Tuesday 22 December 2020

Kita Sudah Tiada Masa

" Yang mereka nanti-nanti tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (untuk mencabut nyawa mereka) atau kedatangan (siksa) Tuhanmu atau kedatangan beberapa ayat Tuhanmu. Pada hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah; Tunggulah olehmu sesungguhnya Kami pun menunggu (pula)" . (QS al-An’am [6]: 158).

Dalam surat al-An’am ayat 158 disebutkan " tanda-tanda atau ayat Tuhanmu" , yang dimaksudkan adalah tanda-tanda kiamat, dalam hal ini adalah munculnya Dajjal.

Sebab, disebutkan dalam sebuah hadits, bahwa Rasulullah Saw. telah bersabda: " Tiga hal apabila telah muncul (terjadi) maka tiada bermanfaat lagi sebuah keimanan bagi seorang yang belum beriman (sebelumnya): Dajjal, dabbah, dan terbitnya matahari dari arah barat" .


No comments:

Post a Comment

Jangan jadi alat di akhir zaman

Pada akhir zaman ini, budaya fitnah dilihat berleluasa dalam masyarakat sehingga kadangkala sukar untuk mengenal pasti antara pihak yang ben...