Sunday, 21 June 2020

MCA Cari Pasal

Mungkin ramai tidak perasan yang minggu ini, MCA bergaduh pula dengan UMNO bahagian Tanjung Malim apabila UMNO menyatakan keinginannya untuk bertanding di Tanjung Malim pada PRU akan datang. MCA berhujah bahawa kerusi tersebut merupakan 'kerusi tradisi' mereka. 

Sememangnya UMNO lebih berhak bertanding di Tanjung Malim memandangkan majoriti penduduknya ialah orang Melayu beragama Islam. Manakala kaum cina hanyalah 20% lebih. Saya juga mengharapkan agar Pakatan Harapan mengetengahkan calon Melayu dari PKR atau AMANAH untuk kerusi ini nanti.

Apa yang menarik perhatian saya dalam isu ini ialah, situasi ini serupa dengan peristiwa PRK Tanjung Piai yang lalu di mana UMNO dan MCA di kawasan tersebut saling berbalah berkenaan kerusi tersebut sehinggalah MCA mengugut untuk keluar BN. Akhirnya UMNO terpaksa berkempen untuk memenangkan calon BN walaupun tidak rela tetapi apakan daya, mereka tidak sanggup lihat BN kalah walaupun ada alternatif calon Melayu lain iaitu BERJASA. 

Saya tidak menolak jika MCA akan guna 'modus operandi' yang sama untuk PRU yang akan datang kerana peluang mereka untuk memenangi kerusi parlimen atau DUN hanyalah di kawasan majoriti Melayu dan mereka tahu pengundi Melayu akan setia dengan 'lambang dacing'. Manakala, pengundi cina memang sudah lama pun menolak mereka kerana majoritinya lebih percayakan PH. 

GERAKAN telah meninggalkan BN dan kerusi yang ditandingi mereka sangatlah banyak. Sepatutnya MCA fokus untuk mengisi 'kekosongan' ini. Tetapi, tidak mustahil juga MCA memang tamak jika mahukan kerusi majoriti Melayu dan kerusi majoriti bukan Melayu yang ditinggalkan oleh GERAKAN. 

Sebagai contoh, kerusi-kerusi di seluruh Pulau Pinang yang didominasi oleh DAP, kenapa MCA tidak mahu fikir pula selepas GERAKAN sudah tinggalkan BN? Apakah MCA mahu DAP terus memerintah Pulau Pinang? 

Kepada UMNO pula, apakah mereka akan bertolak ansur dengan MCA lagi untuk PRU akan datang dengan menggadaikan kerusi-kerusi majoriti Melayu kepada mereka? Pada masa yang sama, UMNO berebut kerusi dengan BERSATU pula. Lebih baik kerusi-kerusi majoriti Melayu, termasuk yang ditandingi oleh MCA dahulu dibahagi-bahagikan antara UMNO, BERSATU dan parti-parti Melayu lain juga. Tidakkah itu lebih rasional?

Kita sudah saksikan, wakil-wakil rakyat MCA yang memenangi kerusi majoriti Melayu selama ini tidak pernah pun menyebelahi agenda Melayu dan Islam. Malah, mereka melukakan hati kita lagi dengan kenyataan-kenyataan mereka terutamanya dalam membela sekolah vernakular, isu jawi dan sebagainya. 

Saya harap agar rakyat di akar umbi dapat bangkit memulakan gerakan bagi mendesak blok-blok parti politik, sama ada PN atau PH untuk meletakkan calon-calon yang sesuai terutamanya di kawasan majoriti Melayu Muslim. Selepas itu, terserahlah untuk anda memilih sesiapa pun kerana hak mengundi ialah hak masing-masing. Yang paling utama ialah selepas PRU-15 nanti, ahli-ahli parlimen majoritinya ialah orang Islam, sesuai dengan Malaysia sebagai negara Islam. 

Dengan ini, lebih mudah untuk kita mengangkat hak-hak orang Islam di peringkat penggubalan undang-undang di parlimen nanti. Kita perlu memikir melangkaui kerangka politik kepartian, kerana sebenarnya ekosistem politik itu jauh lebih penting. 

Wallahu'alam.

Aminuddin Yahaya
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)
20 Jun 202


6 comments:

  1. Sangat tepat sekali! Melayu nak berlembut pun berpada pada la...jgn sampai dipijak2 oleh mana2 bangsa lain yg kurang ajar dan biadap.

    ReplyDelete
  2. Tanjung Malim milik UMNO bukan MCA lagi.

    New normal perlu diketengahkam dan pertikaian antara UMNO dan MCA berkaitan kedudukan calon di Parlimen Tanjung Malim yang menjadi perhatian umum sejak kebelakangan ini.

    Peratus pengundi adalah Melayu. MCA perlu bertanding di majority Cina tunjukkan kekuatan dikawasan kaum Cina jika menang MCA berhak tuntut lrbih banyak jawatan Menteri.

    MCA sial ni perlu diajar pengundi Melayu untuk pemimpin melayu. Pengundi Cina kau MCA berembat sesama pemgundi Cina.

    New Normal Kawasan Majority Melayu untuk Parti Melayu...

    MCA nak jadi jaguh dan dihormati pengundi bsngsa lain MCA perlu mrnang di kawasan Pengundi Cina. Celaka lah MCa di kawasan Melayu...

    Enough is enough

    Noktah.

    ReplyDelete
  3. Kes Riza diputuskan mahkamah harap semua hormati keputusan mahkamah.

    Hanya dengan nafas yang masih tersisa dendam kesumat dan fitnah masih jadi pilihanya. Masa bertaubat hampir tamat sudah sudah lah tu..

    Tak habis habis Tun memainkan sentimen Riza yg dibebas tanpa dilepas. Tun yang tak habis habis menghasut menfitnah dengan sentimen dendam kesumat makin menjadi jadi. Rekayasa bodoh ini sesuai tahun 80'an. Rekayasa bodoh ini sudah ketinggalan zaman dan terlalu out dated.

    Sedangkan kesemua kes Riza adalah keputusan mahkamah dengan fakta kes yang dibentang dan berhujah dengan fakta dan bukti mahkamah.

    Ternyata Tun ini tidak menghormati keputusan mahkamah hanya keputusan mahkamah tidak mengikut cita rasanya yang dimahukanya.

    Masa bertaubat hampir tamat sudah sudah lah tu.. dendam dan fitnah masih jadi pilihan.

    Jangan nanti sesudah nafas taubat sudah tiada lagi maka fikirkan dari sekarang legasi tak guna ini pula akan jadi galang gantinya atas dendam fitnah tak berkesudahan..!! Fikirkan..!!! fikirkan...!!

    Kes Riza menurut Najib selama lima tahun Riza menghadapi pelbagai kesukaran ekoran kes yang melibatkan dirinya sehingga tidak boleh melakukan sebarang perniagaan baru.

    Betapa zalim nya kerajaan PH di bawah Tun Mahathir dari hari pertama hingga di bebaskan kes 'bebas tanpa lepas' lansung tidak dibicarakan di mahkamah.

    Ternyata kerajaan PH hanya 'buy time' untuk membuli Riza anak tiri sambil membelasah Najib dan mensensasikan kes 1 MDB supaya rakyat hadam rekayasa jijik Tun Mahathir. Inj niat jijik Tin Mahathir menghancurkan orang yang di benci yang boleh mengancam legasi tak guna ini

    "Jadi, kalau meneruskan tindakan mahkamah, Riza mungkin akan memakan masa 4 tahun lagi. Jadi (semuanya) 10 tahun, satu dekad dalam hidupnya, dia tak boleh buat apa-apa.

    "Jadi dia kata, tak apalah, saya serah balik semua aset ni dalam penyelesaian ni. Saya nak kehidupan saya semula and my freedom (kebebasan saya), kebebasan untuk saya memulakan hidup semula.

    Menurut Najib, filem-filem yang diterbitkan Riza "agak berjaya".

    Ternyata filem Riza mencecah angka billion dan ratusan juta. Ini bukan 'kaleng kaleng' filem di hollywood.

    "Filem pertama Wolf of Wall Street (2013) jana penjualan tiket AS$392 juta (RM1.7 bilion) berbanding kos AS$100 juta (RM430 juta).

    Filem Dumb and Dumber To (2014) jana penjualan tiket AS$169.8 juta (RM730 juta) dengan kos pengeluaran AS$50 juta (RM215 juta).

    Filem Daddy's Home (2015) jana penjualan tiket AS$242.8 juta (RM1.04 bilion) dengan kos AS$69 juta (RM297 juta)," menurutnya.

    Bagi seorang ahli perniagaan berjaya di hollywood, apa lah nilai ratus juta dibayar sekiranya kebebasan dibelenggu oleh penguasa zalim.

    Anak cucu Tun pun ada terbit filem masa Tun jadi PM ke 7. Low class filem maker and low quality production.

    Ini bukan kes bail-out duit berbillion billion ringgit wang Petronas , KWSP, Dana Pencen dan Tabung Haji utk syarikat perkapalan dll

    Riza Aziz bayar AS$40 juta lebih daripada AS$248 juta, kata Shafee..krrajaan tuntut semula duit bailout beratus billion dan juga perlu dibayar semula pada kerajaan.

    Kalau Riza sanggup pulangkan dan bayar balik duit beratus juta ringgit, wang bailout anak anak Tun Mahathir beratus billuon ringgit juga perlu dibayar semula pada Petronas , KWSP, Dana Pencen LTAT dan TH

    Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur membenarkan permohonan untuk melepaskan tanpa membebaskan Riza Aziz daripada 5 pertuduhan pengubahan wang berjumlah AS$248 juta

    Elok dirampas harta dan hartanah kekayaan anak cucu Tun Mahathir untuk bayar semula wang bailout yang digunakan untuk menyelamatkan kerugian perniagaan anak Tun dahulu.

    Rekayasa bodoh ini sesuai tahun 80'an. Rekayasa bodoh ini sudah ketinggalan zaman dan terlalu out dated.

    Rakyat sudah menyampah bosan dan meluat dengan sentimen fitnah dan rekayasa bodoh ini. Rakyat makin bijak menilai cuma pemimpin makin memperbodohkan diri dengan sentimen rekayasa bodoh ciptaan nya

    Enough is enough

    ReplyDelete
  4. Rezza pencuri ke..!? Oleh Ab Jalil Backer

    Apabila Riza Aziz dibebaskan tanpa dilepaskan (Discharge Not Amounting to Acquittal) ia menjadi penanda bahawa ada sesuatu yang tidak beres dengan tuduhan kes 1MDB. Najib menjawab dengan sangat berhati-hati kepada Tun M. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang & Parlimen) Dato' Takiyuddin turut meminta supaya Tun M jangan hikpokrit.

    Apabila Riza dibebaskan, ianya bukti jelas bahawa perniagaan syarikat 1MDB wujud, keuntungan dan kerugian wujud, pembayaran dan perjanjian penyelesiaan hutang wujud, dan penglibatan pelabur-pelabur UAE juga wujud.

    Ketua Pendakwa Raya, Gopal Sri Rampal masih lagi lantikan mantan Peguam Negara, Tommy Thomas. Keputusan membebaskan ini menunjukkan ada sesuatu yang tak beres perlu dijelaskan mantan Tommy Thomas

    Ini menggambarkan ada sesuatu yg tidak kena dan menjurus kepada fitnah ke atas Najib sekeluarga.

    1. Adalah pelik Dr Mahathir mendakwa persetujuan penyelesaian kes antara Pendakwaraya dengan Riza Aziz yang membabitkan denda RM465.3 juta sebagai membebaskan pencuri setelah yang membayar separuh daripada hasil yang dicuri.

    2. Dr Mahathir memahami undang-undang namun beliau memilih untuk mengelirukan rakyat kerana politik kebencian.

    3. Kerajaan Dr Mahathir tidak pernah mendakwa Riza Aziz sebagai pencuri. Lima pertuduhan yang dikemukakan adalah di bawah AMLA 2001.

    4. Malahan mengikut laporan media, hukuman bagi pertuduhan tersebut ialah maksimum denda RM5 juta dan dan maksimum hukuman penjara juga 5 tahun.

    5. Sebenarnya persetujuan ini satu kemenangan besar kepada pendakwaraya. Jika kes berlangsung sehingga habis belum tentu pendakwaraya akan menang. Ini kerana semua fakta kes membabitkan aset-aset di luar negara yang tidak melalui sistem perbankan negara.

    6. Pendakwaan ini juga sebenarnya bersifat agenda politik kerana Riza telah pun berhadapan tindakan undang-undang di US atas kes yang sama. Ini adalah overzealous prosecution.

    Adakah persetujuan ini bermakna Riza Aziz mencuri wang 1MDB?

    7. Saya tidak fikir persetujuan ini memberi apa-apa implikasi pengakuan berlaku penyelewengan kepada wang 1MDB. Riza didakwa di bawah AMLA bukan penyelewengan wang 1MDB.

    8. Sudah tentu persetujuan membayar denda sebesar itu akan memalitkan beliau dengan skandal 1MDB. Jika tidak bersalah mengapa bayar denda? Bukan sedikit pula, tapi beratus juta.

    9. Saya fikir persetujuan ini adalah tindakan ‘membeli masa’ oleh Riza Aziz. Kes ini akan mengambil masa bertahun-tahun untuk selesai.

    10. Sepanjang kes ini beliau tidak akan dapat ke luar negara dan ini pasti akan menjejaskan perniagaannya di luar negara.

    11. Jika beliau perlu berkorban RM465.3 juta untuk menyelamatkan perniagaannya yang bernilai berbilion USD maka ia adalah satu pengorbanan kecil kepada ahli perniagaan.

    12. Ia juga membeli masa untuk melihat keputusan kes membabitkan 1MDB. Jika perbicaraan kes 1mdb mendapati penyelewengan berlaku di peringkat IPIC dan Aabar Group, maka Riza juga boleh membuat rayuan baharu mendapat kembali wangnya.

    Perbicaraan kes Riza tak pernah berjalan satu hari pun sejak Riza didakwa hampir setahun dahulu. Pada 31 Januari 2020 masa PH, ianya pihak pendakwa raya yang menangguhkan kes Riza kepada 25 Februari 2020. "Kami juga memohon untuk mendapatkan tarikh lain bagi menyemak dan mempertimbangkan representasi (tawaran perjanjian penyelesaian) berkenaan." kata Norzilawati,

    Pada 25 Februari ini juga mahkamah turut menetapkan tarikh perbicaraan bagi kes terbabit. "31 Jan 2020: Mahkamah tetapkan 25 Februari ketahui status representasi Riza Aziz" https://www.sinarharian.com.my/article/68202/BERITA/Mahkamah/Mahkamah-tetapkan-25-Februari-ketahui-status-representasi-Riza-Aziz

    Kerajaan PH gagal memenjarakan Najib. Ada pihak begitu yakin Najib akan menghuni penjara Sungai Buloh, 'Sumpah Laknat' itu telah dijawab oleh Tuhan yang Maha Esa, Allah SWT pada hari ini. Lihatlah, satu demi satu negeri telah bertukar kerajaan.

    ReplyDelete
  5. Laen macam puak otai belasah atok

    Anwar dah fikir panjang. Sbb itu dia tolak opsyen 2. Opsyen 2 itu melucukan, tidak masuk akal dan seolah2 mempersendakan Agong. Opsyen 2 itu bukan untuk mendapatkan mandat rakyat, tetapi mendapatkan mandat Mahathir semula dan menyusahkan rakyat. Tidakkah kelian terfikir wahai pimpinan ku dlm PH? - Wfauzdin Ns

    Macam mana Mahathir hendak bekerjasama dengan DAP dan Amanah sahaja, sedang kewujudan PH itu hasil daripada tiga buah parti itu. Menolak PH bemakna menolak pengasas gabungan itu. Bersatu menyertai PH sesudah waktu subuh berakhir, waktu makruh.

    Jelasnya di sini yang Mahathir lakukan itu adalah untuk menyihir agar PH berpecah. Jika PH sudah berpecah dan PKR akan berdiri sebatang tubuh, maka hasrat dan dendam jahat, busuk dan celaka Mahathir untuk tidak mahu melihat Anwar jadi PM itu akan berjaya. Apakah DAP dan Amanah akan tersihir setelah mereka pernah kagum dengan silap mata Mahathir. Zam2 Alakazam... - mso.

    ReplyDelete
  6. Anwar tak popular, ramai tidak suka Anwar sebab itu saya bantu dia - Tun Mahathir

    ko rase accner...!? otai pula rase accner tuh...!?

    Tun punya kata kata tu accner otai dan Brother setuju ker kita orang tunggu Brother nak komen jer..!?

    "Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya tidak mempunyai sokongan cukup untuk menjadi Perdana Menteri kerana tidak lagi diterima oleh ramai pihak" kata Tun Mahathir yang kini berusia 95 tahun.

    “Terdapat pihak yang menentang keras jika dia (Anwar) dicalonkan, mereka tidak akan sokong.

    Woww sound tepek kelepap tepat kat muka Brother kite.. otai nnti bole la komen... kami tunggu otai jawab lepas tu kami ramai ramai tepuk

    "Kita perlukan sokongan daripada parti kerajaan supaya mempunyai majoriti cukup. Saya bimbang Anwar Ibrahim tak dapat majoriti cukup jika bergantung pada dia seorang" kata Tun lagi

    Aauchh...!!? Tak kan Brother dan otai tak rasa apa apa..!? Mustahil tak rasa bisa bisa atau gatal miang kat badan otai dan brother dengan kata kata seorang yang sudah berusia 95 tahun.


    Brother dan Otai sekelian cepat sikit kasi komen, jangan lambat komen bisa dan gatal miang badan dah rasa seluruh badan tuhh..!!

    Tak kan bab guling atas jalan raya laju ke depan balas komen Tun pun kena lah laju ke depan juga.

    Kami nak tepok sambil makan super ring lepas Brother dan otai balas komen Tun.


    Apa apa pun kasi tepokkk dolu satu kali..!!

    ReplyDelete