Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) yang dibangunkan pada 1999 merupakan sebuah syarikat yang tidak memiliki volum pengeluaran yang besar (buat masa ini).
Daripada memanjangkan kitaran sesebuah produk sehingga melebihi 10 tahun, Perodua cuba untuk menetapkan kitaran hidup sesuatu produknya dalam tempoh lima hingga tujuh tahun di mana ia adalah realistik untuk output tahunan antara 200,000 kepada 250,000 unit.
Kita dapat melihat bahawa Perodua memilih untuk bekerja lebih keras untuk lebih kompetitif dan memberi fokus pada kualiti untuk memenangi keinginan pelanggan.
Dalam tempoh 50 bulan Alza telah dijual sejak dilancarkan, jualan bulanan purata adalah 3,400 unit dan ia telah MPV terlaris di Malaysia. Presiden Perodua merasakan bahawa walaupun ia adalah ‘MPV’, ia tidak lagi dianggap sebagai hanya untuk keluarga tetapi sebagai ‘gaya hidup’.
“Ia juga dibeli oleh perseorangan, bukan hanya keluarga jadi ia adalah benar-benar kenderaan untuk semua orang ‘” katanya sambil menyuarakan keyakinan bahawa model ini akan terus menjadi antara pilihan yang popular di Malaysia.
Baru-baru ini Perodua melancarkan model Alza 2014 dan lebih menarik harga yang ditawarkan adalah lebih rendah berbanding generasi sebelumnya.
Sementara menunggu kelulusan akhir oleh pihak berkuasa, penurunan harga adalah di antara 2.1 peratus dan 7.4 peratus atau di antara RM1, 117 dan RM5, 117 yang bergantung kepada varian.
Penurunan harga model MPV kompak yang sudah empat tahun berada di pasaran negara itu mampu dicapai sepenuhnya melalui usaha Perodua untuk mengurangkan kos daripada segi pembuatan kereta dan juga kos operasi dalamannya sendiri.
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata terdapat banyak perkara, kedua-dua dalaman dan luaran, dan semua menyumbang dengan pelbagai cara atau yang lain.
“Syarikat dapat mengurangkan kos operasi dengan meningkatkan kecekapan dalam kilang dan meningkatkan produktiviti,” katanya.
Kos pembuatan Alza diturunkan daripada segi pelbagai sektor atas usaha pengedar kenderaan kompak itu sendiri untuk mengurangkan kos. Beberapa komponen telah direka semula.
“Tetapi jangan berfikir bahawa mengurangkan kos bermakna pengurangan dalam kualiti. Kami telah mengekalkan piawaian kualiti yang tinggi dan tidak menggunakan bahan-bahan yang lebih murah atau nipis untuk menjimatkan wang, “tegas seorang jurutera Perodua.
Ini adalah satu perkara biasa bagi syarikat-syarikat Jepun dan jelas, Perodua meneruskan pembelajaran daripada rakan kongsi yang telah membantu ia menjadi satu kejayaan.
Ia tidak sombong untuk membayangkan bahawa dalam tempoh 10 tahun, ia boleh tahu segala-galanya dan tidak lagi perlu mempunyai rakan kongsi. Malah, perkongsian dengan Daihatsu seolah-olah berjalan dengan baik dan pemindahan teknologi telah meluas.
Bagi produk, terdapat beberapa kemasan terperinci yang dilakukan iaitu Perodua menambah panjang 40 milimeter (mm) pada bampar hadapan dan belakang. Struktur ini juga berbeza kerana keperluan untuk memenuhi syarat-syarat ASEAN NCAP.
Alza sebelumnya dipenuhi peraturan-peraturan ECE R94 dan mempunyai struktur yang agak kuat tetapi ujian kemalangan ASEAN NCAP adalah lebih rigid dan untuk lulus Perodua terpaksa melakukan penambahan dan melakukan beberapa kejuruteraan semula di kawasan tertentu.
Perodua yakin Alza akan mendapat4 bintang dalam ujian ASEAN NCAP.
Bunyi bising dan getaran juga dikatakan lebih rendah pada Alza baharu kerana pelbagai langkah diambil termasuk penambahan penebat tambahan di kawasan tertentu.
Casis dan powertrain Alza versi peningkatan ini juga kekal tidak berubah kerana maklum balas kepuasan daripada pelanggan masih pada tahap yang tinggi dari segi prestasi, keselesaan dan pengendalian.
Penambahbaikan yang dilakukan oleh Perodua sebenarnya agak banyak dengan nilai tambah setiap unit sebanyak RM4, 000. Jadi bukan sahaja Perodua meminta wang yang kurang untuk Alza baru tetapi ia juga memberi lebih!
Walaupun terdapat perubahan kosmetik luaran, bahagian kabin menerima banyak peningkatan dengan kawasan penyimpanan meningkat. Tersedia sistem multimedia baru dengan navigasi serta kamera undur dan pada versi Advanced, terdapat juga satu lagi monitor LCD pada bumbung untuk penghuni belakang.
Kini, Perodua juga menawarkan ciri pasif ISOFIX pada kerusi barisan kedua. Sementara bahagian penyandar kerusi barisan ketiga juga boleh dilipat untuk menyediakan ruang simpanan tambahan.
Perodua juga turut menyediakan filem penebat keselamatan pada varian SE dan Advance sebagai standard. Sebagai tanda khas penghargaan kepada pelanggan Malaysia pakej servis tiga tahun percuma bagi kesemua model Perodua yang didaftarkan pada 2014.
Tempoh jaminan adalah selama 3 tahun atau 100,000 km (yang mana berlaku dahulu), seperti sebelum ini.
No comments:
Post a Comment