Friday, 27 December 2013

Awas, Apabila Isteri Anda Mencecah 40an

BEBERAPA hari lalu, saya tengok Buletin Utama di kedai kopi - berita  seorang guru penolong kanan wanita  terkantoi aksi bertukar-tukar ‘cenderamata’ dengan kekasihnya, warga Pakistan.


Lelaki itu 27 tahun manakala si cikgu, 49. Khabarnya, penolong kanan sebuah sekolah di Melaka itu sudah punya anak enam dan suaminya pula sedang sakit.



Ini bukan kes khalwat biasa tetapi ada kaitan dengan rakaman video. Wah!  Sungguh terlampau nampaknya.



 Tidak! Saya bukan hendak bercerita panjang mengenai pasangan itu tetapi yang menarik perhatian saya adalah komen seorang kawan – Li – yang ada bersama tonton berita itu.



Li, 48, tiba-tiba berkata, wanita umur  40-an hingga 50an memang makin 'hot'.



“Ini pengalaman...,” katanya untuk lebih meyakinkan saya.



Ya, saya tahu Li tidak pernah buat kajian saintifik mengenai perkara itu. Dan saya juga sedar bahawa apa yang dikatakannya, boleh jadi betul, mungkin juga tidak.



Walau apa pun, apabila dia menyebut ‘ini pengalaman...’ saya tahu dia cuba bercakap benar, sekurang-kurangnya dari pengalamannya sendiri.



Li orang baik, bukan pengatur tangga rumah tumpangan di Belakang Mati. Itu saya pasti!



Untuk perkasakan lagi hujahnya, Li berkata, pada usia itu, wanita tidak lagi sibuk dengan anak kecil dan juga hal-hal lain yang menjadikan mereka begitu sibuk setiap hari.



“(Pada) tahap itu, depa sudah relax, sudah boleh fikir untuk diri sendiri, termasuk juga hal-hal seks,” katanya.



Bab itu, saya setuju dan saya semakin yakin bahawa apa yang Li katakan, ada benarnya.



Saya sendiri pernah beberapa kali menulis topik ini, termasuk daripada pengakuan wanita sendiri.



Ada yang mengaku pada usia 40-an, mereka bersedia untuk jatuh cinta kali kedua.



Tidak! Bukan bercinta dengan lelaki lain atau cari ‘anak ikan’  tetapi jatuh cinta dengan diri sendiri.



Maksudnya kalau sebelum itu katanya, terlalu banyak hal yang nak dikisahkan setiap hari tetapi dalam usia 40-an, mereka ada ruang yang lebih untuk  membelai diri dengan sebaik mungkin.



Dalam soal bajet juga sudah stabil dan boleh dibuat bajet khusus untuk penjagaan diri. Bukan untuk  beli beg tangan atau losen penggebu sahaja tetapi juga untuk spa dan aerobik.



Pendek kata, dalam dalam usia 40-an, wanita sudah benar-benar bersedia untuk tampil dengan lebih ‘mantop’.



Bukan hanya mahu memuji orang lain, pada isteri sendiri pun saya nampak berbeza banding dahulu.



Tetapi masalahnya isteri, apabila kita puji “awak makin tua makin cantik,” dia akan tanya balik, “ooo... dulu tak cantiklah ye?”

Ke situ pulak!


Kalau diambil kira pandangan  sendiri, memang sejak  remaja dahulu lagi pun, saya suka ‘ushar’ wanita yang lebih berusia, lewat 30an hingga 40-an.



Bagi saya, wanita pada usia itu sedang berada di kemuncak keanggunan. Justeru, mereka amat indah lagi harmoni untuk dipandang. Macam gunung. Tidak ada orang yang suka pandang busut, jarang ada yang suka pandang bukit tetapi ramai yang suka pandang gunung.



Ini kerana berbanding yang lain, gunung adalah lebih anggun.



Maksud anggun bagi saya ialah kombinasi rupa paras fizikal yang cantik dengan kematangan. Itulah anggun dan keanggunan itu kemuncaknya adalah pada usia lewat 30-an atau awal 40-an.



Bagi wanita yang lebih muda, mereka mungkin cantik tetapi apakah mereka matang?



Jawapannya sudah tentu tidak dan walaupun mereka cuba tampilkan kematangan ataupun dilihat matang namun dalam situasi tertentu, sifat keremajaan atau keanak-anakan mereka pasti terdedah jua.



Itu bukanlah masalah, cuma bagi lelaki, tarikan dalam diri seseorang wanita pada mata mereka sesetengahnya lebih memberatkan penampilan yang matang secara semula jadi.



Ini kerana semacho mana pun seorang lelaki, ada ketika tertentu  dia masih mengharapkan kematangan pasangan sebagai pelengkap. Malah jangan tidak percaya atau mencebik jika dikatakan lelaki juga ada kemanjaan yang diselindungkan.



Kerana itu, wanita yang matang tidak akan menolak apabila suami minta dibelai dan dimanjakan dan wanita yang tidak matang, mungkin hanya mahu dia sendiri dibelai oleh suami pada setiap masa.

http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/muhamad-mat-yakim/kemantapan-wanita-usia-40-an-1.234506

TNB Untung, Rakyat Terbeban

Ahli Parlimen DAP Kampar, Dr Ko Chung Sen mempertikaikan tindakan kerajaan yang menaikkan tarif elektrik secara keterlaluan.

Beliau berkata, tindakan itu yang kononnya bertujuan merasionalkan subsidi dan mengukuhkan kedudukan fiskal tidak munasabah kerana pada masa sama laporan TA Securities menunjukkan TNB bakal memperoleh keuntungan berlipat ganda.

Menurutnya, laporan bertarikh 3 Disember 2013 itu menyatakan TNB boleh meraih keuntungan tahun depan sebanyak RM5.016 bilion, meningkat daripada RM4.614 bilion tahun ini.

“Keuntungan ini berjumlah RM402 juta termasuk pampasan kos bahan api sebanyak RM1.12 bilion.

“Jika kenaikkan tarif elektrik sebanyak 14.89 peratus ini bertujuan mengurangkan beban subsidi, ia harus dinyatakan dalam defisit bajet bukannya pendapatan tahunan TNB.

“Mengapa keuntungan TNB harus mendapat faedah daripada kedua-dua pampasan kos bahan api daripada kerajaan dan kenaikan tarif yang dibayar pengguna?,” soalnya pada sidang media di Lobi Parlimen.

Jelasnya, harga sasaran TNB juga dinaik secara mendadak iaitu 34 peratus bersamaan RM13.23 berbanding harga sebelum didagangkan RM9.89.

Beliau menambah, dalam bajet 2014, kerajaan juga meningkatkan peruntukkan LPG, diesel dan petrol kepada RM22.34 bilion berbanding sebelum ini RM20.015 bilion.

“Jadi mereka yang mendapat faedah sebenar menerusi ‘rasionalisasi subsidi’ ini adalah Syarikat Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) dan TNB manakala rakyat miskin bertambah derita.

“Jika IPP dan TNB jika asalnya ditubuhkan untuk berkhidmat kepada rakyat, mereka harus berkongsi beban dengan mengurangkan lagi tarif daripada meningkatkan keuntungan dan menganugerahkan bonus besar kepada pengarah masing-masing.-Roketkini.com

NASIHAT KEPADA KERAJAAN

1. Kerajaan memerlukan wang. Ia tidak boleh berfungsi tanpa wang. Ia perlu membayar orang-orang yang bekerja untuk itu. Ia telah memberi perkhidmatan dan kemudahan infrastruktur. Dan sekarang ia telah menyediakan kemudahan-kemudahan yang lebih sosial seperti pendidikan, perubatan penjagaan dan lain-lain. Dan sudah tentu ia mesti mempertahankan negara dan mengekalkan undang-undang dan perintah.

2. Dana kebanyakannya diperoleh melalui cukai pada aktiviti-aktiviti orang yang punya pendapatan, keuntungan, serta perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan seperti pengangkutan, pembetungan, air dan tenaga, pelabuhan dan lapangan terbang, proses-proses kelulusan dan lain-lain

3. Walaupun terdapat banyak negara di mana orang mengelak daripada membayar cukai, rakyat Malaysia secara amnya membayar cukai mereka dan lain-lain caj bagi perkhidmatan yang diberikan oleh kerajaan. Tetapi disebabkan kos kerajaan meningkat dari masa ke masa, cukai dan tarif juga akan meningkat.

Secara semula jadi cukai dan tarif - pembayar tidak mahu membayar lebih banyak cukai dan caj-caj lain. Tetapi mereka mengakui keperluan kadar cukai yang lebih tinggi akan menyebabkan kenaikan kos sara hidup apabila upah dan gaji kakitangan kerajaan pada masa sama perlu dinaikkan, serta kos yang tinggi dari perolehan kerajaan.

4. Tetapi pembayar cukai tidak boleh tiba-tiba datang dengan wang untuk membayar cukai-cukai baru dan caj. Akhir-akhir ini individu dan ahli perniagaan di Malaysia perlukan lebih banyak wang kerana banyak peningkatan kos akibat daripada keputusan dasar kerajaan. Pertama sekali kenaikan gaji minimum hingga RM900 /-. 

Peningkatan ini tidak boleh dihadkan kepada orang-orang yang berpendapatan kurang daripada RM900 /-. Orang-orang yang sudah berpendapatan RM900 /- dan ke atas juga perlu dibayar gaji yang tinggi. Dengan ini kos menjalankan perniagaan dan menghasilkan barangan dan perkhidmatan telah meningkat dan seterusnya kos sara hidup untuk semua orang telah meningkat.

5. Terbaru kerajaan telah memutuskan untuk mengurangkan subsidi produk petroleum. Maka caj-caj elektrik juga akan dinaikkan. Bagi orang Kuala Lumpur, beberapa kadar baru yang diperkenalkan akan menyebabkan kenaikan sebanyak 2000%.

6. Pada tahun 2015 GST (barangan dan cukai perkhidmatan) akan menggantikan cukai jualan. Jelas sekali kerajaan ingin mengambil lebih hasil daripada cukai jualan, dan ini akan menyebabkan penambahan kepada kos barangan dan perkhidmatan.

7. Kita harus menerima bahawa kerajaan memerlukan lebih banyak wang sesuai dengan peredaran masa. Tetapi perlukah kerajaan membuat kenaikan terlalu besar; menaikkan semua cukai dan tarif pada masa serentak? 

8. Dalam perniagaan terdapat satu perkara yang dikenali sebagai "pengurangan kos". Apabila perniagaan berhadapan dengan persaingan atau berlaku pengurangan keuntungan, ia boleh membuat keputusan samada untuk meningkatkan harga atau mengurangkan kos. 

Pada peringkat tertentu, harga boleh ditingkatkan. Tetapi keputusan sebegitu mungkin akan menyebabkan berlaku pengurangan dalam jualan dan keuntungan. Adalah jauh lebih baik untuk mengurangkan kos serta mengekal atau mengurangkan kenaikan harga.

9. Apabila berlakunya penurunan kos dalam sesebuah perniagaan, apa yang perlu dilakukan adalah meneliti segala-galanya agar ia tidak memberi kesan kepada kos keseluruhan operasi perniagaan. Perlu dikaji kecekapan proses, kos bahan, pengurangan pembaziran dan kecekapan jumlah pengeluaran. Kebiasaannya beberapa kos akan dapat dikurangkan.

10. Sepertimana perniagaan, perkara sama juga boleh dilakukan kerajaan. Semua kos kerajaan boleh disemak untuk menentukan yang mana benar-benar perlu, perkhidmatan yang boleh dielakkan; supaya kos kerajaan dapat dikurangkan.

11. Kerajaan sering membazirkan wang kerana tidak terlalu bimbang tentang pulangan ke atas perbelanjaannya dalam apa cara sekalipun. 

Sebagai contoh kontrak yang telah diberikan kepada syarikat yang menawarkan harga terbaik – walaupun tidak semestinya yang terendah. Setiap tahun Ketua Audit Negara akan melapor mengenai pembaziran disebabkan prosedur-prosedur yang tidak wajar serta kecuaian. Biasanya setiap tahun juga, kerajaan tidak banyak berubah atau mengambil apa-apa tindakan daripada kritikan Ketua Audit Negara. Walhal kerajaan boleh menjimatkan banyak wang jika kritikan Ketua Audit Negara diambil secara serius. Perubahan prosedur juga boleh mengurangkan kos.

12. Jika kerajaan berminat dalam mengurangkan kos tadbir urus, ia boleh berbuat demikian dan mungkin impaknya akan lebih ketara. 

Sebagai contoh, kerajaan boleh mengurangkan kos elektrik dengan menukar lampu jalan ke LED yang akan menyebabkan penjimatan lebih 50%. Pengurangan penjanaan elektrik juga mampu mengurangkan subsidi bahan bakar untuk tenaga. Tetapi ini tidak dilakukan oleh kerajaan. Kos permulaan mungkin tinggi, tetapi dengan adanya simpanan pasti kos boleh dikurangkan.

13. Berkenaan cukai, kesan daripada kenaikan itu juga perlu dikaji dengan berhati-hati. Adakah benar bahawa peratusan cukai yang ditetapkan tidak boleh ditukar? 

Harus diingat bahawa kenaikan cukai pasti akan menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup, kos menjalankan perniagaan, pengurangan dalam keuntungan dan pengurangan cukai korporat serta keuntungan kerajaan. 

Sedikit masa dulu kerajaan telah kehilangan cukai ke atas barang-barang yang dibawa masuk oleh pelancong ke Singapura semata-mata kerana sukar untuk ditentukan sama ada jam tangan yang mahal, pen dan barangan kemas yang itu dibeli di Singapura atau ia memang milik peribadi pelancong apabila dia pergi ke negara tersebut. 

Justeru kerajaan ketika itu memutuskan untuk menghapuskan cukai pada barangan mewah. Rentetan itu kedai-kedai bebas cukai bercambah di Malaysia dan kerajaan mengumpul lebihan melalui cukai korporat daripada kedai-kedai tersebut berbanding yang pernah kerajaan kumpulkan melalui duti import.

14. Dalam contoh lain, kerajaan telah mengurangkan cukai korporat secara beransur-ansur daripada 45% dari keuntungan kepada hanya 26%. Dengan itu lebih banyak aktiviti perniagaan dapat dilakukan dan kutipan hasil cukai korporat juga telah meningkat dengan banyaknya. 

Kes lain adalah bebas cukai sebagai insentif untuk pelaburan yang menyebabkan pelaburan meningkat. Secara tidak langsung kerajaan boleh mengutip cukai pendapatan daripada eksekutif. Nasi lemak yang dimakan oleh pekerja juga akan meningkatkan perniagaan pemborong beras dan kerajaan juga boleh mengutip cukai korporat daripada pemborong ini.

15. Rakyat perlu mencari wang untuk membayar cukai yang semakin meningkat. Sudah tentu ia akan menjadi lebih mudah jika peratusan cukai yang dikenakan adalah rendah, atau rakyat diberi masa membayar cukai pada tempoh yang lebih lama.

16. Jika kerajaan benar-benar perlu menaikkan peratusan sesuatu cukai, ia sepatutnya diperkenalkan secara berperingkat. Sebagai contoh kenaikan caj elektrik ditetapkan pada 15%. Itu adalah satu lompatan besar. 

Ia sudah tentu akan menjejaskan kos pengeluaran barangan yang menggunakan elektrik, apatah lagi pengeluaran yang menggunakan elektrik pada peratusan yang tinggi. Kontrak yang telah sedia dimeterai lebih awal oleh peniaga akan menyebabkan mereka terpaksa menanggung kerugian dan sekaligus akan mengurangkan cukai keuntungan korporat.

17. Peningkatan sepatutnya dilakukan secara berperingkat contohnya 6% setahun dalam tempoh 3 tahun atau lebih. Maka kerugian semasa kontrak akan dikurangkan. Kontrak-kontrak pada masa depan pula akan mengambil kira kenaikan. Akan ada masa untuk "kos turun" dan kenaikan harga kontrak.

18. Jika ditetapkan 6% setahun untuk 3 tahun, maka kadar akan meningkat sebanyak 18% berbanding 15% pada masa sekarang. Tetapi kenaikan 6% di tahun kedua adalah 106% daripada harga asal, dan untuk tahun ketiga akan naik kira-kira 113% daripada harga asal, oleh itu lebih daripada 18%. Jika ini terlalu tinggi, maka kadar peningkatan tahunan boleh juga dikurangkan kepada 5%.

19. Jelas bahawa kerajaan akan mendapat lebih daripada 15% daripada harga semasa. Kerajaan tidak akan rugi apa-apa meskipun terdapat kelewatan dalam kenaikan kadar yang ditetapkan.

20. Ya, kerajaan memerlukan lebih banyak wang dengan peredaran masa, tetapi dengan pertimbangan kos kepada rakyat dan perniagaan, kerajaan perlu menyemak semula kadar cukai yang diperkenalkan. Tindakan ini tidak akan terlalu menjejaskan kerajaan, tetapi pada masa sama kerajaan dapat memperolehi keyakinan daripada rakyat. Rakyat mungkin akan hargai jasa kerajaan itu di pilihan raya akan datang.

21. Baru-baru ini Francois Hollande, Presiden Perancis telah memutuskan untuk menaikkan cukai ke atas keuntungan sebanyak 50%. Ramai yang telah meninggalkan Perancis untuk menjalankan perniagaan di tempat lain. Mungkin kerajaan berharap dapat lebih banyak cukai, tetapi kerajaan juga boleh rugi lebih banyak jika ramai kumpulan peniaga lari berhijrah ke tempat lain.

Tun Mahathir Mohamad chedet.cc/