Tuesday, 31 December 2013

Apakah Langkah Langkah Yang Perlu Anda Buat Bila Ditahan Polis

1. Apa yang perlu anda buat apabila DIBERHENTIKAN polis?

o Minta beliau tunjukkan Kad Kuasa Polis
o Catit nama dan nombor anggota yang tercatat dalam Kad Kuasa Polis
o Jika beliau berpakaian seragam, catit nombor anggota pada pakaian seragam
o Jika beliau berkenderaan, catit nombor pendaftaran kenderaan

2. Apa perlu anda buat jika diminta pengenalan diri?

o Berikan nama, nombor kad pengenalan dan alamat sahaja
o Jangan sekali-kali menyerahkan kad pengenalan anda kepada polis; hanya tunjuk sahaja
o Jika polis paksa anda serahkan kad pengenalan, minta dikeluarkan Borang Pemeriksaan sebagai bukti kad pengenalan dirampas

3. Bilakah anda ditahan?

o Apabila anda dihalang beredar dari tempat tersebut
o Apabila anda digari

4. Apa harus anda buat 
apabila ditahan?

o Jangan melawan dan jangan beri alasan kepada polis untuk gunakan kekerasan
o Tanya apakah alasan anda ditahan
o Tanya ke balai mana anda akan dibawa

5. Apakah hak anda setelah ditahan?

o Anda berhak membuat panggilan telefon kepada keluarga dan/atau peguam dan maklumkan balai tempat anda dibawa, sebab tangkapan dan nama polis yang membuat tangkapan

6. Berapa lama polis boleh menahan anda?

o Polis boleh menahan anda tidak melebihi 24 jam di balai atau lokap polis
o Anda boleh ditahan melebihi 24 jam jika anda diberikan
Perintah Reman oleh Mahkamah Majistret tertakluk kepada tempoh maksimum 7 (4+3) hari

7. Apakah yang perlu dibuat apabila anda dibawa ke hadapan Majistret untuk mendapatkan Perintah Reman?

o Beritahu polis/Majistret bahawa anda ingin diwakili peguam
o Jika anda diwakili peguam, anda tidak perlu bercakap kerana peguam yang akan bercakap bagi pihak anda di hadapan Majistret
o Anda hanya perlu beritahu peguam yang mewakili anda sekiranya anda sakit, didera, diugut atau tidak diberikan makanan/air/pakaian secukupnya semasa dalam tahanan. Buat laporan polis dengan segera jika berlaku keadaan sedemikian
o Beritahu juga kepada peguam sama ada polis telah menjalankan penyiasatan semasa anda dalam tahanan

8. Apakah yang perlu dibuat apabila polis ingin merakam Kenyataan Bertulis semasa dalam tahanan?

o Kenalpasti nama dan pangkat pegawai yang menyoal siasat anda
o Berikan nama penuh, umur, alamat dan pekerjaan (butir-butir peribadi) jika diminta
o Selain memberikan butir-butir peribadi, anda dinasihatkan untuk berdiam diri dari menjawab soalan dari pegawai polis
o Jika anda memilih untuk berdiam diri, katakan “saya akan jawab di mahkamah” terhadap sebarang soalan yang dikemukakan kepada anda dan polis tidak boleh memaksa, mengugut atau memukul anda jika anda enggan menjawab soalan 

9. Bilakah anda didakwa di mahkamah?

o Anda boleh didakwa di mahkamah pada atau sebelum tempoh reman yang diberikan terhadap anda tamat
o Anda didakwa jika pertuduhan dibacakan terhadap anda di hadapan seorang Majistret/Hakim dan anda ditanya sama ada mengaku bersalah atau minta dibicarakan
o Pastikan anda MENGAKU TIDAK BERSALAH dan peguam 'TURUN' akan mewakili anda sehingga perbicaraan selesai. 

Disediakan:
UNIT JENAYAH
Lajnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM) PAS PUSAT

Sebarkan!!


Mahyudin Diberi Tanggungjawab Penuh Sepanjang Najib Bercuti Tahun Baru

Menurut siasatan terperinci blogger Kadir Jasin PM akan ke luar negara Los Angeles dan Sydney merayakan tahun baru. Baca blog ini:
"To be fair to all, I shot another SMS to Tengku Sharifuddin: “So the allegation that he might be in sydney and las vegas to see the sunrise on the new year could possibly be true. Someone from the CAG said pm wasn’t going abroad. I have to clarify in my blog. Anything u would like to add? Tq.” Demonstrate but dont be like Siam 
Nampaknya negara akan di kawal oleh Timbalan Perdana Menteri TSMY.


Monday, 30 December 2013

Malaysia ni siapa yang punya?

SHAH ALAM - Kenaikan harga barang dan perkhidmatan telah mendapat perhatian daripada semua lapisan masyarakat, walaupun bekas Mufti Perlis, Prof Dr Mohd Asri Zainal Abidin telah pun menyuarakan mengenai perkara itu, hari ini beliau terus menyindir tindakan kerajaan.


Beliau yang juga pendakwah bebas itu turut meluahkan rasa mengenai tindakan kerajaan apabila menerima respons rakyat berhubung perkara tersebut.



Mohd Asri berkata, tindakan rakyat biasa sering disalah tafsir dan dianggap untuk menjatuhkan kerajaan.



"Inilah nasib seorang rakyat biasa... jika bicara soal kenaikan harga, dituduh ingin gulingkan negara.



"Diri diancam undang-undang penderhaka, jika diam menyimpan rasa di dada, dikata pula suka dan reda.



"Naiklah harga semahunya, jika merungut duka dihalau pula keluar dari negara, agak-agak Malaysia ini siapa punya?," tulisnya di laman Twitternya.

Kenapa Islam Tidak Berkembang Di Malaysia?

Mengapakah di Msia agama Kristian berkembang dan agama Islam tidak ? KERANA ;


1)Orang Islam menjual / memperdagangkan agamanya. Air jampi di jual, Jus Tok Guru kononnya telah di jampi, Minyak ubat urut Anugerah kononnya di bacakan ayat suci 30 juzuk di jual dgn harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya di beri PERCUMA

2) Ustaz ustaz mengajar agama demand / meminta bayaran tinggi. Mubaligh Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya.

3) Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat , orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu org dalam kesusahan (janda miskin, mangsa tanah runtuh)

4)Gereja boleh dimasuki pada bila bila masa. Tetapi masjid di kunci. (Tak bagi org masuk tidur kononnya)

5)Imam solat kerana waktu kerjanya (di bayar gaji). Paderi sukarela

6)Air zam zam di jual mahal. Tapi Kristian memberi Holly Water secara percuma

7)Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang. Tapi Kristian sibuk berdakwah

8)Ustaz ustaz sibuk menjual tanah suci. Membawa org ke Mekah. Umrah. Harganya mahal. Bermotifkan keuntungan melampau. Paderi sibuk menaja org org susah membaiki rumah dan barang dapur.

9)Pegawai pegawai jabatan agama Islam , jabatan zakat sibuk promosi nak naik gred bergaji besar. Bajet "pengurusan" lebih besar di bandingkan kpd golongan asnaf.Paderi sibuk membuat kebajikan

10) Ustaz ustaz sibuk menjadi Tok Bomoh boleh mengubati seribu macam penyakit. Paderi sibuk membina hospital

Nukilan seorang facebookers...

Sunday, 29 December 2013

Berpantang maut sebelum ajal


Berpantang maut sebelum ajal – Masyarakat Melayu memang terkenal dengan peribahasa nie terutamanya pada zaman datuk nenek moyang kita nie. Di dalam percakapan mesti akan diselitkan dengan pantun dan peribahasa. Tapi pada zaman kita nie semua peribahasa hanya sekadar dikumpulkan di dalam buku sahaja, jarang sekali kita mendengar serta menggunakan peribahasa di dalam perbualan seharian kita.
berpantang maut sebelum ajal
Namun jika Anda selalu menonton berita atau membaca surat khabar, mesti anda perasan peribahasa “berpantang maut sebelum ajal” ini selalu digunakan di awal tajuk berita.

Peribahasa yang ingin Admin kongsikan ini adalah peribahasa “berpantang maut sebelum ajal”. Selain itu ada juga peribahasa lain yang seakan-akan memberi maksud yang sama iaitu peribahasa berpantang undur sebelum kalah. Jadi apakah maksud peribahasa berpantang maut sebelum ajal ini?
Maksud peribahasa ini adalah merupakan peniup semangat untuk kita terus berjuang dan bertahan dalam apa jua keadaan.Ia bukan bermakna kita menentang atau tidak percaya dengan kekuasaan dan tetapan Allah tetapi kita perlu terus berikhtiar dan bukan hanya cuma berserah.
Kita digalakkan berusaha dalam apa jua keadaan dan bukannya hanya berserah mengharapkan keajaiban berlaku.Meskipun kita percaya ajal itu ditentukan oleh Allah namun kita perlu berusaha untuk melawan dan mencari penawar apabila berhadapan dengan apa jua penyakit atau musibah yang kita hadapi.
Klip video yang bakal anda saksikan di bawah ini adalah antara salah satu contoh apa yang dimaksudkan dengan peribahasa berpantang maut sebelum ajal. Dalam keadaan yang kritikal mangsa masih lagi tenang meskipun dari sudut akal sesiapa saja yang melihatnya akan beranggapan adalah mustahil bahawa dia masih boleh hidup.
Namun setakat itu sahaja yang dapat dipertontonkan dalam video tersebut. Apa yang berlaku seterusnya selepas itu hanya mangsa dan mereka yang terlibat saja yang mengetahuinya. Sumber video Youtube Admin ambil daripada ~ Ozzy2u

Kenyataan Terbaik Pemimpin Umno Sepanjang 2013

1. Kalau harga ayam mahal jangan makan ayam. Makan ikan dan daging pula. - Hasan Malek

** Mengulas rungutan pengguna yang bising mengenai kenaikan harga ayam.

2. Pendatang asing di Sabah tidak gugat keselamatan negara - Nazri Aziz

** Mengulas pertanyaan rakyat yang bertanya mengenai kebanjiran warga asing. 

3. Penceroboh di Lahad Datu bukan pengganas - Hishamuddin Hussien

** Mengulas persoalan rakyat yang bertanya mengenai kejadian di Lahad Datu sebelum situasi bertukar tragedi ketika itu. 

4. Pengguna boleh guna laluan tidak bertol kalau tidak mahu bayar tol - Wahid Omar

** Mengulas rungutan pengguna yang bising mengenai kenaikan kadar tol. 

5. Kita ada sistem pengurusan banjir terbaik di dunia - Shahidan Kassim.

** Mengulas rungutan mangsa banjir kenapa bantuan lambat tiba.

6. Sistem pendidikan kita terbaik berbanding UK dan USA. - Muhyiddin Yasin.

** Mengulas laporan mengenai perbandingan prestasi pendidikan antara negara.

7. Pistol yang hilang mungkin terjatuh dalam laut. - Ketua Polis Negara

** Mengulas laporan audit mengenai kehilangan pistol oleh anggota polis.

8. Harga barang naik ialah ketentuan Allah SWT - Ustaz Fathul Bari

** Mengulas sikap rakyat yang menyalahkan penyokong2 BN yang undi BN sekaligus menyebabkan harga barang naik..

9. Kita perlu hormat penunggang2 motorsikal VVIP yang mengiringi VVIP di atas jalanraya. Perlu beri laluan kepada mereka. Ini budaya kita. Mungkin kita perlu wujudkan undang2 tertentu.. - Hasan Malek.

** Mengulas sikap rakyat yang taknak bagi laluan pada VVIP atas jalanraya.

10. Rosmah pun ada jasa pada negara. Rosmah juga selesaikan masalah rakyat. - Najib Razak

** Mengulas pengkritik2 Rosmah Mansur yang asyik membangkitkan kesalahan Rosmah Mansur.

11. Dedahkan pembekal dakwat kekal akan membuatkan rakyat berlumba2 beli dakwat kekal - Shahidan Kassim.

** Mengulas desakan rakyat agar pembekal dakwat kekal yang tak kekal didedahkan.

12. Memang pembohongan. Memang bangsat betul kenyataan itu.. - Shahrizat Jalil.

** Mengulas mengenai pendedahan Fuziah Salleh yang bantuan lambat tiba ke lokasi mangsa banjir.

13. Bekal khemah kepada mangsa banjir tidak pratikal kerana paling lama orang boleh duduk dalam khemah sejam saja sebab panas. Iklim kita berbeza dengan iklim negara matahari terbit (Jepun) - Shabery Cheek.

** Mengulas cadangan rakyat agar bantuan banjir lebih tersusun dengan penyediaan khemah bagi ibu2 dan wanita2 yang tidak selesa tidur dan duduk secara terbuka bercampur lelaki perempuan.

14. Israel ciplak slogan dari Malaysia - Shahidan Kassim.

** Mengulas isu slogan Endless Possibilities.

15. Harga petrol tak naik tetapi hanya subsidi aje dikurangkan - Najib Razak.

** Mengulas tindakan pembangkang yang mempersoalkan isu kenaikan harga petrol dan diesel.

16. Keluar negara jika tak gembira dengan sistem politik di negara neh - Zahid Hamidi

** Mengulas sikap pembangkang yang menganjurkan pelbagai siri demo selepas gagal menawan Putrajaya.

17. Jangan makan gula, hidup lebih lama - Dr. Subramaniam.

** Mengulas pendirian kerajaan yang ber-ura2 memansuhkan subsidi gula ketika itu.

18.  Kurangkan gula, lebih baik untuk kehidupan seks anda - Najib

** Mengulas mengenai alasan pemahsuhan penuh subsidi gula serta merta.

19.  Rakyat sokong kenaikan harga barang kerana pihak kami tidak menerima laporan - Hasan Malek.

** Memberikan ulasan kepada wartawan yang menemurah dia dalam satu program bantuan back to school.

BTW, aku rasa inila statement menteri paling bangang untuk tahun 2013. Dia berjaya pintas kedudukan Shahidan Kasim yang sepatutnya no 1 dalam senarai menteri bangang, tahniah. Last2 minit buat kenyataan yang bersesuai untuk meletakkan dia di kedudukan no 1. Artikel itu akan keluar soon. 

20. Saya tak lah bodoh sangat - Ahmad Maslan

** Mengulas kritikan di laman sosial yang beranggapan Ahmad Maslan bodoh kerana keluarkan kenyataan penggunaan minyak ikut tangga gaji.

21. Gaji RM3,000 ke bawah guna petrol RM132 sebulan, gaji RM5000 ke atas beli petrol RM375 sebulan. - Ahmad Maslan.

** Mengulas tindakan rakyat yang bising mengenai kenaikan petrol membebankan pengguna jalanraya.

22. BN kerajaan terbaik di dunia - Ahmad Maslan

** Mengulas pemberian subsidi oleh kerajaan kepada rakyat di negara neh.

23. Jangan beli rumah kalau harga rumah mahal - Ku Nan

** Mengulas rungutan rakyat mengenai harga rumah yang semakin mahal.

24. Naikkan kadar parking kepada RM40 sejam untuk elak kesesakan lalu lintas. - Cadangan oleh Khairiah Mohd Talha.

** Memberikan alternatif untuk mengurangkan kesesakan di jalan bandar2 utama sekitar KL.

25. Rakyat Malaysia perlu berterima kasih kepada Rosmah Mansur - Shahidan Kassim

** Respon selepas rakyat membidas isu penggunaan pesawat kerajaan oleh Rosmah Mansur.

26. Keputusan jemput artis K-Pop beri pulangan RM140 juta pada Hari Belia 2012 - Shabery Cheek.

** Menjawab isu pembaziran kerajaan membiayai persembahan 3 artis kpop sebanyak RM1.6juta

27. Jangan beri BRIM kepada penyokong pembangkang - Perwakilan UMNO.

** Berucap atas pentas UMNO dalam sesi perbahasan.

28. Yang tak suka kerajaan BN keluar Malaysia - Wanita UMNO Kuantan.

** Mengulas mengenai perhimpunan rakyat 31 Dec protes kenaikan harga barang.

29. Kenaikan petrol tak memudaratkan rakyat Kerana yang ada kereta orang2 besar dan berkemampuan. Orang kampung ada yang tiada kereta. - Bung Moktar Radin.

** Mengulas mengenai langkah kerajaan mengurangkan subsidi petrol.

30. Kenaikan harga minyak untuk bantu orang miskin, susah - Haji Sairin Karno

** Mengulas langkah kerajaan mengurangkan subsidi minyak.

31. Kerajaan akan kaji cadangan pelupusan kenderaan berusia 12 tahun ke atas. (JPJ) Kerajaan akan mahsuhkan cadangan untuk melupuskan kenderaan berusia 12 tahun ke atas. Yeay. - Hishammuddin Hussein

** Mengulas kritikan rakyat mengenai usul yang dicadangkan kerajaan dan dimahsuhkan oleh kerajaan juga... errr?

32. BN berhak naikkan harga barang kerana menang pilihanraya - PERKASA.

** Mengulas sikap rakyat yang mengkritik tindakan BN menaikkan harga beberapa barang dalam negara selepas PRU tamat..

33. Kenaikan harga barang tiada kaitan dengan UMNO - Isa Samad

** Mengulas kritikan rakyat yang menyalahkan UMNO dalam kenaikan kos sara hidup. 

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/12/koleksi-kenyataan2-politik-yang-bangang.html#ixzz2onogzkpr

juga boleh layari di

http://wargamarhaen.blogspot.com/2013/12/koleksi-kenyataan2-politik-yang-bangang.html

Terimakasih Dari Pj Blogspot

Sebagai blogger baru PjBlogspot ingin merakam ribuan terimakasih kepada blogger blogger yang disebutkan dibawah kerana telah menyumbangkan traffic sources yang banyak kepada blog ini. Nama nama dibawah ini adalah senarai blogger yang terdapat didalam blogger traffic sources PjBlogspot. Mungkin ramai lagi yang telah memautkan PjBlogspot kedalam blog mereka dan admin ucapkan terimakasih juga diatas sokongan kalian.

1. cenangau.blogspot.com

2. wasukalu.com wasukalu.com

3. gigitankerengga.blogspot.com

4. manjongmari.blogspot.com

5. hijabulcrewz.blogspot.com

6.     bloglist-malaysia.blogspot.com

7.     naimnikmat.blogspot.com

8.     addin77.blogspot.com

9.     gayapeneroka.blogspot.com

10.   siyasahsyariyah.blogspot.com

11.   omakkau.blogspot.com

12.   mountdweller.blogspot.com


GEMPAR!!! Tarikh Baru Kiamat Pada 1 Jan 2017

LONDON: Selepas kiamat tidak berlaku pada Jumaat lalu, muncul pula sekumpulan pengikut ajaran sesat yang mendakwa, ia akan berlaku empat tahun lagi.
Tarikh baru kiamat, menurut kumpulan The Sword of God Brotherhood ialah pada 1 Januari 2017.

Kumpulan itu mendakwa ‘Nabi Gabriel’ memberitahu mereka bahawa kiamat akan berlaku pada tarikh berkenaan dan hanya anggota kumpulan itu saja akan terselamat sementara yang lain akan musnah dalam ‘neraka.’ Kenyataan itu dibuat selepas ribuan orang terpedaya dengan kepercayaan kononnya dunia akan musnah Jumaat lalu, seiring dengan hari terakhir dalam kalendar kuno kaum Maya. - DM
*** Ramai dikalangan pengikut ajaran sesat itu yang telah mati sementara menunggu kiamat. Kiamat yang besar tak kunjung tiba tapi kiamat kecil pula yang menjemput ajal mereka. Semoga umat Islam tidak terpengaruh dengan ajaran sesat ini. Amalan wajib diteruskan tidak kira bila kedatangan tarikh kiamat.


Macai Umno Terdiam Najib Sambut Krismas Di Penang

Perayaan Krismas peringkat kebangsaan dirayakan oleh Perdana Menteri bersama Lim Guan Eng di Pulau Pinang tahun ini.

NajibLGEkrismasPulauPinang
NajibLGEkrismastree
PMkrismas2013
NajibLGEkrismas5

Saturday, 28 December 2013

Anwar Terus Diserang Cybertrooper Upahan Umno

Nama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini dikaitkan kembali dengan isu kontroversi seks  melalui media sosial.

Anwar yang dipetik dalam laman twitternya berkata :

"Staf saya maklum blog Umno sibuk sebar foto lucah yang masuk dalam 'favourite' saya," katanya..

Tambahnya, perkara itu telah sering berulang ekoran perbuatan  "cybertrooper".

"Sudah banyak kali berlaku akibat "hack" cybertrooper," katanya.

Sehubungan itu, daripada pemerhatian Sinar Harian Online juga mendapati sebuah laman blog pro-Umno telah menyebarkan berita mengenai Anwar yang meletakkannya sebagai "kegemaran" gambar aksi songsang di laman mikro itu.

Dalam perkembangan sama, Anwar yang turut berbalas tweet dengan pengikutnya menyatakan perkara tersebut telah lama berlaku sehingga terpaksa menukar kata laluan akaun itu.

"Bukan kali pertama, juga sebelum PRU.

"Dah banyak kali di 'hack'. Tukar 'password'," katanya lagi.- sinar

Mekah adalah Pusat Bumi, Rosak Mekah, Kiamatlah Dunia

“Apabila melihat pembangunan yang sangat hebat di sekitar Mekah, saya terfikir: ‘Apa agaknya kata Nabi Ibrahim melihat pembangunan sehebat itu. Ketika Allah memerintahkan Nabi Ibrahim meletakkan Ismail dan Hajar di lembah yang tiada tumbuh-tumbuhan, tanam-tanaman dan binaan,

Juga ketika Allah memerintahkan Baginda berdua membina Kaabah dan menyeru manusia mengerjakan haji, Nabi Ibrahim taat sahaja walaupun di fikiran mungkin tertanya-tanya siapakah yang mendengar seruannya dan apakah yang bakal berlaku di Mekah ribuan tahun kemudian.

Saya juga teringat dengan jawapan Nabi Muhammad SAW kepada Jibril yang berupa sebagai lelaki segak dalam hadis Islam, Iman, Ihsan ketika Jibril bertanya Nabi tentang Kiamat. Lantas Nabi hanya menyebutkan tanda-tanda Kiamat kerana hanya Allah Yang Maha Mengetahui bila berlakunya Kiamat. Yang menarik dari pelbagai tanda Kiamat itu-kecil dan besarnya, Nabi Muhammad SAW menyebut:

“..apabila engkau melihat orang yang tidak berkasut, tidak berpakaian, miskin, pengembala kambing berbangga-banga menegak dan meninggikan bangunan.” SubhanAllah! Nabi sebut satu tanda Kiamat dalam keadaan Mekah masih terlalu daif dan naif fizikalnya. Itulah mukjizat. Itulah tanda Kiamat. Dan itulah yang bakal kita lihat.

Saya juga menerima komen di bawah dari pengunjung portal saya berkenaan artikel ringkas di atas (Fakta benar/salah sila pastikan semula):

1. Dalil secara Qati’ (putus-tidak boleh dipertikai) untuk menyokong dan membenarkan bahawa Makkah al-Mukarramah adalah ‘Pusat Bumi’ seperti yang terkandung di dalam kitab-kitab Samawi spt Taurat, Zabur, Injil dan al-Quran. Diikuti pula ilmu sains,astronomi dan geografi sebagai kajian dan resolusi kebenaran fakta tersebut. As-Syura:8 |Al-An’am:92

2. Menyatakan bahawa Makkah al-Mukarramah adalah sebagai ‘Tarikan Magnet Radiasi’ untuk Bumi. Bermakna tenaga semulajadi untuk jasad manusia boleh ditambah dan diperolehi dengan cara bersujud secara bersolat. Untuk mendapat cas tenaga ini, ciri sujud tersebut perlu betul,

selaras dan bertepatan menghadap Ka’bah sebagai ‘Kiblat Pusat Bumi’. Untuk menetapkan Makkah sebagai ‘Kiblat Pusat Bumi’, penetapan serta persepakatan dari segi keadaan muka bumi, waktu dan masa yang betul perlu diseragamkan dan dipusatkan di sini. Maka, Makkah al-Mukarramah bukan sahaja pusat tarikan Magnet radiasi, tetapi ia juga merupakan tarikan ‘RUH’ umat Islam untuk melaksanakan amal ibadat.

3. Menyangkal fakta barat yang menyatakan bahawa permukaan bumi ini adalah 360 darjah. Sebenarnya ia adalah 390 darjah berdasarkan ukuran dari ‘Pusat Bumi Makkah’. Ukuran 390 darjah ini adalah lebih tepat berdasarkan persepakatan ahli di dalam bidang astronomi dan geografi Islam.

4. Mengukuhkan fakta yang menyatakan bahawa Ka’bah, masjid al-Quds dan masjid Nabawi adalah terletak di satu garisan geografi yang sama bermula dari Makkah dan berakhir di al-Quds al-Syarif. Berbeza dengan padangan yang sebaliknya.

Maka, umat Islam di Palestin secara khususnya menghadap ke kiblat secara berhadapan terus ke arahnya tanpa perlu condong ke mana-mana arah. Begitu juga arah kiblat mereka juga terus menembusi ke arah masjid Nabawi, di Madinah al-Munawwarah. Ketiga-tiga masjid ini adalah merupakan saranan nabi Muhammad s.a.w untuk menziarahinya kerana keberkatan yang ada padanya.

5. Menyatukan dan memudahkan urusan waktu dan masa bagi ibadat HAJI, tahun HIJRAH dan sambutan hari kebesaran di dalam bulan Islam khususnya hari wukuf di Arafah yang sering menjadi perselisihan setiap tahun di Malaysia sekiranya menggunakan sistem GMT. Berbeza dengan sistem ‘Waktu Muslim Sedunia’ ini. Segalanya lebih baik dan tersusun.

6. Membina ‘JIHAD’ dan ‘KESATUAN’ umat Islam sedunia dari segi fikrah ‘MASA dan IBADAT’ dengan kewujudan ‘Waktu Antarabangsa Makkah’ bagi negara-negara Islam khususnya dan negara non-muslim secara amnya.

Secara simboliknya, sistem Greenwich Mean Time (Waktu Min Greenwich) ini tidak lagi relevan dan sesuai diguna pakai di negara-negara Islam kerana banyak kelemahan dan ketidakserasian waktu dan masa untuk umat Islam.

7. Menyatakan bahawa GMT yang diasaskan oleh penjajah British ini adalah merupakan penyata garisan secara sangkaan salah mereka tanpa fakta dan kajian yang benar. Hal ini berlaku sewaktu penjajahan mereka di seluruh dunia pada tahun 1884 dengan menetapkan waktu di setiap negara-negara jajahan mereka adalah berdasarkan waktu dan masa di Britain. Ia bertujuan untuk memudahkan urusan pentadbiran dan pengurusan politik mereka dengan negara-negara tersebut.

Oleh itu, garisan panjang permukaan bumi Makkah bertepatan dengan garisan utara Magnet iaitu bersamaan ‘0′ darjah berbeza dengan penyelewengan yang telah ditetapkan oleh mereka berkenaan GMT iaitu dengan purata 8.5 darjah. Begitu juga di negara-negara selain Britain, sama ada ia berlaku penambahan atau pengurangan ukuran darjah permukaan bumi.

Ini menyebabkan ketidakstabilan untuk umat Islam bagi menentukan arah kiblat dengan lebih tepat. Oleh sebab itu, GMT tidak sesuai lagi untuk dijadikan sebagai pegangan ‘MASA dan WAKTU’ penduduk dunia amnya dan negara-negara Islam secara khususnya sebagai pengurusan harian hidup. Bahkan Makkah al-Mukarramah adalah merupakan tumpuan dunia serta fokusnya adalah kepada Ka’bah al-Musyarrafah.

8. Menyahut seruan Allah s.w.t untuk bersatu dan bersistem dalam soal kehidupan manusia berdasarkan wahyunya di dalam al-Quran berkenaan isi kandungan surah al-A’sr (Demi Masa).

Wallahu A’lam.