Skip to main content

Melayu Oh Melayu

Bila kita bawak kempen #BMBF.
Macam-macam komen busuk keluar.
Melalut meleret-leret masuk isu yang tak relevan pun.

Hujah paling mudah Rokok.

Mulalah sebut, rokok kenapa tak boikot, kedai Melayu sembelih ayam sambil hisap rokoklah sekian-sekian.

Walhal, takkan kau tak tahu yang orang Islam di Malaysia dah mulakan boikot rokok ni dah lebih 20 tahun dulu.

Eh yeke bang?

Lah takkan kau tak tahu Majlis Fatwa Kebangsaan dah haramkan rokok pada 23 Mac 1995.

24 tahun dulu lagi orang Melayu Islam melalui Majlis Fatwa dah bincang isu mengenai “Hukum Merokok dari Pandangan Islam” dan telah bersetuju untuk memutuskan dengan jelas bahawa,
“Merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan”.

Di masjid-masjid pun ada papan tanda larangan merokok.

Di kotak rokok pun dah ada gambar-gambar yang menunjukkan kesan buruk merokok.

Iklan-iklan rokok pun dah tidak dibenarkan di kaca TV dan acara-acara sukan,
Dan yang terbaru (dah nak dekat setahun pun) larangan merokok oleh Kerajaan (KKM) di semua premis makanan.

Benda dah lama berjalan, engkau je tak sedar benda memang dah kena boikot.
Lepas cerita rokok tiba-tiba masuk pula workshop Melayu tutup sebab Melayu.

Eh apahal?

Yang ni aku tak faham,ada beribu bengkel Melayu yang ok, yang kaya raya, kau pergi fokus yang tak jadi yang gagal.

Aku baca sepuluh kali karangan tu dan cuba nampak kesinambungan #BMBF dengan cerita bengkel gagal ni.

First timelah aku baca business gagal kau salahkan customer dan tiba-tiba pukalkan kesalahan tersebut pada satu bangsa.

Tak pernah pulak aku nampak peniaga Cina atau India tulis karangan sedih-sedih business dia gagal sebab bangsa dia sekian-sekian, paling-paling dia salahkan kerajaan, tak pun GST.

Masalah dengan orang kita ni dia suka 'play victim' dan takde guts untuk owned up the mess.

Kau gagal, kau kalah?

Telan dan bangun, cuba lagi, sampai kau mati.

Bukan salah kan orang lain.

Lepas dah puas guna poin rokok dan workshop gagal...

Ada pulak Ustaz yang jual buku agama kata kenapa nak boikot-boikot bagai, buku agama dia tak laku, kenapa tak beli.

Keliru aku, kau nak suruh orang beli buku agama kau, tapi dalam masa kau kondem orang suruh buat 'preference' beli dari peniaga Muslim dan Bumiputera.

Kau sebenarnya nak orang beli buku kau ke tak ni?

Apa pening lah.

Kau salahlan pengguna Muslim tak beli buku kau, walhal satu dunia tahu, dunia penerbitan 'brick and mortar' ni memang diambang kematian.

Kalau tak revamp mengikut arus perkembangan semasa, nak pulak kalau kau memang jenis penerbit pemalas yang dok reprint aje buku-buku lama.

Siapa nak beli buku kau?

Pembaca nak benda yang segar.

Paling ironi, dalam kau duk pumpang pasal muslim tak support business buku kau,
Kau jugalah dok promote digitalbook virtual book bagai menandakan kau sedar business buku fizikal ni tak boleh nak go dah.

Sebagai kesimpulannya, golongan ni kalau tak 'alih tiang gol' mesti tak sah.

Walhal dari awal kita kata kita tak suruh BOIKOT, kita nak ajar PREFERENCE.

Mengajar orang Melayu dan Islam, untuk sedar bahawa mereka ada kekuatan kuasa beli.

Eh kalau ada orang yang bertahun mengaku kononya dia bayar taxes lebih, apa yang kau nak risau sangat dengan golongan Melayu Bumiputera yang 'tak bayar tax' ni kan.

Mesti ciput je impaknya ye dak?
And frankly to say, salah satu reason kenapa wujudnya #BMBF ni  sebenarnya adalah to educate orang Melayu that there is other alternatives on voicing their dissatisfaction.

Yang mereka punya suara dalam bentuk consumer power.

Daripada orang Melayu terpekik terlolong 13 May, Parang Terbang, bunuh sana sini..
Baiklah kita murnikan emosi tersebut, channelkan dia ke saluran yang betul, that violence is never the answer.

Dan kalau kau still nak kata 'preference' = Boikot.

Adakah kau sebenarnya nak kata,
Mandarin Speakers Prefered = Boikot Non Mandarin Speakers?

You tell me.

Credit : khairul azri

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat