Skip to main content

Napoleon Seorang Islam

Benarkah Napoleon Bonaparte, jeneral perang Perancis ini masuk Islam? Kenapa tidak? Berpuluh puluh tahun Napoleon pernah berada di Mesir dan sering berinteraksi dengan masyarakat dan dunia Islam. Dalam pencarian agamanya, kemungkinan Napoleon mempelajari dan tertarik pada Islam seperti yang dialami pada berjuta-juta mualaf lain hingga hari ini.
sumber dari google

Bagi pembaca sejarah, nama Napoleon mungkin sudah tidak asing lagi. Tahukah anda bahawa ada khabar menarik yang menyebutkan musuh ketat Inggeris pada zaman itu adalah seorang Muslim. Tapi ingat, khabar ini bukannya tanpa kontroversi.

Laporan mengenai Napoleon menjadi Muslim ini pernah dilaporkankan dalam harian rasmi Perancis, Le Moniteur Universel (terbit dalam kurun 1789-1868). Disebutkan Napoleon secara rasmi menjadi Muslim pada 1798. Kutipan berita inilah yang kemudian dimuat dalam buku Satanic Voices- Ancient and Modern karya David Musa Pidcock tepatnya pada halaman 61.

Buku Pidcock ini terbit pada 1992, demikian tulisan yang dikutip media.isnet.org. Pidcock juga menuliskan bahawa Napoleon memilih nama Ali sebagai nama barunya, sehingga menjadi Ali Napoleon. Rupanya Napoleon sempat diilhamkan oleh orang kepercayaannya, Pengarah Jacques Menou, yang kemudian menjadi Pengarah Abdullah-Jacques Menou. Beliau kemudian menikahi seorang wanita Mesir yang bernama Siti Zoubeida. Diyakini mempunyai garis keturunan dari Nabi Muhammad saw.
Napoleon Bonaparte
Napoleon disebut-sebut mengakui keunggulan hukum Islam, bahkan berniat memohon pelaksanaannya di Perancis. Prinsip-prinsip syariah itu pernah dimasukkan ke dalam Civil Code Napoleon atau undang-undang yang ditulis oleh Napoleon. Code Napoleon ini kemudian menjadi inspirasi kepada perlembagaan Perancis dan perlembagaan negara-negara taklukan Napoleon di Eropah.

Tunggu dulu, ternyata penerapan prinsip syariah dalam undang-undang Perancis ini ada contohnya di dunia kontemporari. Berita yang ditulis media.isnet.org ini menyebutkan, salah satunya adalah ketika kejadian kemalangan maut pada tahun 1997 yang menyebabkan kematian Puteri Diana dari Britain dan teman lelakinya, Dodi al-Fayed. Para jurugambar yang mengambil gambar insiden tersebut telah didakwa dibawah perundangan Perancis.

Dakwaan itu menyebut, para jurugambar turut bersalah "kerana tidak membantu ketika mereka berada di lokasi kejadian ". Menurut Pidcock, prinsip ini konon berasal dari undang-undang syariah hasil ijtihad dari Imam Malik. Lebih jauh lagi, hubungan Napoleon dengan Islam diungkap juga dalam Bonaparte and Islam atau versi Prancisnya, Bonaparte et Islam, tulisan Christian Cherfils.

Napoleon Bonaparte seorang Jeneral dan Maharaja Perancis lahir di Ajaccio, Corsica pada 1769. Namanya terdapat dalam urutan ke-34 dari Seratus tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah yang ditulis oleh Michael H. Hart. Kerjaya tentera Napoleon menjadikan paradoks yang menarik. Kegeniusan gerakan taktiknya amat memukau dan bila diukur dari segi itu, boleh jadi dia boleh dianggap seorang jendral terbaik sepanjang zaman. 

Sebagai seorang yang berkuasa dan berdaulat penuh terhadap negara Perancis sejak ogos 1793, seharusnya dia merasa puas dengan segala apa yang telah diperolehnya itu. Tapi rupanya kemegahan dunia belum boleh memuaskan batinnya. Agama yang dianutnya waktu itu tidak boleh membuatkan Napoleon Bonaparte merasa tenang dan damai. Akhirnya pada tarikh 02 Julai 1798, 23 tahun sebelum kematiannya ditahun 1821, khabarnya Napoleon Bonaparte menyatakan keIslamannya di hadapan dunia Antarabangsa. Namanya berubah menjadi ' Aly (Ali) Napoleon Bonaparte '. 

Apa yang membuat Napoleon ini lebih memilih Islam daripada agama lamanya iaitu Kristian? bukan hanya sekadar isu, berikut penuturannya sendiri yang pernah dimuat di majalah Genuine Islam, edisi Oktober 1936 terbitan Singapura.

"I read the Bible ; Moses was an able man , the Jews are villains , cowardly and cruel . Is there anything more horrible than the story of Lot and his daughters ? " " The science which proves to us that the earth is not the centre of the celestial movements has struck a great blow at religion . Joshua stops the sun ! One shall see the stars falling into the sea ... I say that of all the suns and planets , ... "

( "Saya membaca Bible ; Musa adalah orang yang mampu, sedang orang Yahudi adalah bangsat, pengecut dan jahat. Adakah sesuatu yang lebih dahsyat daripada kisah Lut beserta kedua puterinya? " (Lihat Kejadian 19:30-38) "Sains telah menunjukkan bukti kepada kita, bahawa bumi bukanlah pusat sistem suria dan ini merupakan pukulan hebat terhadap agama Kristian. Yosua menghentikan matahari (Yosua 10 : 12-13). Orang akan melihat bintang-bintang berjatuhan kedalam laut.... saya katakan, semua matahari dan planet-planet ....")

Selanjutnya Napoleon Bonaparte berkata :

" Religions are always based on miracles , on such things than nobody listens to like Trinity . Isa called himself the son of God and he was a descendant of David . I prefer the religion of Muhammad . It has less ridiculous things than ours ; the turks also call us idolaters . "

( "Agama-agama itu selalu didasarkan pada hal-hal yang ajaib, seperti halnya Trinitas yang sukar difahami. Jesus memanggil dirinya sebagai anak Tuhan, padahal dia keturunan Daud. Saya lebih meyakini agama yang dibawa oleh Muhammad. Islam terhindar jauh dari kelucuan-kelucuan ritual seperti yang terdapat di dalam agama kita (Kristian) ; Bangsa Turki juga menyebut kita sebagai orang-orang penyembah berhala dan dewa. ")

selanjutnya :

" Surely , I have told you on different occations and I have intimated to you by various discourses that I am a Unitarian Musselman and I glorify the prophet Muhammad and that I love the Musselmans . "

("Dengan penuh kepastian saya telah mengatakan kepada anda semua pada kesempatan yang berbeza dan saya harus memperjelas lagi kepada anda di setiap ceramah, bahawa saya adalah seorang Muslim dan saya memuliakan nabi Muhammad serta mencintai orang-orang Islam.")

Akhirnya dia berkata :

" In the name of God the Merciful , the Compassionate . There is no god but God , He has no son and He reigns without a partner . "

("Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tiada Tuhan selain Allah. Ia tidak beranak dan Ia mengatur segala makhlukNya tanpa pendamping.")

Napoleon Bonaparte mengagumi Al-Quran setelah membandingkan dengan kitab sucinya terdahulu, Alkitab.

Akhirnya dia menemukan keunggulan-keunggulan Al-Quran, juga semua cerita yang melatar belakanginya. Dalam buku yang berjudul 'Bonaparte et I'Islarn oleh Cherlifs, Paris, halaman 105', Napoleon Bonaparte berkata sebagai berikut :

" I hope the time is not far off when I shall be able to unite all the wise and educated men of all the countries and establish a uniform regime based on the prinsiples of the Qur'an wich alone can lead men to happiness . "

("Saya meramalkan bahawa tidak lama lagi akan dapat dipersatukan semua manusia yang berakal dan berpendidikan tinggi untuk memajukan satu kesatuan kekuasaan yang berdasarkan prinsip-prinsip ajaran Islam, kerana hanyalah Qur'an itu satu-satunya kebenaran yang mampu memimpin manusia kepada kebahagiaan. ")

Beberapa sumber lain yang menyatakan ke - Islaman beliau :

*Buku 'Satanic Voices - Ancient and Modern' penulis David M. Pidcock (1992 ISBN : 1-81012-03-1), pada hal. 61 

*Akhbar Perancis 'Le Moniteur', yang menulis bahawa beliau masuk Islam pada tahun 1798.

*Buku 'Napoleon And Islam' dengan penulis C. Cherfils (ISBN : 967-61-0898-7).

Wallahu a'lam.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber eramuslim.com

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat