Monday, 3 February 2014

Kalau Hidup Sekadar Hidup, Babi Di Hutan Juga Hidup

"Kalau hidup sekadar hidup,
babi di hutan juga hidup.
Kalau bekerja sekadar bekerja, 
kera di hutan juga bekerja"

Kata-kata Pak Hamka ini sangat menikam kalbu. Pada mereka yang hidupnya hanya sekadar hidup, tak tahu kenapa mereka diciptakan, atau tahu tapi tak melaksanakan tugas sebagai manusia yang sebenar, bolehlah dikatakan sebagai binatang yang disebutkan Pak Hamka di atas.

Juga, kalau hidup kita dari pagi ke petang bekerja mencari duit mata wang dunia, tanpa mengendahkan langsung untuk mencari pahala untuk mata wang akhirat untuk kita guna di akhirat kelak.


“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat kebesaran (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seumpama binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (al-A’raf, 7: 179 )

“Terangkanlah kepadaKu tentang orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya, maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya. Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar dan memahami, mereka itu tidak lain hanyalah seperti binatang ternak bahkan mereka lebih sesat jalannya dari binatang ternak itu.” (Al-Furqan, 25: 43-44)