Saturday, 22 July 2017

Rahsia Kehebatan Genghis Khan

Selain sebagai panglima perang yang hebat, ternyata Genghis Khan juga memiliki keteladanan yang sesungguhnya membuat kita berdecak kagum seperti:

1. Berbakti terhadap orang tua
2. Kesetiaan dan cinta terhadap pasangan hidup
3. Kesetiaan dalam persahabatan
4. Memiliki sikap spiritual yang tinggi
5. Tidak pernah melupakan pertolongan orang lain
6. Sifat kepeduliannya terhadap orang bawahan

Genghis khan adalah sosok pemimpin yang tidak tamak harta, visioner dan memiliki kemampuan dalam mengelola emosi dengan baik.

Setiap kali peperangan, Genghis Khan selalu membagikan 9/10 bagian harta rampasan perang kepada prajurit-prajurit yang berada di bawah kendalinya, sementara itu ia hanya menikmati 1/10 bagian sisanya.

Meskipun Genghis Khan dibesarkan dalam kebudayaan nomadic, pada masa kepemimpinanya Ia membangunkan ibu kota kerajaan permanen, Karakorum menjadi tempat pilihannya dan ia ingin menjadikannya sebagai pusat dagangan dan budaya yang besar.

Genghis Khan ingin bangsanya sejahtera dari penaklukan yang dilakukannya. Ia menginginkan rakyatnya memakan daging yang empuk, hidup dalam tenda yang indah dan mengembalakan ternak-ternak mereka di tanah yang subur.

Genghis Khan adalah seorang yang buta huruf tetapi ia faham betul dengan kekuatan tulisan dan ia tidak menginginkan rakyatnya seperti itu dan memerintahkan agar warisan kekuasaannya tercatat untuk generasi mendatang.

Untuk mensejahterakan rakyatnya Genghis Khan mengimpot ilmu pengetahuan dan teknologi militer dari China, mendirikan korps pelatihan medis dengan tabib-tabib China, memerintahkan pengikutnya untuk melakukan kodifikasi atas catatan dan peraturan darinya sebagai cikal bakal hukum dan perundangan di masa kekaisarannya.

Pada masa kekuasanaanya tidak seorangpun diperbolehkan memiliki budak dari bangsa Mongol, dan tiap suku diberikan kebebasan untuk menentukan tanahnya sendiri.

Genghis Khan juga merupakan seseorang yang mampu mengelola emosinya dengan baik. Setiap penumpasan yang kejam dan tanpa ampun selalu ia lakukan dengan penuh kesedaran atas manfaat dan akibatnya, bukan dengan keadaan membabi buta. 

Ia tahu bila harus membalas dendam dan bila harus memaafkan seseorang meskipun orang tersebut telah menyiksanya.

Apa Yang Tak Kena Dengan Najib?

Najib bukan lagi satu nama asing seantero dunia. Kesemua negara didalam dunia ini lebih mengenali nama NAJIB lebih mengenali nama MALAYSIA.
Yang mempopular najib ialah Tun Dr Mahathir Mohamad. Sebelum ini najib pernah di tuduh dengan perbagai tuduhan termasuklah dengan nama najib tantuya atau najib monggolia namun ia tidaklah sepopular najib kleprokrasi.
Kleptokrasi adalah satu perkataan baru di negara ini walaupun perkataan itu sudah popular berdekad dekad lama nya di Indonesia dan Filipina.
Ya... Apa yang tidak kena dengan Najib?
Jawapannya ialah Tun Dr Mahathir.
Mahathir adalah diantara pemimpin negara yang begitu dipandang tinggi di seluruh negara. Beliau dihormati dan amat disanjung tinggi oleh negara negara membangun. Malah negara negara maju amat menghormati beliau dengan kelantangan suaranya.
Acapkali setiap perkataannya akan diambil sebagai nota oleh wartawan luar negara.
Apabila orang yang penuh intergriti ini mengatakan perdana menterinya adalah ketua kepada kerajaan kleptokrasi maka dunia akan memandang serius.
Ini lebih terbukti lagi apabila Mahathir disekat dari perbagai perkara oleh najib sendiri. Malah kes kes lama dibongkar semula dan cuba dikaitkan dengan Mahathir.
Namun begitu Mahathir tidak seperti pemimpin umno yang lain yang begitu cepat kecut telurnya apabila diugut dengan pembongkaran kes kes lama.
Ini kerana setiap tindak tanduk Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri adalah mengikut lunas perundangan. Ini yang memeningkan najib. Sekiranya mana mana salah laku Mahathir disabitkan maka seluruh jemaah menteri juga akan terbabit kerana mereka adalah jemaah menteri yang menyokong keputusan Mahathir.
Yang agak selamat mungkin Zahid hamidi dan juga Khairy jamaludin kerana mereka tidak pernah menjadi menteri di era Mahathir.
Najib sebenarnya terperangkap dengan game of change nya sendiri.
Kesilapan najib yang paling besar ialah kesilapan cara kaedah menutup kesilapannya. Dalam cuba menutup najib telah melakukan kesilapan demi kesilapan.
Lambat laun najib akan terpaksa menjadikan JhoLo sebagai kambing hitam tetapi JhoLo juga telah bersiap sedia dengan langkah langkah selamatnya.
Mana mungkin peredaran kemasukan wang ke akaun peribadi najib diketahui sekiranya bukan JhoLo sendiri yang mendedahkannya.
Tindakan najib semakin serba tidak kena. Najib kini dilihat cuba membuli seorang bekas perdana menteri yang telah lanjut usianya.
Amat memalukan apabila seorang yang begitu berkuasa tetapi terlalu takut kepada seorang warga emas yang dituduh sebagai nyanyuk dan tidak berupaya.