Skip to main content

Tidak Seindah Filem: Ini Kisah Dina Sanichar, Mowgli Versi Sebenar Yang Dibesarkan Serigala

Buat kaki movie, pasti anda pernah menonton atau sekurang-kurangnya tahu mengenai kewujudan animasi The Jungle Book dan filem Mowgli : Legend of the Jungle, dua filem yang diadaptasi dari karya pelukis terkenal Britain, Rudyard Kipling iaitu The Jungle Book bukan?

Jika tak tahu pasti anda boleh tanyakan pada mana-mana ahli pengakap, mereka pasti mampu menjelaskan secara terperinci kisah tersebut.

Filem ini berkisarkan kisah seorang anak kecil bernama Mowgli yang tercicir oleh ibu bapanya di sebuah kawasan hutan rimba India sewaktu percubaan melarikan diri selepas diserang harimau.

Anak itu kemudiannya ditemui, diberi makan dan dibesarkan oleh sekawan serigala bersama seekor beruang dan seekor harimau kumbang sebelum akhirnya menjadi sebahagian dari keluarga serigala tersebut.

Namun tahukah anda watak Mowgli didalam filem tersebut benar-benar wujud di India pada suatu masa dahulu ? Malah ia menjadi inspirasi Kipling dalam menghasilkan bukunya.

Sebelum kita pergi jauh, buat anda yang tidak tahu, penulis terkenal Rudyard Kipling ini sebenarnya dilahirkan dan dibesarkan di India sebelum dihantar ke England untuk menyambung pelajarannya.

10 tahun disana dia kemudian berkeputusan untuk kembali ke India. Jadi anda sudah faham bukan dari mana lelaki berdarah inggeris ini tahu mengenai kisah ini.

Berbalik ke kisah Mowgli versi sebenar..

Kisah ‘manusia serigala’ ini mula menjadi sebutan selepas sekumpulan pemburu di Bullandshahr, Uttar Pradesh,India bertemu dengan seorang budak lelaki dalam lingkungan 6 tahun sedang berjalan bersama sekawan serigala pada tahun 1867.

Pelik dengan kejadian tersebut mereka kemudiannya mengekori rapat anak kecil tadi bersama kawanan serigala terbabit pulang ke rumah mereka.

Disitu pemburu-pemburu ini kemudian nekad membunuh kesemua serigala tersebut lalu menculik anak berkenaan tanpa diapa-apakan.

Tanggapan mereka, mereka baru sahaja menyelamatkan seorang budak kecil, namun buat anak tersebut ia adalah sebaliknya.Dia baru sahaja menyaksikan seluruh keluarganya dibunuh dengan kejam oleh manusia.

Di hantar ke rumah anak yatim dan dinamakan Dina Sanichar, Dia kemudian di bawa keluar dan di hantar ke sebuah rumah anak yatim sebelum dibaptis dan diberi nama Sanichar; yang bermaksud Sabtu dalam bahasa Urdu.

Difahamkan nama tersebut dipilih memandangkan Dina ditemui pada hari sabtu.

Tidak seindah filem
Bermula saat itu kisah Dina tidak seindah filem, dia bukan sahaja bergelut untuk hidup di dunia yang lebih moden, malah dia juga dikategorikan sebagai bebal kerana IQ nya yang terlalu rendah.

Bukan sahaja tidak pandai menulis dan membaca, dia juga gagal bertutur seperti manusia biasa, sebaliknya hanya mengeluarkan bunyi seperti seekor haiwan.

Malah postur jalan Dina juga lain dari manusia biasa. Dia dilihat sedikit bongkok sewaktu berjalan memandangkan sudah bertahun membiasakan diri merangkak bersama keluarga serigalanya.

Lebih memburukkan keadaan, dia juga gemar berbogel dan tidak begitu gemar disarungkan pakaian.

Jelas Dina bukan hanya terasing, malah dia sentiasa berasa terancam selepas melihat sendiri ‘ahli keluarganya’ di bunuh dan dia secara paksa di bawa pergi dari tempat yang pernah digelarnya sebagai rumah.

Akhirnya pada tahun 1895 di usia 29 tahun, Dina Sanichar dilaporkan meninggal dunia selepas menghidap batuk kering .

Tiada momen indah bertemu wanita idaman seperti dalam The Jungle Book,juga tiada penutup yang indah bergembira bersama keluarga serigala seperti filem Mowgli sebaliknya mati berseorangan di dunia yang begitu asing.

SOURCE: APSARI MYSTERIESUNRESOLVED
#JungleBook

Comments

  1. Elok tumpukan pada Mupakat Nasional ajer... Bersatu ada bau bau jubo semburit, libral, COMANGO dan LGBT.

    Sejarah 22 tahun 22 bulan dah cukup rakyat menilai siapa petualang celaka ini. Walau pun tanpa kelibat nya proksi kroni dan baruanya dalam Bersatu masih ada dan berkuasa.

    Cukup Mufakat Nasional penentu Kerajaan AbaTa Negara..

    Rakyat dah fed up, meluat, muak rasa bosan dengan fossil fossil politik purba tak sedar diri ini..


    Rakyat sudah Fed Up...!!!

    ReplyDelete
  2. ISU KAFIR MENGKAFIR DAH LAMA DITUTUP, HANYA WALAUN SUKA UNGKIT PEPATAH MELAYU ADA PESAN BARANG YANG LEPAS JANGAN DIKENANG..!!

    kikikiki.. utk walaun bodohh

    Orang bodoh akan sentiasa kenang benda yang lepas... sahabat nabi pun pernah buat benda syirik dan dosa besar tapi nabi pesan "broo look forward, only idiot people always look backward..!!"

    Muafakat Nasional tutup isu kafir: Subky
    24 September 2019 KOTA BHARU –

    Pas melihat Muafakat Nasional yang terjalin dengan UMNO sebagai satu hikmah kerana berjaya menutup isu kafir-mengkafir antara kedua-dua parti itu sebelum ini.

    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke 74 pada 25 – 27 Julai 2006 berkenaan gerakan pemikiran liberal yang mengandungi fahaman-fahaman menyeleweng termasuk konsep pluralisme yang disenaraikan sebagai salah satu doktrin yang sesat lagi menyesatkan

    Dolu dolu semasa sahabat nabi belum terima hidayah Islam spt Sydina Omar, Hamzah, Abu Bakar dll masa belum isle ada yg pemabuk, sembah berhala, tanam bayi perempuan hidup hidup ... bila masuk Islam dia orang berubah dan mereka menyesal perbuatan mereka yg lalu sambil menangis menepuk dada, guling guling ( bukan guling di jalan raya yer..) tapi nabi tak pernah ungkit perkara lama tsb...

    Benda dah berlalu taubat lah banyak banyak dan pada sahabat broo look forward.!! come on broo look forward...life must go on and always repent broo..!!

    Pengerusi Veteran Pas, Subky Latif berkata, sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), Pas pernah menafikan akan menyertai UMNO, namun tidak pernah menolak kemungkinan akan bekerjasama dengan parti itu.

    “Apa yang Pas nafi dulu ialah (dakwaan) kata Pas mahu masuk UMNO. Bukannya menafikan untuk muafakat. Sekarang ini, keadaan berbeza. Apa yang paling gembira ialah isu kafir-mengkafir ini sudah tamat.

    “Sekarang ini kita bukan duduk ‘bersatu’ tapi kita duduk ‘berdua’. Duduk bersama. Dua-dua ada. Itulah yang kita katakan ta’awun,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

    Walaun tetap akan mencari Celah mana dan masa bila isu kafir ini boleh di batuapi kan.!!

    Formula Turun Barang = BMF

    ReplyDelete
  3. PARTI BARU TIADA KEPENTINGAN, WALAUN TERKINJA BER GUMBIRA.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan, mendakwa ada salinan surat menunjukkan campur tangan Tun Dr Mahathir Mohamad, Lim Guan Eng dan dan bekas peguam negara yang mengarahkan pembatalan pembekuan aset taikun hartanah, Tan Sri Lim Soon Peng berkaitan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Perkara itu didedahkan Takiyuddin ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah diraja di Dewan Rakyat hari ini.

    Takiyuddin mendedahkan beberapa salinan surat membabitkan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas menteri kewangan, Guan Eng dan bekas peguam negara, Tan Sri Tommy Thomas kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada tahun 2018 dan tahun lalu.

    "Saya nak sebut satu kes, Tan Sri Lim Soon Peng, dia terbabit dalam penggubahan wang haram daripada 1MDB sebanyak RM4 juta tetapi apabila dia dihadapkan oleh SPRM, beliau meminta peguamnya membuat surat representasi kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM pada 20 Oktober 2018 semasa pemerintahan Pakatan Harapan (PH).

    "Apa yang berlaku, surat daripada peguam ini diminitkan oleh Perdana Menteri ketujuh (Tun Dr Mahathir Mohamad) pada masa itu. Minit itu berbunyi, 'saya berpendapat, penyelewengan oleh mantan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) tidak boleh disalahkan (kepada) Tan Sri Lim (Soon Peng).

    "Oleh itu pembekuan akuan peribadinya atau syarikatnya tidak boleh dikekalkan'. Ditandatangani, 5 Disember 2018, siap dengan cop perdana menteri," katanya.

    Pendedahan Takiyudin mesti disiasat secara telus dan terperinci oleh SPRM dan PDRM kerana ini melibatkan salah guna kuasa dan pencabulan undang-undang di peringkat tertinggi.

    Walaun unta kena tanya Dr Mahathir, dengar cerita parti baharu yang bakal Dr Mahathir tubuhkan tetap berpegang kepada prinsip membenteras rasuah dan salah guna kuasa, tapi pendedahan Takiyudin nie, walaun unta nak kira macam mana tu..!?

    Jom ke balai buat polis report... mohon dakwa Tun ke mahkamah segera....!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi