Skip to main content

Hipster VS Raver

Maksud Dan Sejarah Raver Dan Hipster
Sejak kebelakangan ini media sosial dan juga page page facebook penuh dengan video tarian raver dance yang yang  sebagian orang memanggilnya dengan boek dancer dan diterjemahkan dalam bahasa melayu kuno dengan nama aneh “tarian sotong“. Pasti masih ramai yag tidak tahu maksud kedua perkataan ini bukan? Berikut adalah maksud dari Raver Dan Hipster
Raver [Rave]
Raver asal kata dari Rave adalah tarian kebudayaan baru yang pertama kali muncul pada pertengahan 1980-an di Amerika Serikat, tepatnya Chicago. Ternyata, istilah ‘Raver’ merupakan singkatan dari Radical Audio Visual Experience.
Raver adalah pesta semalam panjang yang biasanya diiringi musik berirama cepat (house music) dan pertunjukan lampu. Pesta ini digolongkan sebagai pesta liar yang orang-orangnya disebut dengan Raver. Orang-orang yang terlibat dalam pesta ini adalah anak-anak muda kalangan atas atau orang orang kaya.
Awalnya, pesta Rave digambarkan sebagai suasana pesta di Ibiza, sebuah pulau di Laut Tengah, Spanyol. Pesta ini dikatakan memiliki unsur seks dan kriminal.
Oleh sebab itu, program pesta Rave selalu sembunyi-sembunyi sebelum menggelar acara. Hal ini dilakukan dengan tujuan menghindari polis agar kegiatan kriminal dan seks mereka tidak tercium polis atau laporan jiran tetangga yang merasa terganggu.
Para Raver mendapat kabar rencana pesta dari mulut ke mulut, pesan singkat, atau pamflet yang disebar secara rahasia. Bahkan, tempat yang dipilih harus bebas gangguan karena pesta Rave biasanya digelar hampir 10 jam. Wow!
Tidak ada aturan khusus yang diwajibkan untuk menjadi seorang Raver. Gaya dan tarian para Raver pun beragam dari yang sederhana hingga paling sukar seperti jump style, melbourne shuffle, atau tecktonic. Setelah sukses dipopularkan warga Chicago, pesta ini mulai merambah negara lain seperti Inggeris, Eropah Tengah, Australia, termasuk juga Indonesia terkini di malaysia.
Layaknya sebuah parti dance besar, Rave party kini tengah menjadi tren seiring perkembangan industri musik EDM (Electronic Dance Music) yang sedang popular.
Hipster

Hipster memang sudah menjadi trend di seluruh dunia. Hipster mempunyai ramai peminat dan juga Haters. Hipster adalah suatu kata yang menggambarkan seorang anak muda, yang keadaan ekonomi dirinya berada di kelas menengah atas dan “anti mainstream”. Mereka tidak mainstream dari segi filem, muzik, fesyen dan rakan-rakan.
Istilah Hipster biasanya diberikan kepada orang yang sering tampil unik atau yang suka memilih untuk berjalan sendiri.
Hipster akan membuat dirinya seunik mungkin dari segi penampilan, rambut dan gaya berpakaian. Anehnya golongan Hipster ini, jika mereka sudah popular, mereka akan menukar gaya mereka yang popular tersebut dan mencari gaya yang lain yang belum banyak diketahui orang lain.
Ciri-ciri Hipster adalah:
Lihat Gaya Rambut dan Pakaian
Lelaki Hipster biasanya sering tidak menyikat rambut mereka dan tidak ingin dilihat kemas dan bagi perempuan pula, mereka sering memakai tight kemana-mana. Inilah yang sering membuat Hipster itu terlihat Hipster kerana kita sentiasa dapat melihat mereka dari segi gaya rambut dan pemakaian mereka.
Menonton atau melihat Festival Film International
Golongan Hipster sering melihat atau menonton Festival Film International. Mereka gemar untuk melihat dan menonton filem berbahasa asing yang susah untuk difahami ramai orang.
Bahkan kita sebagai pencinta filem apabila berjumpa dengan golongan Hipster, jangan mengaku bahawa kita merupakan pencinta filem kerana pada saat itulah mereka akan bertanya “Sudah tonton filem dilwale belum?” dan di dalam fikiran kita , “Filem apa ni? Tak pernah dengar pun?”
Muzik mereka ‘rare’
golongan Hipster ini unik, anti-mainstream jadi wajarlah muzik mereka kita tidak pernah dengar. Jika muzik reggae popular dengan Bob Marley, dan itu pun dengan tajuk lagu “No Women No Cry”, pada saat itulah jika kita duduk bersebelahan dengan Hipster dialognya akan jadi begini:
Mr A: Bob Marley?
Hipster: Freddie Mercury
Mr A: ooooo Mc D Mercury….. (pura-pura tahu)

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat