Skip to main content

Covid19: Bezanya Ujian dan Bala

Terdapat perbezaan antara ujian dan hukuman, seperti berikut:






1. Ujian itu bersifat sementara

Ujian bersifat sementara dan tidak kekal. Ia wujud hanya untuk menduga keimanan orang yang beriman.

Hukuman atau uquubah adalah balasan kepada mereka yang melakukan dosa dan bersifat kekal abadi.

Biasanya ujian datang dalam bentuk ketakutan, kelaparan, kekurangan wang atau harta dan makanan dan kematian.

Allah swt berfirman: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah: 155)

Dalam sejarah para nabi, beberapa perkara berlaku:
  • Nabi Ibrahim as dicampak ke api oleh Namrud
  • Nabi Ayub as pernah ditimpa sakit berpanjangan
  • Nabi Yusuf as dimasukkan ke dalam penjara
  • Nabi Yahya as juga pernah dimasukkan ke dalam penjara
  • Nabi Yunus as dimasukkan ke dalam perut ikan
  • Nabi Muhamad saw pernah diboikot oleh kafir Quraisy di Makkah selama tiga tahun.
Semua ini adalah ujian Allah bagi para hamba-Nya yang beriman. Ia berlaku dalam beberapa ketika sahaja, bukan hukuman atau balasan pedih daripada Allah selama-lamanya.

2. Ujian baik buruk sebagai peringatan atau menyedarkan Mukmin

Ada juga ujian yang menimpa orang Mukmin berbentuk bencana supaya mereka cepat bertaubat dan sedar daripada kelalaian atau kecuaian yang menghinggapi mereka.

Ada kala ujian ini tidak berbentuk bencana tetapi nikmat yang diberi kepada seorang Mukmin untuk menduga sama ada dia tetap bersyukur kepada-Nya seperti sebelumnya atau kalah dengan perasaan baru yang timbul iaitu berasa bangga dengan pencapaiannya seperti termaktub dalam Al-Quran (Al-Anbiya': 35).

Contoh ujian nikmat daripada Allah yang akhirnya berjaya disyukuri adalah ujian Allah ke atas Nabi Sulaiman yang sangat agung kerajaannya sehingga pengikutnya dapat memindahkan istana Puteri Balkis secepat kerlipan mata seperti yang diterangkan dalam Al-Quran (rujuk Al-Naml: 40).

Contoh ujian nikmat daripada Allah yang akhirnya tidak disyukuri adalah ujian Allah ke atas Qarun yang diberikan harta yang banyak tapi dia mengatakan kesemua kekayaan itu adalah disebabkan oleh ilmunya semata-mata. (Al-Qasas: 78)

3. Ujian itu menjadi azab jika menimpa ahli maksiat

Sebahagian ulama menyatakan ujian Allah jika ditimpakan ke atas orang yang banyak dosa dan melakukan maksiat dan jika mereka tidak menyedarinya itu sebagai ujian dan tidak bertaubat dengan segera atau gagal dengan ujian-Nya, maka ia bukan lagi ujian tetapi telah menjadi azab yang menimpa seperti yang menimpa Qarun.

Allah menjelaskan bahawa tiada suatu azab menimpa seseorang melainkan kerana pilihan manusia itu sendiri, iaitu tidak berjaya dengan ujian Allah, seperti firman Allah:

"Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah daripada Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah daripada (kesalahan) dirimu sendiri." (Al-Nisaa: 79)

4. Ujian Allah menggugurkan dosa supaya manusia bertaubat

Ujian itu ada kala bermaksud menghapuskan dosa si Muslim supaya dia cepat bertaubat.

Azab yang menimpa pula adalah kerana banyak dosa dan maksiat.
Nabi saw bersabda: "Tiada seorang Muslim yang ditimpa gangguan sebesar duri sekalipun atau lebih berat daripada itu, melainkan dengan ujian itu Allah swt menghapuskan perbuatan buruknya serta menggugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya." (Riwayat Al-Bukhari & Muslim).

Al-Quran juga menjelaskan bencana yang menimpa seorang Mukmin itu bukanlah azab kekal atau balasan atas perbuatannya yang salah, tetapi ia seperti penghapus dosa-dosanya dan penyebab dia melakukan taubat - "Dan demi sesungguhnya, Kami akan berasakan mereka sedikit daripada azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat." (Al-Sajadah: 21)

5. Ujian menaikkan darjat dengan kesabaran

Ada sebahagian hamba Allah melihat ujian sebagai satu keuntungan untuk meraih darjat di sisi Allah dengan bersabar.

Allah berfirman: "Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali"." (Al-Baqarah : 155-6)

Allah juga berfirman mengenai pencapaian pahala dan darjat yang tinggi daripada ujian-Nya (Al-Zumar: 10)
Hanya dengan ilmu pengetahuan dan takwa diri dapat mengenal mana ujian dan mana azab Allah.

Jangan sampai seseorang yang ditimpa azab menyangka ia ujian.

Tidak rugi pula jika setiap ujian disangka azab supaya manusia insaf dan segera bertaubat daripada segala kesalahannya.

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat