Skip to main content

Orang politik memang kerjanya bergaduh


Mula mula gaduh ngan umno, kemudian gaduh ngan raja raja akhirnya gaduh sesama sendiri...

Time susah mereka boleh bersama, bila senang lenang dan berkuasa mereka bergaduh pula...

Nampaknya pemimpin melayu ni hanya hebat berpolitik sahaja.... Bab mentadbir dan menguruskan negara masih lagi di takuk lama walaupun sudah berkuasa...

Ada yang bertanya kepada saya apa masalah sebenarnya pemimpin pemimpin didalam pakatan harapan ini...?

Saya katakan mereka hanya mempunyai satu saja masalah iaitu masalah iman...

Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.
(Surah Al-Fath: 29)

Kemelut politik negara kita ini sudah membolehkan kita menafsirkan kelakuan mereka seperti didalam lagu 'bangau oh bangau'

Terlalu asyik menyalahkan orang lain dan tidak mahu memperbaiki diri sendiri malah lebih teruk lagi mereka menncari cari salah orang lain demi menutup kesilapan mereka sendiri...

Sekarang bukan lagi lagu bangau oh bangau tetapi menjadi lagu "bangang oh bangang..."

Sebenarnya hasil bumi didalam negara kita ini sudah mencukupi untuk di kongsi bersama puluhan juta rakyat di dalam negara ini.

Tetapi malangnya dek kerana ketamakan orang orang politik, para pegawai kerajaan dan para bangsawan menyebabkan khazanah negara tidak pernah cukup untuk di agihkan kepada rakyat...

Apabila rakyat marhaen menegur pemimpin  mereka beri alasan yang kita ni tak faham akan susahnya menjadi pemimpin...

Kita pulak yang dikatakan tak faham akan kesusahan mereka sebagai pemimpin...

Saya cakap begini kepada mereka, apakata kamu bertukar tempat dengan aku selama satu bulan untuk aku faham masalah kamu dan kamu duduk di tempat aku pula supaya kamu faham masalah rakyat...

Tapi tak berani pulak nak bertukar tempat... sebab dah rasa sedap.... Dulu pun mereka golongan marhaen juga, cuma bila dah duduk didalam pejabat berhawa dingin mereka sudah lupa bagaimana rasanya bahang matahari...

Sebagai pengundi kita sudah melaksanakan tanggungjawab kita kepada rakyat keseluruhannya.

Mereka tidak boleh salahkan kita apa apa kerana dulu kita pernah mengundi umno berpuluh tahun dan mereka salahkan kita kerana mengundi si perompak negara dan kita menukar undi pada penggal lepas dan lahir pula penyamun.

Maka rakyat tidak boleh salahkan kita kerana kita sudah memberi peluang kepada kedua dua pihak untuk berkhidmat tetapi mereka yang sia sia kan peluang yang kita beri...

Saya beberapa kali menyeru kepada rakan rakan keliling saya agar kita menjadi pengundi atas pagar tanpa perlu menjadi pentaksub kepada mana mana parti.

Kaedah ini lebih baik daripada menjadi pentaksub yang berjuang untuk pemimpin demi kepentingan diri...

Kita perhatikan mereka bertelagah dan kita catit... Waktu pru nanti kita kaji terlebih dahulu sebelum kita mengundi...

Kita pengundi atas pagar sebenarnya adalah penentu kepada kemenangan salah satu parti...

Pada pru lepas kita swing kepada pakatan harapan dan mereka memperolehi kejayaan...

Kita tidak ramai... Kita hanyalah 10% sahaja tetapi sudah cukup untuk menukar kerajaan...

Jawapan saya kepada soalan anak anak muda tadi ialah jadilah pengundi atas pagar.... Jangan libatkan diri dengan mana mana parti politik kerana mereka hanya memperalatkan anda semua...

Anda mungkin beranggapan diri anda sebagai SERBABOLEH tetapi mereka hanya menganggap anda sebagai SERBAGUNA semata mata...

Lebih baik anda berusaha keras mencari rezeki untuk membantu ibu dan ayah serta keluarga. Jangan membuang masa dengan masalah politik kerana masalah politik tidak akan pernah selesai...

Bangsa melayu sifatnya suka menjaga hati. Mereka takut rakan mereka berkecil hati dan rela mengorbankan hak orang lain dari bangsanya demi menjaga bangsa lain.

Tapi apabila haknya dirampas tahu pula dia mengamuk dan mengapi apikan orang lain untuk turut serta mengamuk atas nama bangsa...

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat