Skip to main content

Kalau Tak Tipu Bukan Dap, Kalau Tak Rasuah Bukan Umno, Kalau Tak Dadah Bukan PPBM, Kalau Tak LGBT Bukan PKR

SEAWAL 1 April 2020 lagi, sebuah badan hak asasi manusia berpusat di Geneva, Switzerland, bernama Centre for Civil and Political Rights (CCPR Centre) telah membuat satu ‘tracking tool’ bagi mengesan negara-negara yang telah membuat pengisytiharan darurat bagi menangani pandemik COVID-19.

Data yang mereka kumpulkan pada waktu itu menunjukkan bahawa 79 negara telah pernah membuat pengisytiharan darurat bagi menangani pandemik COVID-19, di mana negara-negara ini adalah:

1. Albania 2. Argentina 3. Armenia 4. Australia 5. Bahamas, The 6. Belgium 7. Belize 8. Bolivia 9. Bosnia and Herzegovina 10. Botswana 11. Brazil 12. Bulgaria 13. Burkina Faso 14. Cape Verde 15. Chile 16. Colombia 17. Congo, Democratic Republic 18. Costa Rica 19. Cรดte d’Ivoire 20. Dominica  21. East Timor 22. Ecuador 23. Egypt 24. El Salvador 25. Equatorial Guinea 26. Ethiopia 27. Finland 28. France 29. Gabon 30. Guatemala 31. Haiti 32. Honduras 33. Hungary 34. Iceland 35. Indonesia 36. Iraq 37. Israel 38. Italy 39. Jordan 40. Kazakhstan 41. Kyrgyzstan 42. Lebanon 43. Lesotho 44. Liberia 45. Libya 46. Lithuania 47. Luxembourg 48. Malawi 49. Mali 50. Mauritius 51. Mexico 52. Moldova 53. Montenegro 54. Morocco 55. Mozambique 56. Namibia 57. New Zealand 58. Niger 59. Palestine 60. Panama 61. Paraguay 62. Peru 63. Philippines 64. San Marino 65. Senegal 66. Sierra Leone 67. Slovakia 68. South Africa 69. Spain 70. Sudan 71. Switzerland 72. Thailand 73. Togo 74. Tunisia 75. United States 76. Uruguay 77. Vanuatu 78. Venezuela 79. Zimbabwe

Bilangan 79 negara yang telah pernah membuat pengisytiharan darurat ini seharusnya telah meningkat jauh lebih tinggi ekoran sela masa agak jauh antara tarikh ini dikumpulkan dan sekarang.

Malangnya, dalam Sinar Live bertajuk ‘Batal Darurat Ok Atau Tak?’ semalam, Ahli Parlimen Segambut dari DAP, Hannah Yeoh, dengan yakinnya menyebut ‘COVID ini bukan sahaja satu masalah yang unik untuk rakyat Malaysia, COVID ini berlaku di banyak negara yang lain dan kita lihat juga di negara lain mereka tidak perlu melancarkan darurat untuk menyelesaikan COVID.’

Ahli Parlimen Segambut, yang berkelulusan undang-undang, ini ada baca atau tidak? Kalau mahu kelirukan rakyat Malaysia sekalipun, berpada-padalah wahai Yang Berhormat.

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 28/1/2021

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat