Skip to main content

Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri

Kritikan Za'ba tentang orang yang selalu mengharapkan orang lain hatta untuk perkara ibadah pun dianggap diibaratkan umpama "kutu di atas kepala".

Za'ba mengkritik hebat mereka yang tidak bergantung pada diri sendiri. Beliau menyentuh mengenai orang yang tidak mahu beramal ibadat dan mengharapkan pada sedekah tahlil dari orang ramai bila mereka sudah meninggal untuk bantuan masuk ke syurga.

Malah dengan nada sinis Za'ba berkata ada juga yang mengharap syafaat dari Rasullullah untuk ke syurga. Beliau menyatakan bahawa Rasulullah akan malu dengan umatnya hanya mengharap syafaatnya tanpa mahu beramal ibadat. Sedangkan amal ibadat itu adalah tanggungjawab diri masing2.Ia seperti dinyatakan dalam:

"Akan tetapi jika "semuanya" orang Islam hendak jadi begitu - hendak masuk ke syurga dengan jalan syafaatnya dan permohonan Rasullullah sahaja menolongnya,bukan dengan jalan amal sendiri atau dengan jalan kelayakan sendiri dari sebab amalnya itu - nescaya tentulah akan memberi malu besar kepada Rasulullah hendak memohon ke hadirat Tuhan"

Menurut Za'ba ini adalah punca mengapa orang melayu dan orang Islam menjadi mundur. Mereka terlalu berharap pada orang lain untuk mendapatkan sesuatu.

Sikap kononnya "saya tak mampu" atau merendah diri tidak kena pada tempat ini menjadi punca melayu menjadi mundur. Selain itu malas juga menjadi punca mengapa Melayu mundur.

Malahan Za'ba menyatakan bahawa melayu mundur kerana mereka mereka berada di tanah air mereka sendiri dan mendapat satu keistimewaan disini.

Kalau mengikut kata Tun Mahathir, Melayu perlukan tongkat. Ini berbeza dengan sikap pendatang yang perlu berusaha sendiri tanpa ada bantuan untuk meneruskan hidup.

Dek kerana itulah mereka boleh berjaya di Tanah Melayu ini. Mungkin pada masa buku ini ditulis Za'ba menggambarkan tentang orang Cina.

Tetapi jika diteliti pada zaman sekarang ia bukan lagi orang Cina yang telah berjaya tetapi lebih kepada orang Indonesia dan Bangladesh yang sanggup membuat apa sahaja pekerjaan di negara ini tidak kira siang dan malam untuk mendapatkan rezeki.

Lihat sahaja di mana2 di Kuala Lumpur atau pun di tanah ladang pekerja mereka adalah rakyat Indonesia ataupun Bangladesh.

Melayu tidak mahu berusaha untuk mendapatkan sesuatu. Kalau mahu belajar perlu dapatkan bantuan pinjaman kalau tak anak2 takkan dapat menyambung pelajaran. Kalau mahu bekerja mahu ada orang dalam yang tolong, kalau mahu berniaga kena dapatkan suntikan modal dari kerajaan tanpa mahu berusaha berjimat dan menyimpan wang untuk keluarkan modal sendiri.

Di samping itu Za'ba juga menyentuh tentang isu "bertaklid buta" atau mengikut saja apa yang telah mereka pelajari tanpa mahu bertanya mengapa ia begitu, atau mengkaji bagaimana ia begini. Menerima bulat2 apa yang telah diajarkan oleh guru. Isu ini ada juga dibincangkan oleh Mufti Perlis.

Bertaklid buta ini menyebabkan umat Islam menjadi mundur dan kejatuhan empayar Islam dulu kerana manusia malas berfikir dan tiada lagi teknologi atau penemuan2 baru yang boleh memberi impak kepada tamadun Islam.

Mereka hanya berharapkan pada apa yang telah ditemui oleh tuk-tuk guru mereka tanpa ada kemahuan untuk mengkaji dengan lebih mendalam lagi. Alasannya kerana takut nanti orang kata kita menyimpang dari agama dan akan menyebabkan perselisihan faham dalam hal berkaitan agama.

Za'ba menyimpulkan perselisihan faham ini dengan satu hadis "Perselisihan faham antara orang2 umatku adalah satu rahmat dari Tuhan". (namun tidak dinyatakan pula riwayat hadis ini). Saya amat tertarik dengan satu perenggan yang ditulis oleh Za'ba tentang kepelbagaian Mazhab:

     "Maka hanyalah orang2 kemudian yang kurang pengenalan sahaja telah menyempitkan     kawasan ini dengan menghukumkan tidak boleh berpindah2 dari satu mazhab kepada lain mazhab jika tidak diketahui semuanya kaedah2 tiap2 mazhab itu sebagaimana ahli2nya sendiri. Padahal kita dan kebanyakan orang alim kita pun, pengajian atau Mazhab Shafi'e atau Hanafi sahaja pun tidak boleh terhabiskan seumur hidup!!
Sesungguhnya inilah pemandangan orang yang sempit hatinya, sempit fikirannya dan sempit kira2 -orang yang tiada harapan boleh maju dan bersendiri dalam hal ehwal pengajian agamanya!!"

Za'ba juga membincangkan tingkat2 kejahatan dan kebajikan. Za'ba juga mengaitkan kebajikan dan kejahatan dengan konsep "beriman" dan mengkritik ulama2 yang menekankan konsep "beriman" hanya tentang buat amal ibadat seperti solat, puasa ataupun bertasbih beribu2 kali dan sebagainya.

BagiZa'ba solat bukan hanya untuk masuk syurga malahan ia sebenarnya adalah untuk memperbaiki diri sendiri.

Menurutnya segala amal ibadat iaitu solat, puasa atau bertasbih beribu2 kali itu merupakan asas untuk seseorang melakukan kebajikan dan bukan semata2 masuk syurga.

Za'ba juga dapat memahamkan aku betapa bila kita solat bukan untuk masuk syurga tetapi hanya kerana Allah Taa'la.

Malahan menurut Za'ba tiada jaminan mereka yang solat,puasa itu masuk syurga jika masih lagi mengumpat, makan rasuah dengki dan riak. 

Copy from:
http://apayangkubaca.blogspot.com/2011/01/perangai-bergantung-pada-diri-sendiri.html?m=1

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat