Skip to main content

SARAWAK REPORT DEDAH KEMEWAHAN PEMIMPIN PAS


CLARE REWCASTLE BROWN pengarang Sarawak Report melalui kenyataan pembelaannya yang dikeluarkan pada 21 April 2017 mendedahkan bagaimana Ahli Parlimen PAS dan pemimpin kanan parti suci itu telah membeli kereta baru mewah dan rumah baru.
Menikah dengan isteri kedua dan ketiga, dengan perbelanjaan yang lebih tinggi berbanding dengan gaji politik mereka dan apa yang mereka boleh bayar sebelum ini.Menurut Clare, Dr Nasharudin Mat Isa ("Nasharudin") telah menjadi sekutu politik Presiden PAS yang konservatif dan seorang perunding gabungan politik antara PAS dan UMNO.
"Pada tahun 1999 Nasharudin menjadi Setiausaha Agung PAS dan pertama kali dipilih ke Parlimen, menjadi Ahli Parlimen untuk Yan sehingga kehilangan kerusi itu pada tahun 2004. Pada tahun 2005 beliau terpilih sebagai Timbalan Presiden Pas, yang bertindak sebagai timbalan kepada Hj Hadi. Beliau dipilih semula pada kedudukan itu pada 2009. Dia gagal dipilih semula pada tahun 2011, ketika ia dikalahkan oleh Mat Sabu, dari puak yang progresif dalam PAS.
"Pada Januari 2013, beliau diusir dari Majlis Syura PAS untuk mengatur dan mengambil bahagian dalam perjalanan publisiti sebelum pilihan raya oleh Najib Razak ke Gaza.
Bertentangan dengan hasrat Nik Aziz, Mursyidul 'Am PAS, tetapi dengan sokongan dari Hj Hadi, dia tidak dipecat dari keanggotaan PAS, tetapi tetap sebagai pendukung berpengaruh terhadap Hj Hadi dan anggota puak ulama yang diketuai oleh Hj Hadi dan hubungan politik dengan Najib Razak."
Clare mendakwa, sejak 2014, berjuta-juta ringgit telah dibayar kepada Nasharudin oleh atau bagi pihak Najib Razak, termasuk wang yang disalurkan oleh Najib Razak dari 1MDB, yang dibayar kepada akaun bank peribadi Najib Razak oleh anak syarikat 1MDB SRC International Sdn Bhd.
Dakwaan yang sama pernah dibuat oleh Rafizi Ramli melalui satu akuan bersumpah tetapi sehingga kini entah apa sebabnya Nasharudin tidak berani saman Rafizi...
"Lebih daripada RM200 juta telah dibayar kepada Nasharudin oleh atau bagi pihak Najib Razak dari mana peristiwa PAS secara rahsia dibiayai mempromosikan puak ulama yang diketuai oleh Hj Hadi." dakwa Clare.
Menurutnya lagi, jutaan ringgit yang dibelanjakan untuk acara parti PAS yang dianjurkan pada tahun 2014 dan pada tahun 2015 oleh PAS di Selangor, Kelantan, Kedah dan di tempat lain, mempromosikan puak ulama yang akan mengambil alih pada Perhimpunan Agung 2015 yang dibiayai secara rahsia oleh wang ini dari Najib Razak dan UMNO. Acara ini mempromosikan pro-ulama, kumpulan pro-UMNO dalam PAS.
Clare juga mendakwa pembayaran sebanyak RM10 juta telah dibuat untuk membiayai acara Majlis Ulama Sedunia pada Mac 2015 yang dianjurkan oleh pihak Pas di Rusila yang di dalamnya Kawasan Parlimen Terengganu.
"Dana rahsia diteruskan pada tahun 2015 dan selepas itu, termasuk untuk Perhimpunan Agung pada bulan Jun 2015 dan acara-acara seperti Himpunan Istiqamah Sampai Kemenangan pada bulan Jun 2015, Himpunan 60K / Himpunan Fastaqim pada bulan Oktober 2015, Himpunan Anak Muda Istiqamah (HAMASAH 2015), September 2015, TPPA Himpunan Bantah, Januari 2016, RUU 355 di Padang Merbok, Februari 2017 dan Persidangan Antarabangsa mengenai Kesatuan Islam, Kota Baru, Julai 2017." Ujarnya.
Menurut Clare, pemimpin tinggi PAS selain Nasharudin yang menerima bayaran rahsia yang berasal dari Najib Razak termasuk Takiyuddin bin Hassan, Ahli Parlimen Kota Baharu dan Setiausaha Agung PAS, Nik Mohamad Abduh, Pemimpin Pemuda, dan Ahmad Samsuri Mohktar, Setiausaha Politik Presiden.
"Nasharudin dan pemimpin kanan PAS turut mendapat faedah secara peribadi, menikmati dan mempamerkan kemewahan baru dari wang yang disalurkan ke parti itu oleh Najib Razak.
"Nasharudin telah menunjukkan kekayaan barunya dengan membeli kenderaan bernilai tidak kurang daripada RM1.5 juta (termasuk BMW 525 berharga RM388,000, Mini berharga RM230,000, Toyota Vellfire berharga RM290,000, Toyota Camry, berharga RM150,000 dan Toyota Fortuner berharga RM200,000 dan hartanah termasuk rumah di Bangi, Selangor, bernilai RM3 juta, dibeli dengan wang tunai.
"Ahli Parlimen PAS dan pemimpin tinggi telah membeli kereta baru, mewah dan rumah baru dan isteri kedua dan ketiga berkahwin, membelanjakan wang yang mencukupi melebihi gaji politik mereka dan apa yang mereka boleh bayar sebelum ini.
"Dengan cara ini, Timbalan Ketua Menteri Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah telah membeli sebuah kereta mewah, termasuk Range Rover, Audi 6, Toyota Vellfire dan Toyota Attis dan membina beberapa buah rumah untuk keluarganya.
Clare melanjutkan pendedahananya terhadap beberapa pemimpin tinggi Pas yang lain; Mursyidul ‘Am Hashim Jasim memperoleh kereta Porsche Cayman. Ketua MP dan Ketua Penerangan PAS, Khairuddin Aman Razali memberikan isteri keduanya RM500,000 sebagai kereta Audi Q7 sebagai hadiah.
"Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan Tantawi membeli Toyota Vellfire bernilai RM300,000. Setiausaha Majlis Syura, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh memperoleh Mercedes mewah dengan nombor plat PAS 9, bernilai kira-kira RM100,000 dan Audi mewah.
"Takiyuddin bin Hassan, Ahli Parlimen Kota Baru dan Ketua Setiausaha PAS telah membeli sebuah kereta mewah dan sebuah motosikal mewah, termasuk Volkswagen Passat berharga RM160,000 dengan plat nombor peribadi TAK 11, yang bernilai sehingga RM100,000.
"Muhammad Khalil, Pemimpin Pemuda PAS, telah memperoleh motorsikal mewah BMW. Mokhtar Senik, pengerusi Majlis Ulama PAS Pahang, telah membeli Mercedes dan Toyota mewah."
Kesian kepada ahli-ahli Pas bawahan yang bertungkus lumus berkorban tenaga dan wang ringgit untuk perjuangan parti yang kononnya memperjuangkan agama, rupa-rupanya pemimpin atasan mereka joli sakan menambah bini dan hidup serba mewah hasil dari dedak Umno.

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat