Skip to main content

Siapa *Patient136* covid19???

So hakikatnya *Patient136* ini juga Rakyat Malaysia yang menjadi pembawa virus secara tidak sedar kedalam group tabligh Sri Petaling .. 

Point of Origin this virus infected  “Overseas” suspected from Korea as student disana dibawa ke Malaysia .. ( NAH kat sini pun jelas maksudnya virus ini telah melepasi pemeriksaan AirPort masa tu ke dalam Malaysia 22hb Febuary 2020 ) 

Fakta ini juga belum conclusive jika nak kata dia kena virus ini daripada luar dan bawa masuk ke dalam Sri Petaling Malaysia sebab dia mula dikesan demam pada 3hb March 2020 . 

Ini kerana beliau ada 5 hari kosong di Malaysia sebelum menghadiri istijmak di Sri Petaling 27hb Febuary 2020 , beliau juga mungkin terkena virus ini semasa di Malaysia juga ada the possibillity is there ada .. future Investigation untuk tahu sepanjang 5 hari sebelum istijmak beliau ke mana juga perlu dikaji oleh KKM dalam melihat rantaian penyebaran virus ini boleh berlaku sama ada berlaku contact daripada pembawa lain virus ini .. 

Persoalan Fakta penting yang saya sehingga hari ini saya tak faham dan menimbulkan seribu satu persoalan : 

1. Kluster pertama ni adalah dari pelancong luar yang sakit kat Malaysia, banyak dah sembuh…
Menurut database yang dibangunkan oleh team Malaysiakini, kita ada tiga kluster utama. Kluster pertama ni kami ringkaskan sebagai kelompok pelancong yang ada sejarah ke luar negara dan lain-lain (tak semestinya dari China ye) yang jatuh sakit di Malaysia.

Memang dah menjadi prinsip perubatan; kalau orang tu sakit kat sesebuah negara dimana jika dihantar semula, bakal membahayakan nyawa pesakit tu, maka seharusnya pihak hospital terima pesakit tersebut. Begitulah kesnya ketika jangkitan awal ni merentasi sempadan kita.

*Sejak 25 Januari tahun ni, kita dah terima beberapa pesakit yang terdiri dari para pelancong asing ketika mereka nak masuk ke Singapura. Mereka akhirnya berjaya disembuhkan, namun masuk bulan Februari, kita dah menerima pesakit dari kalangan warga Malaysia sendiri.*

Beberapa pesakit tu turut terdiri daripada beberapa warganegara kita dari Wuhan, dimana pesakit paling muda yang dirawat ketika tu adalah berumur 9 tahun. Beberapa pesakit yang positif COVID-19 ni pula ada sejarah ke luar negara iaitu dari Singapura, Indonesia, Itali dan Jepun. Terdapat seorang jururawat Malaysia kepada pesakit kes 24 positif COVID-19 lepas terdedah dengannya.

Hospital Covid Pelancong China
Kedutaan China ucap terima kasih atas jasa Malaysia..Via Rojak Daily
Dalam kluster ni jugak, seorang ahli Parlimen dari Sarawak dan anaknya dijangkiti COVID-19 pada awal Februari dan dikatakan dah terjangkit masa dia menyertai mesyuarat kat Kuala Lumpur sebelum pulang ke Sibu. Daripada kluster ni, 17 daripadanya direkodkan sembuh manakala selebihnya masih ditahan di hospital tempatan.

2. Tersebar dari satu pegawai ke satu pegawai lain, pengarah eksekutif Khazanah kata dia terjangkit lepas dari Shanghai…
Dalam kluster kedua ni pulak, Pengarah Eksekutif ni dikatakan dah ke Shanghai, China dan menjadi kontak rapat kepada 17 orang pegawai lain. 9 daripadanya dah sembuh dan dah discaj dari hospital manakala dirinya masih lagi dirawat di hospital.

Hisham Hamdan… Via CodeBlue
Malaysiakini melaporkan pada 7 Mac, 4 daripada pesakit gelombang pertama ni ada kontak rapat dengan “Pesakit 33” manakala 6 lagi dikatakan adalah pesakit gelombang kedua akibat dari kontak rapat tersebut. “Pesakit 33” ni pun ada kontak rapat dengan “Pesakit 26”, iaitu dipercayai Pengarah Eksekutif tu sendiri, Hisham Hamdan.

“Semua rangkaian peristiwa ini berlaku selepas saya kembali dari Shanghai. Tidak dinafikan gelombang kedua COVID-19 adalah dikaitkan dengan saya, tetapi ‘dikaitkan dan berasal dari saya’ adalah dua perkara berbeza,”- Hisham Hamdan, dalam kenyataannya kepada Berita Harian pada 6 Mac 2020
Cluster Moh Kontak Patient 26
Peta pengesanan kontak rapat kluster kedua…Via CodeBlue
Hisham menafikan dirinya adalah punca gelombang kedua, sebaliknya dia tegaskan dia adalah mangsa gelombang kedua dari Shanghai, China dan diuji positif kat Malaysia.

Jadi dalam kluster kedua ni, ada dua ‘penyambung’ rangkaian dua jangkitan iaitu dari Hisham Hamdan dan “Pesakit 33”. Walaupun begitu, tak dapat dipastikan siapa dulu yang kena jangkitan tu; sama ada Hisham atau Pesakit 33 disebabkan kedua-duanya pun pernah bermesyuarat bersama-sama.

3. Kluster ketiga yang paling besar risikonya, KKM terpaksa jejaki 14,500 peserta himpunan Tabligh di Sri Petaling…
Sekarang ni, kita terpaksa menempuhi cabaran dari kluster ketiga pula dengan ‘anggota’ kes yang ramai lepas kes Sri Petaling Jaya. Atas usaha KKM, mereka dah dapat pastikan kemungkinan yang rasional mengenai siapa yang ‘membawa’ jangkitan tersebut.

Hanya ditandakan sebagai “Pesakit 136”, dia merupakan seorang pelajar Malaysia yang menuntut di Korea Selatan dan turut bekerja sambilan sebagai ejen pelancongan. Dia pulang ke tanah air dari Korea Selatan pada 22 Februari, kemudiannya menghadiri perhimpunan tabligh di Masjid Sri Petaling pada 27 Februari hingga 3 Mac.

Case 136
Hubungkait pesakit 136 dengan lain-lain…Via KKM
Dia dah demam pada 3 Mac, dan terbang semula ke Korea Selatan pada 4 Mac serta pulang semula ke Malaysia. Dalam rekod kluster ni, ada 8 ‘penyambung’ utama kepada beribu-ribu orang lagi yang berisiko tinggi. Daripada 8 yang direkodkan ni, pesakit paling tua setakat ni adalah seorang lelaki dari Sarawak berumur 73 tahun.

Pertama : Kita telah menerima kes pelancong sejak 25hb January 2020 , Bila sekatan pelancong dibuat kerajaan kita ??? 

Kedua : Sejak 25 January 2020 Pelancong / pesakit Covid di Malaysia  tu turut terdiri daripada beberapa warganegara kita dari Wuhan, dimana pesakit paling muda yang dirawat ketika tu adalah berumur 9 tahun. Beberapa pesakit yang positif COVID-19 ni pula ada sejarah ke luar negara iaitu dari Singapura, Indonesia, Itali dan Jepun. Semua negara yang dilawati ini adalah negara yang sekarang turut menerima virus Covid 19 ini . Bagaimana Kementerian Kesihatan Malaysia . Adakah mereka ini salah satu kumpulan  penyebar virus COVID19 keseluruh negara terbabit ?? 

Ketiga : After discharge, patients are recommended to continue 14 days of isolation management and health monitoring, wear a mask, live in a single room with good ventilation, reduce close contact with family members, eat separately, keep hands clean and avoid outdoor activities.
It is recommended that discharged patients should have follow-up visits after 2 and 4 weeks ( ini daripada WHO criteria of discharge ) Bagaimanapula dengan KKM MALAYSIA adakah 15 warga china daripada 22 pesakit yang KKM Malaysia dischargekan daripada Covid 19 , 02hb March 2020 adakah mereka semua 22 orang ini di kuarantinkan 14 hari juga tanpa bersama dengan keluarga as followup ??? 

Banyak lagi persoalan yang masih belum terjawap oleh KKM dalam isu wabak ini daripada menteri PH dulu yang bersetuju gelak gelak meluluskan pelancong masuk negara kita walaupun sudah ada kes menular dalam negara kita hingga ke polisi kerajaan PH yang tidak menyekat kemasukan pelancong luar kedalam negara kita hingga promosi warga china tak perlu visa jika ingin melawat dan melancong negara kita .. Siap ada Package untuk pelancongan digalakkan membeli rumah di Malaysia lagi dulu .. haaaaiiiiiii gerammmm sangat sabar je lah yea kita semua .. 

KESIMPULANYA : Hampa sedar tak yang dok guna jemaah tabligh sebagai kambing hitam tempat hampa maki hamun itu mereka ini mangsa keadaan hasil daripada virus yang dibawa masuk kedalam jemaah tabligh ini asalnya satu dunia tahu asalnya daripada negara luar samada orang tempatan yang dapat daripada orang lain yang juga dapat daripada orang luar negara ini atau orang tempatan yang membawa masuk virus ini daripada negara luar tanpa mereka sedari .. so ingat kita juga sama boleh berlaku kepada kita .. yang benar benar Bertangungjawap adalah kelemahan kawalan dan penguatkuasaan daripada kerajaan PH dulu sendiri yang asyik nak berpolitik lebih hingga mengadaikan keselamatan rakyat yang lain .. Jika langkah yang dibuat TSMY ini dengan tegas menghalang pelancong masuk ke Malaysia daripada dulu dibuat saya yakin semua ini tidak akan menjadi seteruk macam ini sekarang .. 

PATIENT136 ini juga saya yakin jika dia tahu awal dia ini pembawa virus COVID19 dia tak akan pergi ke Sri Petaling malah dia juga mempertikaikan bagaimana beliau boleh dibenarkan masuk Malaysia pada 22 FEBUARY 2020 daripada Korea dan beliau sekali lagi dikatakan beliau demam 3hb March 2020 dan dibenarkan pulang ke Korea 4hb March 2020 tanpa sekatan dan boleh pulang balik ke Malaysia buat kali kedua .. nampak tak ??? Salah siapa ??? Kelemahan siapa ??? 

Dan jika ada yang cuba nak kaitkan PATIENT136 Malaysia dengan PATIENT31 South Korea saya nak kata satu saja kepada Cyber-trooper berkepentingan tu tolong belajar kenal jantina sebelum memesongkan rakyat .. 


Comments

  1. Begini. Bahaya ahli tabligh dalam hal ini ialah kerana mereke pendakwah. Mereke ke segenap pelusuk malaysia selepas di masjid petaling. mereke membawa virus ke setiap ceruk kampung. Itu yang menjadi bahaya. cluster lain tidak merebak seluas itu. Jadi terimalah dengan hati terbuka virus ini cepat merebak dengan meluas di malaysia kerana jemaah tabligh. Itu dah jadi data. Penragai mengutuk orang dah jadi darah danging org kita kerana di ajar (dengan contoh) oleh orang2 politik termasuk yang berpakaian ugama. Jika di takdirkan kerajaan menghalang penghimpunan mana2 agama (sebelum merebak virus) ramai akan tuduh kerajaan tunduk kepada DAP (agama ISlam) tunduk kepada org melayu (agama-agama lain). DI malaysia peratus manusia bercakap mengguna akal jauh lebih kecil dari bercakap menggunakan perasaan dan perkauman kerana di ajar begitu oleh kebanyakan orang2 politik dan orang ugama.

    ReplyDelete
  2. Hahaha...macai PH kepanasan...sepatutnya yg bertindak ialah menteri PH, kalu dulu amik serius, tak jadi mcmni...amik mudah byk perkara...politik dan kroni diutamakan, rakyat dimangsakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ha ha .... kenza komen sikit kepanasan tapi kata kat orang. macai pn.
      Komenlah untuk ugama Islam, kerana ALLAH TAALA

      Delete
    2. Ni aku sokong. Menteri PH memang tak guna terutamanya menteri dalam negeri. Aku lupa nama dia. terlalu bangang dan bingai tahap dewa. langsung tak buat keje. Makan gaji buta. Dialah sepatutnya ambik tau dan kawal perhimpunan tabligh ni. Lepas tu menteri ekonomi PH masa tu pun bangang tahap tak boleh bawak bincang. Ni pun aku lupa nama dia. sibuk nak jaga ekonomi dgn biarkan rakyat china masuk dalam negara. Aku memang dah tak percaya dh kata2 menteri PH dua ekor ni selamanya.. aku harap sgt kerajaan PN yg baru ni takde menteri macam tu. Kalau ade maknanye same jelah tahap bingai kerajaan PN dgn PH dulu.. huhu..

      Delete
  3. Pada waktu ini kita masih dok menyalahkan pihak lain. Ini bukan soal kumpulan tu siapa. Yang penting ialah punca dah dikesan, maka punca itu mesti diperbaiki. Kita yang "tidak adil" dok rasa orang lain "tidak adil". Tiada niat menyalahkan kumpulan tabliq. Kumpulan ini diminta memberi kerjasama agar puncanya tidak merebak. Ini sahaja. Masa tidak berpatah balik. Selesaikan masalah dulu.

    ReplyDelete
  4. tak payah nak kata macai ph kepanasan la..ko tu macai apa..macam tak tau ke apa menteri PN buat sekarang?apakah macai ph yg kepanasan atau ko yg kepanasan sb yg ko sokong tak leh nak buat yg sepatutnya..mask pun naikkan harga...pundek

    ReplyDelete
  5. Saya pernah terbaca KKM berjaya kenalpasti 5 individu juga peserta perhimpunan tabligh tersebut yang mungkin menjadi punca penularan virus bagi cluster 3. Maksudnya bukan disebabkan patient136 sahaja. Ada siapa2 yang terjumpa artikel yang sama? saya cuba cari semula tapi tak jumpa pulak.

    ReplyDelete
  6. This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. ffp2 mask suppliers china

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat