Friday, 21 July 2017

Kehujahan Hadith yang Tiada dalam Kitab : Satu Perbincangan" - Dr Rozaimi Ramle jawab Syeikh Nuruddin Banjari


  Berikut adalah respon balas rasmi Dr Rozaimi Ramle terhadap syarat-syarat yang dikemukakan oleh Syeikh Nuruddin Banjari terhadap isu diskusi diantara mereka berdua.

 Setelah mengulas dan menyatakan syarat-syarat yang dikemukakan oleh Syeikh Nuruddin Banjari itu tidak adil terhadapnya kerana dianggap berat sebelah, Dr Rozaimi telah mencadangakan syarat-syarat yang lebih mudah dan adil untuk kedua belah pihak berdiskusi seperti berikut :

 Saya telah pun menerima respon Syeikh Nuruddin Banjari tentang isu diskusi yang ingin dianjurkan oleh jabatan agama sebuah negeri. Saya mengalu-alukan kesediaan beliau untuk berdiskusi. Namun syarat yang beliau letakkan itu bagi saya adalah syarat untuk melihat diskusi ini tidak berlaku. Berikut adalah komentar saya:

 1. Beliau mensyaratkan untuk memanggil kesemua tokoh Wahabi di Malaysia dan beliau akan membawa bersama 5 atau 6 orang lain. Tuan Syeikh, kita akan anjurkan diskusi berformat. Terlalu ramai panelis akan menyebabkan diskusi tidak berfokus tambahan pula tajuk perbincangan sangat berfokus iaitu "Kehujahan Hadis yang Tiada dalam Kitab: Satu Perbincangan ". 

 Maka saya kira 2 pihak bertentang mata sudah memadai tambahan pula Tuan Syeikh merupakan seorang yang dianggap tokoh oleh aliran tradisional. Saya yakin pertemuan saya dan tuan syeikh dalam majlis diakusi terbuka dapat memberi impak yang baik kearah budaya ilmu dan perbincangan kritis. Tambahan pula saya bukanlah tokoh wahabi. Jika ingin diskusi dengan tokoh wahabi elok Tuan Syeikh jemput mereka secara berasingan. 

2. Tajuk yang dicadangkan ialah: Kehujahan Hadith yang Tiada dalam Kitab: Satu Perbincangan" kerana ini yang menjadi isu antara saya dan beliau. 

3. Diadakan secara terbuka. Ini saya setuju dan ia merupakan syarat saya juga. Pegawai kerajaan juga dibenarkan untuk hadir diskusi ini seperti diskusi Abu Syafiq dan Salman Ali tempoh hari. 

4. Manakala syarat beliau siapa kalah letak jawatan ini bagi saya syarat yang pelik. Mengapa pelik?

• Pertama, siapa yang akan jadi pengadil?

• Kedua, bagaimana nak pastikan pengadil ini tidak bias kepada Tuan Syeikh atau kepada saya?

• Ketiga, siapa pula yang akan memilih pengadil dan apa syarat kelayakannya?

• Keempat, ia syarat berat sebelah kerana Tuan Syeikh tiada jawatan rasmi dalam kerajaan Malaysia sekadar pengetahuan saya.

 Bagaimana jika Tuan Syeikh kalah? Tuan Syeikh juga ingin letak jawatan? Jika benar Syeikh juga akan letak jawatan, saya bimbang ia menjadi pertaruhan yang menghampiri perjudian. Begitu juga, pensyaratan bagi pihak yang tewas untuk meletakkan jawatan adalah berat sebelah dan sukar diterima akal sepertimana saya juga tidak bersetuju dengan syarat sekiranya Tuan Syeikh yang kalah perlu kembali ke negara asal, Indonesia.

 Berkaitan isu pertaruhan tauliah pula, saya sememangnya tidak mempunyai tauliah mengajar melainkan sedikit sahaja seperti Perlis. Ia juga syarat tidak adil dan tahsil al-hasil.

Saya anggap diskusi ini bukanlah pertandingan atau perjudian, kalah atau menang biar penonton masing-masing menilai. Yang penting kita sama-sama membentangkan hujah.

5. Setelah menilai video klip Tuan Syeikh dan meneliti syarat-syarat luar biasa yang dikemukakan, saya berpandangan ini semua tidak lebih daripada satu sandiwara dan usaha agar pertemuan diskusi ini tidak dilangsungkan.

 Dalam konteks ini, saya memuji dan memandang tinggi Ustaz Engku Ahmad Fadzil dalam wacana saya dengan beliau sebelum ini. Kendati usia beliau yang masih muda, sosok tokoh ini memperlihatkan kewibawaan, keberanian dan keihkhlasan dalam nak berwacana dengan individu yang berbeza pandangan. Ciri-ciri yang amat sukar di cari di kalangan mereka yang mengaku datang dari kelompok majoriti.

 Alhamdulillah diskusi saya dengan beliau berjalan lancar dan semua pihak boleh menilai segalanya.

 6. Seperti mana diskusi saya dengan Ustaz Engku Ahmad Fadzil sebelum ini, saya adalah satu orang yang komited dalam menjayakan wacana ilmiah dan bukan sekadar sandiwara. Oleh yang demikian, wakil rasmi saya akan cuba menghubungi tuan syeikh dalam tempoh 24 jam ini bagi menunjukkan keseriusan saya dalam hal ini.

Syarat saya untuk diskusi ini mudah:

1. Saya dan Syeikh Nuruddin Banjari menjadi panel untuk diskusi ini. 

2. Diskusi dibuat secara terbuka. 

3. Format diskusi dipersetujui oleh kedua pihak.

 Harapan saya agar diskusi ini jadi kenyataan tanpa syarat berat sebelah. 

Sekian, 

Dr Rozaimi Ramle