Skip to main content

PENGUBAT RASA KECEWA

Dunia ini berjalan dengan penuh ketidakadilan. Pihak yang kuat memangsakan yang lemah. Ada yang ditipu teraniaya. Ada yang kecewa dengan pasangannya. Ada yang jasanya dilupa walaupun demikian besar dia berbudi. Ada yang dibunuh dan diseksa. Ada yang dizalimi sekalipun dia tidak sempat mengenali siapakah penzalimnya itu. Ada yang lahir dalam suasana, atau keluarga atau negara yang sukar sehingga potensi dirinya tidak dapat dimajukan sekalipun dia seorang yang berkualiti. Sementara ada pula yang beruntung kerana keadaan keluarga dan keturunannya. Ada yang cacat, lemah dan sakit. Ada pula yang rupawan, kuat dan sihat.

Ada pula yang menggunakan kesempatan dan kebijaksanaannya untuk memerangkap ataupun menipu pihak yang tidak terduga. Ada yang dituduh dan ditohmah dusta, sedangkan dia tidak mampu membela dirinya. Ada yang disakiti tanpa alasan yang benar. Ada yang dicuri haknya. Segala macam derita ketidakadilan wujud dalam kehidupan dunia ini.

Jika kehidupan insan ini hanya terbatas kepada dunia yang penuh kejam ini, pastilah kehidupan kebanyakan insan sesuatu yang mengecewakan. Segala rasa tidak puas hati dan duka lara akan membaluti kehidupan apabila mengenang dan fikir apa yang telah, sedang dan akan berlaku dalam dunia ini.

Bagi mengubati luka itu, Allah memerintahkan kita menyedari bahawa dunia ini hanyalah sementara sahaja. Setiap perkara akan diadili dengan sehalus-halusnya.  Segala kezaliman akan dibalaskan. Segala kebaikan dan kesusahan akan diberikan ganjaran pada hari yang sebenar iaitu Hari Perhitungan dan Pembalasan. Segala kesombongan, kezaliman, kekejaman dan ketidakadilan yang berlaku di dunia ini akan menerima balasannya. Maka beriman dengan kemunculan hari tersebut, iaitu hari yang penuh adil untuk perhitungan merupakan rukun kehidupan seorang insan. Ia mesti diingati dan diulangi selalu supaya tidak kecewa dengan kehidupuan, sentiasa mempunyai cita dan harapan yang utama iaitu syurga, mengelakkan diri dari menzalimi pihak lain dan berjalan dalam dunia menghitung dosa dan pahala. Untuk itu, maka kita disuruh mengulang-ulangi bacaan al-Fatihah dalam solat yang antara ayatnya;

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

(Maksudnya) : “(Tuhan) Yang menguasai Hari al-Din”

Perkataan Hari al-Din bermaksud Hari Perhitungan (al-Hisab) atau boleh juga bermaksud Hari Pembalasan (al-Jaza`) (lihat: Ibn Jauzi, Dzad al-Masir fi ‘Ilm al-Tafsir, 1/19. Beirut: al-Maktab al-‘Arabi)

Maka, setiap waktu kita menyebut dan mengingati bahawa dunia yang sementara ini akan berakhir dan hari yang penuh adil dan saksama akan menjelang. Segala kebaikan dan keburukan akan dihitung dan dibalas.

Maka jiwa kita akan lega. Perasaan kita akan merdeka. Harapan untuk kebahagiaan sentiasa ada. Demikianlah bermakna keimanan pada Hari Pembalasan. Demikianlah bermakna solat dalam kehidupan insan

Dr MAZA

1 Januari 2019 / 24 Rabiul Akhir 1440H

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat