Skip to main content

Tanda Petak Parkir – Salah Ke Dari Segi Undang-Undang?


Mesti anda pernah pusing banyak kali dalam pusat membeli-belah sampai naik penat, dan akhirnya nampak petak parkir kosong. Tapi bila sampai je, tiba-tiba ada sipolan tengah berdiri tercegat (atau duduk, atau baring, atau buat aksi handstand, macam-macam gaya lagi la) kat situ untuk tanda petak parkir.

Benda ni bukan orang Malaysia je yang buat, tapi adalah perangai manusia sejagat. Ada suatu kejadian yang berlaku di New York, tular satu cerita seorang lelaki yang baru sahaja nak masuk parking, tiba-tiba ada sorang wanita berlari untuk tanda petak parkir tu, sekali dengan emaknya tu pun tumpang sekaki! Lelaki yang bengang tu cakap lebih kurang macam ini, “Ini parking untuk kereta, bukan parking untuk wanita lah!”

Kesudahannya lelaki tersebut akhirnya mengalah sebab di belakang keretanya dah berderet kereta lain menunggu di belakang, tapi nasib baiklah ada wanita lain yang baik hati ‘menawarkan’ petak parkir kepadanya. Kalau terjadi kepada kita pun, mungkin takde masa nak melayan. Bertekak sampai berbuih mulut pun, kalau orang tu jenis hati kering dan degil tak boleh nak buat apa juga kan?

Tanda petak parkir memang satu kesalahan!

Tanda petak parkir ini bukan sahaja menyusahkan orang lain, tapi boleh memudaratkan diri sendiri. Katakanlah pemandu tidak menyedari kehadiran anda yang berdiri di situ dan terus masuk, tak ke niaya? Ada satu kes ekstrem di Kuala Lumpur bila seorang ibu menyuruh anaknya menunggu selama 90 minit di bawah pancaran matahari terik untuk tanda petak parkir.

Berdiri untuk tanda petak parkir memang dinyatakan sebagai satu jenayah di bawah Seksyen 50(3) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Bahagian “gangguan dan desakan menyalahi undang-undang” ini menyatakan:

“Jika mana-mana orang melainkan dengan kuasa yang sah, berada di atas mana-mana jalan atau di mana-mana tempat letak kereta bagi maksud mendesak mana-mana orang lain berkenaan dengan penjagaan atau pencucian sesuatu kenderaan motor, atau bagi maksud mengarahkan mana-mana pemandu sesuatu kenderaan motor berkenaan dengan meletakkan kereta di atas jalan atau di tempat itu, dia melakukan suatu kesalahan.”

Seperti yang dinyatakan di atas, undang-undang ini pun terpakai kepada orang yang ‘tawarkan diri’ untuk menjaga atau cuci kenderaan anda. Dan oleh kerana undang-undang ini tak menyatakan sebarang tempat tertentu, ia boleh diguna pakai di tempat awam mahupun premis peribadi (contohnya pusat membeli-belah). Di bawah Seksyen 119, biasanya penalti untuk kesalahan ini adalah denda sehingga RM2,000 atau penjara sehingga 6 bulan. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga RM4,000 dan/atau penjara 12 bulan.

Jadi apa yang anda boleh buat?

Biasanya bila situasi ini terjadi, ada dua perkara yang mungkin anda terfikir nak buat… (selain perang mulut):

Pandu perlahan-lahan ke petak parkir untuk takutkan orang yang menanda petak parkir itu atauTularkan gambar atau video di media sosial.

Tapi kedua-duanya tidak digalakkan sebab…

Pandu perlahan-lahan ke petak untuk takutkan orang tersebut

Perbuatan menghalang orang lain daripada parkir mungkin satu jenayah, tapi melanggar orang dengan kereta pun perbuatan jenayah juga. Walaupun anda tak melenyek mereka, perbuatan menakut-nakutkan orang lain boleh disabitkan di bawah Kanun Keseksaan (tiada penterjemahan online) Seksyen 503 – kesalahan menakutkan secara jenayah:

“Barang siapa mengugut hendak mendatangkan kepada seseorang apa-apa bencana kepada tubuh, nama baik atau harta… dengan niat hendak menyebabkan kegentaran kepada orang itu… adalah melakukan kesalahan menakutkan secara jenayah.”

Tularkan gambar atau video di media sosial

Di era media sosial, macam-macam benda pun boleh jadi tular. Melainkan anda tahu apa yang anda buat, anda mungkin boleh melanggar undang-undang lain. Sebagai contoh, memalukan orang di media sosial boleh dikira sebagai jenayah. Jadi daripada muatnaik gambar tersebut di Facebook contohnya, lebih baik anda muatnaik gambar itu terus kepada pihak berkuasa yang berhampiran, kerana anda boleh membuat laporan dan membuatkan mereka disaman.

Oleh kerana anda sudah tahu yang anda petak parkir dikira sebagai jenayah, anda boleh membuat laporan ke Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Mungkin ada antara kita yang tak berapa yakin sama ada pihak berkuasa ini menjalankan tugas mereka atau tidak, tapi sekurang-kurangnya kita telah menunaikan tanggungjawab kita dulu sebagai rakyat. Antara cara untuk membuat laporan ke JPJ (dengan gambar/video) adalah:

Hantar emel ke aduantrafik@jpj.gov.my.Hubungi talian 03-8886 6412.

Pastikan gambar/video tersebut menunjukkan nombor pendaftaran kenderaan pesalah, termasuklah kesalahan mereka. Anda juga perlu sertakan:

Maklumat peribadi korang (termasuk IC)Lokasi.Tarikh dan masa.Nombor pendaftaran kenderaan.Keterangan tentang perkara yang berlaku.

Jika terjadi kepada orang lain, anda pun boleh membela mereka juga

Sekiranya perkara seperti ini berlaku kepada anda, mungkin anda boleh berbincang secara baik dengan individu yang tanda petak parkir itu mengenai undang-undang ini. Kalau untung dapat parkir dan bonus sekolahkan mereka sekali. Paling tidak pun jika ia terjadi kepada orang lain, anda boleh membela mereka tanpa mengira bangsa, agama, atau fahaman politik. Jangan tanya pangkah apa masa PRU14, nanti tak pasal-pasal kena maki.

Kalau nak selamat anda tanda siap-siap pautan artikel ini untuk dipamerkan sekiranya situasi ini berlaku atau cetak terus Akta Pengangkutan Jalan Seksyen 50(3) dan bawalah ia ke mana-mana sahaja sebagai tangkal azimat.

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat