Skip to main content

Antara tanah rizab Melayu dan tanah Musang King

Tanah rizab Melayu yang HALAL semakin hilang dan berkurang. Manakala tanah HARAM musang king, tidak berkurang, makin bertambah dan berleluasa. Apa dah jadi?

Hairan sungguh! yang HALAL tidak dijaga, yang HARAM dibiarkan bermaharajalela. Inilah kuasa wang ultra kiasu. Dengan wang dan durian king, mereka rasuahkan anak-anak kita, daripada pejabat tanah hinggalah kepada pemimpin. Kita tutup mata. Hanyut dengan duit, duit, duit.

Sejak dahulu kita dibelikan dengan duit. Akhirnya, semua tergadai. Maruah agama, bangsa, negara dan tanah air tergadai. 

Tidak adakah sekelumit rasa bersalah menggadaikan semua ini. Dosa besar sebegini tidak oleh diampunkan. Tidak kira siapa terlibat, termasuk dalam kalangan pembesar, jika ada.

Berapa banyak lagi tanah berdaulat tergadai begitu sahaja?

Sudah banyak tanah berdaulat terlepas kepada ultra kiasu negara jiran yang dahulunya tanah Singa. Apa dah jadi.

Berapa banyak lagi tanah ini akan terlepas. Cuba buat kajian tanah-tanah dan asset-aset yang sudah terlepas kepada ultra kiasu, tidak perlu saya sebut negerinya. Jika tanah Singa pun sudah terlepas, Pulau Batu Putih pun terlepas. Inilkan pula Pulau Pisang yang sedang menjadi pertikaian.

Ultra kiasu terus tinggal di tanah yang luas. Peribumi tinggal di rumah pangsa. Wajarkah semua ini. 

Malaysia negara jauh lebih besar berbanding Singapura. 

Kita bina rumah pangsa (flat) sekecil-kecilnya, daripada satu bilik, dua bilik, dan tiga bilik. Bila ada protes rumah pangsa satu dan dua bilik, kita pun bina rumah pangsa tiga bilik. 

Kita ingatkan dengan rumah pangsa tiga bilik, sudah cukup baik, rupanya rumah pangsa tersebut bukan untuk manusia, dengan hanya keluasan 600 kaki persegi. Sama seperti flat satu bilik, cuma ditambah bilik.

Berbanding dengan tanah Singa yang sudah terlepas, rumah pangsa (flat) dibina pada skala yang besar seperti kondominum. Ultra kiasu melabur untuk manusia kerana, mereka mahukan pulangan besar dengan melabur untuk manusia.

Kita punyai tanah yang besar dan luas, bina rumah flat, macam bina sarang burung merpati. 
Keuntungan yang menjadi matlamat. Kita tidak melabur untuk manusia. 

Tidak hairanlah, ramai anak peribumi Melayu yang tidak menjadi, kerana rumah (flat) mereka yang ada tiga bilik, bukan rumah dalam erti kata sebenar, tetapi sarang. 

Akhirnya, anak-anak kita tidak suka duduk di rumah. Main di luar. Menjadi mangsa dadah dan gejala sosial yang lain.

Buatlah kajian berapa ramai orang Melayu tinggal di rumah murah atau rumah pangsa berbanding bangsa lain. Sedangkan, sepatutnya Melayu lah yang patut tinggal di atas tanah, sebab ini Tanah Melayu.

Keadaan sudah terbalik. Tanah Melayu, Melayu sudah tidak ada tanah, tidak tinggal di tanah. Hanya berada di flat-flat. Tanah Melayu adalah lantai rumah.

Siapa tinggal di atas tanah? Rupa-rupanya, Melayu sudah tidak ada tanah. Tanah rizab Melayu sudah hilang kerana tanah musang king makin bertambah. Adakah ini wajar? 

Wahai umatku yang berada di pejabat tanah, pemimpin yang memayung tanah-tanah ini, sedarlah kamu, bahawa tindakan meluluskan tanah berdaulat kepada ultra kiasu akan dikutuk oleh generasi kamu akan datang, percayalah. Anak-anak cucu cicit kamu akan jadi mangsa

Bangunlah, bangunlah mulai sekarang. Pergi kaji dan cari balik tanah-tanah yang telah tergadai. Ambil balik. Jangan sampai jadi macam Genting Highland. Daripada 99 tahun telah menjadi 999 tahun, mungkin selama-lamanya. Menyesal kemudian tidak berguna

Siasatlah hingga ke akar umbi. Ambil tindakan tegas, meskipun mereka bergelar pembesar dan jerung. Pengkhianat kepada agama, bangsa dan negara terlalu besar dosanya

Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi