacaan al-Qur’an meskipun sedang tidur. 


Karena telinga tetap mendengar dan otak tetap merekam apa yang didengar, meskipun dalam keadaan tertidur.


Hal ini senada dengan apa yang telah disampaikan oleh al-Qur’an. Dimana dalam beberapa ayat, pendengaran lebih dulu disebut oleh Allah dalam ayat-ayat-Nya daripada penglihatan dan hati. 


Surah al-Isra’ [17] ayat 36, “Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggunganjawaban nya.”


Selidik punya selidik, fakta medis membuktikan bahwa indra yang berfungsi pertama dan terakhir kali pada diri setiap manusia adalah pendengaran (Telinga). 


Hal ini terbukti dengan janin yang masih berada di kandungan. Mereka mendengar apa yang diucapkan oleh orang tua mereka dan orang-orang di sekitarnya. 


Ketika lahir, telinganya sudah berfungsi dengan baik. Meski matanya belum bisa melihat, apalagi hatinya; belum bisa merasakan.


Ketika menginjak usia senja, telinga menduduki peringkat terakhir masa pensiunnya. Ia merupakan indra yang ‘masa kerjanya’ paling lama. 


Oleh karenanya, kita dapati banyak diantara sesepuh-sesepuh yang sudah tidak bisa melihat tapi telinganya masih berfungsi dengan baik.


Hal ini pula yang membuat kita terkagum-kagum dengan sosok-sosok tuna netra yang memang Allah beri kelebihan untuk menghafal ayat-ayat-Nya atau adanya balita yang sudah bisa menghafal al-Qur’an. 


Sementara mereka belum bisa berbicara apalagi membaca dan menulis. “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Mahasuci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka” ( Ali Imran [3] : 191 ).

3 comments:

  1. BUY MUSLIM FIRST KEMPEN INI PERLU DIPERHEBAT LAGI.

    RM153.24 juta zakat diagih bantu asnaf sepanjang PKP

    Sebanyak RM153.24 juta zakat sudah diagihkan kepada asnaf di seluruh negara sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, berkata bantuan zakat itu disalurkan ke institusi zakat seluruh negara bagi membantu asnaf yang terjejas dengan penularan COVID-19.

    Jumlah berkenaan katanya, adalah agihan yang dibuat sepanjang tempoh PKP sahaja dan tidak termasuk pelbagai skim bantuan lain.
    Jumlah bantuan itu akan ditambah dari semasa ke semasa mengikut keadaan wabak COVID-19 dan tempoh pelaksanaan PKP.
    “Terima kasih kepada pembayar zakat, anda semua adalah ‘hero’ kepada asnaf.
    “Sekiranya pihak kita tidak mengadakan dakwah dan seruan kepentingan berzakat sudah tentu tidak dapat mengumpul sejumlah besar itu, sekali gus dapat menyalurkan bantuan kepada pihak memerlukan,” katanya dalam kenyataan menerusi Facebook.
    Setakat ini Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Pusat Pungutan Zakat sudah mengagihkan RM34.41 juta; Zakat Pulau Pinang (RM14.52 juta); Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang serta Pusat Pungutan Zakat Pahang (RM12.2 juta); Majlis Agama Islam Kelantan (RM12.6 juta); Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (RM14.35 juta).
    Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (RM20.2 juta); Lembaga Zakat Selangor (RM15 juta); Majlis Agama Islam Johor (RM7.4 juta); Lembaga Zakat Kedah (RM16.7 juta); Perbadanan Baitul Negeri Sembilan dan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (RM4.3 juta); Zakat Melaka dan Majlis Agama Islam Melaka (RM4.26 juta).
    Tabung Baitulmal Sarawak pula sudah mengagihkan RM6 juta; Bahagian Zakat dan Fitrah Majlis Agama Islam Sabah (RM6 juta) dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (RM3.98 juta

    ReplyDelete
  2. Belajarlah Dari Keangkuhan Singapura (Pusat Fitnah Malaysia@Cente Slander of Malaysia)

    Dr Idham Menteru Kesihatan Malaydis terkejut bila hari ini Dr Dzul (Singapura kiblat PH) dilaporkan berkata kerajaan patut buat ujian antibodi COVID-19 (serological test) besar-besaran dan bukannya memanjangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) [1].

    Agresif sungguh serangan kumpulan pro PH terhadap PN. Read bean army mereka sudah kembalikah? ‘Dr, Dr’ mereka muncul lagi. Pantang tersilap sikit, habis dibalun. Menteri air suam lah menteri mewa, menteri doraemon lah dan muncul pula menteri tik tok.

    Saya tak boleh bayang kalau dia masih lagi Menteri Kesihatan ber PM kan Tun dan TPM seorang doktor. Hancur jahanam Malaysia

    Dr Dzul, nasihat saya belajarlah daripada keangkuhan Singapura@CSM (Centre Slander of Malaysia). Ketika kita mula melakukan PKP, Singapura negara terawal mengkritik kita.

    Biasa lah kerajaan PH kiblat centre PH ialah Singapura@CSM (Pusat Fitnah Malaysia)
    Mereka melakukan 72,680 pengujian setakat 7 April 2020. Atau nisbah 12,250 pengujian per sejuta penduduk paling tinggi di dunia.

    Tetapi Singapura silap. Mereka gagal mengambil kira faktor luar jangka. Contohnya 88% pesakit COVID-19 sebenarnya tiada simptom / mempunyai simptom minimum. Tetapi masih mempunyai potensi menyebarkan virus kepada orang lain.

    Singapura rebah. Kes positif tiada tanda turun. Kadar kesembuhan mereka adalah 23.7%, lebih rendah daripada kita yang mencatat 44%. Akhirnya Singapura terpaksa mengalah dan mengisytiharkan lockdown (mereka panggil Circuit Breaker) bermula 7 April

    Tetapi sudah terlambat. Singapura menyesal. Lawrence Wong, Menteri Pembangunan Negara mereka mengatakan, "Jika saya tahu virus ini boleh merebak dengan cepat, saya akan melakukan tindakan yang berbeza (ujian besar-besaran dan amalan social distancing sahaja)"

    Usaha dan inisiatif terutama oleh pasukan Menteri 'Air Masak' Dr Adham Baba telah berjaya memastikan negara kita bersedia untuk pandemik yang lebih serius

    Kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi Menteri 'Tik Tok' dan MOSTI pada akhir Mac membolehkan 10 makmal tambahan digunakan bagi pengujian.

    Itulah jasa Menteri Air Suam & Tik Tok tu Dr Dzul..!!

    Ingatlah. Jangan dipandang sangat kehebatan negara luar. PH ni banyak fake degree dan mereka jadikan Singapura adalah kiblat fitnah Malaysia.

    Banggalah dengan negaramu sendiri. Yakinlah dengan bakat tanah air mu ini.
    Hanya dengan itu perang ini akan kita menangi. Lawan PH dengan fakta bukan fitnah jijik. [ Dulu lagi aku pesan kerajaan yg lahir dari sentimen fitnah jijik tak kekal lama. Alhamdulillah bertahan 22 bulan tumbang..!]

    Setakat gebang di FB tak menyumbang apa apa, baik kau diam bangang..!!

    Kalau Nak Jadi Bodoh & Kena Kencing Sekali Lagi Sokong PH...

    saya ulanggg..!!

    ReplyDelete
  3. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete