Skip to main content

Apa Yang Najib Tahu?

Malaysia sememangnya negara yang semakin tahun semakin kaya. KDNK negara berkembang sekitar 5-6% sejak 4 tahun lepas. Keuntungan 200 syarikat terbesar di Malaysia kian bertambah. 
Tahun 2013 sahaja, 200 syarikat ini telah untung sebanyak RM163 billion- iaitu lebih 11% daripada tahun sebelumnya. Tidak mustahil mereka akan lebih untung kerana daripada kemakmuran ekonomi negara.
Keuntungan yang bertambah ini, ditambah dengan royalti Petronas yang ‘tetap’ sebanyak RM30 billion setahun sudah pastilah menjadikan Malaysia adalah sebuah negara yang kaya.
Oleh yang demikian analisis yang dibuat oleh para penganalisis ekonomi dan kenyaataan optimis menteri berkenaan dengan prestasi ekonomi kita adalah tepat. Tetapi menjadi negara kaya sahaja tidak memadai sekiranya pengagihan kekayaan tidak dilakukan dengan betul.
Bagaimana untuk kita menjelaskan keadaan di mana 80% daripada isi rumah di Malaysia menerima pendapatan kurang RM5000 sebulan dan 40% daripadanya lebih kurang daripada RM2000. Pada masa yang sama jumlah kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia telah meningkat sebanyak 12% daripada tahun lepas kepada RM213 billion. 
Tidak hairanlah apabila dicampur semua angka ini kita akan mendapat purata pendapatan rakyat Malaysia sebanyak RM5,900. Sesungguhnya angka ini tidak tepat untuk menggambarkan keadaan sebenar.
Untuk membuktikan kecelaruan formula ‘purata’ ini bolehlah kita membaca statistik pelaburan di dalam Amanah Saham Didik yang dikeluarkan PNB. Pada 2014, purata pelaburan bagi setiap pelabur adalah RM14,500. Jumlah ini banyak jika dilihat sekali pandang. Tetapi realiti sebenar adalah jauh berbeza. 86% pemilik akaun hanyalah mempunyai RM1000 dan 0.5% pelabur atasan memiliki RM1.5 juta seorang.
Keadaan ini tidak jauh bezanya dengan simpanan pencarum KWSP yang mana 78.6% adalah mereka yang bergaji kurang daripada RM3,000. Di dalam Amanah Saham Bumiputera, 75% daripada pelabur hanya mempunyai purata RM611 di dalam simpanan. 
Ini menjelaskan mengapa baru-baru ini timbul desakan supaya bank-bank lebih banyak mencetak note wang RM10 di mesin ATM. Sememangnya ada di kalangan kita yang baki akaun banknya kurang daripada RM50 pada suatu masa.
Dalam usaha menjadi negara berpendapatan tinggi, kerajaan ingin mengurangkan perbelanjaan dan meningkatkan pendapatan negara. Rasionalisasi subsidi dijalankan di mana harga minyak dan eletkrik mula mengikut harga pasaran. 
Tahun hadapan, cukai GST akan dikuatkuasakan. Sudah tentu harga sesetengah barangan dan perkhidmatan akan naik. Ini menyebabkan ‘pendapatan boleh guna’ golongan kebanyakan semakin kurang. Mereka ini terpaksa meminjam wang untuk meneruskan kehidupan dan sekaligus meningkatkan kadar hutang isi rumah di Malaysia.
Menakutkan? Belum cukup lagi.
Menurut kajian Sime Darby Properties, mereka yang ingin memiliki rumah di Lembah Klang perlu memiliki pendapatan isi rumah sebanyak RM14,580 sebulan. Tidak hairanlah permohonan mereka untuk mendapatkan pinjaman perumahan ditolak oleh bank.
Lebih 34% hartanah yang bernilai RM250,000 sehingga RM1 juta tidak terjual sepanjang 2014. Rumah tidak akan menjadi semakin murah dan pemaju hartanah semkain gemar membina rumah yang mahal. Kos sara hidup yang meningkat mengurangkan lagi kemampuan golongan ini untuk membeli rumah.
Pada masa yang sama golongan berpendapatan tinggi di Malaysia semakin kaya. Permintaan terhadap hartanah bernilai lebih RM1 juta begitu hebat sehinggakan hanya 8% daripada hartanah tersebut yang tidak terjual. Setiap minggu, ada sahaja pelancaran projek perumahan yang baru.
Hotel-hotel mewah bertaraf lima bintang seperti Harrods, W Hotel, St Regis dan Banyan Tree akan membuka cawangannya di Malaysia. Jualan kereta berjenama seperti BMW, Mercedes Benz, Volkswagen, Mini Cooper, Audi dan Land Rover mencatatkan rekod jualan tahunan. 
Syarikat penerbangan antarabangsa seperti Air France, Lufthansa, British Airways dan Turkis Airlines berlumba-lumba menyediakan penerbangan terus ke negara masing-masing berikutan wujudnya pasaran. Restoran-restoran mewah sudah tumbuh ibarat cendawan lepas hujan. Kesemua ini tidak akan berlaku jika tidak ada permintaan yang tinggi.
Sudah tiba masanya masalah jurang pendapatan ini diberikan perhatian yang sewajarnya.
Adakah Malaysia satu-satunya negara yang mengalami keadaan ini?
Tidak.
Amerika Syarikat mempunyai 46 juta orang miskin. Di negara-negara maju di eropah juga golongan atasan 7% memiliki 60% daripada kekayaan negara. Malaysia mungkin tidak seteruk itu tetapi tanda-tanda ke arah itu sudah mula kelihatan.
Di atas kertas, angka-angka petunjuk ekonomi sememangnya menakjubkan. Persoalannya adakah ini pertumbuhan yang berkualiti di mana pengagihan kekayaan dilakukan secara menyeluruh atau pertumbuhan yang mengikut kehendak pasaran semata-mata?
Pasaran- sebagaimana yang diketahui tidak mengambil kira kesejahteraan orang ramai. Melainkan kerajaan campur tangan di dalam pasaran.

Comments

Popular posts from this blog

Jin Ketagih Bersetubuh Dengan Isteri

Panggilan yang diterima lewat malam itu benar-benar memberi kesan. Sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan potongan ayat lelaki tersebut. “Isteri saya enak disetubuhi jin, sedangkan saya keseorangan di sofa ruang tamu dengan hanya ditemani nyamuk-nyamuk yang menggila seolah-olah mengejek-ejek diri saya," ungkap pemanggil tersebut. Teruja untuk mengetahui dengan lebih lanjut, saya telah mengaturkan satu pertemuan dengan pemanggil tersebut. Ridzwan, 31, (bukan nama sebenar) telah berjaya mengubah dimensi saya tentang kewujudan alam lain di muka bumi ini. Melihat secara luaran, perwatakan Ridzwan sama seperti lelaki-lelaki lain malah dia kelihatan kemas dan segak, sesuai dengan profesionnya sebagai seorang pengurus di sebuah syarikat terkemuka. Nyata telahan saya tersasar kerana menyangka Ridzwan seorang lelaki yang tidak terurus ekoran masalah yang sedang dialaminya itu. “Tujuan saya berkongsi pengalaman ini bukanlah mahu membuka aib

Swinger Malaysia

Terkejut berok aku bila seorang kawan aku memaklumkan aku bahawa dia telah diajak oleh seorang pompuan berstatus isteri orang untuk ajak bertukar-tukar pasangan. Maknanya dia sedia “main” dengan kawan aku tu dengan syarat kawan aku pun sedia kasi isterinya main dengan suami pompuan tersebut. Atau dalam bahasa omputeh “swinging”. Yang buat aku mengucap panjang bila kawan aku cerita bahawa perempuan yang offer tu seorang Melayu beragama Islam dan tinggal di Johor. Katanya kalau kawan aku sudi, dia dialu-alukan untuk datang ke JB. Semua sudah disediakan termasuk “port” yang tiada gangguan. Kawan aku kata pompuan tu hanya sudi bertukar pasangan dengan pasangan suami isteri lain, tidak pasangan tidak berkahwin sama ada pasangan kekasih atau skandal. Sebab itu akan tidak adil bagi mereka. Aku tanyalah macam mana dia kenal pompuan tu? Katanya, dia berkenalan menerusi laman sosial popular. Hemm, aku kata tak aku percaya dengan laman sosial sebab sesiapa sahaja boleh menyamar. Tapi

GEMPAR!!! PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH!!

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH. Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari !!  Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai. Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.  Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas. Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 bat