Skip to main content

PM Enggan Jumpa Wahid Omar

Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB), Abdul Wahid Omar dijangka akan meletakkan jawatannya dalam waktu terdekat selepas gagal merundingkan kedudukannya dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) itu, kata sumber kerajaan.

Wahid merundingkan kedudukannya ketika pentadbiran Dr Mahathir Mohamad giat membersihkan GLC untuk tadbir urus yang lebih baik, tambah sumber.

The Malaysian Insight difahamkan Wahid cuba mengatur temujanji untuk bertemu dengan perdana menteri tetapi Dr Mahathir enggan bertemu dengan beliau.

“Dr Mahathir tidak mahu jumpa dengan Wahid,” kata sumber itu kepada The Malaysian Insight.

Sumber tersebut bagaimanapun tidak menyatakan apa alasan Dr Mahathir tidak mahu berjumpa dengan bekas menteri dalam kabinet Najib Razak itu.

Wahid adalah menteri di Jabatan Perdana Menteri antara 2013 hingga 2016, bertanggungjawab ke atas Unit Perancang Ekonomi. Beliau digantikan oleh Abdul Rahman Dahlan dalam rombakan kabinet pada akhir Jun 2016.

Wahid dalam satu kenyataan berkata beliau sedia melepaskan jawatannya sekiranya diminta berbuat demikian oleh kerajaan tetapi belum ada sebarang perbincangan mengenai kedudukannya dan tidak keberatan untuk terus menyambung khidmatnya, jika dikehendaki oleh kerajaan.

Sumber bagaimanapun menjelaskan kepada The Malaysian Insight, masalah Wahid dengan pentadbiran sekarang bukan pendiriannya mengenai GST sebelum PRU14 tetapi beberapa tindakan beliau semasa dalam GLC yang tidak bersesuaian dengan dasar jimat cermat kerajaan hari ini.

Pada Julai tahun lalu, Wahid terjerat dalam kontroversi pembelian nombor pendaftaran kenderaan PNB 1 pada harga RM173,800, yang dibida daripada Jabatan Pengangkutan Jalan Pulau Pinang. Nombor plat itu kini difahamkan digunakan pada sebuah motosikal milik PNB.

Wahid kemudian mengesahkan PNB berjaya membida bukan satu tetapi 25 nombor pendaftaran kenderaan untuk kegunaan rasmi syarikat berkenaan, pada kos keseluruhan RM419,006.

Beliau bagaimanapun menjelaskan pembelian nombor pendaftaran kenderaan itu tidak menjejaskan pulangan kepada pelabur kerana ia bukan dari dana milik pelabur amanah saham di bawah PNB, sebalik dana milik PNB berjumlah RM40 bilion.

PNB, di bawah teraju Wahid, turut menyumbangkandana yang besar kepada awam melalui ahli politik Umno, sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh pengerusi agensi itu sebelum ini, kata sumber. Laporan media bagaimanapun menyebut sumbangan dana itu sebagai sumbangan zakat PNB.

Seorang sumber lain juga mempersoalkan tindakan Wahid menggunakan perkhidmatan penulis blog yang dibayar puluhan ribu sebulan untuk mempertahankan reputasi PNB, ketika agensi itu mempunyai unit media dan komunikasinya sendiri.

Wahid adalah antara panel pelaburan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) yang meluluskan pinjaman RM4 bilion kepada SRC International Sdn Bhd, anak syarikat 1Malaysian Development Berhad.

Sebahagian dana dari KWAP itu kemudian masuk ke akaun peribadi bekas perdana menteri Najib Razak, dan sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Wahid dilantik sebagai panel pelaburan KWAP mewakili sektor swasta pada 1 Mei 2008, sebelum disambung lantikannya pada 1 Mac 2010. Beliau ketika itu adalah presiden dan ketua pegawai eksekutif Kumpulan Maybank, ahli lembaga Bursa Malaysia Berhad dan Perbadanan Usahawan Nasinal Berhad (PUNB).

KWAP selama ini mempertahankan pinjaman tersebut tidak menjejaskan prestasi dana pencen yang diagihkan oleh kerajaan kepada pesara kakitangan awam kerana ia “pinjaman yang ditanggung oleh kerajaan”.

“Walaupun pinjaman itu ditanggung kerajaan, ia tidak memberi manfaat kepada kerajaan. Jaminan kerajaan itu melindungi KWAP tetapi tidak kerajaan,” kata sumber.

Pinjaman KWAP kepada SRC International itu juga dikritik oleh banyak pihak termasuk kerajaan Pakatan Harapan semasa jadi pembangkang sebelum ini kerana tidak jelas wang itu digunakan untuk apa.

Pinjaman itu juga menyebabkan kerajaan menanggung hutang yang tidak perlu, kata mereka. – The Malaysian Insight

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat