Skip to main content

DIKTATOR

DIKTATOR

Oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

1. Orang ramai dan media tidak pernah gagal untuk menuding saya sebagai seorang diktator. Yang saya selama 22 tahun memerintah sebuah kerajaan autoritarian (berkuku besi). Setiap kali nama saya di sebut ianya pasti di dahului atau di ikuti dengan perkataan "diktator".

2. Menoleh kebelakang, hari ini saya menyedari mengapa sebagai Perdana Menteri Malaysia saya di gambarkan sebagai seorang diktator. Banyak perkara perkara yang saya lakukan ketika itu jelas bersifat diktator.

3. Sebenarnya saya mula menunjukkan kecenderungan sebagai diktator agak awal di dalam karier saya. Sebaik sahaja di lantik sebagai Menteri Pelajaran, perintah pertama yang saya berikan ialah supaya plat yang tertera perkataan "MENTERI" di atas nombor pendaftaran kereta rasmi saya di cabut. Saya tidak tahu sebabnya. Mungkin saya bimbang kepada sebarang cubaan untuk membunuh saya. Tetapi, tidak seperti menteri lain yang lebih demokratik saya tidak pernah mempunyai plat "menteri" di kereta saya.

4. Saya juga meminta enam polis pengiring. Tetapi saya di beritahu oleh mereka seorang menteri hanya di berikan seorang anggota polis berpakaian preman. Saya memberi amaran kepada mereka supaya tunggu ketikanya saya menjadi Perdana Menteri.

5. Apabila saya menjadi Perdana Menteri saya meminta di berikan anggota UTK berpakaian preman sebagai pengiring, termasuk lah 10 anggota polis pengiring bermotosikal (outrider). Tetapi saya cuma di berikan empat. Ia sememangnya tidak mencukupi. Saya merasa begitu tidak selamat. Saya sentiasa terpaksa melihat kiri dan kanan juga belakang untuk mengesan lebih awal sebarang penyerang. Sekarang saya bukan lagi Perdana Menteri, anda tidak lagi dapat melihat pengawal peribadi saya yang begitu ramai jumlah nya. Ini kerana mereka adalah halimunan.

6. Di Amerika saya di kelilingi oleh enam pegawai perkhidmatan rahsia yang bertubuh besar. Jika sesiapa cuba menembak saya mereka akan menjadikan tubuh mereka sebagai perisai. Presiden Kennedy hampir dapat di selamatkan oleh mereka. Presiden Reagan lebih agak bertuah. Saya mahukan pengawal keselamatan yang sama mengawal saya di Malaysia. Tetapi tiada yang berketinggian enam kaki di Malaysia untuk menyerap sebarang peluru bagi saya. Dan saya terpaksa berpuas dengan anggota polis Melayu yang memiliki tubuhbadan yang lebih kecil.

7. Sekarang saya tidak berani untuk bergaul dengan orang ramai. Saya tidak berjabat tangan dan 'selfies' sama sekali tidak di benarkan. Pengawal peribadi saya yang halimunan akan memeriksa semua kamera dan telefon bimbit sesiapa sahaja di dalam lingkungan 10 kaki dari saya.

8. Sebagai menteri pelajaran saya meminta sekolah sekolah tidak di namakan atas nama saya. Semua penganti saya yang demokratik mempunyai sekolah yang di namakan atas nama mereka. Seorang dari mereka malah mempunyai sekolah yang di namakan atas nama isteri beliau.

9. Saya tidak mahu sekolah sekolah di namakan atas nama saya sebab seorang diktator kebiasaannya tidak suka kepada pengabdian personaliti. Jadi apabila saya menjadi Perdana Menteri saya tidak membenarkan nama saya di letakkan pada mana mana bangunan, jalanraya mahupun tandas awam. Dan kerajaan Najib telah membantu saya. Apa sahaja rujukan berkaitan saya di dalam buku buku teks telah di padamkan. Terimakasih Najib kerana memiliki sifat seorang demokrat.

10. Mengulas lebih lanjut tentang sikap diktator saya, sebaik di lantik sebagai Perdana Menteri saya telah mengarahkan pembebasan 21 tahanan politik, yang di tahan di bawah ISA oleh Perdana Menteri sebelum saya. Dan sudah tentulah pembebasan seperti itu adalah suatu kebiasaan kepada mana mana juga diktator. Tiada Perdana Menteri dari negara demokrasi yang pernah berbuat begitu sebelum itu. Malah mereka akan menambah jumlah yang di tahan sebab itu adalah sesuatu yang demokratik untuk di lakukan.

11. Tetapi bagaimana pula tentang Ops Lalang. Tun Hanif di dalam sebuah video mengatakan bahawa itu adalah keputusan beliau. Beliau adalah penasihat keselamatan saya dan saya tidak boleh melangkaui beliau. Menurut beliau sebagai penasihat keselamatan, keputusan adalah di tangan beliau.

12. Sudah tentu ianya tidak benar. Saya melangkaui beliau dan mengarahkan supaya seramai mungkin di tangkap dan di siksa. Jika beliau menafikan nya mungkin di sebabkan dedak. Tetapi sehingga ke hari ini beliau tidak kelihatan seperti seseorang yang menyukai dedak.

13. Seorang lagi ialah Tan Sri Abu Talib, Peguam Negara di zaman saya. Baru baru ini beliau mengumumkan yang saya tidak bertanggungjawab ke atas pemecatan Tun Salleh Abas. Tidak mungkin ini benar. Semua melihat bagaimana saya mencekak leher Salleh Abas dan menghumban beliau keluar dari mahkamah kepunyaan beliau. Saya tidak tahu mengapa Abu Talib harus menafikan apa yang di percayai ramai. Mungkin saya telah memberikan beliau dedak. Saya tidak ingat.

14. Sebagai isteri Perdana Menteri, Hasmah juga di kenali sebagai FLOMH (First Lady of my house). Beliau begitu mengemari permata merah jambu dan beg beg tangan berjenama Hermes.

15.  Kebanyakan di beli di pasar pasar karat di London dan Hong Kong. Di pakai setiap hari di leher, tangan dan jari. Terdapat begitu banyak gambar gambar beliau yang sarat dengan barangan kemas yang berharga. Tiada siapa yang tidak perasan bahawa beliau adalah isteri kepada seorang diktator. Dan beliau juga ada kakitangan, khusus untuk merasa setiap makanan beliau.

16. Anak anak saya memegang pelbagai jawatan tertinggi di dalam kerajaan dan Umno. Dan sudah semestinya lah mereka mendapat kontrak kontrak kerajaan yang telah mereka jual pada harga yang tinggi. Sebab itu lah mereka antara yang terkaya di negara ini. Dan tanpa di ketahui oleh sesiapa, Mukhriz telah di lantik sebagai calon Timbalan Perdana Menteri Pakatan Harapan.

17. Saya telah menubuhkan lima industri berat yang mana sebahagian besar dari modal nya telah saya gelapkan. Wang tersebut di simpan di akaun akaun rahsia di beberapa buah bank. Begitu rahsia akaun tersebut sehingga saya sendiri tidak tahu di bank yang mana satu wang tersebut di simpan. Tapi tiada apa yang perlu di risaukan. Lambat laun pihak polis akan menemui nya. Sebuah lagi RCI akan di tubuhkan.

18. Tun Abdullah dan bakal-Tun Najib telah melakukan beberapa pencarian untuk wang yang telah saya curi. Setakat ini mereka masih belum dapat mengesan apa apa. Tidak berputus asa dengan kegagalan tersebut, Najib telah menemui yang sejumlah RM30 billion telah di rugikan oleh BNM 30 tahun dahulu. Dan memandangkan saya adalah Perdana Menteri ketika itu, maka mungkin wang tersebut telah di curi oleh saya.  Jadi beliau telah menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Di Raja dan yang sudah pastinya mendapati saya bersalah.

19. Saya mewarisi sebuah jet perniagaan Boeing 737 dari Tun Hussein. Ianya begitu besar dan mahal. Oleh itu saya mengambil keputusan untuk menjual jet tersebut dan membeli sebuah jet yang lebih kecil. Dan wang yang di jimatkan saya percaya telah di masukkan ke dalam akaun rahsia saya. Yang saya tidak tahu di mana. Dan sepatutnya perlu di adakan sebuah penyiasatan oleh pihak polis bagi mengesan akaun tersebut.

20. Sebagai diktator saya memastikan kediaman Perdana Menteri di Putrajaya mempunyai terowong yang menyambungkan nya dengan KLIA. Jika berlaku sebarang perkara yang tidak di ingini saya boleh melarikan diri melalui terowong tersebut ke kapalterbang yang sedang menunggu. Sehingga sekarang terowong tersebut masih belum di temui.

21. Dengan wang yang saya curi, saya membina dua istana peribadi di Country Heights dan The Mines. Ianya di kelilingi oleh pagar tinggi dan di kawal 24 jam sehari oleh pasukan keselamatan. Saya juga memiliki beberapa ekor anjing yang garang. Dan sesiapa yang melawat akan di periksa untuk memastikan mereka tidak membawa sebarang senjata.

22. Ketika saya hendak bersara, ada yang mencadangkan supaya mereka di benarkan membina sebuah perpustakaan memorial untuk saya. Sebagaimana semua Presiden Amerika mempunyai perpustakaan memorial sebagai mengenang jasa mereka.

23. Sebagai sebenar diktator saya telah mengarahkan supaya memorial tersebut di namakan atas nama Perdana Menteri sebelum saya. Juga saya mengarahkan supaya ianya di namakan Yayasan Kepimpinan Perdana. Segala pencapaian Perdana Menteri sebelum saya mesti di simpan di sana. Dan sudah tentulah segala rekod saya sebagai diktator di jaga rapi dan simpan selama lama nya di sana. Segala cenderahati yang telah di berikan kepada saya sebagai PM, termasuk lah 26 biji kereta, di simpan di Galleria di Langkawi. Malangnya kerajaan enggan memulangkan semua nya kepada saya.

24. Begitu banyak perbuatan autoritarian yang telah saya lakukan. Tetapi untuk memendekkan cerita, sebagai sebenar diktator saya mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan. Sebagaimana yang di lakukan oleh semua diktator. Hitler dan Mussolini malangnya meninggal dunia sebelum mereka sempat meletak jawatan. Franco dari negara Sepanyol dan Salazar dari Portugal baru berura ura untuk meletak jawatan tetapi telah terlebih dahulu meninggal dunia.

25. Tetapi saya bertuah. Saya boleh bersara sebelum saya mati. Ini mengesahkan lagi bahawa saya adalah sebenar benar diktator. Saya telah mengarahkan beberapa menteri untuk menerpa ke atas pentas dan menangis apabila saya mengumumkan persaraan.

26. Tiada siapa yang sepatutnya tahu segala perbuatan autoritarian saya. Cukup lah sekadar mengatakan yang saya adalah seorang diktator. Jika anda di tanya mengapa mengelar saya diktator, katakan lah sebab itu adalah gelaran yang di sebut oleh semua orang sebelum ini. Jadi mungkin ianya benar.

27.  Jadi teruskan lah mengelar saya diktator autoritarian, Mahazalim dan Mahafiraun, tidak demokratik dan yang telah menjadi begitu kaya melalui rasuah. Itu lah yang sebenarnya, benar sebenar benar nya. Dan tiada yang lebih benar.

- Di terjemahkan kedalam bahasa Melayu oleh Bluee Oocean dari artikel asal Tun M bertajuk 'The Dictator' -

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat