Skip to main content

Menteri Perpaduan Pun Kuat Perkaumannya

ISU KAUM KIAN NAZAK TAPI APA PENYELESAIANNYA?

Daripada pengamatan umum, nampaknya isu-isu melibatkan kaum semakin nazak namun ketika yang sama tidak ada petunjuk jelas ianya ditangani dengan serius dan efektif. 

Ada jabatan yang sepatutnya bertanggungjawab secara langsung umpama melukut di tepi gantang. Ada tidak bertambah, tak ada pun tidak berkurang.

Saya semak di laman sesawang Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Jabatan Perdana Menteri, bukan main gah masing-masing. 

Yang anehnya, daripada menteri hingga ke pemandu hampir semua kaum India kecuali Setiausaha Politik beliau Melayu. Setiausaha Sulit Kanan, 3 orang Pegawai Khas, Setiausaha Akhbar, Setiausaha Sulit, Pengawal Pengiring dan 2 orang pemandu semua India. 

Yang Melayu hanya kakitangan awam seperti kerani dan sebagainya yang merupakan lantikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Jika struktur organisasi sendiri sudah menunjukkan dominasi kaum, tak perlu bicara soal perpaduan kaum. Buktikan pada masyarakat apa peranan yang telah dijalankan oleh menteri dan jabatan di bawah tanggungjawab beliau samada di peringkat pusat mahupun negeri selama ini.

Rakyat perlu diterangkan tentang bahaya isu kaum yang dibakar dan dikipas setiap masa bagaikan satay kajang. Pengalaman saya dahulu ketika dalam Cawangan Khas membuat saya jadi keliru kenapa situasi seperti ini tidak diberi perhatian khusus.

Ketika itu jika ada pergaduhan melibatkan pelajar sekolah berlainan kaum di mana selain dari bertugas dalam Cawangan Khas, saya juga menjadi pegawai perhubungan sekolah yang lebih diketahui sebagai bapa angkat sekolah, seberapa pantas akan mengatur perjumpaan kedua-dua ibu-bapa atau penjaga pelajar terbabit. 

Usaha meredakan isu ini disertai juga pengetua, penolong kanan dan guru disiplin. Ibu-bapa dan penjaga dinasihatkan mengawal tingkah-laku anak-anak bagi mengelakkan digantung sekolah atau dibuang.

Dalam tempoh seminggu atau seterusnya pemantauan dibuat jika ada tanda-tanda akan merebak pergaduhan tersebut. Anggota Cawangan Khas ditempatkan di sekolah terbabit untuk memantau dan melaporkan keadaan jika ada yang menunjukkan kemungkinan merebak pergaduhan.

Sekiranya kes melibatkan penduduk kampong, JKKK, semua yang terlibat akan dipanggil mengadakan perjumpaan sepantas mungkin untuk selesaikannya. Bagi kes-kes pergaduhan melibatkan berlainan kaum samada yang dibuat laporan polis atau tidak akan diambil tindakan segera menyelesaikannya.
Kebanyakan kes bukannya berpunca daripada sentimen perkauman. 

Alasan salah faham seperti yang sering digunakan oleh pihak akhbar atau media adalah tak masuk akal. Kes dengan jelas pekerja Melayu dan majikan Cina tidak bayar gaji bergaduh bukannya berpunca dari isu kaum. Jika pekerja Melayu dan majikan Melayu tak bayar gaji pun bergaduh juga. 

Ada satu kes seorang lelaki Melayu pukul lelaki India yang menjadi kes polis dimajukan ke pejabat saya dan setelah ditemubual ianya berpunca dari kes lelaki India tersebut meraba punggung isteri lelaki Melayu yang bertindak memukul lelaki India tersebut. Jika lelaki Melayu raba punggung isteri lelaki Melayu pun kena hentam juga.

Sampai bila masyrakat diperalatkan hanya atas nama perbezaan kaum. Sudah berpuluh tahun merdeka dan tinggal bersama-sama samada Melayu, Cina, India, Siam, Kadazan, Iban, Sikh dan sebagainya apakah masih belum cukup matang untuk berkompromi? Masalah sebenar adalah berpunca dari kepentingan politik pihak-pihak tertentu.

Jika hal kecil pun diheret ke mahkamah menggunakan Akta Hasutan, kenapa dalam kes seperti ini dianggap remeh? Waytha Moorthy Ponnusamy sila bangun dari tidur bersama gerombolan pembantu yang begitu ramai kaum India dan lakukan apa yang sepatutnya kamu lakukan. Jangan hanya menjadi opportunis kaum sendiri dan hanya muncul seperti belukang apabila nampak taik timbul di permukaan air.

Gaji dan keistimewaan yang kamu bedal bukan sedikit dan jangan ingat rakyat buta dan pekak atas tingkah laku kamu. Membiarkan semua beban dan masalah perlu diselesaikan Perdana Menteri, lebih baik kamu undur diri dari menjadi liabiliti kepada kabinet dan seluruh rakyat negara ini. Habuan kamu tibai, kerja macam hampas.

Agensi keselamatan juga diharapkan lebih tegas dalam menangani isu-isu yang dianggap perkauman kerana isu tidak berpunca daripada perkauman juga sekarang diheret untuk menjadi isu kaum yang akhirnya menggoyah kestabilan politik, ekonomi dan juga keselamatan rakyat.

Ingat pesan allahyarham Tun Abdul Razak bekas Perdana Menteri, “Kita pegawai kerajaan adalah hamba yang dipilih oleh rakyat untuk rakyat dan bertanggungjawab menyelesaikan segala masalah yang mereka hadapi”

By: Sani Ahmad

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat