Skip to main content

Berita Hari Ini

BERITA HARI INI – 30/6/2018

1.  PERSOALAN siapa yang akan dipilih menjadi ‘nakhoda’ baharu UMNO bakal terjawab di tangan 146,000 perwakilan parti itu yang memegang amanah besar untuk memilih barisan kepemimpinan baharu hari ini. Lebih-lebih lagi selepas parti itu kalah teruk pada PRU-14 sehingga hilang kuasa mentadbir negara.

2.  JAKARTA 29 Jun - Semua ketua syarikat milik kerajaan (GLC) tidak akan menerima gaji yang besar lagi selepas ini, tegas Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sebaliknya menurut Perdana Menteri, peneraju-peneraju syarikat berkenaan akan diberi ganjaran berupa bonus yang besar sebagai menghargai kerja keras dan pencapaian mereka.

3.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Kerajaan PH akan menilai semula keperluan untuk meminda hukuman mati mandatori yang dijalankan di negara ini. TPM, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata, pindaan itu juga perlu sekiranya bekas pegawai polis, Sirul Azhar Umar yang disabitkan bersalah membunuh warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada 2006 mahu pulang ke negara ini bagi menjadi saksi kes tersebut.

4.  KLANG 29 Jun - Satu mayat bayi lelaki dalam keadaan perut terburai ditemukan di atas jambatan Sungai Dua menghala ke Pelabuhan Klang di sini pagi ini. KPD Klang Utara, Asisten Komisioner Mazelan Paijan berkata, bayi yang masih mempunyai tali pusat itu ditemukan pekerja PB Northport kira-kira pukul 10.10 pagi.

5.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Cadangan Kabinet yang mahu menarik semula penempatan tentera Malaysia di Arab Saudi adalah sesuatu yang melulu dan tindakan tersebut perlu dinilaikan sebaik mungkin. Hal ini kerana tindakan sedemikian bukan sahaja boleh menjejaskan hubungan baik yang terjalin di antara dua negara malah pelbagai lagi faktor lain secara tidak langsung boleh menjejaskan rakyat, kata Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, UUM, Md. Shukri Shuib.

6.   PUTRAJAYA 29 Jun - Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) membuat tiga laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes penyelewengan melibatkan beberapa entiti Felda. Salah satu laporan itu adalah isu penjualan saham Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) dalam Felda Holdings Berhad kepada Felda Global Ventures (FGV).

7.  PUTRAJAYA 29 Jun - Pasukan Petugas Khas (Task Force) 1MDB mengesahkan telah membekukan sejumlah akaun milik individu dan beberapa organisasi termasuk UMNO. Pasukan tersebut dalam satu kenyataan berkata, turut dibekukan ialah akaun parti-parti politik lain yang dipercayai terlibat dengan penyelewengan dana 1MDB serta akaun milik persatuan dan syarikat yang juga terlibat dalam siasatan kes tersebut.

8.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Kerajaan negeri diminta menyegerakan lantikan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) yang baharu bagi mengelakkan penduduk berdepan masalah khususnya pengesahan borang akibat ketiadaan ketua kampung ketika ini. Menteri KPLB, Rina Mohd. Harun berkata, kementeriannya telah menyerahkan segala urusan berkaitan pelantikan dan penamatan jawatan berkenaan kepada kerajaan negeri dan kini terpulang kepada mereka bagi menyelesaikan lantikan tersebut.

9.  PETALING JAYA 29 Jun - Pelakon dan pengarah Datuk Farid Kamil Zahari yang menghadapi enam pertuduhan jenayah terpaksa menangguhkan pembedahan lutut yang sepatutnya dilakukan pada bulan lalu. Farid, 37, berkata, keputusan diambil olehnya selepas mengambil kira faktor proses pemulihan selepas pembedahan yang mengambil masa selama enam bulan.

10.  BUTTERWORTH 29 Jun - Malaysia dan Australia telah memainkan peranan penting dalam memastikan kestabilan rantau ini. Ketua Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) , Leo Davies berkata, ini kerana kedua-dua negara sentiasa peka terhadap perkembangan yang berlaku di kawasan sekitar. Pada masa sama Australia dan Malaysia sedar kedua-dua negara tidak boleh gagal dalam memastikan kestabilan kepada negara masing-masing.

11.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Penyanyi era 90-an yang popular dengan lagu Yang Remeh Temeh, Pak Pandir telah menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Kajang sekitar pukul 4.30 pagi tadi. Pak Pandir atau nama sebenarnya Azmi Ali,62, sebelum ini

dimasukkan ke wad kecemasan kerana masalah tekanan darah rendah, buah pinggang dan paru-paru berair pada Selasa lalu.

12.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Kes saman fitnah MP, Khalid Abdul Samad terhadap bekas Presiden Jalur Tiga Malaysia (Jati), Datuk Dr. Hasan Ali berhubung isu jualan arak, kewujudan pusat judi dan rumah urut di Selangor kira-kira tiga tahun lalu, berjaya diselesaikan secara baik di Mahkamah Tinggi di sini hari ini. P/jaya Kehakiman, Rohani Ismail merekodkan penghakiman persetujuan bahawa Hasan bersetuju membayar gantirugi RM200,000 dan kos RM25,000 kepada Khalid.

13.  PUTRAJAYA 29 Jun - Seorang pengarah syarikat direman lima hari bagi membantu siasatan berkaitan projek membekal dan memasang panel tenaga solar kepada 369 buah sekolah di Sarawak membabitkan kos RM1.25 bilion. Suspek merupakan individu ketiga ditahan reman berkaitan kes berkenaan setakat ini.

14.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menerima surat daripada ulama tersohor, Prof. Sheikh Dr. Yusuf Qaradawi dan Presiden Pergerakan Al-Nahda Tunisia, Sheikh Rached Ghannouchi yang mendoakan kesembuhannya. Bekas TPM itu berkata, beliau berasa sangat terharu dan terkesan dengan ingatan kedua-dua ulama tersebut.

15.  JAKARTA 28 Jun – Tun Dr. Mahathir Mohamad yang kini dalam lawatan rasmi di negara ini diberi sambutan rasmi oleh Presiden Indonesia, Joko Widodo atau lebih dikenali sebagai Jokowi di Istana Presiden di Bogor, Jawa Barat. Upacara pada pukul 10.15 pagi waktu tempatan bermula dengan ketibaan Perdana Menteri dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali di istana yang disambut oleh Jokowi dan isteri, Iriana Widodo.

16.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Pergerakan Pemuda UMNO mendesak SPRM menarik balik tindakan pembekuan akaun UMNO dan menuntut agar siasatan dijalankan terlebih dahulu sebelum apa-apa tindakan dilakukan. Ketuanya, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dasuki berkata, SPRM sepatutnya memberikan justifikasi yang jelas, telus dan terbuka tentang punca akaun UMNO dibekukan.

17.  ANNAPOLIS 29 Jun - Sekurang-kurangnya lima maut apabila seorang lelaki melepaskan tembakan rambang di dalam pejabat akhbar Capital Gazette, yang berpangkalan di sini, semalam. Menurut polis, suspek yang bersenjata senapang atau senapang patah adalah lelaki kulit putih dan beliau sudah ditahan bagi disoal siasat.

18.  JAKARTA 29 Jun – Tindakan ke atas Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud mengenai salah laku beliau hanya akan diambil jika terdapat laporan ke atasnya, tegas Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sehingga kini belum ada sebarang laporan dibuat oleh rakyat Sarawak ke atas Abdul Taib yang dikatakan melibatkan agensi SPRM.

19.  KUANTAN 29 Jun - Seorang pelancong wanita dari China ditemukan selamat kira-kira 12.44 tengah hari, hari ini selepas dilaporkan hilang di Gunung Berembun, Cameron Highlands dekat sini semalam. Timbalan Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Mohd. Sani Harul berkata, San Mui Hui, 67, dilaporkan hilang pada pukul 8.30 selepas bersiar-siar.

20.  TELUK INTAN 29 Jun – Sepasang suami isteri maut selepas motosikal yang dinaiki mereka dirempuh sebuah kereta di Kilometer 47, Jalan Teluk Intan-Sitiawan di sini hari ini. Dalam kejadian pada pukul 9.40 pagi itu, mangsa lelaki berusia 55 yang merupakan warga Indonesia dan isterinya rakyat tempatan berusia 56 tahun, maut di tempat kejadian.

21.  IPOH 29 Jun - Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu membaca khutbah dan menunaikan solat Jumaat bersama 750 pegawai dan anggota tentera Batalion Ke-23 RAMD Kem Guar Permai di surau kem berkenaan hari ini. Solat Jumaat diimamkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan dan Pembangunan Koridor negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

22.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Calon-calon yang bertanding pada pemilihan UMNO kali ini hanya dengan satu niat iaitu untuk memperkuatkan semula parti keramat orang Melayu tersebut. Calon Majlis Tertinggi UMNO, Tun Faisal Ismail Aziz berkata, calon-calon yang bertanding tidak pernah terfikir untuk mendapatkan imbuhan. Tambahan UMNO kini bukan lagi parti pemerintah sebaliknya adalah parti pembangkang.

23.  KOTA SAMARAHAN 29 Jun - Divisyen Pertama Infantri Malaysia (1 Divisyen) akan terus menjadi sebuah ketumbukan yang efisien dan utuh dalam menjalankan tanggungjawab diberikan khususnya soal keselamatan dan kedaulatan negara. Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Toh Choong Siang berkata, hasrat tersebut dapat dicapai melalui kerjasama semua warganya.

24.  KANGAR 29 Jun - Calon Presiden UMNO, Khairy Jamaluddin mengakui agak kecewa dengan kenyataan Tengku Razaleigh Hamzah yang menyindir beliau ‘memandai’ kerana mengambil keputusan bertanding jawatan nombor satu parti itu. Dalam kenyataan-kenyataan awal Tengku Razaleigh sebelum ini, MP Gua Musang itu sentiasa menegaskan bahawa UMNO mesti meraikan keterbukaan, demokrasi dan persaingan sihat di dalam parti.

25.  PUTRAJAYA 29 Jun - Lebih 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diketuai Penasihat Majlis Perundingan Melayu (MPM), Tun Hanif Omar menyerahkan Memorandum Mendaulatkan Bahasa Melayu Dalam Pentadbiran Kerajaan Malaysia kepada wakil Menteri Kewangan, Lim Guan Eng. Memorandum itu diterima oleh SUB Strategi Korporat dan Komunikasi Kementerian Kewangan, Suhaili Ahmad.

26.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Kuasa eksekutif atau menteri khususnya yang menjaga hal ehwal Islam di negara ini perlu dipantau supaya tidak terlalu berkuasa, sehingga mengatasi peranan raja-raja Melayu sebagai ketua agama Islam di negeri-negeri seperti mana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, kata Pensyarah Pengajian Islam di Pusat Pengajian Islam Oxford, Datuk Dr. Muhammad Afifi Al-Akiti.

27.  JAKARTA 29 Jun – PM Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad membayangkan kemungkinan untuk menghidupkan semula projek kereta Malaysia-Indonesia untuk pasaran ASEAN. Idea itu pernah diketengahkannya pada Februari 2015 semasa memandu uji sebuah kereta Proton dengan Presiden Indonesia Joko Widodo duduk di bahagian penumpang hadapan.

28.  PUTRAJAYA 29 Jun. - Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dituntut untuk memohon maaf kerana menggunakan bahasa selain Bahasa Kebangsaan dalam kenyataan rasmi kementerian berkenaan. Bekas KPN, Tun Hanif Omar berkata, perkara berkenaan perlu dilakukan kerana PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad juga mengakui perbuatan tersebut sebagai satu kesilapan.

29.  KUCHING 29 Jun - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang warga India dilaporkan hilang setelah terjatuh dari tongkang di Jeti Baru Hock Seng Lee, Muara Tabuan di sini sejak tiga hari lalu ditemukan tengah hari tadi. Pusat Gerakan Operasi (PGO), Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri berkata, mayat tersebut ditemukan tersangkut pada bahagian akar pokok di Kampung Sejingkat pada pukul 12.37 tengah hari.

30.  JAKARTA 29 Jun – Malaysia dan Indonesia sepakat untuk meningkatkan hubungan dua hala bagi memastikan kedua-dua negara terus mengecapi manfaat bersama. Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, keakraban dua negara jiran itu akan diperkukuhkan dalam semua aspek kerjasama termasuk politik dan ekonomi.

31.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Permodalan Nasional Berhad (PNB), anak syarikat pelaburan bagi Yayasan Pelaburan Bumiputera (YPB) me¬ng¬umumkan Tan Sri Abdul Wahid Omar akan bersara sebagai Pengerusi Kumpulan PNB dan Pemegang Amanah YPB berkuat kuasa 30 Jun 2018. PNB dalam masa yang sama turut mengumumkan bahawa Tan Sri Dr. Zeti akan dilantik sebagai Pengerusi Kumpulan PNB berkuat kuasa 1 Julai 2018.

32.  PUTRAJAYA 29 Jun - Mahkamah Persekutuan sebentar tadi mengekalkan sabitan dan hukuman mati terhadap seorang bekas pengawal keselamatan kerana membunuh seorang kerani bank yang juga teman wanitanya dengan menikam mangsa sebanyak 76 kali, hampir tujuh tahun lalu. Panel lima hakim diketuai oleh Tan Sri Hasan Lah memutuskan demikian terhadap perayu pertama, Muhammad Faizul Mohd. Ali, 26, selepas menolak rayuan akhirnya.

33.  JAKARTA 29 Jun – Kumpulan penyelamat yang menggunakan dron dasar laut dalam misi mencari dan menyelamat (SAR) me¬nemukan beberapa mayat dan motosikal dipercayai daripada sebuah feri yang karam di Danau Toba pada minggu lalu. Feri KM Sinar Bangun, feri kayu sepanjang 17 meter, terbalik selepas dilanda ribut dan tenggelam pada ke

dalaman 450 meter.

34.  MELAKA 29 Jun - Mahkamah Majistret di sini menjatuhkan hukuman penjara enam bulan ke atas seorang peniaga alat ganti kenderaan kerana mengugut dan menghalang tugas seorang anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) di Jonker Walk di sini baru-baru ini. Soon Wei Meng, 42, dari Batu Berendam di sini mengaku bersalah atas dua pertuduhan yang dibacakan terhadapnya.

35.  KLANG 29 Jun - Polis menahan seorang lagi lelaki warga asing dipercayai suspek utama bagi membantu siasatan berhubung kes bunuh pemandu Grab, Aiman Nosri, 27, yang ditemukan maut di dalam kereta miliknya di Taman Selayang Makmur, Gombak dekat sini Sabtu lalu. Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor berkata, lelaki berusia 20 tahun itu ditahan malam tadi di Gombak.

36.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Tan Sri Syed Hamid Albar hari ini mengumumkan keluar UMNO selepas beberapa dekad bersama-sama menjadi ahli dan pemimpin parti tersebut. Alasan beliau meninggalkan UMNO disebabkan parti itu sudah lari daripada perjuangan asal dan hanya mengutamakan kelangsungan peribadi pemimpin berbanding mengambil berat hal rakyat.

37.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Lelaki berusia 21 tahun yang merupakan suspek dalam kes bunuh seorang kanak-kanak perempuan berumur tiga tahun di Jalan Kuang Gunung 4, Taman Kepong di sini akan didakwa pada Isnin depan. Suspek yang merupakan bapa saudara kanak-kanak itu akan dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

38.  BATU PAHAT 29 Jun - Dua budak lelaki yang menunggang basikal lajak parah dipercayai terlibat dalam kemalangan dengan sebuah kereta di Jalan Ciku, Taman Sri Aman dekat Yong Peng, sebentar tadi. Dalam kejadian pukul 1.15 petang itu, kedua-dua mangsa yang berusia 11 tahun dipercayai menaiki sebuah basikal dengan salah seorang daripadanya membonceng basikal yang dipercayai telah diubah suai.

39.  JOHOR BAHRU 29 Jun - Seorang wanita cedera parah disyaki ditikam oleh kekasihnya di hadapan asrama pekerja di sebuah flat di Lima Kedai, Gelang Patah, kelmarin. Difahamkan, mangsa yang berusia 20 tahun cedera di bahagian perut dan tangan kiri dalam kejadian pukul 8.48 malam.

40.  KUALA LUMPUR, 29 Jun - Portal berita Bahasa Arab Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) disaran menjadi bahan pembelajaran utama pelajar jurusan Bahasa Arab tempatan dalam memantapkan kemahiran dan penguasaan bahasa berkenaan. Pengarah Pertubuhan Pendidikan, ISESCO Malaysia Dr Abdul Razif Zaini, yang membuat saranan itu, berkata pembelajaran Bahasa Arab melalui berita adalah medium terbaik dan mampu membantu pelajar meningkatkan keupayaan serta penguasaan bahasa di tahap terbaik.

41.  MELAKA, 29 Jun - Sebanyak 23 premis menjual makanan dan minuman di sekitar daerah Melaka Tengah diarah tutup dalam pemeriksaan melibatkan 731 premis yang dilaksanakan Jabatan Kesihatan negeri menerusi 30 Op Keselamatan Makanan dalam tempoh Januari hingga Mei lepas. Tindakan berkenaan dilakukan di bawah Peraturan-peraturan Kebersihan Makanan 2009 ekoran kegagalan pengusaha makanan mematuhi peraturan, kualiti dan tahap kebersihan dalam aspek penyediaan serta pengendalian makanan yang ditetapkan.

42.  GEORGE TOWN, 29 Jun - Pulau Pinang mengumumkan trafik penumpang di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL) kini mencecah 3,075,643 sepanjang Januari hingga Mei 2018. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Pelancongan, Warisan, Kebudayaan dan Kesenian negeri Yeoh Soon Hin berkata ia melibatkan peningkatan 5.77 peratus berbanding tahun lepas untuk tempoh sama.

43.  KUALA LUMPUR, 29 Jun - Kementerian Sumber Manusia telah meluluskan perluasan perlindungan keselamatan sosial kepada suami atau isteri yang bekerja dengan pasangannya di dalam perusahaan di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (Akta 4) dan Akta Sistem Insurans Pekerjaan (Akta 800), berkuat kuasa 1 Julai ini.

44. KUALA LUMPUR, 29 Jun - Akibat merompak sebuah beg milik seorang wanita, seorang buruh dihukum penjara 28 bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini. Muhammad Abdul Razak Sjahbudin, 25, mengaku bersalah melakukan rompak terhadap pekerja swasta Norliza Abdul Rahman, 48, iaitu satu beg h

itam mengandungi dokumen peribadi dan alat solek.

45.  KOTA KINABALU, 29 Jun - Seramai 34 pelajar cemerlang Sabah menerima biasiswa daripada syarikat petroleum negara, Petronas, menerusi Program Penajaan Pendidikan Petronas (PESP) tahun ini. Mereka adalah sebahagian daripada 300 pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 yang menerima biasiswa PESP itu.

46.  SHAH ALAM, 29 Jun - Tiga lelaki terlepas daripada hukuman mati selepas Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas dan membebaskan mereka daripada pertuduhan membunuh seorang lelaki, tiga tahun lepas, tanpa dipanggil membela diri.
Hakim Datuk Ghazali Cha membuat keputusan itu selepas berpuas hati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap M. Paramaguru, 41; K. Alagasuveeran, 42 dan R. Sathies, 33.

47. IPOH, 29 Jun - Matta Fair 2018 yang akan berlangsung pada September di sini menyasarkan hasil jualan sebanyak RM42 juta berbanding RM40 juta pada ekspo sama tahun lepas. Pengerusi Penganjur Matta Fair 2018, K. Sugumaran berkata ekspo yang akan berlangsung di pasar raya AEON Big Falim di sini selama tiga hari bermula 7 Sept, menawarkan pelbagai pakej dan tawaran pelancongan yang menarik bagi mereka yang gemar melancong.

48.  MELAKA, 29 Jun - Seorang lelaki ditemui lemas di Sungai Melaka, Jalan Bunga Raya Pantai di belakang Hospital Putra di sini, petang semalam. KPD Melaka Tengah ACP Afzanizar Ahmad berkata hasil maklumat orang awam, pihak Bomba dan Penyelamat menemui mayat lelaki itu, yang lengkap berpakaian kemeja T dan berseluar panjang, dalam keadaan meniarap.

49.  KUALA LUMPUR, 29 Jun - AirAsia telah membatalkan kebanyakan penerbangan ke dan dari Bali hari ini berikutan penutupan lapangan terbang di pulau peranginan Indonesia itu susulan letusan gunung berapi Gunung Agung yang melepaskan abu lebih dua kilometer ke udara. Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai ditutup hari ni dari 3 pagi hingga 7 malam (sama waktu seperti di Malaysia).

50.  KUALA LUMPUR, 29 Jun - Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) menangguhkan pelaksanaan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kumpulan Tiga Siri 15/2018. Menurut kenyataan JLKN hari ini, penangguhan itu dilakukan kerana jumlah pengambilan pelatih program itu bagi tahun ini melebihi sasaran pengambilan peserta iaitu 20,022 orang.

51.  BANGI, 29 Jun - TPM Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata kesucian institusi wakaf tidak harus dicemari dengan perlakuan memperkayakan diri oleh mana-mana individu yang diamanahkan menguruskannya. Sebagai instrumen yang boleh membantu entiti perniagaan, institusi wakaf tidak boleh dijadikan platform bagi mana-mana pengerusi atau anggota lembaganya untuk mengumpul kekayaan diri sendiri.

52.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Lawyers for Liberty menggesa kerajaan memansuhkan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan bukannya mengkaji semula. Pengarah Eksekutif, Latheefa Koya berkata, Malaysia mempunyai beberapa undang-undang untuk menyelesaikan isu keselamatan negara termasuk Akta Pencegahan Keganasan 2015 (POTA) dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan Akta Pencegahan Jenayah 1959.

53.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka dibenarkan keluar dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dalam tempoh sehari dua ini. Isteri beliau yang juga TPM, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail berkata, kesihatan Anwar sudah semakin baik selepas mendapat rawatan pakar.

54.  JOHOR BAHRU 29 Jun - UMNO negeri ini tidak khuatir akaun parti itu dibekukan, malah bersedia untuk memberi kerjasama kepada SPRM bagi melancarkan siasatan yang dijalankan. Langkah tersebut tidak harus ditakutkan kerana UMNO negeri ini mempunyai rekod bagi setiap aliran wang dan berharap tindakan itu (pembekuan akaun) bersifat sementara.

55.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Rizab Malaysia tetap boleh guna pada akhir Mei 2018 dengan aset rizab rasmi berjumlah AS$108.46 bilion (RM437.85 bilion) mengikut format Standard Penyebaran Data Khas Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF SDDS). Menurut Bank Negara Malaysia (BNM), aset mata wang asing lain berjumlah AS$90

7.4 juta (RM3.6 bilion).

56.  NEW YORK 29 Jun – Twitter Incorporation semalam melancarkan ‘Ads Transparency Center’ bagi membolehkan penggunanya melihat semua iklan yang dile¬takkan dalam media sosial ber¬kenaan. Langkah itu dibuat selepas Twitter berdepan dengan tindakan undang-undang Amerika Syarikat (AS) berhubung maklumat tidak lengkap mengenai perbelanjaan iklan dalam media sosial berkenaan terutamanya berkaitan kempen politik di negara ini.

57.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Malaysia mencatatkan per¬dagangan perkhidmatan antarabangsa berjumlah RM341.1 bilion pada 2017, menyumbang sebanyak 25.2 peratus daripada KDNK, kata Jabatan Perangkaan. Eksport perkhidmatan berkembang ke¬¬pada RM159.2 bilion daripada RM147.6 bilion pada 2016 manakala import meningkat sebanyak 9.3 peratus kepada RM182 bilion daripada RM166.5 bilion sebelumnya.

58.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Perkara 10 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan hak berpersa-tuan perlu dipinda bagi memboleh¬kan Undang-Undang Antilompat Parti diwujudkan segera kerana ia melibatkan amanah yang diberikan rakyat selain moral wakil rakyat tersebut, kata Penganalisis Politik dan Pengamal Undang-Undang di UIAM, Prof Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood.

59.  PUTRAJAYA 29 Jun – Kementerian Pendidikan akan me¬lak¬sanakan perpindahan enam Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) serta meneliti secara objektif mengenai pembinaan 10 SJKC baharu berdasarkan situasi kewangan semasa dan isu-isu ketelusan, kata Menterinya, Dr. Maszlee Malik.

60.  KUALA LANGAT 29 Jun – Nyawa seorang ibu berakhir di tangan anak kandungnya apabila dia ditikam menggunakan pisau di kediamannya di Taman Langat Utama, Kampung RTB Bukit Changgang di sini, hari ini. Mangsa, Mardziah Muhamad Yusof, 50, maut di bahagian dapur rumahnya setelah mengalami kecederaan di bahagian kepala setelah ditikam anak keenam daripada 10 beradik berusia 20 tahun.

BERITA SUKAN:

1.  KAZAN 29 Jun - Argentina dan Lionel Messi perlu segera mendapatkan prestasi terbaik esok jika berhajat melangkah lebih jauh dalam Piala Dunia apabila mereka bertemu Perancis, pasukan yang masih belum mempamerkan standard sebenar mereka. Perlawanan sulung peringkat 16 terbaik di Rusia itu menjanjikan satu pertemuan menarik melibatkan dua pasukan pilihan yang masih gagal mempamerkan taring mereka.

2.  SOCHI, Rusia 29 Jun - Gandingan pertahanan terbaik Uruguay pada Piala Dunia setakat ini, bersedia menggalas tanggungjawab berat untuk menghalang seteru lamanya, Cristiano Ronaldo apabila Uruguay dan Portugal bertemu di Sochi, Ahad ini (awal pagi waktu Malaysia).

3.  SARANSK, Rusia 29 Jun – Panama menamatkan penampilan pertama mereka dalam Piala Dunia dengan tewas semua perlawanan peringkat kumpulan malah menjadi pasukan terbanyak dibolosi dan hanya sedikit gol berjaya dihasilkan. Jurulatih Panama, Hernan Gomez yang berbangga dengan pencapaian pemainnya berang apabila skuad kendaliannya itu dilabel sebagai pasukan terburuk di Rusia apabila menegaskan Panama yang menduduki tangga ke-55 dunia berani memberikan saingan walaupun berdepan kekurangan dalam persiapan.

4.  SEPANG 29 Jun – Selepas memenangi kerusi Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tanpa pertandingan, Datuk Hamidin Mohd. Amin mendedahkan beliau telah menerima permohonan daripada beberapa individu yang berminat untuk mengisi kerusi Setiausaha Agung yang bakal dikosongkannya.

5.  SAMARA, Rusia 29 Jun – Jurulatih Colombia, Jose Pekerman berkata, dia bimbang terhadap kecederaan yang menimpa perancang berpengaruh, James Rodriguez selepas pemain itu kelihatan terhincut-hincut keluar padang sewaktu melakar kemenangan 1-0 ke atas Senegal yang memastikan slot ke peringkat 16 terbaik buat pasukan Amerika Selatan itu pada Piala Dunia.

6.  VOLGOGRAD, Rusia 29 Jun - Jurulatih Jepun mempertahankan taktik negatif yang diterapkan skuad bimbingannya yang berjaya mengesahkan tempat ke peringkat 16 terbaik pada Piala Dunia menerusi rekod fair play, walaupun tewas 0-1 kepada Poland, semalam. Bunyi siulan dan ejekan kedengaran daripada 42,189 penonton di dalam stadium di Volgograd yang ternyata kurang berpuas

hati terhadap corak permainan mengarut yang dipamerkan pada perlawanan terakhir Kumpulan H itu.

7.  KALININGRAD 29 Jun - Gol tunggal daripada Adnan Januzaj membolehkan Belgium menamatkan aksi peringkat Kumpulan G selaku pendahulu selepas menewaskan England dengan keputusan 1-0 di Stadium Kaliningrad, sebentar tadi. Ini bermakna Belgium akan menentang pasukan di kedudukan kedua Kumpulan H iaitu Jepun manakala England selaku naib juara Kumpulan G bakal bertemu juara Kumpulan H, Colombia dalam aksi pusingan kedua Piala Dunia 2018 pada Selasa ini.

8.  KUALA LUMPUR 29 Jun – Walaupun semakin menghampiri penghujung karier, Datuk Lee Chong Wei memberi bayangan untuk terus beraksi hingga Sukan Olimpik Tokyo 2020. Pemenang tiga pingat perak Sukan Olimpik berusia 36 tahun itu masih berada dalam prestasi terbaik selepas mudah melangkah ke separuh akhir Terbuka Malaysia hari ini dengan menundukkan juara dunia dari Denmark, Viktor Axelsen 21-17, 21-9.

9.  KUALA LUMPUR 29 Jun - Harapan untuk menyaksikan Goh Jin Wei melakar satu lagi kejutan terbesar di kejohanan badminton Terbuka Malaysia tidak kesampaian selepas tewas kepada pemain No.1 dunia, Tai Tzu Ying di suku akhir, hari ini. Dalam aksi di Axiata Arena, Bukit Jalil, di sini menyaksikan pemain No.1 negara itu tidak mampu menandingi kepantasan dan ketangkasan pemain Taiwan itu selain terpaksa akur dengan kekalahan 15-21, 15-21.

10.  KUALA LUMPUR, 29 Jun - Skuad wanita negara mengekalkan rekod kemenangan 100 peratus di kejohanan Hoki Siri Terbuka Wanita 2018 selepas menewaskan tuan rumah, Singapura 5-0 di Stadium Sengkang pada aksi terakhir peringkat liga sepusingan (round robin) hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat