Tuesday, 8 August 2017

Kenapa Keris Jawa Dibelakang?

Ada beberapa teori kenapa orang jawa jaman dahulu meletakkan keris di belakang:

1. Jaman dahulu keris mereka takde sarung. Ada satu kes tu lepas menang bersilat dengan konfidennya dia selitkan kerisnya di pinggang. Nasib tak baik tersilap ejas terus tertusuk ke anu nya. Akibat peristiwa itu keris di letakkan ke belakang.

2. Jaman dahulu banyak kes panglima suka tikam raja mereka. Sebaik saja berdatang sembah di depan raja mereka pun terus cabut keris di pinggang dan menikam raja. Tapi selepas panglima tu jadi raja dia pun tukar tektik mengarahkan semua panglimanya letakkan keris di belakang. Geliga juga otak jawa ni.

3. Teori yang ketiga plak sebab nak mengadap raja kena tunduk hormat dan jalan dalam keadaan berbongkok dari pintu masuk istana sampai la ke tempat raja bersemayam. Kalau dua tiga langkah jalan berbongkok takpe la jugak. Ini 3 kilometer siot. Bayangkan jalan membongkok dalam keadaan keris tu menikam nikam anu dan perut.... Mau mati gitu je sebelum sempat beperang... Tu yang dorang angin ngan raja dorang tu. Tu yang jadi kes teori nombor 2 tadi...