Friday, 10 January 2014

Aduhai....Si Tua Mengeluh

Aduhai....

Mengeluh si tua di depan beranda
Melihat remaja terkinja kinja
Tak seperti dirinya dahulu kala
Takut dosa, mengejar pahala

Aduhai....

Mengeluh lagi si tua bangka
Melihat bangsanya tiada maruah
Tidak sepertinya dahulu kala
Yang punya harta dan juga tanah

Aduhai...

Tak sudah sudah si tua mengeluh
Melihat agamanya mula di sentuh
Tidak seperti dahulu begitu kukuh
Pantang dirinya agama disentuh

Aduhai..aduhai..aduhai...

Keluh si tua tak putus putus
Melihat pemimpin semakin rakus
Rakyat sudah semakin kurus
Negara pula tidak terurus

Aduhai....

Si tua mengeluh nafasnya semput
Tiada teman yang mahu menyahut
Bila datangnya ajal menjemput
Pasrah dirinya mengadap maut


Najib PM Yang Paling Dibenci Rakyat

Kedudukan penyandang jawatan Perdana Menteri paling dipertikaikan ketika ini. Ketika rakyat bergelut dengan bermacam-macam masalah dan kesulitan, di samping isu demi isu yang muncul serta menjadi perdebatan ramai, seorang Perdana Menteri yang seharusnya memainkan peranan meredakan keadaan dan menunjuk jalan penyelesaian lebih banyak membisu dan menghilangkan diri daripada memainkan peranan yang sewajarnya.

Ketika rakyat bising dengan kenaikan harga barang dan melakukan demonstrasi bantahan mengenainya, Najib yang menjadi Perdana Menteri lebih selesa menghabiskan masanya bercuti bersama keluarga. Sehingga kini ke mana percutian hujung tahun Najib, sama ada ke Sydney, Los Angelas atau hujung dunia yang lain, masih lagi menjadi misteri.

Tapi yang pastinya, ketika rakyat bising, merungut dan digelar bughah, beliau sedang bersenang-lenang di luar negara.

Ketika isu kalimah Allah muncul kembali dan menghangatkan pertikaman antara Islam dan Kristian, walaupun beliau ada di dalam negara tetapi keberadaannya tidak memberi erti. Sudah berminggu-minggu isu ini menjadi perdebatan, apa pendirian Najib sebagai Perdana Menteri langsung tidak diketahui.

Beliau bukan saja tidak mahu menyatakan pendiriannya, malah tidak mahu bercakap dengan media mengenainya. Begitu juga, walaupun beliau turut mempengerusikan mesyuarat mingguan kabinet ketika isu kalimah Allah ini sedang hangat diperkatakan, kita juga tidak tahu sama ada ia dibincangkan atau tidak. Yang kita tahu, sehingga ini Najib masih membisu mengenai isu Allah ini sedangkan sebahagian punca timbulnya masalah ini adalah daripada tindakannya menyetujuinya formula 10 perkara dengan penganut agama Kristian pada 2010 dahulu.







INI BUGHAH SEBENAR...

Laporan Polis keatas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail, mengenai dakwaan menerima sogokan dalam isu tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Puteh semalam, adalah salah satu contoh bagaimana pengkhianatan dan penderhakaan tokoh kanan negara kepada negara. 

Meskipun ia suatu dakwaan, namun, keberanian seorang bekas pegawai kanan polis, Datuk Mat Zain Ibrahim, melalui Akuan Bersumpahnya wajar dipuji. 

Ada yang membuat spekulasi, ia suatu komplot untuk menjatuhkan Ghani Patail. Tetapi apa yang sangat penting, ianya soal intergriti yang pastinya mencemarkan nama baik beliau sebagai seorang Peguam Negara. Ghani Patail mesti membersihkan imejnya yang tercalar dengan teruk. 

Sekadar memberi respon kepada YB Rafizi Ramli untuk disiasat akaunnya yang didakwa menerima amaun yang besar, tentu tidak dapat membersihkan reputasinya sebagai pegawai kepercayaan Perdana Menteri. 

Seharusnya, beliau mengambil tindakan saman kepada Datuk Mat Zain dan pihak2 yang menyebar fitnah dan menjatuhkan nama baiknya. 

Saya telah acapkali mendedahkan kes salah laku dan pengkhianatan seperti ini. 

Antaranya, sewaktu Muhyiddin Yasin menjadi Menteri Besar Johor, beliau telah memajakkan tanah seluas 21,600 hektar(53,374 ekar) kepada Singapura pada tahun 1988. Ia digunakan untuk membina Empangan Linggiu bagi membekalkan air kepada Singapura. Siap pada tahun 1994, jadi wilayah 'autonomi' yang dikawal ketat. Kalau empangan setinggi 193 meter itu pecah, daerah Kota Tinggi akan tenggelam. 

Saya dimaklumkan, Singapura membayar pampasan kepada Johor atas tanah tersebut bernilai RM320 juta selama 60 tahun. Status cukai tahunan atas tanah dan hasil jualan kayu balak yang dikatakan bernilai bilion ringgit tidak diketahui apa ceritanya. 

Apa perlunya Johor anugerahkan tanah yang begitu luas kepada Singapura, walhal loji Public Utilities Board Singapura(PUB) telah wujud puluhan tahun di Skudai, Tebrau, Ulu Choh dan Gunung Pulai? 

Bagaimana kedudukan tanah PUB di belakang Kem Pulada dan Kg Sungai Telor di Kota Tinggi? 

InsyaAllah, siri2 pendedahan mengenai petualang dan penderhaka sebenar negara akan dibongkar dari masa ke semasa. Mereka inilah Bughah yang seharusnya diperangi. Mereka jual negara, tali barut asing dan bertanggungjawab menjahanamkan negara sendiri! 

P/s Sidang Media selepas laporan polis semalam.

Mari Kita Doakan Blogger Omakkau Cepat Sembuh

Assalam. ..omak nak mintak ampun dan maaf sekiranya ada pernah mlakukan kesalahan dlm kita bsahabat mahupun bergurau senda. 

Sebentar tadi doktor sahkan omak dijangkiti 2 virus sekaligus..kencing tikus dan denggi...suhu badan tk menentu dan bacaan BP tlalu tinggi...radang hati da mula myerang hati skg ni..skg keadaan sgt lemah...ampun dan maaf dipinta..sudikan la mengirimkan doa agar omak bole sembuh.. 

Drpd Omakkau 

JINGGA 13 bersetuju untuk menguruskan bantuan kepada blogger Omakkau yang kini berada di Hospital Tengku Ampuan Rahimah,Klang .

 Bagi meringankan bebanan dan membeli ubatan buat ibu tunggal ini yang turut menyara 3 orang anak beliau yang salah seorangnya OKU dan ibu beliau seorang warga emas.

JINGGA 13 merayu warga prihatin untuk menghulurkan bantuan kewangan dengan bank-in ke akaun SEGERA Timbalan Setiausaha 2 Jingga13 Malaysia , Norlela bt Idris 1-623-484-54059 Maybank

Hasan Malek Tak Berotak Bayar Pemikir



Pegawai kerajaan ada.



Pemandu lagi ada dan hebat menyamun.



Apa cerita nak pakai pemikir pula? Masaalahnya kurang idea baru atau apa ni Dato Hasan malek?



Rakyat tengah marah, Hasan Malek bazir duit!!!




Kalau Ketua Agama Pun Sesat... UMNO Bagaimana?

Menurut Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, Raja-Raja adalah Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing, manakala Yang di-Pertuan Agong ialah Ketua Agama Islam bagi negeri baginda, negeri yang tidak mempunyai Raja dan Wilayah-wilayah Persekutuan. Peruntukan sama wujud dalam perlembagaan negeri.


Peranan Raja-raja sebagai Ketua Agama Islam adalah merupakan suatu tradisi yang menjadi amalan sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. 


Ia juga merupakan satu hak dan tanggungjawab Raja-raja untuk memelihara kesucian Agama Islam. Sebagai contoh, di dalam sumpah jawatan Yang di-Pertuan Agong ada disebut ikrar baginda untuk memelihara kesucian Agama Islam.

Tak tergamak nak menulisnya. Korang baca saja kat sini